War profiteering
TIP
War profiteering
Ik vind het heel erg dat Rusland Oekraïne is binnengevallen, maar ik vind sancties tegen om het even welk land ook een oorlogsdaad. Wie profiteert daarvan? Niet de kleine man. Wapenindustrie profiteert daarvan en die bepalen door hun schenkingen een groot deel van de Amerikaanse buitenlandpolitiek. Fossiele brandstoffenindustrie in Amerika, Canada en misschien ook Noorwegen gaan hier ook van profiteren. Dat is ook de reden waarom USA en Canada zo graag Rusland volledig willen afsluiten van SWIFT. Veel meer export van fossiele brandstoffen, ze kunnen vragen wat ze willen en door de hoge energieprijzen in EU gaan bedrijven EU verlaten voor landen met goedkopere en overvloedige energie.
Hoe kun je als kleine belegger profiteren van deze oorlog? Dit klinkt misschien nogal cynisch, maar wij gaan in de EU de gevolgen van deze oorlog en de jarenlange sancties van Rusland die er aan voorafgegaan zijn meer voelen dan de gemiddelde Amerikaan of Canadees. Misschien klinkt een graantje mee pikken beter? Of hoe kun je als kleine belegger je vermogen beschermen tegen de economische crisis die hierop volgt?
Investeren in ?
Hoe kun je als kleine belegger profiteren van deze oorlog? Dit klinkt misschien nogal cynisch, maar wij gaan in de EU de gevolgen van deze oorlog en de jarenlange sancties van Rusland die er aan voorafgegaan zijn meer voelen dan de gemiddelde Amerikaan of Canadees. Misschien klinkt een graantje mee pikken beter? Of hoe kun je als kleine belegger je vermogen beschermen tegen de economische crisis die hierop volgt?
Investeren in ?
- Fossiele brandstoffenwinning buiten Rusland
- Om te investeren in de wapenindustrie is het al wat laat. Tenzij deze oorlog, volgens sommige analisten, een paar tot enkele jaren zou kunnen duren. Als dit geen oorlog is tussen Rusland en Oekraïne, maar een proxy-oorlog tussen USA/NAVO en Rusland die uitgevochten wordt in Oekraïne, dan is het misschien wel nog de moeite om te investeren in de wapenindustrie. Als het slecht uitdraait voor Rusland, dan zijn Syrië en Venezuela vogels voor de kat. En dan volgt economische of echte oorlogsvoering tegen Iran en China.
- Waarschijnlijk is het nu ook al te laat om nog fysiek goud of andere edelmetalen te kopen. Of niet?
- Graan: Rusland is grootste exporteur ter wereld van graan. Valt dit onder de sancties? Oekraïne staat op de 5de plaats van graanexporterende landen en ik vermoed dat als die oorlog niet snel stopt er dit jaar veel minder zal gezaaid en geoogst worden. Moet je dan investeren in andere graanproducerende landen, in transport of in opslag?
- Chips. Er zijn zowel sancties tegen Rusland als China. ASML lijdt hieronder ondanks de belofte van de EU commissie dat EU meer eigen chips zal produceren
- Brandstof en uitbating kerncentrales: als we nu toch onze centrales langer zullen openhouden. Waar zullen we onze brandstof halen (niet Rusland dus) en wie zal profiteren van de kosten om ze langer open te houden. Engie Electrabel en wie nog?
- Nog ideeën? Batterijen voor het opslaan van de energie van je zonnepanelen? Installatie van zonnepanelen, warmtepompen, houtkachels, kolenkachels, ...? Steenkoolmijnen en -centrales? Eigen woonst i.p.v huren? Meer eigen groentjes kweken?
Re: War profiteering
Een verdere verstoring van supply-chains zou gunstig moeten zijn voor bedrijven actief in logistiek vastgoed :-D
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Omdat ik een daling verwachte in 2022,had ik vorig jaar al een ETF in goud aangekocht. Als de oorlog nog lang gaat duren verwacht ik wel een verdere stijging van de goudprijs.
Aandelen denk ik aan:
-Zoals je op het einde aangeeft,bedrijven in alternatieve energie.
-Elia
-Supermarktketens die niet actief zijn in Rusland en omgeving.
-Vastgoedaandelen, wel rekening houden met eventuele rentestijging.
-Beetje out of the box maar ik denk ook aan de holding floridienne.Alleen door hun verkopen vorig jaar kan ik niet bepalen wat hun NAV is. Misschien dat Laeka een beter inzicht heeft?
Aandelen denk ik aan:
-Zoals je op het einde aangeeft,bedrijven in alternatieve energie.
-Elia
-Supermarktketens die niet actief zijn in Rusland en omgeving.
-Vastgoedaandelen, wel rekening houden met eventuele rentestijging.
-Beetje out of the box maar ik denk ook aan de holding floridienne.Alleen door hun verkopen vorig jaar kan ik niet bepalen wat hun NAV is. Misschien dat Laeka een beter inzicht heeft?
Ik zou volgende toevoegen om een “graantje” mee te pikken:
- soft commodities zoals graan ( zie ook holding topic: cresy)
- meststoffen : het Russische ministerie van Handel en Industrie heeft de kunstmestproducenten in het land aanbevolen de export tijdelijk stop te zetten. Een dergelijke 'aanbeveling' betekent in de praktijk een exportverbod, op last van het Kremlin. Denk dan spontaan aan een bedrijf als Tessenderlo
- LNG (liquified natural gas) infrastructuur: energie toevoer is en blijft prioriteit. Door Russisch gas/olie te weren zal de toevoer op een andere manier georganiseerd moeten worden. Gas is hierbij nog steeds cruciaal op middellange termijn.
- soft commodities zoals graan ( zie ook holding topic: cresy)
- meststoffen : het Russische ministerie van Handel en Industrie heeft de kunstmestproducenten in het land aanbevolen de export tijdelijk stop te zetten. Een dergelijke 'aanbeveling' betekent in de praktijk een exportverbod, op last van het Kremlin. Denk dan spontaan aan een bedrijf als Tessenderlo
- LNG (liquified natural gas) infrastructuur: energie toevoer is en blijft prioriteit. Door Russisch gas/olie te weren zal de toevoer op een andere manier georganiseerd moeten worden. Gas is hierbij nog steeds cruciaal op middellange termijn.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Je weet waar Tessenderlo zijn belangrijkste grondstoffen voor meststoffen haalt? Wit-Rusland. Belaruskali.Phjo01 schreef: ↑7 maart 2022, 13:33 - meststoffen : het Russische ministerie van Handel en Industrie heeft de kunstmestproducenten in het land aanbevolen de export tijdelijk stop te zetten. Een dergelijke 'aanbeveling' betekent in de praktijk een exportverbod, op last van het Kremlin. Denk dan spontaan aan een bedrijf als Tessenderlo
Weet ik. Maar ben niet overtuigd dat dit een onoverkomelijk probleem is voor Tessenderlo. Sancties tegen Wit Rusland zijn ook niet nieuw.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Tot in februari is de aanvoer door Belaruskali doorgegaan, dankzij voorafbetalingen van heffingen en cargofacturen voor transport via Litouwen en andere machinaties. Voor de rest weet ik niet genoeg hoe Tessenderlo denkt zich te gaan bevoorraden. Zo eenvoudig is dat allemaal niet...
Ik zit in een omgekeerde dubbele tracker voor de gasprijs. Ik vermoed dat die ooit wel weer omlaag zal komen...
Niet slecht, het is mijn verwachting dat gasprijzen als pudding in mekaar zal vallen. Deze marktprijzen kunnen gewoonweg niet blijven duren.
In 2008 was brandstof ook zo hoog en befaamde economen beweerden toen dat het veel hoger ging worden...maar het is integendeel gezakt tot nu.
Mag ik weten welke tracker je dan hebt?
Ik beleg via KOLD. Je kan deze niet rechtstreeks kopen in Europa, maar je kan dit eenvoudig via een optiecontract doen (bv kortlopende deep in the money call en deze laten verlopen of gewoon zelf executen).
Let wel op dit is gebaseerd op futures op de gasprijzen zoals geleverd in Louisiana. Volgt dus niet de Europese gasprijzen, maar het is geen slechte proxy. Het gaat om onderliggende futurecontracten, dus je volgt ook niet rechtstreeks de gasprijs zelf.
Persoonlijk vind ik het wel een klein gokje waard (2-3% van mijn portefeuille), maar is dus best wel speculatief. Als de oorlog echt fout loopt en Putin draait de gaskraan dicht, zal dit product ook zwaar crashen.
Let wel op dit is gebaseerd op futures op de gasprijzen zoals geleverd in Louisiana. Volgt dus niet de Europese gasprijzen, maar het is geen slechte proxy. Het gaat om onderliggende futurecontracten, dus je volgt ook niet rechtstreeks de gasprijs zelf.
Persoonlijk vind ik het wel een klein gokje waard (2-3% van mijn portefeuille), maar is dus best wel speculatief. Als de oorlog echt fout loopt en Putin draait de gaskraan dicht, zal dit product ook zwaar crashen.
https://www.tijd.be/dossiers/dit-wordt- ... 75650.html
Het momentum voor dat kroonjuweel van Tessenderlo lijkt nog niet meteen voorbij. Omdat twee cruciale aanvoerlanden - Rusland en Oekraïne - in gevecht zijn, dreigt de productie van kunstmest in de problemen te komen. Sprekende voorbeelden zijn marktleider Yara, dat zijn productie beperkt, en Rosier, dat met het faillissement flirt.
Als Kerley, dat vanuit de Verenigde Staten zwavel uit ruwe olie omvormt tot sulfaten voor meststoffen, om de haperende grondstoffenaanvoer uit Rusland en Wit-Rusland heen kan werken, kan het goed garen spinnen bij de oorlog. Veel vraag, meer winst. Goed nieuws voor Tessenderlo, een meevaller voor moederbedrijf Picanol. En Tack, die laat het zich welgevallen. Tijd voor de ondernemer om nog aandelen bij te kopen?
Benieuwd naar resultaten morgen