wanneer best van spaarrekening veranderen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
wanneer best van spaarrekening veranderen
ik wil van spaarrekening veranderen maar wens de getrouwheidspremie niet mis te lopen. wanneer doe ik dit dan best ?
door de nieuwe regeling van de regering, is het dan zo dat je pas na bijna 2 jaar je getrouwheidspremie krijgt (uitbetaling op 31/12 van het jaar volgend op de eerste storting) en zo ja, wat dan als je eerder je geld al weghaalt ?
als ik in januari verander, dan zal ik wegens 11 maanden bij mijn nieuwe bank dan geen getrouwheidspremie hebbe ? vandaar dat ik twijfel
wie kan me helpen, want die nieuwe regeling van Reynders is zo onduidelijke en complex...
door de nieuwe regeling van de regering, is het dan zo dat je pas na bijna 2 jaar je getrouwheidspremie krijgt (uitbetaling op 31/12 van het jaar volgend op de eerste storting) en zo ja, wat dan als je eerder je geld al weghaalt ?
als ik in januari verander, dan zal ik wegens 11 maanden bij mijn nieuwe bank dan geen getrouwheidspremie hebbe ? vandaar dat ik twijfel
wie kan me helpen, want die nieuwe regeling van Reynders is zo onduidelijke en complex...
Re: wanneer best van spaarrekening veranderen
Je zal dan voor elke storting moeten uitstippelen wanneer je de premies verwerft, en alles overzetten nadat de laatste premie verworven is (of telkens als een premie verworven is kan je ook al die storting overzetten) en vervolgens de rekening afsluiten om je intresten te ontvangen.sarah schreef: ik wil van spaarrekening veranderen maar wens de getrouwheidspremie niet mis te lopen. wanneer doe ik dit dan best ?
De regel is dat elke storting 12 opeenvolgende maanden moet blijven staan (bij een select groepje banken is 11 maanden in hetzelfde burgerlijk jaar ook goed, dus stortingen uit januari), haal je vroegtijdig af verlies je de getrouwheidspremie. Onder de nieuwe spaarregeling moeten afhalingen gefinancierd worden met bedragen (stortingen) waarvan de getrouwheid het minst ver gevorderd is, dus recente stortingen of stortingen waarvoor je onlangs getrouwheid verworven hebt. Dus moet je er enkel op toezien dat je de gestortte bedragen pas overzet nadat de getrouwheidspremie verworven is, dus nadat ze er 12 maanden hebben opgestaan.sarah schreef: door de nieuwe regeling van de regering, is het dan zo dat je pas na bijna 2 jaar je getrouwheidspremie krijgt (uitbetaling op 31/12 van het jaar volgend op de eerste storting) en zo ja, wat dan als je eerder je geld al weghaalt ?
Bovenstaande geldt voor stortingen die dateren van na 31 maart 2009, voor eerdere stortingen moet je nog rekening houden met de overgangsregeling:
Vaganzza schreef: "Er werd ook in een overgangsperiode voorzien voor spaargeld dat op één april volgend jaar al op een rekening staat. De periodes die dan gelden voor het verkrijgen van de aangroei- of getrouwheidspremie blijven dan gewoon verder lopen, tot het einde van het jaar voor de aangroeipremie en tot 31 maart 2010 voor de getrouwheidspremie."
Link: De Standaard
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Mijn spaargeld staat al op mijn rekening van in 2007, dus het valt onder de overgangsperiode.
Moet ik dan best veranderen vlak na 31 maart, of wat wordt bedoeld met 'getrouwheidspremie blijft verder lopen tot 31 maart 2010'?
Waarom maakt de regering dat toch zo ingewikkeld (diepe zucht...)
Sarah
-----
Er werd ook in een overgangsperiode voorzien voor spaargeld dat op één april volgend jaar al op een rekening staat. De periodes die dan gelden voor het verkrijgen van de aangroei- of getrouwheidspremie blijven dan gewoon verder lopen, tot het einde van het jaar voor de aangroeipremie en tot 31 maart 2010 voor de getrouwheidspremie."
Moet ik dan best veranderen vlak na 31 maart, of wat wordt bedoeld met 'getrouwheidspremie blijft verder lopen tot 31 maart 2010'?
Waarom maakt de regering dat toch zo ingewikkeld (diepe zucht...)
Sarah
-----
Er werd ook in een overgangsperiode voorzien voor spaargeld dat op één april volgend jaar al op een rekening staat. De periodes die dan gelden voor het verkrijgen van de aangroei- of getrouwheidspremie blijven dan gewoon verder lopen, tot het einde van het jaar voor de aangroeipremie en tot 31 maart 2010 voor de getrouwheidspremie."
Het is waar dat het verwarrend overkomt. Maar misschien is het toch eenvoudig in jouw geval. Om daarop te antwoorden zijn preciesere gegevens noodzakelijk :
- bij welke bank?
- één storting of meerdere?
- exacte datum (data) van de storting(en).
De overgangsperiode heeft bepaalde kenmerken, die echter misleidend zijn voor de spaarders. Het is niet omdat bepaalde banken de aangroei laten doorlopen tot 31.12.2009 en de getrouwheid tot 31.03.2010, dat je niet vroeger je premies hebt verworven, je rekening kan afsluiten en je premies kan opstrijken.
- bij welke bank?
- één storting of meerdere?
- exacte datum (data) van de storting(en).
De overgangsperiode heeft bepaalde kenmerken, die echter misleidend zijn voor de spaarders. Het is niet omdat bepaalde banken de aangroei laten doorlopen tot 31.12.2009 en de getrouwheid tot 31.03.2010, dat je niet vroeger je premies hebt verworven, je rekening kan afsluiten en je premies kan opstrijken.
Als je echt van plan bent om van bank te veranderen en je kan er niet helemaal aan uit. Verander dan best nu, sluit je rekening af en open nog vlug een andere. Op die manier heb je volgend jaar direct je getrouwheidspremie ipv binnen 2 jaar als je wacht tot in januari.
(noot: aangroeipremie verandert in getrouwheidspremie, mijn fout
)
(noot: aangroeipremie verandert in getrouwheidspremie, mijn fout

Laatst gewijzigd door cp1234 op 8 december 2009, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
het gaat om 1 storting gedaan in januari 2007, bij 1 bank, en sindsdien niks meer bijgestort
dus enkel getrouwheidspremie is van tel
dacht trouwens dat de aangroeipremie zou afgeschaft worden
vraag is of het sop de kool wel waard is, want dat is wel de bedoeling als ik verander
sarah
vraag is of het sop de kool wel waard is, want dat is wel de bedoeling als ik verander
sarah
Ben je zeker dat je bank vroeger geen aangroeipremie hanteerde? Anders is je getrouwheid pas 6 maanden na de storting beginnen lopen. In het geval dat ze enkel getrouwheid gaven/geven, kan je gewoon per jaar tellen. Onder de nieuwe regeling bestaat de aangroei inderdaad niet meer, enkel nog in de overgangsregeling.sarah schreef: het gaat om 1 storting gedaan in januari 2007, bij 1 bank, en sindsdien niks meer bijgestort
Toen je in januari 2007 de storting deed, dan heb je eerst de aangroeipremie verworven na 6 maanden (in juli dus). Vanaf dan begint je getrouwheidspremie te lopen. In juli 2008 werd deze verworven en begon een nieuwe periode van getrouwheidspremie tot juli 2009. Ook dan begon een nieuwe premieperiode die nu nog loopt tot juli 2010.
Meer info kan ik pas geven wanneer je zegt op welke rekening dit staat (bank + rekeningtype) en naar welke bank je wilt verhuizen. Dan kunnen we meer een gedetailleerd beeld hebben.
Meer info kan ik pas geven wanneer je zegt op welke rekening dit staat (bank + rekeningtype) en naar welke bank je wilt verhuizen. Dan kunnen we meer een gedetailleerd beeld hebben.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
De overgangsregeling is zeker NIET van toepassing daar de aangroeipremie al in 2007 verworven werd. De aangroeipremie was er op dat moment zeker omdat dit nodig was om van een gedefiscaliseerde deposito te kunnen spreken.phase schreef:Ben je zeker dat je bank vroeger geen aangroeipremie hanteerde? Anders is je getrouwheid pas 6 maanden na de storting beginnen lopen. In het geval dat ze enkel getrouwheid gaven/geven, kan je gewoon per jaar tellen. Onder de nieuwe regeling bestaat de aangroei inderdaad niet meer, enkel nog in de overgangsregeling.sarah schreef: het gaat om 1 storting gedaan in januari 2007, bij 1 bank, en sindsdien niks meer bijgestort
sarah
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Het simpelste ( tenzij het om een echt groot bedrag gaat ) lijkt me toch om nu te rekening af te sluiten en direct bij je nieuwe bant te storten nog voor het nieuwe jaar. ( schrijf wel eerst je geld over op de nieuwe bank voor de rekening te sluiten zodat ze je geld niet kunnen gijzelen )
Ga volledig akkoord met Vaganzza. Normaal is de volgende getrouwheidspremie verworven in juli 2010. En dan zou het mi niet verstandig zijn om nu nog af te sluiten. Je verliest dan immers 6 maanden getrouwheid. Als je in juli 2010 afsluit, geniet je van 12 maanden getrouwheid. En dan kan je je spaarrekening afsluiten en DADELIJK het kapitaal en intrest versluizen naar je nieuwe bank.
Maar nogmaals, zolang we niet weten welke bank (en naar welke bank) kunnen we niets absoluuts zeggen.
Maar nogmaals, zolang we niet weten welke bank (en naar welke bank) kunnen we niets absoluuts zeggen.
Ik heb dezelfde vraag. het gaan om ABN amro direct invest die recent de basisrente laten zakken heeft naar 1,5% en waar ik nu dus weg wil. De getrouwheidspremie is verworven op 25/03/2009 voor het eerste jaar, en zal verworven zijn op 25/03/2010 voor de tweede periode. Is het zinvol het geld nu weg te halen of laat ik het nog staan tot 23/03/2010?
Kiama
Je bent al bijna 9 maanden onderweg om de 0.5 te verwerven, zou het laten staan tot na 25/03/2010. Je kan moeilijk globaal meer halen in de periode tot 25/03/2010. En zelfs indien je het nu zou verzetten naar een andere bank, weet je niet of die bank morgen haar basisrente niet gaat laten zakken.
Vraag : heb je rekening gehouden met de aangroeiperiode?
Je bent al bijna 9 maanden onderweg om de 0.5 te verwerven, zou het laten staan tot na 25/03/2010. Je kan moeilijk globaal meer halen in de periode tot 25/03/2010. En zelfs indien je het nu zou verzetten naar een andere bank, weet je niet of die bank morgen haar basisrente niet gaat laten zakken.
Vraag : heb je rekening gehouden met de aangroeiperiode?
Je moet de afweging van het bedrag dat je verliest aan de getrouwheid ook nog afwegen met de mogelijke meer basisintrest die je bij de nieuwe bank krijgt.rob schreef: Ga volledig akkoord met Vaganzza. Normaal is de volgende getrouwheidspremie verworven in juli 2010. En dan zou het mi niet verstandig zijn om nu nog af te sluiten. Je verliest dan immers 6 maanden getrouwheid. Als je in juli 2010 afsluit, geniet je van 12 maanden getrouwheid. En dan kan je je spaarrekening afsluiten en DADELIJK het kapitaal en intrest versluizen naar je nieuwe bank.
Zolang je niet alle gegevens hebt, kan je hier geen juist antwoord op geven.
Je Als je 3 maanden wacht is de premie verworven. De premie is 0.5%. Als je direct wil opstappen moet je dus een bank vinden die meer dan 2% + 0.5*3/4 biedt. Of minstens 2.375%.kiama schreef: Ik heb dezelfde vraag. het gaan om ABN amro direct invest die recent de basisrente laten zakken heeft naar 1,5% en waar ik nu dus weg wil. De getrouwheidspremie is verworven op 25/03/2009 voor het eerste jaar, en zal verworven zijn op 25/03/2010 voor de tweede periode. Is het zinvol het geld nu weg te halen of laat ik het nog staan tot 23/03/2010?
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]