Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Pensioensparen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Wat levert meeste rendement? Tak23 pensioensparen met belastingvoordeel of zelf beleggen zonder belastingvoordeel?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering - pensioensparen via fonds
Levinzky
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Levinzky
Verstuur privébericht

Wat levert meeste rendement? Tak23 pensioensparen met belastingvoordeel of zelf beleggen zonder belastingvoordeel?

• Citeer

Bericht door Levinzky » 8 november 2020, 17:18

Ik wil beginnen met jaarlijks 980 € te pensioensparen in een tak-23 bestaande uit 100% aandelen voor het belastingvoordeel van 30%. Maar hoe langer ik erover nadenk des te meer ik begin te twijfelen of dat het belastingvoordeel opweegt tegen de instapkosten, jaarlijks weerkerende kosten en de premiebelasting van 2%. Zeker als je bij aandelen rekening houd met het effect van de samengestelde rente over langere termijn.

Ik word dit jaar 48. Ik kan 17 jaar van het belastingvoordeel genieten maar zou ik misschien niet gewoon beter het geld zelf beleggen in aandelen en het belastingvoordeel laten schieten om een hypothetisch hoger rendement te behalen?

Welke formule(s) kan je gebruiken om zoiets te berekenen?

Ik zou waarschijnlijk stappen in een tak-23 levensverzekering die via een tracker een standaardindex volgt zoals de Bel20, Eurostoxx 50 of de S&P 500.

1. Laten we, om het eenvoudig te houden:), uitgaan van een gemiddeld jaarlijks rendement van 8 % indien ik 1 van die indexen zelf via een tracker zou volgen. Wat zou na 17 jaar rekening houdende met de beurstaks en de transactiekost mijn rendement zijn?

2. Indien ik dezelfde tracker zou volgen via een pensioenspaar levensverzekering. Wat zou dan mijn rendement zijn?
De premiebelasting is 2% vast
De minimum instapkost is 0,50%.
De jaarlijkse beheerskost is 2%
Het fiscaal voordeel is 30%
Zin om samen een abonnement te delen? Financieel Economische Tijd - Financieele Dagblad - Bloomberg

Natal
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Natal
Verstuur privébericht

Re: Wat levert meeste rendement? Tak23 pensioensparen met belastingvoordeel of zelf beleggen zonder belastingvoordeel?

• Citeer

Bericht door Natal » 8 november 2020, 17:24

Pensioensparen doe in vooral voor het fiscaal voordeel. Na het eerste jaar stort je 980 euro, maar daarvan heb je 30% van de valstrikken gekregen van het jaar ervoor.

Zelf heb in naast mijn pensioensparen een bescheiden portefeuille van fondsen en ETFs opgebouwd. Zo liggen koet alle eieren in dezelfde mand.

Je moet er wel aan denken dat pensioensparen enkel fiscaal aftrekbaar is als je belastingen betaalt. Op een invaliditeitsuitkering bvba wordt geen belasting ingehouden dus daar heb je geen 30% fiscaal voordeel. In dat geval zou ik geen pensioensparen doen.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

Re: Wat levert meeste rendement? Tak23 pensioensparen met belastingvoordeel of zelf beleggen zonder belastingvoordeel?

• Citeer

Bericht door B7H4long » 8 november 2020, 17:30

1- Bij het pensioenspaarfondsen heb je nog een eindbelasting ( anticipatieve heffing ) van 10%
2- Waar vind je een tak23 die in indexfondsen belegd?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Levinzky
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Levinzky
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Levinzky » 8 november 2020, 18:05

Natal schreef: ↑8 november 2020, 17:24 Je moet er wel aan denken dat pensioensparen enkel fiscaal aftrekbaar is als je belastingen betaalt.
We krijgen dat fiscaal aftrekbare toch ook als we belastingen moeten terugtrekken en niet enkel als we moeten bijbetalen hoop ik?
B7H4long schreef: ↑8 november 2020, 17:30 1- Bij het pensioenspaarfondsen heb je nog een eindbelasting ( anticipatieve heffing ) van 10%
1. Die eindbelasting is dacht ik enkel voor tak-21 en niet voor tak-23 producten (indien ik mij niet vergis).
2. Goede vraag. Ik heb er naar zitten zoeken. Online vond ik een tak-23 fonds van NN met een tracker Blackrose S&P500. Achteraf kon ik ze niet meer vinden in het zoekmenu. Blijkt dat ze dat tak-23 fonds standaard aanbieden aan werkgevers en niet aan particulieren. Ik ga ze wel vanavond een mail sturen met de vraag of het kan.

Argenta heeft een dynamisch/agressief technologie fonds. Voor mij eventueel een alternatief. Alleen torenhoge kosten.
Zin om samen een abonnement te delen? Financieel Economische Tijd - Financieele Dagblad - Bloomberg

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 8 november 2020, 18:16

Levinzky schreef: ↑8 november 2020, 18:05 Die eindbelasting is dacht ik enkel voor tak-21 en niet voor tak-23 producten (indien ik mij niet vergis).
https://www.verzekeringen.be/pensioensparen
Bij een pensioenspaarverzekering (zowel tak 21 als tak 23) wordt de eindbelasting van 10% geheven op de opgebouwde reserve dankzij de gestorte premies.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

JulusCesar
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer JulusCesar
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JulusCesar » 8 november 2020, 18:23

Je kan jammer genoeg niet in ETF's beleggen in tak23.
Ze her verpakken liever bestaande fondsen.
Dan krijgt de uitgever ven het fonds en de herverzekeraar inkomsten op jouw kap.
Het voordeel is wel dat als je verder kijkt dan de bancaire pensioen fondsen en gaat loeren bij de echte verzekeraars je wel wat meer differentiatie kan steken in de fondsen die je kan kiezen.
Kijk eens bij Athora profil life of bij allianz AI/plan for life.(kan ook in tak 44)

Verder leg je m;i. de lat nogal hoog met 8% opbrengst per jaar....

Anderzijds begin je wel in de leeftijdscategorie te komen dat het belastingvoordeel samen met de discipline verbonden aan een dergelijk product de kosten ervan beginnen in te halen.
Hier en daar kan je daarvan berekeningen vinden ...meestal gebaseerd op 6% opbrengst.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 8 november 2020, 18:25

Levinzky schreef: ↑8 november 2020, 17:18 Wat levert meeste rendement? Tak23 pensioensparen met belastingvoordeel of zelf beleggen zonder belastingvoordeel?
Ik word dit jaar 48.
Op die leeftijd zonder twijfel fiscaal tak23 pensioensparen.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 8 november 2020, 18:57

Je hebt de keuze tussen:
- tak23 fondsen: instap 2% + 0.5%, 30% terug na 1 jaar, jaarlijkse kost 2.0%, eindbelasting 10%
- tak21 verzekering: instap 2% + 0.5%, 30% terug na 1 jaar, vast rendement, eindbelasting 10%
- pensioenspaarfondsen: instap 0% (eventueel tot 2-3%), 30% terug na 1 jaar, jaarlijkse kost 1,35%, eindbelasting 8% op fictief rendement van 4,75%
- zelf beleggen1: koop dezelfde fondsen als met pensioensparen: maar zonder premietaks, belastingvoordeel en eindbelasting.
- zelf beleggen2: koop indexfondsen: instap transactiekosten, jaarlijkse kost 0,20%, geen belastingteruggave, geen eindbelasting.

Je moet elk jaar beslissen wat je wil doen. Elk jaar verandert de berekening.

Als vuistregel kan je nemen dat het voordeel van de belastingteruggave uitgespreid tot het pensioen ongeveer 30 gedeeld door het-aantal-jaren-tot-pensioen is. Voor jou dit jaar dus een jaarlijkse winst van 1.5% .

Dit moet je dan afzetten tov de hogere jaarlijkse kost, de premietaks, de instapkosten en de eindbelasting.

Ik zie niet hoe tak23 voor jou op deze leeftijd voordelig zal zijn.

lop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer lop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door lop » 9 november 2020, 02:24

Natal schreef: ↑8 november 2020, 17:24 Pensioensparen doe in vooral voor het fiscaal voordeel. Na het eerste jaar stort je 980 euro, maar daarvan heb je 30% van de valstrikken gekregen van het jaar ervoor.

Zelf heb in naast mijn pensioensparen een bescheiden portefeuille van fondsen en ETFs opgebouwd. Zo liggen koet alle eieren in dezelfde mand.

Je moet er wel aan denken dat pensioensparen enkel fiscaal aftrekbaar is als je belastingen betaalt. Op een invaliditeitsuitkering bvba wordt geen belasting ingehouden dus daar heb je geen 30% fiscaal voordeel. In dat geval zou ik geen pensioensparen doen.
Je kan je belastingvermindering ook terugkrijgen zonder inkomsten of als je zoals je zegt leeft van een invaliditeitsuitkering .Gewoon je roerende voorheffingen aangeven als je die hebt .

TrX
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer TrX
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door TrX » 11 november 2020, 21:10

Ik zou gewoon zelf beleggen in low-cost trackers.
Met pensioensparen kunnen ze binnen 20 jaar de eindbelasting nog wat verhogen.

Wimble
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Wimble
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Wimble » 11 november 2020, 21:51

Vanaf welke leeftijd is pensioensparen dan wel weer interessanter dan dat bedrag in een ETF te beleggen? Ermee rekening houdende dat je je 30% belastingvoordeel onmiddellijk in een ETF zou beleggen.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 12 november 2020, 19:02

Wimble schreef: ↑11 november 2020, 21:51 Vanaf welke leeftijd is pensioensparen dan wel weer interessanter dan dat bedrag in een ETF te beleggen? Ermee rekening houdende dat je je 30% belastingvoordeel onmiddellijk in een ETF zou beleggen.
In elke vergelijking moet je een reeks veronderstellingen maken.

Als vuistregel kan je nemen dat de fiscale behandeling een winst geeft 30/aantal-jaren-tot-pensioen.
Dit moet je dan afzetten tov de hogere instapkosten en hogere jaarlijkse kosten van het fiscaal pensioensparen.

Met deze gegevens lijkt zelf beleggen het beste redement te geven to je ongeveer halfweg je carriere bent.
Als je het einde van je carriere nadert lijkt het gecombineerde rendement van een pensioenspaarverzekering onklopbaar.

TrX
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer TrX
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door TrX » 21 november 2020, 19:21

B7H4long schreef: ↑8 november 2020, 17:30 1- Bij het pensioenspaarfondsen heb je nog een eindbelasting ( anticipatieve heffing ) van 10%
Bij Easyvest een Tak23 belegt 100% in ACWI.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 21 november 2020, 19:31

TrX schreef: ↑21 november 2020, 19:21
Maar dan wel zonder een van de belangrijkste voordelen van de ETF: Easyvest rekent extra 1%/jaar aan, dalend naar 0,5% als je 250k hebt.

TrX
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer TrX
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door TrX » 21 november 2020, 19:33

B7H4long schreef: ↑21 november 2020, 19:31
TrX schreef: ↑21 november 2020, 19:21

Maar dan wel zonder een van de belangrijkste voordelen van de ETF: Easyvest rekent extra 1%/jaar aan, dalend naar 0,5% als je 250k hebt.
Ja, dat klopt, ze moeten er iets op verdienen zeker..
Ik doe er zelf niet aan mee, heb liever volledig controle over mijn eigen portfolio/allocatie.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Pensioensparen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy