Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Neem nu dat een aandeel 50€ waard is volgens jouw waardering, dan kan je een veiligheidsmarge inbouwen aan bv. 20% en slechts kopen bij 40€. Je veiligheidsmarge is zelf te bepalen maar afhankelijk van hoe risicovol je je investering schat.
-
anonymous38476
Re: Wat is uw YTD?
Mag ik vragen hoeveel verschillende aandelen je hebt? Heb je een bepaalde bovenlimiet voor het gewicht van één positie in je portefeuille? Ik heb bijvoorbeeld 22% vd port in Solvay, vnl. omwille van het dividend en het feit dat er, historisch gezien, wel een zekere bodem is voor de koers.
Re: Wat is uw YTD?
Historisch gezien ligt er een bodem onder de koers? Waar precies?
-
anonymous38476
Re: Wat is uw YTD?
De stabiliteit van het bedrijf, zeker voor de chemie, en zijn dividendpolitiek zorgen ervoor dat de koers geen spectaculaire dieptes opzoekt. Hoe lager de prijs, hoe hoger het dividendrendement. Dus steeds meer dividend beleggers die het aandeel kopen en dus doen bodemen. Geen 'exacte' TA wetenschap ofzo, maar laat ons zeggen dat Solvay niet snel/vaak/lang onder €70 zal noteren.
Re: Wat is uw YTD?
Maximale daling tijdens laatste financiële crisis toch >65%. Blijft een cyclisch bedrijf hé.
-
anonymous38476
Re: Wat is uw YTD?
Het bedrijf is veranderd sinds die crisis, het zou niet meer zo crisisgevoelig moeten zijn. Tijdens die crisis bleef het ook dividend betalen. M.i gewoon een goed moment om extra te kopen. Horizon is >40 jaar, dus maak me daar zeker geen zorgen over.
-
LaCucaracha
- Sr. Member

- Berichten: 413
- Lid geworden op: 29 apr 2014
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
Dus globaal sta je nu op verlies sinds je bent beginnen beleggen?superbosko schreef: ↑7 januari 2019, 16:51 -6.8% op gedeelte dat ik in bezit had voor begin 2018
-21.2% op gedeelte dat ik bijgestort heb in 2018
blended rendement van -8.4%, gezien ik meer geld had voor 2018 dan ik heb bijgestort.
Conclusie:
- te gulzig geweest in 2018.
- Negatief rendement uitvergroot door Turbo op AMG, die afgewikkeld is geweest, en dit voor significant bedrag. Indien ik dit debacle niet had gehad, was mijn rendement op nieuw geld "maar" -15.5% geweest.
- hierdoor al mijn winst van 2014 (start beleggen) tot nu opgesoupeerd
Acties:
- terug meer focussen op index fondsen en holdings als stabiel gedeelte van mijn portefeuille
- enkel nog in smallcaps indien mijn margin of safety zeer hoog is
Voor de rest ben ik absoluut niet aan het panikeren, sinds ik geloof dat mijn huidige portefeuille sterk kan groeien in komende jaren
Re: Wat is uw YTD?
Ik zit al op 1,1% whoehoe!!
En jullie?
En jullie?
Re: Wat is uw YTD?
1,77% ^^
-
anonymous38476
Re: Wat is uw YTD?
5,05%. Vooral te danken aan AMG en gokje op Skyworks vorige vrijdag.
Re: Wat is uw YTD?
20 verschillende aandelen hier. (als je BNB niet meetelt)DeZatteNonkel schreef: ↑8 januari 2019, 16:13Mag ik vragen hoeveel verschillende aandelen je hebt? Heb je een bepaalde bovenlimiet voor het gewicht van één positie in je portefeuille? Ik heb bijvoorbeeld 22% vd port in Solvay, vnl. omwille van het dividend en het feit dat er, historisch gezien, wel een zekere bodem is voor de koers.
Zijn er iets te veel naar mijn zin, de komende maanden ga ik nog wel wat reduceren.
De grootste positie daarbinnen is Sioen Industries met 8% gewicht. Heb daar geen limiet op maar 10% zou ik ruim veel vinden. (hangt er natuurlijk vanaf voor Elia of een holding zou dat minder een probleem kunnen zijn)
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
-
superbosko
- Jr. Member

- Berichten: 69
- Lid geworden op: 24 feb 2015
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
4.0% op gedeelte belegd voor 2019, en 1.2% voor gedeelte bijgestort in 2019.
Blended 3.8%
Extra zuur, nu ik zie hoe AMG terug herstelt, en ik dus net uitgestopt ben op mijn turbo eind 2018.
Je zou beginnen denken dat ze het er om gedaan hebben
Blended 3.8%
Extra zuur, nu ik zie hoe AMG terug herstelt, en ik dus net uitgestopt ben op mijn turbo eind 2018.
Je zou beginnen denken dat ze het er om gedaan hebben
Re: Wat is uw YTD?
De prestaties van een paar portefeuilles over de laatste maanden; van top naar bodem en terug omhoog
Alle rendementen volgens M* Lange Termijn.
Als we het maand na maand bekijken krijgen we dit:
Code: Selecteer alles
1 | 3 | 6 | YTD | 1 |
maand| maand| maand| | jaar | Portefeuille
-----------------------------------------------------------------------------------
+10,4%|-0,13% | |+6,8% |+0,25%| iShares core MSCI world ETF (IWDA)
+10,9%| -2,5% |-6,4% |+7,9% |-3,7% | Aandelenfondsen in mijn persoonlijke portefeuille
+5,73%| +1,3% |-2,9% |+4.2% |-0,5% | Lazy 60/40 IWDA/IEAG portefeuille
+5,15%| +1,3% |+2,7% |+3,4% |+0,11%| Lazy 50/50 IWDA/IEAG portefeuille
+3,10%| -0,3% |-3,9% |+2,8% |-5,0% | MK mixer portefeuille van aktieve fondsen
+11,9%| -0,3% |-4,6% |+6,9% | | Portefeuille zonder naam
Als we het maand na maand bekijken krijgen we dit:
Code: Selecteer alles
S | O | N | D | J | Portefeuille
-----------------------------------------------------------------------------------
+0,4%|-6,9%|+0.4%|-7,7%|+7,9%| Aandelenfondsen in mijn persoonlijke portefeuille
-0,0%|-4,2%|+0.2%|-6,1%|+4,8%| MK flex portefeuille van aktieve fondsen
+0,1%|-4,9%|+0.6%|-6,6%|+6,2%| 75/25 van het BH topic
+0,3%|-3,1%|+0.4%|-4,6%|+4,2%| Lazy 60/40 IWDA/IEAG portefeuille
+0,2%|-2,7%|+0.4%|-3,6%|+3,4%| Lazy 50/50 IWDA/IEAG portefeuille
+0,0%|-2,5%|-0.8%|-3,3%|+2,8%| MK mixer portefeuille van aktieve fondsen
+0,3%|-5,2%|+0.6%|-9,1%|+6,9%| Portefeuille zonder naam
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Wat is uw YTD?
17%
Mijn port:
Amg
Melexis
X fab
recticel
Sioen
Bekaert
Sofia
compagnie du bois sauvage
AvH
Umicore
GBL
Mijn port:
Amg
Melexis
X fab
recticel
Sioen
Bekaert
Sofia
compagnie du bois sauvage
AvH
Umicore
GBL
Re: Wat is uw YTD?
+5,7% excl. kosten in eerste maand, dus gestart met underperformance tov benchmarks.
Sterke prestaties bij Bekaert, Strabag en Covestro; zwak bij RPS, Intertrust en RTL.
Volgende week donderdag jaarresultaten Intertrust en Publicis.
Sterke prestaties bij Bekaert, Strabag en Covestro; zwak bij RPS, Intertrust en RTL.
Volgende week donderdag jaarresultaten Intertrust en Publicis.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash



