Wat doe ik best ? (Ethias First rekening)
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- Frank de Rijken
- Newbie

- Contacteer:
Wat doe ik best ? (Ethias First rekening)
Hallo,
Ik weet niet goed wat het interessantste is voor mij.
Ik heb bij Ethias een Firstrekening lopen waar een aardig bedrag opstaat, deze rekening is geopend begin 2005.
De volle termijn uitdoen zodat ik geen roerende voorheffing moet betalen kan ik helaas niet doen, omdat ik het kapitaal eerder nodig heb.
Wat doe ik best....
Alles laten zoals het is en de firstrekening leeghalen binnen een 2-tal jaar wanneer ik het nodig heb.
Of... Nu afhalen en op een gewone spaarrekening zetten aan 4,20 à 4,25%
Ik weet niet goed wat het interessantste is voor mij.
Ik heb bij Ethias een Firstrekening lopen waar een aardig bedrag opstaat, deze rekening is geopend begin 2005.
De volle termijn uitdoen zodat ik geen roerende voorheffing moet betalen kan ik helaas niet doen, omdat ik het kapitaal eerder nodig heb.
Wat doe ik best....
Alles laten zoals het is en de firstrekening leeghalen binnen een 2-tal jaar wanneer ik het nodig heb.
Of... Nu afhalen en op een gewone spaarrekening zetten aan 4,20 à 4,25%
Re: Wat doe ik best ? (Ethias First rekening)
Je vraag is moeilijk te beantwoorden omdat we de toekomst niet kennen. Historisch gezien bracht de First rekening meer op dan een hoogrentend spaarboekje. Nu brengt een spaarboekje meer op.
Maar wie zegt niet dat dit binnen 1 of 2 jaar terug omgedraaid is.
In ieder geval, als je afhaalt moet je dit in het begin van het jaar doen. Anders loop je de bonus van het lopende jaar mis.
Maar wie zegt niet dat dit binnen 1 of 2 jaar terug omgedraaid is.
In ieder geval, als je afhaalt moet je dit in het begin van het jaar doen. Anders loop je de bonus van het lopende jaar mis.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
t417919
Wij zitten in een gelijkaardig geval. We hebben afgesproken om het geld er in januari af te halen nadat de bonus gekend is. 't is een gok, we denken we dat er niet veel bonus gaat zijn, maar toch twijfelen we
- Frank de Rijken
- Newbie

- Contacteer:
Ik vind het vooral moeilijk te berekenen, omdat ik niet zeker ben hoe die roerende voorheffing berekend wordt op zo'n firstrekening. Enerzijds heb je in januari uw bonus misschien wel, anderzijds heb je de roerende voorheffing van 15% op de intrest van ...?robokat schreef: Je vraag is moeilijk te beantwoorden...
Mocht ik precies weten hoe dit berekend worden zou het iets eenvoudiger zijn.
Als je dan weet dat je op een gewone spaarrekening 4,25% hebt, wat doe je dan best...
Wat ik mij ook afvraag, stel dat je in 2005 de fistrekening opende, en je stort nu (2008) geld bij, hoe zit dat dan met die termijn van 8 jaar op dat geld die je later erop zette
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
Ik zou in elk geval niet alles afhalen. Na 8 jaar hoef je géén wachttermijn meer te respecteren om vrij van RV geld af te halen! Wachten tot de resultaten 2008 bekendgemaakt zijn lijkt idd een goed idee om een beslissing te nemen.
Als je nu geld afhaalt betaal je 15% RV op een forfaitaire (fictieve) opbrengst van 4,75%.
volledige uitleg vind je hier:
http://www.ethias.be/upload/pdf/nl/part ... 042008.pdf
Als je nu geld afhaalt betaal je 15% RV op een forfaitaire (fictieve) opbrengst van 4,75%.
volledige uitleg vind je hier:
http://www.ethias.be/upload/pdf/nl/part ... 042008.pdf
-
Yannic
Als je naar Ethias telefoneert, kunnen ze je meteen het juiste bedrag zeggen dat je verliest bij vroegtijdige afhaling.
Als je nu geld afhaalt betaal je 15% RV op een forfaitaire (fictieve) opbrengst van 4,75%
Wanner wordt dit bedrag afgehouden?
Onmiddelijk of later en komen er later nog kosten bij of is dit het enige?
Wanner wordt dit bedrag afgehouden?
Onmiddelijk of later en komen er later nog kosten bij of is dit het enige?
Wat ik mij ook afvraag, stel dat je in 2005 de fistrekening opende, en je stort nu (2008) geld bij, hoe zit dat dan met die termijn van 8 jaar op dat geld die je later erop zette 
[/quote]
De 8 jaren beginnen te lopen zodra je de rekening geopend hebt door er wat geld op te storten. Indien je erna nog geld opzet, heeft dit geen invloed op de 8 jaren. De 8 jaren zijn van toepassing op de rekening en niet op het geld. Je rekening moet 8 jaar geopend zijn om van de vrijstelling van RV te 'genieten'.
[/quote]
De 8 jaren beginnen te lopen zodra je de rekening geopend hebt door er wat geld op te storten. Indien je erna nog geld opzet, heeft dit geen invloed op de 8 jaren. De 8 jaren zijn van toepassing op de rekening en niet op het geld. Je rekening moet 8 jaar geopend zijn om van de vrijstelling van RV te 'genieten'.
IK heb vorig jaar hierover geinformeerd bij Ethias.
Je kan op hun website inloggen en daar de berekening maken.
Heb even de simulatie gedaan, nadeel is wel dat je een opname datum moet opgeven in 2008.
Als je het geld wil afhalen kan je dat best in januari 2009 doen.
Simulatie bij storting van 25.000 euro op 01/02/2007.
Datum van opname : 30/12/ 2008
Bruto opnamebedrag : 26508,95
Roerende voorheffing : 307,89
Kosten : 0,00
--------------------------------------------------------------------------------
Netto waarde van de opname : 26201,06
Als ik het nu zou opnemen heb ik een rendement van een 2,5%.
Dus je moet de interest van 2008 nog meenemen.
Je kan op hun website inloggen en daar de berekening maken.
Heb even de simulatie gedaan, nadeel is wel dat je een opname datum moet opgeven in 2008.
Als je het geld wil afhalen kan je dat best in januari 2009 doen.
Simulatie bij storting van 25.000 euro op 01/02/2007.
Datum van opname : 30/12/ 2008
Bruto opnamebedrag : 26508,95
Roerende voorheffing : 307,89
Kosten : 0,00
--------------------------------------------------------------------------------
Netto waarde van de opname : 26201,06
Als ik het nu zou opnemen heb ik een rendement van een 2,5%.
Dus je moet de interest van 2008 nog meenemen.
Laatst gewijzigd door karine op 3 oktober 2008, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn antwoord:Yannic schreef: Als je naar Ethias telefoneert, kunnen ze je meteen het juiste bedrag zeggen dat je verliest bij vroegtijdige afhaling.
Daar ga ik mee akkoord met dat antwoord. Vaak wordt er op deze website enorm veel gegist en met woorden zoals "ik denk", "ik geloof" gesproken (dus daar ben je niets mee). Ik bedoel dus wél in het geval als het om heel feitelijke dingen gaat, die de bank kan beantwoorden en héél precies. Dus ik zou opbellen (en parallel mailen naar Ethias - dan heb je alles schriftelijk) en vragen hoeveel het je zal kosten als je dat bepaalde bedrag vroeger dan 8 jaren afhaalt en heoveel RV je zult moeten ophoesten op dat bedrag.
Mijn antwoord:lev schreef:Mijn antwoord:Yannic schreef: Als je naar Ethias telefoneert, kunnen ze je meteen het juiste bedrag zeggen dat je verliest bij vroegtijdige afhaling.
Daar ga ik mee akkoord met dat antwoord. Vaak wordt er op deze website enorm veel gegist en met woorden zoals "ik denk", "ik geloof" gesproken (dus daar ben je niets mee). Ik bedoel dus wél in het geval als het om heel feitelijke dingen gaat, die de bank kan beantwoorden en héél precies. Dus ik zou opbellen (en parallel mailen naar Ethias - dan heb je alles schriftelijk) en vragen hoeveel het je zal kosten als je dat bepaalde bedrag vroeger dan 8 jaren afhaalt en heoveel RV je zult moeten ophoesten op dat bedrag.
Lees vorige bericht.
Op de website kan je een duidelijke simulatie maken en dan heb je het ook schriftelijk.