Wat is op dit moment beste pensioenspaarverzekering?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Wat is op dit moment beste pensioenspaarverzekering?
Hey,
Ik ben op zoek naar wat op dit moment de beste pensioenspaarverzekering is. Ik vind op het forum en Test-Aankoop nog aanbevelingen van Ethias First, maar aangezien die dit product niet meer mogen aanbieden is dit ook geen optie meer.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.
Ik ben op zoek naar wat op dit moment de beste pensioenspaarverzekering is. Ik vind op het forum en Test-Aankoop nog aanbevelingen van Ethias First, maar aangezien die dit product niet meer mogen aanbieden is dit ook geen optie meer.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.
-
corsamonta
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: Wat is op dit moment beste pensioenspaarverzekering?
Mocht je als leeghoofd twijfelen over HMI, op dit forum vind je alvast je gading !!!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nee, dat is zowat het enige waarvan ik 100% overtuigd ben om NIET op in te stappen.
Ik zou zeggen kijk eens op deze website
https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... 0&limit=30
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Contacteer:
Persoonlijk zit ik met star fund bij ing en ethias pensioensparen.
Ik weet dat het geen echte pensioenspaarverzekering is, maar het Argenta pensioenspaarfonds krijgt echt goede kritieken en was in 2007 eerste keus van Test-Aankoop bij de pensioenspaarfondsen
Ik weet dat het geen echte pensioenspaarverzekering is, maar het Argenta pensioenspaarfonds krijgt echt goede kritieken en was in 2007 eerste keus van Test-Aankoop bij de pensioenspaarfondsen
Bedankt voor de reacties. Meer feedback is steeds welkom.
Zijn dit geen TAK21 producten? Ik zoek eigenlijk een goede pensioenspaarverzerkering omdat mijn huidige partner enkele jaren geleden heeft ingetekend op een HMI-pensioenspaarverzekering en ik haar nu wil laten overstappen. Ik ben nogal een financiële leek, maar ik dacht gehoord te hebben dat je enkel kan overstappen van pensioenspaarverzerkering naar pensioenspaarverzerkering en bijvoorbeeld niet naar een pensioenspaarfonds.Obby schreef:Ik zou zeggen kijk eens op deze website
Kan je dan wel overstappen van een pensioenspaarverzerkering naar een TAK21 spaarverzekering (is dit dan geen ander soort financieem product)?
Alvast bedankt voor reacties.
Een pensioenspaarverzekering is een tak 21 spaarverzekering.peejeevg schreef:Zijn dit geen TAK21 producten? Ik zoek eigenlijk een goede pensioenspaarverzerkering omdat mijn huidige partner enkele jaren geleden heeft ingetekend op een HMI-pensioenspaarverzekering en ik haar nu wil laten overstappen. Ik ben nogal een financiële leek, maar ik dacht gehoord te hebben dat je enkel kan overstappen van pensioenspaarverzerkering naar pensioenspaarverzerkering en bijvoorbeeld niet naar een pensioenspaarfonds.Obby schreef:Ik zou zeggen kijk eens op deze website
Kan je dan wel overstappen van een pensioenspaarverzerkering naar een TAK21 spaarverzekering (is dit dan geen ander soort financieem product)?
Het is zo dat je enkel pensioenspaarrekeningen (bij banken dus) kan overzetten. Als je bv. het pensioenspaarfonds van ING hebt en je wilt overschakelen naar het pensioenspaarfonds van Argenta is dit geen probleem, bij Argenta vullen ze dan een document in, zodat de tegoeden die op je pensioenspaarrekening bij ING staan verkocht worden en overgedragen naar Argenta, waar je dan weer X-aantal deelbewijzen van hun pensioenspaarfonds aankoopt en die worden dan op je pensioenspaarrekening gezet.
Bij pensioenspaarverzekeringen ligt het anders, je kan namelijk niet de gespaarde reserve in een contract overzetten naar een nieuw contract bij een andere verzekeraar. Dan gaat het eigenlijk om een afkoop van het contract en zal je fiscaal beboet worden. Het enige wat je kan doen is het contract bij de oude maatschappij premievrij maken (dit wil zeggen dat je aan de maatschappij laat weten dat je geen premies meer zult storten, de tegoeden blijven wel in het contract, en brengen jaar na jaar nog intrest op). Je moet er ook op letten dat je maar in één pensioenspaarverzekering per jaar stort, want je kan maar de storting in één bepaalde pensioenspaarfonds of pensioenspaarverzekering per jaar aftrekken van de belastingen. Indien je dus maandelijks stort, is het beter om niet in het midden van het jaar te veranderen van pensioenspaarverzekering. Wat je dan beter doet is dit jaar nog verder storten en ergens in oktober/november een aangetekende brief sturen naar de maatschappij waarin je je wens uitdrukt om je contract premievrij te maken, vanaf januari van het volgende jaar kan je dan starten met stortingen in de nieuwe pensioenspaarverzekering.
Ik bedoel:zerre schreef:Een pensioenspaarverzekering is een tak 21 spaarverzekering.peejeevg schreef:
Zijn dit geen TAK21 producten? Ik zoek eigenlijk een goede pensioenspaarverzerkering omdat mijn huidige partner enkele jaren geleden heeft ingetekend op een HMI-pensioenspaarverzekering en ik haar nu wil laten overstappen. Ik ben nogal een financiële leek, maar ik dacht gehoord te hebben dat je enkel kan overstappen van pensioenspaarverzerkering naar pensioenspaarverzerkering en bijvoorbeeld niet naar een pensioenspaarfonds.
Het is zo dat je enkel pensioenspaarrekeningen (bij banken dus) kan overzetten. Als je bv. het pensioenspaarfonds van ING hebt en je wilt overschakelen naar het pensioenspaarfonds van Argenta is dit geen probleem, bij Argenta vullen ze dan een document in, zodat de tegoeden die op je pensioenspaarrekening bij ING staan verkocht worden en overgedragen naar Argenta, waar je dan weer X-aantal deelbewijzen van hun pensioenspaarfonds aankoopt en die worden dan op je pensioenspaarrekening gezet.
Bij pensioenspaarverzekeringen ligt het anders, je kan namelijk niet de gespaarde reserve in een contract overzetten naar een nieuw contract bij een andere verzekeraar. Dan gaat het eigenlijk om een afkoop van het contract en zal je fiscaal beboet worden. Het enige wat je kan doen is het contract bij de oude maatschappij premievrij maken (dit wil zeggen dat je aan de maatschappij laat weten dat je geen premies meer zult storten, de tegoeden blijven wel in het contract, en brengen jaar na jaar nog intrest op). Je moet er ook op letten dat je maar in één pensioenspaarverzekering per jaar stort, want je kan maar de storting in één bepaalde pensioenspaarfonds of pensioenspaarverzekering per jaar aftrekken van de belastingen. Indien je dus maandelijks stort, is het beter om niet in het midden van het jaar te veranderen van pensioenspaarverzekering. Wat je dan beter doet is dit jaar nog verder storten en ergens in oktober/november een aangetekende brief sturen naar de maatschappij waarin je je wens uitdrukt om je contract premievrij te maken, vanaf januari van het volgende jaar kan je dan starten met stortingen in de nieuwe pensioenspaarverzekering.
in genoemde tabel staan toch voornamelijk "gewone levensverzekeringen" ipv pensioenspaarverzekeringen. En ik dacht dat het balstingvoordeel van "gewone levensverzekeringen" (voor een deel) wegvalt als je een hypotheeklening afbetaalt. Klopt dit?
Wat premievrij maken betreft: ik heb me laten vertellen dat premievrij maken bij HMI niet aangewezen is omdat je dan zoveel kosten betaalt dat je nog beter de (betrekkelijk lage) afkoopwaarde meeneemt naar een andere pensioenspaarverzekering. Is dit correct?
Er heerst hier wat naamsverwarring, dus voor de duidelijkheid.
In de tak21 levensverzekeringen tref je een 3-tal soorten producten aan, die je niet door elkaar mag halen:
- de "gewone" tak21 spaarverzekering, in feite een soort belegginsproduct met een looptijd van typisch 8 jaar of meer.
- de fiscale tak21 levensverzekering, ook wel langetermijnsparen genoemd, fiscaal aftrekbaar en valt in dezelfde korf als bvb. een hypotheeklening. Loopt tot aan je 60/65ste maar is echter geen pensioensparen !!
- de pensioenspaarverzekering, technisch ook een tak 21 maar met vrij specifieke kenmerken en strikte voorwaarden, loopt ook tot aan je 60/65ste.
Op spaargids tref je in het overzicht enkel gewone spaarverzekeringen aan. De producten voor langetermijnsparen en pensioenspaarverzekeringen komen in dit overzicht niet voor, wat spijtig is want deze producten hebben toch wel andere rendementen dan de gewone tak21 variant.
Wat de beste pensioenspaarverzekering is, is dus een vraag die onbeantwoord blijft.
(hint hint voor de webmaster: een mooi overzicht van de voorbije jaren van alle pensioenspaarverzekeringen zou toch wel een pluspunt zijn voor deze site; er is immers geen enkele andere site met dergelijk overzicht)
In de tak21 levensverzekeringen tref je een 3-tal soorten producten aan, die je niet door elkaar mag halen:
- de "gewone" tak21 spaarverzekering, in feite een soort belegginsproduct met een looptijd van typisch 8 jaar of meer.
- de fiscale tak21 levensverzekering, ook wel langetermijnsparen genoemd, fiscaal aftrekbaar en valt in dezelfde korf als bvb. een hypotheeklening. Loopt tot aan je 60/65ste maar is echter geen pensioensparen !!
- de pensioenspaarverzekering, technisch ook een tak 21 maar met vrij specifieke kenmerken en strikte voorwaarden, loopt ook tot aan je 60/65ste.
Op spaargids tref je in het overzicht enkel gewone spaarverzekeringen aan. De producten voor langetermijnsparen en pensioenspaarverzekeringen komen in dit overzicht niet voor, wat spijtig is want deze producten hebben toch wel andere rendementen dan de gewone tak21 variant.
Wat de beste pensioenspaarverzekering is, is dus een vraag die onbeantwoord blijft.
(hint hint voor de webmaster: een mooi overzicht van de voorbije jaren van alle pensioenspaarverzekeringen zou toch wel een pluspunt zijn voor deze site; er is immers geen enkele andere site met dergelijk overzicht)
Diverse getuigenissen in het HMI topic hebben inderdaad aangetoond dat bij premievrij maken de hoge kosten niet verdwijnen en dat je dus jaar na jaar meer verlies lijdt. Overzetten naar een andere pensioenspaarverzekering geeft op korte termijn ook veel verlies, maar op lange termijn is dat het beste.Wat premievrij maken betreft: ik heb me laten vertellen dat premievrij maken bij HMI niet aangewezen is omdat je dan zoveel kosten betaalt dat je nog beter de (betrekkelijk lage) afkoopwaarde meeneemt naar een andere pensioenspaarverzekering. Is dit correct?
Klopt ik mis bv al lang de ethias First pensioenspaarverzekering in dat overzicht (Waarop je nu niet meer kan intekenen dacht ik,)robokat schreef:- de pensioenspaarverzekering, technisch ook een tak 21 maar met vrij specifieke kenmerken en strikte voorwaarden, loopt ook tot aan je 60/65ste.
.
Dus ik steun de vraag
-
XXL66
Als banken nu al overwegen om 60 plussers te beknotten in de opname van hun eigen centen ... Bedenk dat er ene Tobback was die enkele jaren terug een voorstel deed om 65 plussers hun gespaarde centen niet in één keer te laten opnemen maar in jaarlijkse schijven...
Ik denk dat er betere manieren zijn om te sparen voor uw pensioen dan via een pensioenspaarverzekering.
Ik denk dat er betere manieren zijn om te sparen voor uw pensioen dan via een pensioenspaarverzekering.
- relativity
- Hero Member

- Contacteer:
Daar ben ik het nu eens volledig mee eens.Ik denk dat er betere manieren zijn om te sparen voor uw pensioen dan via een pensioenspaarverzekering.
Heb enkele jaren geleden eens een hoop berekeningen gemaakt en wat bleek, zelfs met het fiscale voordeel is het in mijn geval de moeite niet om er mijn geld in te steken.
Bovendien bevalt dat regeltje mij niet dat ik op 60 nog eens goed belast wordt en pas op 65 mijn geld heb.
Trouwens, werken tot mijn 65, dat ziet ge van hier, ik zoek daartegen al lang binnen te zijn.
De kans is groot dat wij dan ons bullen pakken en naar warmen oorden trekken met ons spaargeld, zodra we stoppen met werken.
Zal dan eens gelijk een "schuppe zot" gaan wachten tot mijn 65 op mijn zuurverdiend geld zeker...
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Contacteer:
Waarschijnlijk zijn er wel betere manieren om voor je pensioen te zorgen ...
Maar het geld dat je opzijzet voor pensioensparen is geld dat je anders waarschijnlijk toch niet zou sparen, allee bij mij toch
Maar het geld dat je opzijzet voor pensioensparen is geld dat je anders waarschijnlijk toch niet zou sparen, allee bij mij toch
-
XXL66
Een pensioenspaarverzekering is een contract voor lange of ZEER lange duur. M'n probeert ook de slachtoffers zo jong mogelijk te strikken. Ik ben van mening dat uw spaarbedrag uiteindelijk na al die jaren zal opgevreten zijn door inflatie. Ook gaan we vanaf nu niet alleen massaal producten maar ook inflatie uit China importeren. Het zal dan zijn zoals men nu kan vaststellen dat je 20 jaar geleden een stuk bouwgrond kon kopen voor 25.000 €. Nu betaal je minimum het 4 voudige. Als wordt duurder, ttz uw papiergeld wordt minder waard. Ben je niet zo kapitaalkrachtig dan is bv investeren in landbouwgrond een goede optie. Wordt ook alsmaar schaarser en de bevolking blijft groeien = nood aan ruimte om gewassen te kweken.
Goud en zilver blijven ook een goede optie (zie andere draadjes).
Goud en zilver blijven ook een goede optie (zie andere draadjes).