Wachten op hypotheek
TIP
Wachten op hypotheek
Goedendag.
Ik vroeg mij af hoe lang het ongeveer duurt voor de hypotheek rond is.
Naar ons gevoel duurt dit veel te lang en word er niet verder aan gewerkt.
Berichten worden niet geopend en gelezen, telefoon word niet opgenomen na voicemail ingesproken te hebben word er niet terug gebeld etc. het voelt voor ons alsof wij genegeerd worden.
De notaris is wacht ook nog steeds op de man van de bank.
Als wij bellen klinkt het alsof we ‘storen’ of ‘opdringen’ om het zo maar te zeggen.
Vandaar mijn vraag hoe lang dit bij jullie duurde.
Dankjewel alvast!
Berichten worden niet geopend en gelezen, telefoon word niet opgenomen na voicemail ingesproken te hebben word er niet terug gebeld etc. het voelt voor ons alsof wij genegeerd worden.
Als wij bellen klinkt het alsof we ‘storen’ of ‘opdringen’ om het zo maar te zeggen.
Dankjewel alvast!
Re: Wachten op hypotheek
2,5 maand (begin augustus - medio oktober). Vond ik ook veel te lang. Heb dan ook veel aangedrongen en gebeld etc., ze kenden mij daar
Had deels te maken met vakantieperiode augustus, deels met een iets complexer dossier (behoud woonbonus door gedeeltelijke herfinanciering van bestaande lening), deels met de nieuwe manier van werken waarbij je enkel nog per mail of per telefoon correspondeert in plaats van zoals deftige mensen eens face2face rond een tafel te gaan zitten

Had deels te maken met vakantieperiode augustus, deels met een iets complexer dossier (behoud woonbonus door gedeeltelijke herfinanciering van bestaande lening), deels met de nieuwe manier van werken waarbij je enkel nog per mail of per telefoon correspondeert in plaats van zoals deftige mensen eens face2face rond een tafel te gaan zitten

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij ons duurde het zo'n 3 maand (ook iets complexer dossier). Ze staken het op 'corona en thuiswerken' waardoor dossiers minder snel worden opgevolgd....
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat bedoel je met "hoe lang het ongeveer duurt voor de hypotheek rond is" ?Geje15 schreef: ↑25 oktober 2021, 14:04 Goedendag.
Dankjewel alvast!
Bij mijn weten wordt de hypotheek gevestigd samen met het verlijden van de akte.
En je notaris zorgt er normaal gezien voor dat alles in orde is tegen het verlijden van de akte.
Wanneer je een antwoord/bevestiging krijgt dat het allemaal in orde is. Omdat aan ons ook gevraagd word door de verkopers, makelaar etc of het allemaal in orde is omdat wij verder ook helemaal niets weten.EarthNvstr1 schreef: ↑25 oktober 2021, 19:23Wat bedoel je met "hoe lang het ongeveer duurt voor de hypotheek rond is" ?Geje15 schreef: ↑25 oktober 2021, 14:04 Goedendag.
Dankjewel alvast!
Bij mijn weten wordt de hypotheek gevestigd samen met het verlijden van de akte.
En je notaris zorgt er normaal gezien voor dat alles in orde is tegen het verlijden van de akte.
Valt te zien van bank tot bank.
Als je in de fase zit waar ze je formeel een kedietaanbod moeten doen: sommigen doen er een week over, anderen maanden.
Als je hierop wacht zou ik preventief toch elders ook een kredietaanbod aanvragen, zeker als je ongeveer dezelfde voorwaarden kan krijgen. Een hypotheecair krediet is pas afgesloten als je bij de notaris getekend hebt.
Mij hadden ze een tarief gegeven, dan maanden aan de lijn gehouden en uiteindelijk een formeel aanbod gedaan, aan een hoger tarief.
Als je in de fase zit waar ze je formeel een kedietaanbod moeten doen: sommigen doen er een week over, anderen maanden.
Als je hierop wacht zou ik preventief toch elders ook een kredietaanbod aanvragen, zeker als je ongeveer dezelfde voorwaarden kan krijgen. Een hypotheecair krediet is pas afgesloten als je bij de notaris getekend hebt.
Mij hadden ze een tarief gegeven, dan maanden aan de lijn gehouden en uiteindelijk een formeel aanbod gedaan, aan een hoger tarief.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat *wat* juist in orde is ? Het is niet duidelijk wat je juist bedoelt...
Als je het verkrijgen van een hypothecaire lening bedoelt: dat zou bij wijze van spreken "direct" in orde moeten zijn.
Wij willen inderdaad naar een andere bank opzoek alleen hebben wij 650€ moeten betalen voor de schatter wat ons dan tegenhoudt.ronnie schreef: ↑26 oktober 2021, 14:21 Valt te zien van bank tot bank.
De hypotheek ja die is nog niet helemaal rond.EarthNvstr1 schreef: ↑26 oktober 2021, 17:54Dat *wat* juist in orde is ? Het is niet duidelijk wat je juist bedoelt...
Als je het verkrijgen van een hypothecaire lening bedoelt: dat zou bij wijze van spreken "direct" in orde moeten zijn.
Nou wij zijn al 3 maand verder dus vond het vreemd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een hypotheek wordt geregeld door een notaris.Geje15 schreef: ↑26 oktober 2021, 22:47De hypotheek ja die is nog niet helemaal rond.EarthNvstr1 schreef: ↑26 oktober 2021, 17:54
Dat *wat* juist in orde is ? Het is niet duidelijk wat je juist bedoelt...
Nou wij zijn al 3 maand verder dus vond het vreemd.
Als de verkoper/makelaar zich vragen stelt, dan nemen ze dat best op met *hun* notaris.
De gemiddelde/normale termijn tussen compromis en akte is 3 maanden.
Notarissen zullen zich normaal gezien richten op die 3 maanden, tenzij er verwikkelingen zijn of dat een partij een snellere of tragere behandling wenst.
Je bent n.m.i. nog steeds niet duidelijk... "de hypotheek is nog niet helemaal rond" is iets dat n.m.i. niet bestaat. Ofwel is er een hypotheekl, ofwel niet. Daar zit n.m.i. niets tussenin.
P.S.: een "hypotheek" is iets anders dan een "hypothecaire lening"
Ik denk dat we allemaal wel weten wat de poster bedoelt. De tijd die nodig is vooraleer de bank aan de notaris de nodige kredietdocumenten bezorgt zodat de akte verleden kan worden. Dan is de 'hypotheek rond'.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wel... ik snap dat dus niet...

Als er bedoeld wordt wat jij beweert, wat is dan het probleem of de vraag ?
En vooral: waarom maken de verkoper/makelaar daar in de ogen van de koper zo'n probleem van ?
Volgens mij speelt er dus iets dat niet op tafel werd gegooid ...
Oef dankjewel!! Dacht echt even dat ik het zelf allemaal niet meer goed wist
Hypotheek of hypothecaire je weet wat ik inderdaad bedoel
Hoe lang daarover gedaan wordt voor je mag gaan tekenen bij de bank. Dat was de vraag.EarthNvstr1 schreef: ↑26 oktober 2021, 23:47Wel... ik snap dat dus niet...Men moet duidelijk zijn in wat men bedoelt.
Als er bedoeld wordt wat jij beweert, wat is dan het probleem of de vraag ?
En vooral: waarom maken de verkoper/makelaar daar in de ogen van de koper zo'n probleem van ?
Volgens mij speelt er dus iets dat niet op tafel werd gegooid ...