Waarschuwing voor klanten van DeGiro
TIP
Re: Waarschuwing voor klanten van DeGiro
Ik probeerde vandaag ook aandelen van deze etf bij te kopen via mijn custody account, maar dit werd ook niet meer toegestaan. Toen ik naar degiro mailde om extra uitleg hierover te krijgen kreeg ik onderstaand antwoord. Het is voor mij nog steeds niet duidelijk wat er aan deze etf veranderd is en waarom ik hem met een ander account ineens wel terug mag aankopen..karine schreef: ↑12 oktober 2022, 09:15 Met een custody account kan je ook niet alles aankopen.
Gisteren nog gekeken voor de iShares Global clean energy etf.
Kon deze niet aankopen en kreeg als reactie :
Het spijt ons te vernemen dat u het gewenste product niet meer kunt aanschaffen. De reden hiervoor is dat de ETF van risicocategorie is veranderd naar een high risk leveraged ETF. Dit soort ETF kan niet worden aangeschaft met een Custody account. Onze excuses voor het eventuele ongemak. Mocht u dit product willen aanschaffen, dan staat het u vrij om een nieuw Basic, Active of Trader account aan te maken.
Onze risico afdeling stelt op vrijwel alles limieten. Deze restricties zijn mede ingegeven om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, omdat brokers in de problemen kunnen wanneer sommige limieten worden overschreden. Zodoende heeft ons risico afdeling een restrictie gezet op verdere aankopen in iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD (Dist) (IE00B1XNHC34) door DEGIRO klanten. U kunt desgewenst uw positie wel aanhouden of sluiten.
Het product is nog wel aan te kopen via een basic/active/trader account, desgewenst kunt u hier een nieuw account voor aanmaken. Het is helaas niet mogelijk om een custody account om te zetten naar een ander account-type.
Is een custody account dan zoveel beter ingedekt tegen risico's dan een basic account ?Sarah11 schreef: ↑2 november 2022, 12:51 Onze risico afdeling stelt op vrijwel alles limieten. Deze restricties zijn mede ingegeven om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, omdat brokers in de problemen kunnen wanneer sommige limieten worden overschreden. Zodoende heeft ons risico afdeling een restrictie gezet op verdere aankopen in iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD (Dist) (IE00B1XNHC34) door DEGIRO klanten. U kunt desgewenst uw positie wel aanhouden of sluiten.
Het aandeel van de Duitse broker FlatexDeGiro verloor gisteren maar liefst 36,7% op de beurs van Frankfurt. Beleggers vluchtten massaal naar de uitgang nadat een speciale audit van de Duitse beurswaakhond Bafin ernstige tekortkomingen in de organisatie naar boven heeft gebracht. Zo moest de onderneming zijn buffers verhogen op vraag van Bafin, waarna de onderneming zijn kapitaal verhoogde met 50 miljoen euro. Ook werden er vragen gesteld bij het ondernemingsbestuur. Het nieuws werd in november aan FlatexDeGiro gemeld en gisteren maakte de onderneming het bekend. Dat het nieuws gepaard ging met een omzetalarm, maakt de klap dubbel zo hard voor beleggers. Zo zal de omzet met 380 miljoen euro lager uitkomen dan verwacht, terwijl ook de winst geraakt zal worden. FlatexDegiro geeft als reden een terugvallende activiteit bij retailbeleggers in Europa terwijl de traditioneel hogere tradingactiviteit tijdens het einde van het jaar voorlopig wegblijft, aldus het bedrijf. Het aandeel sloot tegen het einde van de handelssessie af rond het laagste punt van de dag.
Ik ken er niet genoeg van maar ik vraag mij af of zoiets van invloed kan hebben de broker DeGiro.
Ja, want die heeft al problemen met de AFM. Broker Degiro = broker FlatexDegiro.
https://www.degiro.nl/degiro-flatex#:~: ... e%20voeren.
https://www.degiro.nl/degiro-flatex#:~: ... e%20voeren.
Ik zeg al jaren tegen ieder om NIET via DeGiro te beleggen, de meesten leggen dat advies naast zich neer. Want ja het is een eurotje goedkoper je kent het wel. Maar ik zou mij daar als belegger absoluut niet veilig voelen. Dit is niet de eerste keer dat dit soort zeer alarmerende berichten het nieuws haalt, blijkbaar is men daar enorm hardleers want er komt dan ook nog eens geen beterschap in. Voor mij zijn dat enorm rode knipperlichten, en het is wachten tot het daar eens echt goed fout gaat. Dan kan iedereen weer komen roepen dat ze allemaal van niks wisten en dat ze willen dat de overheid tussenkomt in de geleden schade....Philippe1 schreef: ↑6 december 2022, 08:51 Het aandeel van de Duitse broker FlatexDeGiro verloor gisteren maar liefst 36,7% op de beurs van Frankfurt. Beleggers vluchtten massaal naar de uitgang nadat een speciale audit van de Duitse beurswaakhond Bafin ernstige tekortkomingen in de organisatie naar boven heeft gebracht. Zo moest de onderneming zijn buffers verhogen op vraag van Bafin, waarna de onderneming zijn kapitaal verhoogde met 50 miljoen euro. Ook werden er vragen gesteld bij het ondernemingsbestuur. Het nieuws werd in november aan FlatexDeGiro gemeld en gisteren maakte de onderneming het bekend. Dat het nieuws gepaard ging met een omzetalarm, maakt de klap dubbel zo hard voor beleggers. Zo zal de omzet met 380 miljoen euro lager uitkomen dan verwacht, terwijl ook de winst geraakt zal worden. FlatexDegiro geeft als reden een terugvallende activiteit bij retailbeleggers in Europa terwijl de traditioneel hogere tradingactiviteit tijdens het einde van het jaar voorlopig wegblijft, aldus het bedrijf. Het aandeel sloot tegen het einde van de handelssessie af rond het laagste punt van de dag.

Aub mensen, houd het op Saxo, Bolero, Keytrade of IB of whatever, maar doe het NIET bij die partij.
Voor mijn maandelijks gespreide etf aankopen gaat het over meer dan wat Eurotjes.
Gaat de Duitse overheid dergelijke grote bank laten failliet gaan?
Hoe zit het met die etf's trouwens wanneer de bank effectief failliet zou gaan?
Gaat de Duitse overheid dergelijke grote bank laten failliet gaan?
Hoe zit het met die etf's trouwens wanneer de bank effectief failliet zou gaan?
DeGiro heeft zich onttrokken aan het toezicht van de - voor hen vervelende - Nederlandse toezichthouder door een bijhuis te worden van het Duitse moederbedrijf, maar nu hebben ze ook de Duitse toezichthouder in hun nek. Als je nog een duidelijker teken aan de wand wil...
Bouw uw portefeuille daar af nu het nog kan.
Bouw uw portefeuille daar af nu het nog kan.
Als alles netjes gescheiden is zoals het hoort, dan gaan er geen effecten van klanten verloren. Het probleem is dat je dat pas te weten gaat komen wanneer het te laat is en dan is er voor effecten enkel een garantiestelsel van 90% met een plafond van 20.000 EUR. Bij een faillissement zal je sowieso een tijd niks meer kunnen verkopen.
Welk alternatief is er om maandelijks meerdere etf's aan te kopen?
Lynx, Mexem?
Lynx, Mexem?
-
- Full Member
- Contacteer:
Goedkoop= vaak duurkoop!
Dat nieuwe klanten sinds enige tijd geen custody account meer konden krijgen was ook al een teken aan de wand. Enkel met zo een custody worden je stukken niet uitgeleend of als onderpand gebruikt.
Persoonlijk heb ik goeie ervaringen met Degiro, maar het hoeft natuurlijk maar 1 keer mis te gaan.
Wat zijn de alternatieven? Qua tarieven als etf belegger komt niemand in de buurt.
Medirect vergoed je transferkosten. Maar uiteindelijk zit je ook in Malta. En ben klant geweest voor hun spaarrekeningen en dat was toch allemaal wat amateuristisch naar mijn ervaring.
Bolero dan? Dan zal ik best zelf verkopen bij Degiro en dan aankopen bij Bolero denk ik. Tarieven komen wat overeen met Medirect voor kleine orders. Grotere orders wordt het duurder.
Moeilijke keuze.
Wat zijn de alternatieven? Qua tarieven als etf belegger komt niemand in de buurt.
Medirect vergoed je transferkosten. Maar uiteindelijk zit je ook in Malta. En ben klant geweest voor hun spaarrekeningen en dat was toch allemaal wat amateuristisch naar mijn ervaring.
Bolero dan? Dan zal ik best zelf verkopen bij Degiro en dan aankopen bij Bolero denk ik. Tarieven komen wat overeen met Medirect voor kleine orders. Grotere orders wordt het duurder.
Moeilijke keuze.
MeDirect heeft sinds jaar en dag een Belgische banklicentie. Rekeningen noch toezicht zitten in Malta. Platform is inderdaad wel ruk.
Lynx, Mexem en Re=bel bieden goede tarieven als je voor een beperkt bedrag ETF's op Euronext Amsterdam koopt. De eerste twee ook op niet-Euronext beurzen.
Lynx, Mexem en Re=bel bieden goede tarieven als je voor een beperkt bedrag ETF's op Euronext Amsterdam koopt. De eerste twee ook op niet-Euronext beurzen.
Elke broker zal zijn voordelen of nadelen hebben. En voor iedereen zijn bepaalde voor- en nadelen belangrijker dan andere. Het feit blijft wel dat zowat alle courante brokers in Belgie beter zijn dan DeGiro. Laat me duidelijk zijn, er is daar sprake van wanbeheer he... hoeft dat per se mis te gaan, neen. Maar als je daar belegd weet dan goed, dat ze de broker zijn met het grootste risico dat er iets ernstig zou kunnen gebeuren en weet dan ook als belegger zeer goed aan welke broker risico's dat u onderhevig bent.
Voor de gemiddelde belegger zou ik kijken bij Keytrade, Bolero, Saxo. Naar kwaliteit zijn dat de betere (zonder het over prijzen te hebben). Als je wat meer ervaring hebt is Lynx of IB een echte aanrader. Als je dat platform te moeilijk vind, stuur een PM voor eventuele assistentie ik ben er expert in want ik beleg er al meer dan 15 jaar.
Voor de gemiddelde belegger zou ik kijken bij Keytrade, Bolero, Saxo. Naar kwaliteit zijn dat de betere (zonder het over prijzen te hebben). Als je wat meer ervaring hebt is Lynx of IB een echte aanrader. Als je dat platform te moeilijk vind, stuur een PM voor eventuele assistentie ik ben er expert in want ik beleg er al meer dan 15 jaar.
Ik gebruik DeGiro enkel om maandelijks voor <100€ IWDA/EMIM aan te kopen, bij een andere broker zou dat te veel kosten aan transacties.
Gelukkig is het dus maar een beperkt bedrag als er daar iets mis gaat.
Gelukkig is het dus maar een beperkt bedrag als er daar iets mis gaat.