Warmtepompboiler?
Re: Warmtepompboiler?
Bij verbranding van gas of stookolie wordt waterdamp gevormd. Met deze verdampingswarmte werd in het verleden geen rekening gehouden. Men bepaalde het rendement t.o.v. de "onderste verbrandingswaarde".Een WPB met COP van 2,5 zal daar 1,674kWh elektriciteit voor verbruiken, kost €0,63
Een condensatie ketel met 100% rendement verbruikt 4,18kWh gas, kost €0,58
Een elektrische boiler met 100% rendement verbruikt 4,18kWh elektriciteit, kost €1,59
Een stand alone gasboiler met 60% rendement verbruikt 6,97kWh gas, kost €0,98
Een gas geiser met 80% rendement verbruikt 5,23kWh gas, kost €0,73
(gerekend met Engie Direct prijzen van augustus)
Condensatieketels recupereren de verdampingswarmte wel en zouden dus een rendement boven 100% kunnen bereiken. De "bovenste verbrandingswaarde" van aardgas is 11% hoger dan de onderwaarde. Theoretisch zou men dus 111% rendement kunnen bereiken. Dit klinkt mooi als verkoopspraatje voor gascondensatieketels !
Op de gasfactuur wordt echter gerekend met de bovenwaarde. U moet het rendement op de onderwaarde dus delen door 1,11 om het rendement op de bovenwaarde te verkrijgen. De 100% rendement in uw berekening is dus maar 90%.
Rendementen van gascondensatieketels worden bepaald bij een retourwatertemperatuur van 30°C en 30% ketelbelasting. Voor warmwaterbereiding zullen beiden een stuk hoger liggen. Het werkelijke rendement is dus nog lager dan 90%.
Hou ook rekening met de restwarmte in het systeem (ketel,warmtepomp,...). Deze gaat verloren in de omgeving. Dit geldt niet voor een elektrische boiler.
Ook met de warmteverliezen van een boilervat moet rekening gehouden worden. Dit geldt dan weer niet voor een doorstroomverwarmer.
Hiermee hoeft geen rekening gehouden te worden. De hogere temperatuur en ketelbelasting zitten al in het gemeten rendement. Dit was een foute redenering van mij. Het werkelijke rendement blijft in dit geval 90%.Rendementen van gascondensatieketels worden bepaald bij een retourwatertemperatuur van 30°C en 30% ketelbelasting. Voor warmwaterbereiding zullen beiden een stuk hoger liggen. Het werkelijke rendement is dus nog lager dan 90%.
Het is wel de reden waarom men de vooropgestelde 107 of 108% (96 of 97%) rendement niet zal bereiken. Enkel bij zeer lage temperatuur verwarming kan dit. (vb. vloerverwarming)
Voor de prijs van goede WpB leg je zonnepanelen.
Voordeel:
Als elektrische boiler is opgewarmd vloeit stroom van zonnepanelen naar andere huishoudverbruikers of geinjecteerd met terugleveringsvergoeding.
WpB is een goed alternatief voor mensen zonder zonnepanelen of aardgas doorstromer als het om de euro's gaat.
Voordeel:
Als elektrische boiler is opgewarmd vloeit stroom van zonnepanelen naar andere huishoudverbruikers of geinjecteerd met terugleveringsvergoeding.
WpB is een goed alternatief voor mensen zonder zonnepanelen of aardgas doorstromer als het om de euro's gaat.
Stel dat een condensatie ketel het maximale rendement haalt, zijnde 100% op bovenwaarde of 111% op onderwaarde, dan komt het 4,18kWh verbruik in bovenstaande overeen met de kWh op de factuur, beiden zijn immers de bovenwaardeFraB schreef: ↑30 augustus 2022, 11:16Bij verbranding van gas of stookolie wordt waterdamp gevormd. Met deze verdampingswarmte werd in het verleden geen rekening gehouden. Men bepaalde het rendement t.o.v. de "onderste verbrandingswaarde".Een WPB met COP van 2,5 zal daar 1,674kWh elektriciteit voor verbruiken, kost €0,63
Een condensatie ketel met 100% rendement verbruikt 4,18kWh gas, kost €0,58
Condensatieketels recupereren de verdampingswarmte wel en zouden dus een rendement boven 100% kunnen bereiken. De "bovenste verbrandingswaarde" van aardgas is 11% hoger dan de onderwaarde. Theoretisch zou men dus 111% rendement kunnen bereiken. Dit klinkt mooi als verkoopspraatje voor gascondensatieketels !
Op de gasfactuur wordt echter gerekend met de bovenwaarde. U moet het rendement op de onderwaarde dus delen door 1,11 om het rendement op de bovenwaarde te verkrijgen. De 100% rendement in uw berekening is dus maar 90%.

Voor SWW zal het werkelijke rendement lager liggen dan 100% van de bovenwaarde of lager dan 111% van de onderwaarde maar niet noodzakelijk lager dan 90% van de onderwaarde.
De warmte verliezen van een CV boiler, elektrische boiler en een WP boiler gaan heel vergelijkbaar zijn, dat zijn immers geïsoleerde vaten met water er in, alleen een stand alone gasboiler zal veel meer stilstandsverliezen hebben, daar heb je luchtcirculatie doorheen de boiler. Alle andere detail rendementen en verliezen gaan echt niet het grote verschil maken in bovenstaande vergelijking, was ook niet de bedoeling om een exacte vergelijking te maken, daar heb je immers de apparaat gegevens enz.. voor nodig.FraB schreef: ↑30 augustus 2022, 11:16 Hou ook rekening met de restwarmte in het systeem (ketel,warmtepomp,...). Deze gaat verloren in de omgeving. Dit geldt niet voor een elektrische boiler.
Ook met de warmteverliezen van een boilervat moet rekening gehouden worden. Dit geldt dan weer niet voor een doorstroomverwarmer.
Stel dat een condensatie ketel het maximale rendement haalt, zijnde 100% op bovenwaarde of 111% op onderwaarde, dan komt het 4,18kWh verbruik in bovenstaande overeen met de kWh op de factuur, beiden zijn immers de bovenwaarde
[quote=FraB post_id=556647 time=1661851017 user_id=61773]
Om water met 4,18 kWh te verwarmen met een rendement van 90% heeft men 4,18:0,9=4,644 KWh gas nodig.
11% meer verbruik is toch geen verwaarloosbaar verschil ?

[quote=FraB post_id=556647 time=1661851017 user_id=61773]
Om water met 4,18 kWh te verwarmen met een rendement van 90% heeft men 4,18:0,9=4,644 KWh gas nodig.
11% meer verbruik is toch geen verwaarloosbaar verschil ?
Er is geen enkele aardgas verwarming die voor SWW 90 % rendement haalt, geen enkele.
Ligt meer tussen 40% en 65 %
Schrijf meterstanden op van water en aardgas.
Meet eerst de temperatuur van koud water aan uitgang kraan.
Laat uw bad maar eens vol lopen met 100 liter aan 50 Gr. (gemeten aan uitgang kraan)
Dan heb je met een kleine afwijking alle gegevens om simulatie te berekenen.
Dit hebben ze ooit is gedaan op hoge school met verschillende aardgas toestellen voor SWW.
De resultaten van het eindwerk vind ik spijtig niet meer terug.
Maar kan je zelf ook bij benadering.
Kan ook voor WpB en die geeft in zomer een COP van 8 en meer, maar in winter soms 1,5 of 1.
Laat uw bad maar eens vol lopen met 100 liter aan 50 Gr. (gemeten aan uitgang kraan)
Dit hebben ze ooit is gedaan op hoge school met verschillende aardgas toestellen voor SWW.
Kan ook voor WpB en die geeft in zomer een COP van 8 en meer, maar in winter soms 1,5 of 1.
De 90% is enkel het verbrandingsrendement. Men moet ook nog rekening houden met de restwarmte in de gasketel, zoals ik reeds eerder zei. Bij een kleinere afname zal dat meer doorwegen in uw test. Het algemene rendement kan inderdaad nog lager zijn, maar dat geldt ook voor de andere systemen.odbc schreef: ↑30 augustus 2022, 15:53 Er is geen enkele aardgas verwarming die voor SWW 90 % rendement haalt, geen enkele.
Dat geldt ook voor WP verwarmingssystemen. Men zou moeten rekenen met de SPF, maar ook dan hangt veel af van de specifieke situatie. Als men stroom moet kopen mag die die niet duurder zijn dan een andere brandstof vermenigvuldigd met de prestatiefactor van de WP. Bij normale energieprijzen had ik daar soms twijfels over.odbc schreef: ↑30 augustus 2022, 15:53 Er is geen enkele aardgas verwarming die voor SWW 90 % rendement haalt, geen enkele.
Is er ergens over verwaarloosbaar verschil gesproken? In elk geval zijn die 11% niet het grote verschil dat iets verandert aan de investment case, het verschil blijft veel te klein om SWW met een condensatieketel te vervangen door een WPB.
Om water met 4,18 kWh te verwarmen met een rendement van 90% heeft men 4,18:0,9=4,644 KWh gas nodig, kost €0,65
Om water met 4,18 kWh te verwarmen met een WPB COP 2,5 heeft men 1,672kWh elektriciteit nodig, kost €0,63
Het gaat er mij om dat men zo correct mogelijk berekent. Dit is belangrijk voor wie niet met een condensatieketel verwarmt.vortex schreef: ↑30 augustus 2022, 17:11Is er ergens over verwaarloosbaar verschil gesproken? In elk geval zijn die 11% niet het grote verschil dat iets verandert aan de investment case, het verschil blijft veel te klein om SWW met een condensatieketel te vervangen door een WPB.
Om water met 4,18 kWh te verwarmen met een rendement van 90% heeft men 4,18:0,9=4,644 KWh gas nodig, kost €0,65
Om water met 4,18 kWh te verwarmen met een WPB COP 2,5 heeft men 1,672kWh elektriciteit nodig, kost €0,63
De WPB komt in er dat geval beter uit, maar men moet dan ook rekening houden met andere factoren.(Investering, onderhoud,levensduur...)
Rekenen met een COP van 2,5 is echt wel weinig, ik herhaal het, de nieuwste toestellen halen een hoger rendement. Nog niet vermelde mogelijke voordelen: ontvochtiging en ventilatie.
When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn gascontract kost mij eerder 0.22€/kWh.
De elektriciteit voor onze warmtepomp kost ons dankzij een bescheiden aantal zonnepanelen ongeveer 0.22€/kWh. Dit gaat uit van de reële elektriciteitsprijs bij onze leverancier van 0.2869€/kWh voor 70% van de mix en eigen productie die een gemiste terugleververgoeding kost van 0.064€/kWh.Om water met 4,18 kWh te verwarmen met een WPB COP 2,5 heeft men 1,672kWh elektriciteit nodig, kost €0,63
De SCOP bij een geleverde temperatuur van 55 graden ligt voor onze warmtepomp bij 3.5, een typische waarde. We betalen dus grofweg (0.3*.064+0.7*.2869)/3.5 = 0.0628€/kWh warmte, afschrijving van het systeem niet meegerekend. Inclusief afschrijving op 15 jaar zitten we rond de 0.12€/kWh. Dat is _veel_ goedkoper dan gelijk wat er nu is. Tegelijkertijd zit er een put-optie in op de energieprijzen. Als die zakken, dan zakt de prijs van de elektriciteit mee.
De warmtepomp komt er voor mij dus financieel en ecologisch als ruimschoots het interessantst uit. En ik kan er Poetin eens mee terugkoeioneren. Dat is ook iets waard.
Laatst gewijzigd door fropskottel op 30 augustus 2022, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Denk dat er hier paar zijn die de reële kostprijs vandaag niet weten van aardgas en stroom.
Ze zullen wel wakker worden op het einde van het jaar.
Ze zullen wel wakker worden op het einde van het jaar.
Zoals eerder geschreven heb ik gerekend met de prijzen van Engie voor augustus. Ik kan echt niet weten welke prijs elke spaargidser betaalt of welke COP hun warmte pomp boiler heeft, of ze zonnepanelen hebben, wat de stilstandsverliezen zijn van boiler x is, wat de rest warmte van FraB zijn ketel is en wat hun huidige SWW verzorgt. Boven dat lijstje staat "rekenvoorbeeld" het is dus bedoelt als voorbeeld en niet als individuele prijs opgave. Trouwens jouw persoonlijke berekening en situatie is daar al even nutteloos voor.fropskottel schreef: ↑30 augustus 2022, 20:02Mijn gascontract kost mij eerder 0.22€/kWh.
De elektriciteit voor onze warmtepomp kost ons dankzij een bescheiden aantal zonnepanelen ongeveer 0.22€/kWh. Dit gaat uit van de reële elektriciteitsprijs bij onze leverancier van 0.2869€/kWh voor 70% van de mix en eigen productie die een gemiste terugleververgoeding kost van 0.064€/kWh.
Kun je even het merk van die warmtepomp boiler vermelden, want SCOP van 3,5 is wel enorm hoog voor een WPB en zeker geen typische waarde, die ligt typisch eerder rond de 2,7 en voor enkele recente toestellen rond de 3. En dan nog iets, een WPB zal regelmatig door verwarmen naar of hoger dan 60°C om legionella te voorkomen, dat gebeurt doorgaans met een gewone verwarmingsweerstand, zit dat ook in die SCOP 3,5?fropskottel schreef: ↑30 augustus 2022, 20:02 De SCOP bij een geleverde temperatuur van 55 graden ligt voor onze warmtepomp bij 3.5, een typische waarde.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn berekening is volledig achterhaald. De offertes waren binnen, maar ons warmtepompproject staat voorlopig on hold. De reden? De quasi verdrievoudiging van de elektriciteitsprijs die Ecopower per 1 november doorvoert.