Wat als beheerder ETF failliet gaat?
TIP
Wat als beheerder ETF failliet gaat?
Ik ben volledig overgestapt op Beleggen via Etf's en vroeg me volgende af.
Alle etfs die ik in port heb of op watchlist staan zijn fysieke etfs van ishares.
Stel nu dat ishares failliet zou gaan (je weet nooit wat erover 10jaar gebeurt) wat zie ik nog terug van mijn geïnvesteerd bedrag?
Ik weet dat alles bijgehouden wordt bij bewaarbedrijven maar vraag me af wat ik daar mee ben in het geval van een Etf.
Indien het om aandelen gaat dan is het simpel dan heb je nog altijd die aandelen en ben je geen geld kwijt.
Indien het de aanbieder is die failliet gaat moet etf enkel overgezet worden naar andere aanbieder.
In het geval van beheerder van de Etf zal het beheer wegvallen en wat dan?
Neemt iemand anders beheer dan over? Of kan je nog steeds verkopen als volledige etf?
Of krijg je enkel de deelbewijzen van de fysieke aandelen? Wat gelijk zou zijn als geld kwijt want die zou je dan moeten verkopen en meer transactiekosten betalen dan dat de aandelen waard zijn.
Is hier één of andere regeling rond wat hiermee moet gebeuren?
Indien hier niks rond geregeld is zou ik toch moeten kijken om te spreiden over verschillende aanbieders.
Alle etfs die ik in port heb of op watchlist staan zijn fysieke etfs van ishares.
Stel nu dat ishares failliet zou gaan (je weet nooit wat erover 10jaar gebeurt) wat zie ik nog terug van mijn geïnvesteerd bedrag?
Ik weet dat alles bijgehouden wordt bij bewaarbedrijven maar vraag me af wat ik daar mee ben in het geval van een Etf.
Indien het om aandelen gaat dan is het simpel dan heb je nog altijd die aandelen en ben je geen geld kwijt.
Indien het de aanbieder is die failliet gaat moet etf enkel overgezet worden naar andere aanbieder.
In het geval van beheerder van de Etf zal het beheer wegvallen en wat dan?
Neemt iemand anders beheer dan over? Of kan je nog steeds verkopen als volledige etf?
Of krijg je enkel de deelbewijzen van de fysieke aandelen? Wat gelijk zou zijn als geld kwijt want die zou je dan moeten verkopen en meer transactiekosten betalen dan dat de aandelen waard zijn.
Is hier één of andere regeling rond wat hiermee moet gebeuren?
Indien hier niks rond geregeld is zou ik toch moeten kijken om te spreiden over verschillende aanbieders.
Portefeuille: IWDA, cash
Re: Wat als beheerder ETF failliet gaat?
Discussie is hier al eerder gevoerd: welke-bescherming-als-bank-die-fonds-ui ... 21950.html
Risico met een fysieke tracker is minimaal. De aandelen die iShares koopt om de index te volgen zijn ondergebracht bij een custodian en zullen dus buiten een eventueel faillissement van iShares vallen. Ze blijven hoe dan ook eigendom van de klanten.
Risico met een fysieke tracker is minimaal. De aandelen die iShares koopt om de index te volgen zijn ondergebracht bij een custodian en zullen dus buiten een eventueel faillissement van iShares vallen. Ze blijven hoe dan ook eigendom van de klanten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Interessante vraag. Dit onderwerp is hier reeds meermaals aan bod gekomen maar je vraag lijkt me toch ruimer.
Heb enkele jaren terug een gelijkaardige gesteld aan de FSMA, dept Toezicht op de financiële dienstverleners (behalve bank- en (her)verzekeringstussenpersonen), tav Hein Lannoy en een uitvoerig antwoord van hem ontvangen.
Stel daarom voor dat je je vraag aan hem doorspeelt en op Spaargids verslag over zijn reactie geeft.
Heb enkele jaren terug een gelijkaardige gesteld aan de FSMA, dept Toezicht op de financiële dienstverleners (behalve bank- en (her)verzekeringstussenpersonen), tav Hein Lannoy en een uitvoerig antwoord van hem ontvangen.
Stel daarom voor dat je je vraag aan hem doorspeelt en op Spaargids verslag over zijn reactie geeft.
-
- VIP member
- Contacteer:
Vind dat je wantrouwen zeer terecht is. Wie vertrouwt die mensen nog ? Wie vertrouwt de Amerikanen nog ? Wie vertrouwt de bankwereld nog ? Echt spreiden is m.i. meer dan ooit de boodschap.
Op dit forum gelezen in antwoord op de vraag "Kan een fonds failliet gaan?":
Aandelenfondsen of obligatiefondsen heb ik nog niet failliet weten gaan. Men laat het nooit zover komen.
Een fonds komt in moeilijkheden doordat het te weinig geld kan ophalen. Dan vreten de kosten de winst volledig weg. Dan gaat men dat fonds overdragen in een ander fonds dat het wel beter doet. Je krijgt dan een bericht dat je eenheden zijn overgedragen naar fonds XYZ en dat je daar x aantal eenheden van hebt.
De kans dat een in België verkrijgbaar fonds failliet gaat lijkt me erg klein. Dit zou in principe gebeuren indien het fonds serieuze schulden maakt waardoor het die uiteindelijk niet kan terug betalen. Bij mijn weten maken de meeste fondsen weinig of geen schulden.
Bedankt voor de reacties. Maar nog steeds geen sluitend antwoord 
Ik beleg bv in de iwda die ongeveer 1600 andelen bevat. indien ik hier voor 10000€ in beleg dan krijg ik gemiddeld voor 6,25€ per aandeel uit de etf. Als dit al mogelijk zou zijn dan zouden transactie kosten groter zijn om te verkopen dan waarde van de aandelen.
Dus in dit geval zou je zo goed als al je geld kwijt zijn.
Ook de andere topics opgezocht en gelezen en soms spreekt men dat andere beheerder over zou nemen en dan is er natuurlijk geen probleem. Indien men alle aandelen zou verkopen en verdelen over degene die de etf bezaten zou dit ook geen probleem zijn. Lijkt me niet vast te liggen wat er in het geval van faling van beheerder zou gebeuren.

Dat is wat ik ook zou verwachten maar veel zou ik daar dus niet aan hebben.Didymus schreef:Discussie is hier al eerder gevoerd: welke-bescherming-als-bank-die-fonds-ui ... 21950.html
Ik beleg bv in de iwda die ongeveer 1600 andelen bevat. indien ik hier voor 10000€ in beleg dan krijg ik gemiddeld voor 6,25€ per aandeel uit de etf. Als dit al mogelijk zou zijn dan zouden transactie kosten groter zijn om te verkopen dan waarde van de aandelen.
Ook de andere topics opgezocht en gelezen en soms spreekt men dat andere beheerder over zou nemen en dan is er natuurlijk geen probleem. Indien men alle aandelen zou verkopen en verdelen over degene die de etf bezaten zou dit ook geen probleem zijn. Lijkt me niet vast te liggen wat er in het geval van faling van beheerder zou gebeuren.
Ken die persoon niet en ook nog nooit contact opgenomen met FSMA. Ga dit morgen eens bekijken en eventueel eens informeren. Indien ik reactie krijg laat ik het zeker weten.Leemans-broertje schreef:Interessante vraag. Dit onderwerp is hier reeds meermaals aan bod gekomen maar je vraag lijkt me toczh ruimer.
Dat is een denkfout. Jij hebt een stukje van een tracker gekocht waar 9 miljard in zit en geen 1600 posities van 6,25 EUR individuele aandelen. Stel dat de tracker geliquideerd moet worden, dan zal dat niet per individuele klant zijn. Bovendien handelen die grote partijen aan een véél lagere kost dan particulieren bij de goedkoopste broker.Jarexx schreef:Dat is wat ik ook zou verwachten maar veel zou ik daar dus niet aan hebben.
Het eerste grote faillissement van een fonds dat ik mij onmiddellijk herinner is dat van LTCM (Long Term Capital Management) in 1998. Het was een obligatie hedgefonds dat door de aziatische en Russische financiële crisissen op enkele maanden zoveel geld had verloren dat het insolvabel was tov zijn schuldenaars.
In 2008 was de 'greed' opnieuw veel hoger dan de 'fear' en zijn diverse hedge-funds gevallen als dominostenen. Je kan nu uiteraard beweren: natuurlijk wie met geleend geld belegt vaart een onzekere toekomst tegemoet, dat weten we al sedert 1929. Alleen zijn de bancaire producten steeds minder transparant geworden en werden risico's steeds meer gecamoufleerd.
In 2008 was de 'greed' opnieuw veel hoger dan de 'fear' en zijn diverse hedge-funds gevallen als dominostenen. Je kan nu uiteraard beweren: natuurlijk wie met geleend geld belegt vaart een onzekere toekomst tegemoet, dat weten we al sedert 1929. Alleen zijn de bancaire producten steeds minder transparant geworden en werden risico's steeds meer gecamoufleerd.
Vergelijking gaat toch moeilijk op hoor. Als er nu 1 bancair product is dat vandaag wél transparant is, dan is het toch wel een fysieke tracker: je weet exact wat erin zit en welke kosten er worden afgehouden voor wie. Geen hedging of achtergestelde leningen, gewoon pure long aandelenposities.
Het "grootste" risico lijkt me een complete meltdown van het monetair systeem, maar in dat geval zullen we allen andere zorgen hebben dan het recupereren van onze beleggingen.
Het "grootste" risico lijkt me een complete meltdown van het monetair systeem, maar in dat geval zullen we allen andere zorgen hebben dan het recupereren van onze beleggingen.
Ok dan zitten we redelijk safe als dit het geval zou zijnDidymus schreef:Dat is een denkfout. Jij hebt een stukje van een tracker gekocht waar 9 miljard in zit en geen 1600 posities van 6,25 EUR individuele aandelen. Stel dat de tracker geliquideerd moet worden, dan zal dat niet per individuele klant zijn. Bovendien handelen die grote partijen aan een véél lagere kost dan particulieren bij de goedkoopste broker.Jarexx schreef:Dat is wat ik ook zou verwachten maar veel zou ik daar dus niet aan hebben.

waarom is een etf (vb : iSHares.VII DOW JONES INDustrial.AVerage.UC.ETF-K) vanaf een bepaalde dag niet meer te verkopen -en staat hij plots als geblokkeerd in de portefeuille -( aankopen kan blijkbaar wel nog) .
Hoe kan je dan nog uitstappen als je dit wenst ? Kan je die etf op een andere beurs verkopen dan die waarop je de etf aankocht?
Hoe kan je dan nog uitstappen als je dit wenst ? Kan je die etf op een andere beurs verkopen dan die waarop je de etf aankocht?
Denk dat je best aan je bank/broker vraagt waarom ze jou dit fonds niet meer laten verkopen via de website.jaaaak schreef: ↑9 januari 2018, 12:58 waarom is een etf (vb : iSHares.VII DOW JONES INDustrial.AVerage.UC.ETF-K) vanaf een bepaalde dag niet meer te verkopen -en staat hij plots als geblokkeerd in de portefeuille -( aankopen kan blijkbaar wel nog) .
Eerste gedachte is dat dit met Mifid regulatie te maken heeft; maar dit fonds is USITS en heeft een Nederlandstalige documentatie
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.