Wat is er aan de hand met Patrimoine ?
TIP
Re: Wat is er aan de hand met Patrimoine ?
@Tux: je hebt gelijk dat er nog andere strategieen zijn en ikzelf wissel ook van strategie naargelang de marktomstandigheden, zoals je zo vriendelijk was om aan te tonen met die oude topic die je opgezocht hebt
(je bent goed van geheugen blijkbaar)
Ik schreef toen in 2010:
(je bent goed van geheugen blijkbaar)
Ik schreef toen in 2010:
Een beetje wat Morningstar schrijft. Maar gezien CP nu wel grote schommelingen kent, is gespreid instappen op dit ogenblik beter.Het voordeel van gespreid instappen in het algemeen, is dat je gemiddelde aankoopkoers lager ligt dan de gemiddelde koers van het fonds over die periode. Hoe dit niet intuitief lijkt, kan je dit via enkele rekenvoorbeelden mooi aantonen en doe je dus normaal gezien een voordeel.
Stel dus dat je een mooi bedrag hebt dat je in een bepaald fonds wil beleggen, dan is het altijd aan te raden om dit niet ineens te doen, maar gespreid over vele maanden.
Echter, dit werkt enkel indien de koers stijgingen en dalingen kent. Carmignac kent ook wel wat schommelingen, maar in tegenstelling tot zowat alle andere fondsen op de markt, is er op langere termijn alleen maar een vlakke of een stijgende trend.
Stel opnieuw dat je een mooi bedrag op een spaarrekening staan hebt en je wil Patrimoine kopen, dan zal je wellicht minder goed af zijn met gespreid instappen, omdat de kans groot is dat alle opeenvolgende aankopen steeds duurder zullen zijn.
Klant verschillende internet banken -> verschillende inlog codes -> geheugen training -> goed geheugenrobokat schreef:(je bent goed van geheugen blijkbaar)

Hoe doen jullie het met bv ING global opportunities? Vermits die noteert op de AEX moet je iedere keer transactiekosten betalen als je koopt. Gespreid beleggen is hier dus een kostelijke affaire...
Kostelijk, zelfde tarief als een aandeel.Maarten schreef:Hoe doen jullie het met bv ING global opportunities? Vermits die noteert op de AEX moet je iedere keer transactiekosten betalen als je koopt. Gespreid beleggen is hier dus een kostelijke affaire...
Awel ja, gespreid beleggen bij aandelen en bij ING glob opp lijkt mij daarom kostelijk (minimum 9,75 euro). 4 keer aankopen kost dus al bijna 40 euro. Als je dan nog eens verkoopkosten erbij neemt gaat je rendement snel flink wat achteruit. Bij fondsen heb je vaak dat probleem niet (bv instapkosten is percentage van belegde bedrag, of bedraagt zelfs 0 euro).karine schreef:Kostelijk, zelfde tarief als een aandeel.Maarten schreef:Hoe doen jullie het met bv ING global opportunities? Vermits die noteert op de AEX moet je iedere keer transactiekosten betalen als je koopt. Gespreid beleggen is hier dus een kostelijke affaire...
+1 ben volledig akkoordkarine schreef:Kostelijk, zelfde tarief als een aandeel.Maarten schreef:Hoe doen jullie het met bv ING global opportunities? Vermits die noteert op de AEX moet je iedere keer transactiekosten betalen als je koopt. Gespreid beleggen is hier dus een kostelijke affaire...
Als je maandelijks €100- wil beleggen en je moet €9.75 kosten betalen is dit bijna niet te doen, want dit is bijna 10%
Is het dan niet beter bij DB het ING L glob opp te kopen (maandelijks) dan heb je GEEN instapkosten.
Volgens Robokat brengt dit fonds wel iets minder op dan het NL fonds maar als je minder dan €1000- maandelijks belegt denk ik dat je toch beter bent met het L fonds (wegens de kosten)
OF niet??
Het is inderdaad geen fonds om wekelijks aan te kopen.
Ik had gehoopt via keytrade fund plan maar daar zit het niet in.
Maar als het gaat om twee aankopen op een jaar bv is het nog haalbaar.
Ik had gehoopt via keytrade fund plan maar daar zit het niet in.
Maar als het gaat om twee aankopen op een jaar bv is het nog haalbaar.
@robokat
bedankt voor je vriendelijke uitleg, ik snap wel wat je bedoelt, hoor. Spreiden in tijd maar ook vooral in aandelen of fondsen is goed en dat leer je wel in de loop van de jaren. Volledig akkoord met jou.
Zoals je zelf zegt, het effect van gespreid aankopen is wel reëel maar is m.i. vooral voordelig voor het drukken van het risico. Wat me wel stoorde is dat je iemand op het verkeerde been zou kunnen zetten door (bijna) te gaan beweren dat het een mathematische zekerheid is dat je voordeel haalt uit een gespreide belegging in tijd en daar dan gemiddelden bijhaalt (aankoopkoers en stijging fonds) die niets met elkaar te maken hebben. Je weet evengoed als ik dat je gemiddelden vooral uit het verleden haalt en deze zeker geen indicatie geven voor de toekomst. Je zegt het zelf: de goede strategie van vandaag kan morgen al de slechte zijn. Is er iemand zeker dat de beurs zo volatiel blijft? Of gaan ze zakken? Of stijgen? Degene met de glazen bol mag opstaan.
Als vanaf vandaag de fondsen zes maanden na elkaar stijgen, wie is dan het beste, degene die onmiddellijk alles heeft belegd of degene die maandelijks een deel heeft belegd ?
Blijven dus ook nog, zoals in dit topic al is gezegd, de eventuele kosten bij aankoop.
Enfin, iedereen moet op zijn eigen manier beleggen.
Ben wel ietsje laattijdig met mijn reactie maar zit aan de kust met een mobiele verbinding, dus mondjesmaat internet, hé
Ten andere, je voorbeeld met stookolie vond ik wel goed, maar ik stook met gas
bedankt voor je vriendelijke uitleg, ik snap wel wat je bedoelt, hoor. Spreiden in tijd maar ook vooral in aandelen of fondsen is goed en dat leer je wel in de loop van de jaren. Volledig akkoord met jou.
Zoals je zelf zegt, het effect van gespreid aankopen is wel reëel maar is m.i. vooral voordelig voor het drukken van het risico. Wat me wel stoorde is dat je iemand op het verkeerde been zou kunnen zetten door (bijna) te gaan beweren dat het een mathematische zekerheid is dat je voordeel haalt uit een gespreide belegging in tijd en daar dan gemiddelden bijhaalt (aankoopkoers en stijging fonds) die niets met elkaar te maken hebben. Je weet evengoed als ik dat je gemiddelden vooral uit het verleden haalt en deze zeker geen indicatie geven voor de toekomst. Je zegt het zelf: de goede strategie van vandaag kan morgen al de slechte zijn. Is er iemand zeker dat de beurs zo volatiel blijft? Of gaan ze zakken? Of stijgen? Degene met de glazen bol mag opstaan.
Als vanaf vandaag de fondsen zes maanden na elkaar stijgen, wie is dan het beste, degene die onmiddellijk alles heeft belegd of degene die maandelijks een deel heeft belegd ?
Blijven dus ook nog, zoals in dit topic al is gezegd, de eventuele kosten bij aankoop.
Enfin, iedereen moet op zijn eigen manier beleggen.
Ben wel ietsje laattijdig met mijn reactie maar zit aan de kust met een mobiele verbinding, dus mondjesmaat internet, hé

Ten andere, je voorbeeld met stookolie vond ik wel goed, maar ik stook met gas

Rabobank was zo vriendelijk deze link naar een artikel met meer uitleg naar haar klanten te versturen:
http://www.rabobank.be/nl/pers/persarti ... 10224.aspx
http://www.rabobank.be/nl/pers/persarti ... 10224.aspx
Ik heb verkocht aan 5049,91€/deelbewijs. Binnen dit en een jaar ga ik het geld dat in CP zat nodig hebben en het leek mij beter om mijn winst (aangekocht in 2008 aan 4103,45€/deelbewijs) veilig te stellen.Tux schreef:geen vertrouwen meer in CP -> verkopenbarrie schreef:Je verwart met goede wijn. CP is eerder azijn na 5 a 10 jaar.
wel nog vertrouwen in CP -> houden/bijkopen
Hier ook einde maart 2010 Carmignac gekocht by KEYT. Er liet toen een actie zonder kosten bij aankoop. Carmignac werd me aanbevolen door een bankhouder, en bij Argenta werd deze als 'goed huisvader aandeel' aangeprezen. Op dit moment zit het aandeel juist iets onder mijn orginele aankoopprijs van maart 2010.
Hoor hier mixed meningen wat te doen, ik denk dat je dit aandeel op LT moet zien. Bijkopen doe ik niet aangezien ik al genoeg in dit aandeel heb.
Ondertussen hebben de fondsen in mijn virtuele portefuille het heel wat beter gedaan, genoteerd op hetzelfde moment als de aankoop van de Carmignacs. Maar ja, die heb ik natuurlijk niet.
AG Life Safe Balanced W1 kapAG Life Safe Balanced +7,30%
AG Life Safe Growth W1 kapAG Life Safe Growth W1 +10,15%
AG Life Safe Stability W1 kapAG Life Safe Stability +2,97%
BNP Paribas B Fund II Quam Bonds kapBNPP B II Quam Bds +2,57%
BNP Paribas L1 OBAM Equity World Classic kapBNPP L1 OBAM Eq.World +9,53%
Kempen International Funds Kempen (Lux) European High Dividend Fd A kapKempen IF-Eur.Hgh.Div. +12,63%
Wat betreft het maandelijks storten, werd ons ook door een andere bank ook aangeraden.
Ze raden met dit te doen met volgende fondsen:
- BNPPL1 OBAM EQUITY WORLD CAP, ISIN LU0185157681
- BNPP B FD EQUITY BELGIUM CAP, ISIN BE0127752039
Hoor hier mixed meningen wat te doen, ik denk dat je dit aandeel op LT moet zien. Bijkopen doe ik niet aangezien ik al genoeg in dit aandeel heb.
Ondertussen hebben de fondsen in mijn virtuele portefuille het heel wat beter gedaan, genoteerd op hetzelfde moment als de aankoop van de Carmignacs. Maar ja, die heb ik natuurlijk niet.
AG Life Safe Balanced W1 kapAG Life Safe Balanced +7,30%
AG Life Safe Growth W1 kapAG Life Safe Growth W1 +10,15%
AG Life Safe Stability W1 kapAG Life Safe Stability +2,97%
BNP Paribas B Fund II Quam Bonds kapBNPP B II Quam Bds +2,57%
BNP Paribas L1 OBAM Equity World Classic kapBNPP L1 OBAM Eq.World +9,53%
Kempen International Funds Kempen (Lux) European High Dividend Fd A kapKempen IF-Eur.Hgh.Div. +12,63%
Wat betreft het maandelijks storten, werd ons ook door een andere bank ook aangeraden.
Ze raden met dit te doen met volgende fondsen:
- BNPPL1 OBAM EQUITY WORLD CAP, ISIN LU0185157681
- BNPP B FD EQUITY BELGIUM CAP, ISIN BE0127752039
Zal snel weer hoger staan.Tux schreef:Ik heb verkocht aan 5049,91€/deelbewijs. Binnen dit en een jaar ga ik het geld dat in CP zat nodig hebben en het leek mij beter om mijn winst (aangekocht in 2008 aan 4103,45€/deelbewijs) veilig te stellen.Tux schreef:geen vertrouwen meer in CP -> verkopen
wel nog vertrouwen in CP -> houden/bijkopen
Binnen twee maanden nog maar eens kijken.
CP kent enkel nog dalingen de laatste tijd. Het ziet er weinig hoopvol uit. Wat doen jullie met CP ?
Bijhouden natuurlijk of kopen.Fredje schreef:CP kent enkel nog dalingen de laatste tijd. Het ziet er weinig hoopvol uit. Wat doen jullie met CP ?
Houden en elke maand voor een vast bedrag bijkopen. Maar voor iemand die de voorbije jaren al flink wat meerwarde gerealiseerd heeft kan dat natuurlijk totaal anders liggen. Ik heb het (recent) gekocht voor de lange termijn, niet om snel-snel wat winst te maken.Fredje schreef:CP kent enkel nog dalingen de laatste tijd. Het ziet er weinig hoopvol uit. Wat doen jullie met CP ?
Ik zie goed niet in waarom je de conclusie "het ziet er weinig hoopvol uit" trekt. In het verleden zijn er ook periodes geweest waarin er enkel dalingen genoteerd werden. Ik zou niet weten wat daar mis mee is. Je kunt van geen enkel fonds alleen stijgingen verwachten denk ik.
Het is trouwens niet enkel CP dat nu moeilijk doet. Ik zie andere fondsen van andere beheerders de laatste 2-3 maand ook voornamelijk in het rood staan.