Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Spaarrekeningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Wat met spaargeld

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
49 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
TIP
Gebruik onze tools spaarrentes vergelijken - Simulatie van uw rendement - Vergelijk kredietwaardigheid
pol
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer pol
Verstuur privébericht

Wat met spaargeld

• Citeer

Bericht door pol » 8 mei 2015, 12:13

Hallo,

Wat kan je doen met 50000 euro als je 67 jaar zijt ?

Als rente op je klein pensioen..is het niks. Beleggen/aandelen zal ik NOOIT doen.
Dus maar opmaken dan.....elke maand een beetje...

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

Re: Wat met spaargeld

• Citeer

Bericht door Yaris » 8 mei 2015, 13:30

Niet proberen om het via een of andere belegging geld te laten opbrengen maar op een spaarrekening laten staan en opnemen wat je nodig hebt om comfortabel en gelukkig te leven, echter zonder excessieve uitgaven te doen om je geld op te maken.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ThomasDM
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer ThomasDM
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ThomasDM » 8 mei 2015, 14:18

Af en toe een (kleine) schenking aan eventuele kinderen/kleinkinderen, die zijn daar ook erg gelukkig mee :) .

bertVW
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer bertVW
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door bertVW » 8 mei 2015, 14:23

@ Thomas: en als dit nu het enige is wat je van spaargeld hebt?

Ik weet niet hoe de situatie is vd topicstarter, maar om het beetje bij beetje weg te schenken, hangt af van uw resterend kapitaal, denk ik, vrees ik, ...

ThomasDM
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer ThomasDM
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ThomasDM » 8 mei 2015, 14:31

bertVW schreef:@ Thomas: en als dit nu het enige is wat je van spaargeld hebt?

Ik weet niet hoe de situatie is vd topicstarter, maar om het beetje bij beetje weg te schenken, hangt af van uw resterend kapitaal, denk ik, vrees ik, ...
Aangezien de topicstarter sprak over elke maand een beetje opmaken gaf ik dit als alternatief.

kweeni
Sr. Member
Sr. Member

• Citeer

Bericht door kweeni » 8 mei 2015, 15:33

pol schreef: Wat kan je doen met 50000 euro als je 67 jaar zijt ?

Als rente op je klein pensioen..is het niks. Beleggen/aandelen zal ik NOOIT doen.
Dus maar opmaken dan.....elke maand een beetje...
Zit ongeveer in een gelijkaardige situatie, gewoon van genieten, geen al te zotte kosten maar je neemt ze later ook niet mee maar een kleine buffer voor onvoorziene omstandigheden dien je altijd wel in te bouwen.
het gras is altijd groener aan de overkant

Kevva
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Kevva
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Kevva » 8 mei 2015, 16:50

Waarom geen mixfonds met de defensieve fondsen?

Sebastiaan1985
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Sebastiaan1985
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sebastiaan1985 » 8 mei 2015, 17:33

De kinderen en kleinkinderen eens mee op vakantie nemen, een nieuwe wagen kopen, de vrouw/vriendin verrassen,... En als je de maatschappij onrechtstreeks wilt sponsoren: staatsbons :D

Boompie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Boompie
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Boompie » 8 mei 2015, 19:06

Jammergenoeg wordt de gemiddelde Vlaming doodsbang gemaakt door banken, de pers enzomeer. Beleggen = een aandeel = lotto = met een beetje pech alles kwijt. Enkele "media-economen" maken zich daar uit eigenbelang ook schuldig aan. De wereld is groter dan Belgacom of de Bel20.

Even jammer is dat de gemiddelde Vlaming geen flauw idee heeft dat "de beurs" (wereldwijd!) over langere termijn een gemiddeld jaarrendement heeft van 6 à 8%. Crashes inbegrepen. Al 150 jaar lang.

Het enige waar je moet voor zorgen is dat je voldoende gespreid bent, geografisch en in sectoren, en dus niet afhangt van een paar aandelen. Daarvoor bestaan voldoende eenvoudige, goedkope middelen; de ene al defensiever (minder risico = minder winst) dan de andere (meer risico = vaak meer winst).

@topicstarter : verdiep je even rustig in beleggen in fondsen en ETF's (trackers). Je kiest je risicograad zelf. Je zit dan wel op de beurs of obligatiemarkt, maar door je spreiding zal je niet van een paar partijen afhangen, en je rendement zal over langere termijn aanzienlijk hoger liggen dan op een spaarboekje. En doe alles langs de partij die je het minste kost.

Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be

karo9
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer karo9
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karo9 » 8 mei 2015, 19:27

Boompie schreef:Jammergenoeg wordt de gemiddelde Vlaming doodsbang gemaakt door banken, de pers enzomeer. Beleggen = een aandeel = lotto = met een beetje pech alles kwijt. Enkele "media-economen" maken zich daar uit eigenbelang ook schuldig aan. De wereld is groter dan Belgacom of de Bel20.

Even jammer is dat de gemiddelde Vlaming geen flauw idee heeft dat "de beurs" (wereldwijd!) over langere termijn een gemiddeld jaarrendement heeft van 6 à 8%. Crashes inbegrepen. Al 150 jaar lang.

Het enige waar je moet voor zorgen is dat je voldoende gespreid bent, geografisch en in sectoren, en dus niet afhangt van een paar aandelen. Daarvoor bestaan voldoende eenvoudige, goedkope middelen; de ene al defensiever (minder risico = minder winst) dan de andere (meer risico = vaak meer winst).

@topicstarter : verdiep je even rustig in beleggen in fondsen en ETF's (trackers). Je kiest je risicograad zelf. Je zit dan wel op de beurs of obligatiemarkt, maar door je spreiding zal je niet van een paar partijen afhangen, en je rendement zal over langere termijn aanzienlijk hoger liggen dan op een spaarboekje. En doe alles langs de partij die je het minste kost.

Carl
Hier ben ik het 100% mee eens. Beleggen is heel anders dan speculeren. Als je voldoende gespreid bent en ook wat cash achterhoudt voor noodgevallen, dan ben je in alle waarschijnlijkheid beter af met een fonds dan met een spaarboekje. Speculeren is enerverend en tijdrovend, maar beleggen is in feite enorm eenvoudig: in 1 keer of gespreid instappen, en dan laten staan en van het leven genieten. Per jaar kijk je 1 keer na hoe het er allemaal mee staat. Ik zelf vind beleggen leuk en ik kijk dus vaker, maar grote aanpassingen (over asset allocatie -- dwz, percentage aandelen en welke, en percentage obligaties) maak ik slechts 1 keer per jaar, in januari. Daar ben ik nog geen 2 uur aan kwijt.

Boompie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Boompie

• Citeer

Bericht door Boompie » 8 mei 2015, 19:34

karo9 schreef:Hier ben ik het 100% mee eens. Beleggen is heel anders dan speculeren. Als je voldoende gespreid bent en ook wat cash achterhoudt voor noodgevallen, dan ben je in alle waarschijnlijkheid beter af met een fonds dan met een spaarboekje. Speculeren is enerverend en tijdrovend, maar beleggen is in feite enorm eenvoudig: in 1 keer of gespreid instappen, en dan laten staan en van het leven genieten. Per jaar kijk je 1 keer na hoe het er allemaal mee staat. Ik zelf vind beleggen leuk en ik kijk dus vaker, maar grote aanpassingen (over asset allocatie -- dwz, percentage aandelen en welke, en percentage obligaties) maak ik slechts 1 keer per jaar, in januari. Daar ben ik nog geen 2 uur aan kwijt.
Gelukkig zitten hier nog enkele mensen met gezond verstand :)
Aan de non-believers : ik ben de gelukkige vader van een pracht van een zoon die over een week zijn eerste verjaardag viert. Sinds zijn geboorte beleggen we zijn spaarcenten in een "buy & hold" portefeuille die enkel en alleen bestaat uit fondsen. Besef goed dat op dat moment ook de algemene tendens op dit forum was : "goed zot ! vandaag is het einde !".
Die portefeuille staat vandaag, ondanks alle doemberichten die je al jaren her en der leest, op 25% winst. En ja hoor, in een spanne van 18 jaar zullen daar zeker wel een aantal miserabele jaren tussenzitten. Maar eenvoudige wiskunde (recurrente intrest; neem er gerust een calculator of excel bij) wijst uit dat hij over die termijn over een absoluut veelvoud aan kapitaal zal beschikken, in vergelijking met een spaarboekje.

BTW, wat we met ons eigen kapitaal doen, is ons probleem - ook al gaat dat misschien wat agressiever. Maar het geld van onze zoon is ons heilig. Daar willen we doordacht mee omgaan, en vooreerst in zijn eigen voordeel.

Dit maar als praktijkvoorbeeld over hoe "die monsterlijke beurs iedereen opeet" en "je op voorhand in de klappen deelt". De banken wrijven in hun handjes, want zij kunnen je hun zogenaamd veilige produkten tegen woekerwinsten verkopen (en het risico komt toch in jouw nek :)).

Beleggen = gezond verstand.
En dat bestaat ten eerste uit Spreiden (geografisch, in sectoren, in assets en in tijd), ten tweede uit spreiden, ten derde uit spreiden en ten vierde uit je hoofd niet op hol laten draaien door mensen die ieder jaar van de kalender staan te roepen dat De Grote Apocalyps is aangebroken, en zelf -helaas- ook veel winst missen :)
Op langere termijn zit je beter op de beurs; wie andere cijfers heeft : leg ze maar voor. Graag feiten, geen stommiteiten :)

Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 8 mei 2015, 19:44

Kan allemaal goed zijn maar de topicstarter is al 67 jaar oud. Die heeft minder boodschap aan beleggen op langere termijn en op een tijdspanne van 18 jaar dan een jonge vader die voor zijn zoon belegt.

Boompie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Boompie

• Citeer

Bericht door Boompie » 8 mei 2015, 19:45

Yaris schreef:Kan allemaal goed zijn maar de topicstarter is al 67 jaar oud. Die heeft minder boodschap aan beleggen op langere termijn en op een tijdspanne van 18 jaar dan een jonge vader die voor zijn zoon belegt.
Je neemt aan dat hij het geen 18 jaar meer volhoudt ?
(sorry dat ik dit even crû uitdruk)
Waarom zou hij voor een statistisch minder rendabele oplossing gaan ? Wat als hij dan tóch nog [al even crû] 18 jaar in leven blijft ?...
Een "veilige" optie is inderdaad het spaarboekje, maar op lange termijn zal dat ook geen overlevingsintrest opleveren hoor - integendeel. En vanuit oude traditie zou je op gevorderde leeftijd zuiver voor obligaties kunnen gaan, maar vergeet ook gerust dat die in deze dagen nog defensief zijn.
En edelmetalen kun je m.i. even goed als een lotto-ticket beschouwen.

Carl

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 8 mei 2015, 19:56

Zelfs al wordt hij honderd jaar: ik kan begrijpen dat iemand van 67 die al heel zijn leven - terecht of onterecht - een aversie tegen de beurs gehad heeft nu niet ineens op fondsen zal springen. Wat is daarvan het nut als hij misschien bij de eerste daling "Zie je wel" zegt en alles terug verkoopt?

Boompie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Boompie

• Citeer

Bericht door Boompie » 8 mei 2015, 19:58

Yaris schreef:Zelfs al wordt hij honderd jaar: ik kan begrijpen dat iemand van 67 die al heel zijn leven - terecht of onterecht - een aversie tegen de beurs gehad heeft nu niet ineens op fondsen zal springen. Wat is daarvan het nut als hij misschien bij de eerste daling "Zie je wel" zegt en alles terug verkoopt?
Tja...
Je kunt de opties maar uiteenzetten; als de alternatieven volstaan is dat ook prima hoor.

Carl

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

49 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Spaarrekeningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy