Wagen vennootschap: lenen of leasen?
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Wagen vennootschap: lenen of leasen?
Ik heb momenteel een (stock)wagen op het oog van rond de 58000 euro inclusief btw die ik zou aankopen via mijn vennootschap. Nu weet ik niet goed hoe ik dat best kan financieren. Mijn boekhouder gaat sowieso nog advies opstellen maar ik wilde ook bij jullie graag even polsen... het zijn daar drukke dagen en ik zou de wagen graag in mijn bezit hebben wanneer ik aan mijn nieuwe opdracht in het Brusselse begin binnen enkele weken.
Van één bank heb ik momenteel een voorstel voor een lening van 47.000 euro aan 0,85%. Op 60 maanden betaal ik dan 798,31 euro per maand. De interest bedraagt 898,34 euro.
Van mijn thuisbank heb ik een leasingvoorstel met een verhoogde eerste huur voor 60 maanden. Ik zou dan 5297 euro (exclusief BTW) betalen bij aanvang van het contract, gevolgd door 59 betalingen van 618,31 euro (exlusief BTW). De jaarlijkse beheerkost is 35 euro (exclusief BTW). De restwaarde bedraagt dan 16% = 7.560 euro (exclusief BTW).
Langs de ene kant lijkt het lenen me toch een paar honderd euro goedkoper en stelt het me ergens gerust dat de auto dan van mij is, langs de andere kant is het maandelijks leasebedrag iets comfortabeler en leg ik ook een stuk minder bij aanvang. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Van één bank heb ik momenteel een voorstel voor een lening van 47.000 euro aan 0,85%. Op 60 maanden betaal ik dan 798,31 euro per maand. De interest bedraagt 898,34 euro.
Van mijn thuisbank heb ik een leasingvoorstel met een verhoogde eerste huur voor 60 maanden. Ik zou dan 5297 euro (exclusief BTW) betalen bij aanvang van het contract, gevolgd door 59 betalingen van 618,31 euro (exlusief BTW). De jaarlijkse beheerkost is 35 euro (exclusief BTW). De restwaarde bedraagt dan 16% = 7.560 euro (exclusief BTW).
Langs de ene kant lijkt het lenen me toch een paar honderd euro goedkoper en stelt het me ergens gerust dat de auto dan van mij is, langs de andere kant is het maandelijks leasebedrag iets comfortabeler en leg ik ook een stuk minder bij aanvang. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Re: Wagen vennootschap: lenen of leasen?
Moet je zelf weten natuurlijk. Ik ben voorstander van leasing, liefst buiten balans.
Geen schulden opbouwen dus eigenlijk. Komt goed over bij klanten en leveranciers.
Geen schulden opbouwen dus eigenlijk. Komt goed over bij klanten en leveranciers.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je de wagen least, blijft die na volledige betaling eigendom van de venootschap.
Als je dergelijk bedrag van 58.000 wil uitgeven, en je gaat dan voor een paar euro daar een probleem van maken, omdat die ene bank iets goedkoper is, dan ben ik van mening dat je boven je budget gaat.
Als je dergelijk bedrag van 58.000 wil uitgeven, en je gaat dan voor een paar euro daar een probleem van maken, omdat die ene bank iets goedkoper is, dan ben ik van mening dat je boven je budget gaat.
--EDIT mod: het is niet nodig een volledig bericht te quoten dat er net boven staat!--
Goh, het scheelt hem op het einde van de rit - als alles goed gaat - toch een 2.000 euro. Daar wil ik toch op zijn minst eens over nadenken.
Goh, het scheelt hem op het einde van de rit - als alles goed gaat - toch een 2.000 euro. Daar wil ik toch op zijn minst eens over nadenken.

Het gaat dus om financiele leasing.
Ik zou zeggen, wacht op het oordeel van je boekhouder. Volgens mij heeft zelf financieren wel het grote voordeel dat je de zaak goedkoop op ieder moment kan stopzetten.
Ik zou zeggen, wacht op het oordeel van je boekhouder. Volgens mij heeft zelf financieren wel het grote voordeel dat je de zaak goedkoop op ieder moment kan stopzetten.
Als jezelf geen eigen wagen hebt, maar aleen de wagen van de venootschap gaat de belasting ervan uit dat je de wagen ook privé gebruikt, al is het maar 1 Km.
Bijgevolg ga je een deel btw privé betalen, + deel verzek.- taks - onderhoud .
Dat deel wordt dan als loon ( voordel in natura ) aanzien, en ga je dan nog belasting en Rmz gaan betalen.
Bijgevolg ga je een deel btw privé betalen, + deel verzek.- taks - onderhoud .
Dat deel wordt dan als loon ( voordel in natura ) aanzien, en ga je dan nog belasting en Rmz gaan betalen.
Financial Renting is ook een optie dit neem je niet op in je balans.
En kan je na de rentingperiode de wagen privé aankopen.
En kan je na de rentingperiode de wagen privé aankopen.
Ik ken iemand die zijn wagen als particulier gekocht heeft en zichzelf de woonwerkvergoeding forfait aanrekent. Hij heeft dan ook geen VAA of sociale lasten te betalen op zijn wagen. Hij zou zo per maand 500-800 EUR netto verdienen aan woonwerkvergoeding.