Wat met obligatiefondsen in 2013?
TIP
Re: Wat met obligatiefondsen in 2013?
Blackrock Emerging markets bond: euro
AXA WF Emerging markets bond: dollar
AXA WF Emerging markets bond: dollar
Dit fonds deed het lang goed, maar de laatste maand is hij aant zakken.
Moet ik mij zorgen maken?
Threadneedle Emerging Market Bond Retail Gross EUR Acc
GB00B0WH9Y53
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F0000006SR" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: zelfs op zo een knaldag als vandaag zakt die
Moet ik mij zorgen maken?
Threadneedle Emerging Market Bond Retail Gross EUR Acc
GB00B0WH9Y53
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F0000006SR" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: zelfs op zo een knaldag als vandaag zakt die
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Bedankt voor de tip.
lijkt mij een mooi fonds waarin ook bedrijven zitten. Zie ook de bespreking op mijn kapitaaL
Voor de daling; misschien de stijging van de euro als oorzaak ?
lijkt mij een mooi fonds waarin ook bedrijven zitten. Zie ook de bespreking op mijn kapitaaL
Voor de daling; misschien de stijging van de euro als oorzaak ?
Deze fondsen zijn inderdaad afhankelijk van de verhouding tot de USD of andere vreemde munten. Je kan die best aankopen op ogenblikken dat de euro relatief sterk staat. M.a.w. goed gespreid aankopen, want wie weet gaat de euro nog hoger.
Als de eu(ro)forie wat gaat liggen en de euro verzwakt, dan zal je zien dat deze fondsen evenredig stijgen.
Zoals JulusCesar zegt, lees er eens wat op na en zorg dat je goed geïnformeerd bent over dit type fondsen voor je er in belegt.
Als de eu(ro)forie wat gaat liggen en de euro verzwakt, dan zal je zien dat deze fondsen evenredig stijgen.
Zoals JulusCesar zegt, lees er eens wat op na en zorg dat je goed geïnformeerd bent over dit type fondsen voor je er in belegt.
>> Deze fondsen zijn inderdaad afhankelijk van de verhouding tot de USD of andere vreemde munten.
Zie je zoiets aan een parameter, een bepaalde term, iets in de naam?
Of moet je dit ergens lezen in hun documentatie.
PS: volledig gelijk, informeer je goed.
Dat probeer ik ook, terechte opmerking, maar als beginneling is dat moelijk.
Ik ben nog maar 11 maand bezig en leer elke dag, zie vraag bovenaan.
Ik zal bij wijze van huiswerk eens de euro/dollarkoers naast de koers van dit fonds leggen, misschien ontdek ik wel wat jullie bedoelen.
Bedankt voor de tip
Zie je zoiets aan een parameter, een bepaalde term, iets in de naam?
Of moet je dit ergens lezen in hun documentatie.
PS: volledig gelijk, informeer je goed.
Dat probeer ik ook, terechte opmerking, maar als beginneling is dat moelijk.
Ik ben nog maar 11 maand bezig en leer elke dag, zie vraag bovenaan.
Ik zal bij wijze van huiswerk eens de euro/dollarkoers naast de koers van dit fonds leggen, misschien ontdek ik wel wat jullie bedoelen.
Bedankt voor de tip
Ik denk dat het vet van de soep is. Ik zie de rente niet veel meer zakken, negatieve rente koopt toch niemand?
Heb enkele dagen geleden nog een obligatiefonds verkocht met winst (15% is beter dan een spaarrekening op 2 jaar). Zit nog in 3 obligatiefondsen waarvan 1 met een opportunistisch karakter. Zit momenteel 32% in cash en kijk even de kat uit de boom.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Yaris, meerwaarde is ook belangrijk. Als ik met een trend kan meegaan zal ik dat niet laten.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Mijn rechtstreekse allocatie in obligatiefondsen is nog steeds 8%, ik heb dus zeker niet alles verkocht. Onrechtstreeks (TAK21) zitten er nog meer obligaties in mijn portfolio, voor mij meer dan genoeg op dit moment.
Heb de 2 curves vergeleken en met een beetje gezonde verbeelding, is de dollar koers de inverse van de fondskoers.robokat schreef:Deze fondsen zijn inderdaad afhankelijk van de verhouding tot de USD of andere vreemde munten.
Grafiek van 1 genomen om dit na te kijken.
Ga dit nog wat opvolgen.
De volgende 2 zijn nochtans volop aan 't stijgen:robokat schreef:Er zijn toch indicaties dat de grootste stijging van obligatiefondsen achter de rug is. Tenminste bij de fondsen die zich op concentreren op euro obligaties.
http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... F0GBR04D2Q" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... F0GBR056ZQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle twee high yield bonds, in 2009 een serieuze duik gemaakt, maar op één jaar tijd volledig hersteld.
Laatste 6 maanden spectaculair gestegen, en eigenlijk nog steeds bezig.
Het 'toffe' aan bubbles is dat het merendeel van de mensen ze niet ziet ontstaan. Wat hoog staat, kan volgens hen enkel nog maar hoger!Zwiertje schreef:De bubblevorming in obligaties is nu al een paar jaar bezig. Wanneer die bubble uiteindelijk gaat barsten is moeilijk te voorspellen.
Is dat zo? Als ik naar de grafieken van mijn obligatiefondsen kijk op lange termijn, zi ik daar weinig 'bubble' in. Misschien wel iets 'te snel' gegaan de laatste jaren, maar dat is nog iets anders dan een 'bubble'.
Hoe kan je zien dat de bubble aandikt: bedrijven zonder rating en hoge schuldgraad kunnen met gemak obligaties plaatsen tegen eigenlijk (risicogewijs) een te lage rente: cf. uitgiftes vandemoortele, omegapharma, en zovele andere. De Duitse industriële fabrikant Linde plaatste onlangs een lening van 8 jaar aan... 1,75%
Of een ander voorbeeld: een land als godbetert Mongolië plaatst obligaties op 10 jaar aan een rente van een goede 5%: http://www.tijd.be/nieuws/archief/Rende ... goli%C3%AB" onclick="window.open(this.href);return false;
Of neem anders de koersen van uitstaande obligaties eens onder de loep: http://www.oblis.be/nl/selection#fix" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je ziet dat BBB's vlot aan 105 à 110 koersen, zegt ook al heel wat...
We spreken mekaar nog eens als de rente stijgt ;-)Zwiertje schreef: Hou ook de rentestand in het oog: als deze ietsje begint te stijgen, kan de leegloop wel eens snel beginnen.
Ik denk dat je het effect - dat er zeker wel is - van de rente op de koers van de obligaties ook niet moet overdrijven. Ik wil best wel geloven dat de obligatiefondsen enkele percenten moeten inleveren als de rente stijgt, maar ik zie geen reden waarom die fondsen dan plots > 10% gaan dalen.
De rente is momenteel bijzonder laag. Hij kan misschien nog wel iets lager, maar als we het op langere termijn bekijken dan kan hij alleen maar naar boven. Om de impact op de koersen van obligatiefondsen te zien kan je eenvoudig de 'modified duration' gebruiken. Die wordt normaal gezien standaard gepubliceerd voor alle obligatiefondsen.
Eenvoudig gesteld komt het er op neer dat als de modified duration van een fonds bijvoorbeeld 4 is, dan betekent dit dat als de rente met 1% stijgt de koers van het fonds met 4% daalt.
Toch maar de rentes in de gaten houden dus voor de obligatiefonds fans...
Eenvoudig gesteld komt het er op neer dat als de modified duration van een fonds bijvoorbeeld 4 is, dan betekent dit dat als de rente met 1% stijgt de koers van het fonds met 4% daalt.
Toch maar de rentes in de gaten houden dus voor de obligatiefonds fans...
Zo zie je maarYaris schreef:Dit zal Jhn niet graag horen:
"Obligaties starten 2013 met mini-crash. Het is en blijft opvallend: beleggers hebben begin 2013 even hun buik vol van westers staatspapier. En slaan dus aan het dumpen, vooral Britse 'gilts' krijgen rake klappen. Wat de rentes - zij het historisch gezien nog altijd extreem laag - wat hoger drijft." (De Tijd)
Zal dit effect hebben op de poll?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Zeker 'n sell, de obligatiebubbel staat op barsen. 
Ok, misschien niet echt een referentie maar kijk eventueel naar "goed presterende" flexibele mixfondsen hun allocatie:
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F000001XEC" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... 60YK&tab=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Die hebben niet echt veel obligaties, ik ga daar mee akkoord maar ik heb natuurlijk OOK geen glazen bol...
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F000001XEC" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... 60YK&tab=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Die hebben niet echt veel obligaties, ik ga daar mee akkoord maar ik heb natuurlijk OOK geen glazen bol...