Wat er eind augustus/begin september op het gebied van termijnrekeningen op stapel staat?
TIP
Re: Wat er eind augustus/begin september op het gebied van termijnrekeningen op stapel staat?
Wanneer u een duidelijke uitleg geeft over de Reynderstaks zal ik akkoord zijn om "ontopic" te gaan.
Als VIP-deelnemer aan dit forum verwacht ik dat u een duidelijke uitleg geeft over de Reynderstaks want door de diverse verschillende meningen over die taks is deze zaak voor mij niet duidelijk.
Re: Wat er eind augustus/begin september op het gebied van termijnrekeningen op stapel staat?
@spaarfreakjejos48 schreef: ↑1 september 2025, 15:46Die taks van 30% heeft dus niets te maken met de meerwaardebelasting van 10%,waarvan we de wettekst nog moeten zien.spaarfreakje schreef: ↑1 september 2025, 09:08 De Reynderstaks is niet van toepassing op individuele obligaties.
Er is wel een taks van 30% verschuldigd op het verschil tussen uitbetalingsprijs op vervaldag (100%) en uitgifteprijs op oorspronkelijke startdatum (voor zover dat verschil positief is).
Dus enkel als de oorspronkelijke uitgifteprijs kleiner was dan 100% (onder pari).
Theorisch moet u maar het evenredige deel betalen voor de periode dat de obligatie in uw bezit was maar de meeste financiële instellingen rekenen ze volledig aan op vervaldag, ten laste van de laatste bezitter.
Dit is de taks op 'verdoken intrest' in obligaties.
Bart en zijn "vrienden" moeten die meerwaardebelasting nog bespreken en in een wettekst gieten.
Kunt u een antwoord geven op mijn vraag aub?
Van de 10% meerwaarden taks gaan we de details nog moeten afwachten. Meerwaarden taks zal echter niet van toepassing zijn op de rente die een obligatie opbrengt, dus ook niet op de verdoken rente bij een onder pari uitgegeven obligatie (daar betaal je nu al 30% RV op). Wellicht wel op de eventuele meerwaarde tussen aankoop (op de secundaire markt) en verkoop of bij afloop van de obligatie.
-
- VIP member
- Contacteer:
Voor de meerwaardebelasting zal men inderdaad het verschil moeten nemen tussen:
de verkoopprijs (tussentijds of op vervaldag) - aankoopprijs (op primaire of secundaire markt)
daarvan moet men dan de verdoken intrest aftrekken, dus nog eens
- (uitbetalingsprijs op vervaldag - uitgifteprijs)*(bezitstijd in %).
Dit impliceert dat wanneer men een obligatie bij uitgifte gekocht heeft en aanhoudt tot op vervaldag; dat de meerwaardebelasting 0 zal zijn.
de verkoopprijs (tussentijds of op vervaldag) - aankoopprijs (op primaire of secundaire markt)
daarvan moet men dan de verdoken intrest aftrekken, dus nog eens
- (uitbetalingsprijs op vervaldag - uitgifteprijs)*(bezitstijd in %).
Dit impliceert dat wanneer men een obligatie bij uitgifte gekocht heeft en aanhoudt tot op vervaldag; dat de meerwaardebelasting 0 zal zijn.
"Als VIP-deelnemer aan dit forum verwacht ik dat"jos48 schreef: ↑2 september 2025, 08:40Wanneer u een duidelijke uitleg geeft over de Reynderstaks zal ik akkoord zijn om "ontopic" te gaan.
Als VIP-deelnemer aan dit forum verwacht ik dat u een duidelijke uitleg geeft over de Reynderstaks want door de diverse verschillende meningen over die taks is deze zaak voor mij niet duidelijk.
Het moet toch niet gekker worden!
Wat een kapsones.
Start dan aub een nieuw topic met deze vraag. Achteraf ook makkelijker terug te vinden voor andere VIP-leden.jos48 schreef: ↑2 september 2025, 08:40Wanneer u een duidelijke uitleg geeft over de Reynderstaks zal ik akkoord zijn om "ontopic" te gaan.
-
- VIP member
- Contacteer:
Een voorbeeld van obligatie gekocht op secundaire markt:
stel de uitgifteprijs was 99% en de coupon 0,75%
U heeft hem (over)gekocht op de secundaire markt à 97% op het moment dat de looptijd voor een kwart verstreken was (want de markrente is ondertussen gestegen) en behoudt hem tot vervaldag, zoals uw oorspronkelijke vraag was; dan is de meerwaarde:
100% - 97%
en de verdoken intrest:
(100% - 99%)*0,75 of 0,75%
De meerwaardebelasting kan bijgevolg maar geheven worden op 2,25% van de nominale uitgifteprijs (en niet op 3% ervan).
U heeft hem (over)gekocht op de secundaire markt à 97% op het moment dat de looptijd voor een kwart verstreken was (want de markrente is ondertussen gestegen) en behoudt hem tot vervaldag, zoals uw oorspronkelijke vraag was; dan is de meerwaarde:
100% - 97%
en de verdoken intrest:
De meerwaardebelasting kan bijgevolg maar geheven worden op 2,25% van de nominale uitgifteprijs (en niet op 3% ervan).
Uw uitleg over de meerwaardebelasting is duidelijk maar geeft geen antwoord op mijn vraag over de Reynderstaks.spaarfreakje schreef: ↑2 september 2025, 10:01 Een voorbeeld van obligatie gekocht op secundaire markt:
100% - 97%
en de verdoken intrest:
Ik veronderstel dat de Reynderstaks en de meerwaardebelasting op een obligatie 2 verschillende zaken zijn.
Of zie ik het weer verkeerd?
-
- VIP member
- Contacteer:
@jos48:spaarfreakje schreef: ↑1 september 2025, 09:08 De Reynderstaks is niet van toepassing op individuele obligaties.
Er is wel een taks van 30% verschuldigd op het verschil tussen uitbetalingsprijs op vervaldag (100%) en uitgifteprijs op oorspronkelijke startdatum (voor zover dat verschil positief is).
Dus enkel als de oorspronkelijke uitgifteprijs kleiner was dan 100% (onder pari).
Theorisch moet u maar het evenredige deel betalen voor de periode dat de obligatie in uw bezit was maar de meeste financiële instellingen rekenen ze volledig aan op vervaldag, ten laste van de laatste bezitter.
Ik had daar toch al duidelijk antwoord op gegeven.
De Reynderstaks is NIET van toepassing op een individuele obligatie maar enkel op fondsen.
Spaarfreakje, ik heb een sterk vermoeden dat jos48 hier met ons voeten aan het rammelen is.spaarfreakje schreef: ↑2 september 2025, 12:39@jos48:spaarfreakje schreef: ↑1 september 2025, 09:08 De Reynderstaks is niet van toepassing op individuele obligaties.
Ik had daar toch al duidelijk antwoord op gegeven.
De Reynderstaks is NIET van toepassing op een individuele obligatie maar enkel op fondsen.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Nu al: 3,37%KleineSpaarder schreef: ↑1 september 2025, 13:25 Ondertussen blijft de rente klimmen. De stijgende trend is bezig sinds begin mei.
Belgie 10y: 3,23%
Door allerlei onzekerheden die zich opstapelen: Trumps machtsovername van de FED, onzekerheden van Trumps tarieven die door de rechtbank in beroep illegaal zijn verklaard, Trumps tarieven tout court die de orde verstoren, ...
We staan nu niet ver meer van de 3,66%. Het max nadat de rentevoeten van negatief weer positief geworden zijn.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Ik begrijp niet waarom de beurzen negatief reageren op de uitspraak over Trumps tarieven. Ofwel blijft alles zoals vandaag ofwel verlagen de tarieven; de beurzen zouden moeten stijgen toch?
Wie zegt dat ze daarop reageren? De prijszetting van beurzen is een convolutie van ontelbare factoren.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Welke termijnrekening openen ? Op korte termijn van 3 maand, 6 maand of 1 jaar.
Bedrag van 30000 €
Wat raden jullie aan ?
Bedrag van 30000 €
Wat raden jullie aan ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik kan je niets aanraden.
De termijn moet voor jezelf uitmaken.
De termijn moet voor jezelf uitmaken.