Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Wat denken jullie van mijn portefeuille?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Tiziano
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tiziano
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tiziano » 24 februari 2015, 11:49

Hallo, ik lees hier al een redelijke tijd mee op het forum en ben sinds het begin van dit jaar ook begonnen met beleggen. Nu wou ik even mijn portefeuille voorleggen aan jullie om zo eigenlijk hier wat over te discussiëren en dus ook meningen te horen van anderen met een interesse in beleggen. Daar in mijn omgeving niemand hier interesse in heeft of aan doet. Ik beleg voorlopig enkel in fondsen omdat ik vind dat ik te weinig informatie heb over bedrijven om in aandelen te beleggen een fonds is ook meer gespreid. (maar daarom niet per se minder volatiel :) )

Mijn portefeuilles heb ik in bijlage toegevoegd ;D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

luc1961
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer luc1961
Verstuur privébericht

Re: Wat denken jullie van mijn portefeuille?

• Citeer

Bericht door luc1961 » 24 februari 2015, 12:16

Ik geloof op kanaalz heeft men al bericht dat de biotechsector overgewaardeerd is. ik zou Pictet biotech zeer goed in het oog houden. 1 fonds heb ik ook nl. BGF global allocation, een zeer goed fonds.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Tiziano
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tiziano
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tiziano » 24 februari 2015, 12:27

Oh ok bedankt voor de tip ;) ik probeer dagelijks te kijken naar de rendementen dus moest het snel bergaf gaan kan ik nog wel ingrijpen. Wou zelf eigenlijk alles evalueren na een kwartaal is dit een goede strategie of is het zo dat je best wekelijks moet analyseren en verkopen indien nodig?

luc1961
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer luc1961
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door luc1961 » 24 februari 2015, 12:49

Met zo'n volatiele portefeuille zou ik toch elke dag eens vlug kijken naar de voornaamste beursindexen 's avonds. Dit duurt maar 30 seconden. Je weet nooit wanneer er een dip komt.

ThomasDM
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer ThomasDM
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ThomasDM » 24 februari 2015, 12:54

Ik ken niet veel van fondsen (zit enkel in aandelen) dus voor mij is het allemaal Chinees maar het lijkt mij wel handig om er een procentuele weging bij te zetten want met enkel de namen te geven valt er weinig te zeggen over de verdeling van je portefeuille.

Tiziano
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tiziano
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tiziano » 24 februari 2015, 13:17

Ik kijk iedere dag naar de rendementen dus ik volg het wel goed op maar wou gewoon een algemene evaluatie maken na een kwartaal. De verdeling in mijn KBC portefeuille is 10% per fonds, ik wou bij rabo hetzelfde doen maar daar kon je enkel deelbewijzen aankopen dus ben ik daar gegaan voor de minimale inleg om in te stappen. Over het algemeen heb ik tot nu toe redelijke rendementen behalve op enkele fondsen: Horizon Access China, Yenrenta en Swissrenta zijn toch wel wat tegengevallen, ook Blackrock emerging markets is niet erg positief maar ik geef het nog wat tijd, het gaat hier ook niet om heel grote bedragen dus ga ik het gewoon dagelijks blijven opvolgen en om het kwartaal evalueren. Ik ben wel aan het overwegen om voor mezelf een stop-loss aan te houden van 20% of is dit teveel?

mouche
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer mouche
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mouche » 24 februari 2015, 14:01

Zonder echt reclame te willen maken, raad ik je toch aan met je fondseninteresse ook eens een kijkje te nemen op de website van Mijnkapitaal! De oprichters hiervan zaten hier vroeger en soms nog...Daar leggen ze je het best uit waarop te letten als je een starter bent. En dat doe je best. Ik heb de indruk dat je nogal veel fondsen van KBC hebt en ik weet niet wat die waard zijn., ook veel thematische trouwens en dat is toch risicovoller.

Tiziano
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tiziano
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tiziano » 24 februari 2015, 15:38

Ja ik heb al hun stukjes over beleggen in fondsen gelezen op mijnkapitaal. Ben ik veel wijzer uit geworden! Het klopt dat ik veel heb belegd in thema's, dat was de bedoeling, technologie en pharma en vooral grote bedrijven. De fonden mbt regio's die goed presteren zijn toch wel Europa en Amerika. Emerging markets, China, Japan etc zijn nog niet echt aan het renderen. Ik heb een grote spreiding omdat ik niet te veel eieren in één mandje wou leggen maar na een kwartaal ga ik evalueren welke fondsen goed presteren en welke minder om dan de slechte eruit te bonjouren ;)

Blackbelt
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Blackbelt
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Blackbelt » 25 februari 2015, 10:00

Persoonlijke mening: veel te veel KBC fondsen.
Haal die eens door de x-ray van Morningstar. Dan kan je ook zien hoeveel overlap je hebt.
En verder denk ik dat KBC veel kosten (instapkosten, uitstapkosten) aanrekent. Dat is nogal nadelig als je regelmatig wil handelen.

Met al die themafondsen moet je echt zelf je analyses doen. In en uitstapmomenten zijn zeer belangrijk.

Ik zou meer kiezen voor patrimoniumfondsen (mijn bron is dan ook mijnkapitaal).

Freackerex
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Freackerex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Freackerex » 25 februari 2015, 15:42

@ Blackbeld: Idd ik maakte me exaxt dezelfde bedenking deze ochtend. Qua in en uitstapkosten moeten de KBC fondsen een behoorlijk grote hap uit het rendement halen tenzij Tiziano de instapkosten voor elk fonds tot 1% heeft kunnen terugbrengen (nog 1% teveel ma bon ik ken echt niemand die geen instapkosten moet betalen bij KBC of andere grootbanken).

Dus gebaseerd op de uitspraak "begonnen met beleggen dit jaar" heb ik even op morningstar de kbc fondsen in een transactie ptf gestoken met 1 aandeel per fonds aangekocht op 01/01/15. In deze opzet zou ik dus vandaag 10,87% meerwaarde op de gehele ptf hebben wat meer dan behoorlijk is. Ook op lange termijn, sinds de start van deze fondsen, doen deze fondsen het zeker niet slecht.

Maar Xray brengt toch wel wat vragen naar boven qua regioverdeling en positie-overlap. Aan de andere kant kan ik me dan wel weer vinden in de onderverdeling van de aandelensectoren (cyclisch, licht-cyclisch en defensief). In de Obligatie verdeling kan ik me dan weer helemaal niet vinden.

Bon ... ik zou zeggen .... @ Tiziano ... beter alles toch maar op de voet volgen in tegenstelling tot bijvoorbeeld mixfondsen a la MijnKapitaal. De andere fondsen heb ik niet echt gechecked. Laat je dus vooral eens goed gaan op Morningstar :-)

Boompie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Boompie
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Boompie » 25 februari 2015, 17:19

Ik wil me graag aansluiten bij het bovenstaande.
Op zich geen slechte verdeling (het feit alleen al dat je in fondsen zit is al een grote voorsprong tegenover vele anderen), maar mogelijks betekenen de fondsen bij KBC een aanzienlijke hap uit je investering door hun bijkomende kosten.

Wat op zich een verschil van maar enkele procenten lijkt, maakt na een lange rit een zeer groot verschil uit.
Het feit dat je dit deel van je kapitaal belegt, geeft vermoedelijk aan dat je het voor langere tijd kan missen. Als dat het geval is, dan zou je kunnen overwegen om inderdaad de kosten te optimaliseren en dus bij een goedkopere bank te gaan aankloppen. Maar vergelijk zeker eerst de historische rendementen van de fondsen die je dan in ruil wil gaan aankopen.

Je zou ook ETF's kunnen overwegen, als basisblok van je investering. En op die manier bijvoorbeeld in een zeer goedkope brede wereldwijde/Amerikaanse/Europese tracker gaan.
Nogmaals, elke % of zelfs halve % die je nu kan uitsparen, betekent over 10-20-30-40 jaar een zeer groot verschil.

Groeten,
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be

Tiziano
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tiziano
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tiziano » 25 februari 2015, 20:39

Ja dat was een goed voornemen van mij voor 2015 om mijn financiën eens op orde te krijgen, want laten we nu eerlijk zijn 0,15% rente is de moeite ook niet ;D start to save brengt wel wat meer op maar daar zit je met de maandelijkse limiet van het te storten bedrag en zo ben ik wat toekomstgericht beginnen denken, vandaar de fondsen. Ik vond het eigenlijk gewoon zonde om mijn spaarcenten op mijn rekening te hebben staan terwijl ik er amper iets voor kreeg, en dan ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden om wat meer rendement te halen.

Ik ga eerlijk zijn, de in en uitstapkosten heb ik nagekeken bij de aanschaf van de fondsen maar eigenlijk niet zoveel aandacht aan geschonken, uitstapkosten zijn 5% indien je terug verkoopt binnen de maand en de instapkosten schommelen tussen 1.5 en 3% redelijk duur weet ik nu maar laat dat maar leergeld zijn.

Ben dit jaar ook klant geworden bij Rabo, pricos overgezet (ook 2% instapkosten + beheerskosten + lopende kosten) naar pension fund growth (geen instapkosten + 75 euro voor gekregen) en hier een nieuwe effectenrekening geopend. De fondsen die je ziet in de tweede bijlage zijn degene die ik bij Rabo heb. En ik ben ook niet meer van plan om in de KBC fondsen te storten, ga deze grotendeels afbouwen en waarschijnlijk de meerderheid te verkopen, Rabo is veel voordeliger qua instapkosten ook hun selectie van fondsen lijkt me professioneler in plaats van alleen maar huisfondsen.

Over de overlap, ja dat heb ik ook al gezien op de xray het gaat vooral over de regio's Noord-Amerika en Europa en enkele bedrijven die ik in verschillende fondsen heb. Over de obligatiefondsen ben ik ontevreden. Ik probeer een stoploss aan te houden van 90%, daar zit ik niet aan maar ze presteren ondermaats.

Ik ben nog jong (24) dus heb nog een lange beleggingshorizon (hopelijk!) Hetgeen mij moeilijk ligt is de verdeling van mijn portefeuille en dan bedoel ik niet in procenten. Regio's, landen, sectoren, grondstoffen, small caps, mid caps, trackers... noem maar op je kan kiezen wat je wilt maar hoe weet je nu van wat je hoeveel in je portefeuille mag/moet hebben ifv overlap en spreiding. Goud en olie is misschien het moment om in te investeren aangezien de prijzen zo laag zijn? Ik zou eigenlijk een sterke portefeuille willen opbouwen van 5-10 fondsen, met iets in de aard van 75-65% dynamische en 15-35% defensieve fondsen.

Bedankt alvast voor de commentaren, ik ben nog maar pas bezig met beleggen en ben blij dat ik niet afgeschoten word :)

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 25 februari 2015, 21:11

Hoe kan je oordelen over iemands portefeuille als je de weging niet kent. :-X
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!

Freackerex
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Freackerex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Freackerex » 25 februari 2015, 22:25

Voor mijn eerste post had ik enkel de kbc fondsen door de xray gehaald met een gelijke weging.

@Spruitekop ... Mijn initiële reactie blijft ongewijzigd zelfs na toevoeging van de tweede batch van niet KBC fondsen met een weging van +/- 5% per fonds. Ik begrijp uiteraard je meer dan terechte opmerking.

Maar ongeacht een weging denk ik nu wel dat je door de fondsen individueel te bekijken je je wel een algemeen beeld kan vormen.
De vraag was behoorlijk algemeen dus de feedback van de forumleden was dat ook.

@Tiziano, Mijn persoonlijke mening op je vraag over van wat je hoeveel mag hebben lijkt mij het best beantwoord te worden door MijnKapitaal. Nee ik ben geen expliciete fanboy maar ik heb nog niet direct een andere website gevonden die vooral voor de beginnende belegger een grote toegevoegde waarde heeft.

Stijn227
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Stijn227
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stijn227 » 26 februari 2015, 00:41

Goud goedkoop? Is maar hoe je er tegenaan kijkt en met wie je spreekt... Ik vind het alleszins nog peperduur (bekijk het anders eens vanuit historisch perspectief). Anderen hier gaan fysiek goud spotgoedkoop vinden op dit moment, ieder z'n mening..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy