Warmtepomp: doen of niet?
Re: Warmtepomp: doen of niet?
Weer typisch korte termijn denken (het kostenplaatje)Trivium schreef: ↑21 september 2025, 08:42
Ja haha binnen 10 jaar. Het probleem van T/S stelt zich nu en niet binnen 10 jaar. Trouwens, een geothermische waterpomp installeren in een woning van 2011 zonder vloerverwarming en niet geïsoleerd volgens de huidige normen en technieken. Ik zou graag het kostenplaatje eens zien om dat voor elkaar te krijgen.
Zonder te weten hoe oud heden, welke tijd hij er nog wil wonen te kennen.
Als men nu plots subsidies moest toekennen is het kostenplaatje dan nog van toepassing.
Hoe oud betrokkene is, zou ons alvast al helpen om gerichter raad te geven.
40j of 50j oud is al een heel ander verhaal naar terugverdientijd investering.
Estate Guru believer.
LOL, hoe gaan ze dat doen? Onze stroomprijs wordt, als er geen overaanbod is van zon, door de gasprijs bepaald, het zijn immers gascentrales en gas gestookte WKK's die de nodig kWh bij produceren en zo prijsbepalend zijn. Nu kun je wel denken dat CO2 taksen op gas de oplossing zijn maar daarmee maak je dus ook stroom en de energie voor de industrie duurder. Vermits Europa op vlak van energie al in een zeer slechte positie zit, lees veel te duur, zal het nog moeten blijken hoeveel duurder men het middels taksen nog wil maken. Een gouden raad, laat je keuze niet afhangen van wat gas of stroom in de toekomst misschien gaan kosten maar kijk naar de huidige prijsverhoudingen. De toekomst hangt af van politieke keuzes en niks is zo onvoorspelbaar of onbetrouwbaar als de politieke waan van het moment.
Het eenvoudigste lijkt me om de BTW van elektriciteit op 6% te laten en die van gas weer te verhogen naar 21%. Bedrijven kunnen die BTW recupereren, dus da's al een makkelijke 15%.vortex schreef: ↑21 september 2025, 13:01LOL, hoe gaan ze dat doen? Onze stroomprijs wordt, als er geen overaanbod is van zon, door de gasprijs bepaald, het zijn immers gascentrales en gas gestookte WKK's die de nodig kWh bij produceren en zo prijsbepalend zijn. Nu kun je wel denken dat CO2 taksen op gas de oplossing zijn maar daarmee maak je dus ook stroom en de energie voor de industrie duurder. Vermits Europa op vlak van energie al in een zeer slechte positie zit, lees veel te duur, zal het nog moeten blijken hoeveel duurder men het middels taksen nog wil maken. Een gouden raad, laat je keuze niet afhangen van wat gas of stroom in de toekomst misschien gaan kosten maar kijk naar de huidige prijsverhoudingen. De toekomst hangt af van politieke keuzes en niks is zo onvoorspelbaar of onbetrouwbaar als de politieke waan van het moment.
Heffingen en accijnzen voor particulieren verschuiven van elektriciteit naar gas kan er nog eens voor zorgen dat gas 30% duurder wordt en elektriciteit 30% goedkoper.
Zo'n ingewikkeld vraagstuk lijkt me dat nu toch niet.
Waarom citeer jeTrivium schreef: ↑21 september 2025, 08:42Ja haha binnen 10 jaar. Het probleem van T/S stelt zich nu en niet binnen 10 jaar. Trouwens, een geothermische waterpomp installeren in een woning van 2011 zonder vloerverwarming en niet geïsoleerd volgens de huidige normen en technieken. Ik zou graag het kostenplaatje eens zien om dat voor elkaar te krijgen.Qwan schreef: ↑20 september 2025, 22:57 De Thermia Atlas haalt een SCOP van ongeveer 6 bij een temperatuur van 35 graden. Bij 55 graden is dat nog steeds 4,5. Ik ga er echter van uit dat in de context van de oorspronkelijke vraag een geothermische warmtepomp geen optie is.
In verbruik is dat niet eens zo duur, zelfs al goedkoper dan gas. Laat ons dit topic binnen 10 jaar nog eens oprakelen, als 1 kWh gas even duur is als 1 kWh elektriciteit.
als je blijkbaar zelfs niet leest?Ik ga er echter van uit dat in de context van de oorspronkelijke vraag een geothermische warmtepomp geen optie is.
Als je er van uit gaat dat het communicerende vaten zijn en dat een hogere gasprijs niet vooral de laagste inkomens gaat treffen, kun je het inderdaad nogal simplistisch voorstellenQwan schreef: ↑21 september 2025, 23:07 Het eenvoudigste lijkt me om de BTW van elektriciteit op 6% te laten en die van gas weer te verhogen naar 21%. Bedrijven kunnen die BTW recupereren, dus da's al een makkelijke 15%.
Heffingen en accijnzen voor particulieren verschuiven van elektriciteit naar gas kan er nog eens voor zorgen dat gas 30% duurder wordt en elektriciteit 30% goedkoper.
Zo'n ingewikkeld vraagstuk lijkt me dat nu toch niet.