Wat nu?
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wat nu?
Ik en mijn vriendin waren onlangst aan het kijken om misschien een huisje te kopen. Ik weet nog niet veel van lenen dus ik naar KBC gebeld voor meer info, aangezien we thuis alles van KBC hebben met het gezin (dus spaarboekjes, verzekeringen etc).
Krijg ik een kredietexperte aan de lijn en dit gesprek ging als volgt;
Hoeveel wil je ongeveer lenen? 230 000EUR
Hoeveel eigen inbreng heb je? 20 000EUR
Dat is wel wat hoog gegrepen kunnen je ouders ook geen gift doen? Nee
Dan moet ik je teleurstellen want we houden minimum 22procent eigen inbreng aan. Maar ik wil gerust nog even alles uitleggen en een afspraak vastleggen als je wil? De wachtijden zijn wel 3 weken omdat de rentes nu laag staan.
Dit was dus even een koude douche...
Misschien was ik wat te optimistisch? Ik zie al mijn leeftijdsgenoten (26jaar) leningen aangaan alsof het niets is. En als ik dan een simulatie met KBC online maak (die experte zei dat ik dat gerust als waarheid mag beschouwen) dan kom ik een rentevoet uit van 2,15 procent voor een lening van 25 jaar en een eigen inbreng van 50k+.
Werkt elke bank met deze 22procent?
Krijg ik een kredietexperte aan de lijn en dit gesprek ging als volgt;
Hoeveel wil je ongeveer lenen? 230 000EUR
Hoeveel eigen inbreng heb je? 20 000EUR
Dat is wel wat hoog gegrepen kunnen je ouders ook geen gift doen? Nee
Dan moet ik je teleurstellen want we houden minimum 22procent eigen inbreng aan. Maar ik wil gerust nog even alles uitleggen en een afspraak vastleggen als je wil? De wachtijden zijn wel 3 weken omdat de rentes nu laag staan.
Dit was dus even een koude douche...

Werkt elke bank met deze 22procent?
Re: Wat nu?
Is de KBC je huisbank waar jullie al jaren je loon storten en ook sparen? En je ouders?
Langs een kant nemen de banken een rationele objectieve beslissing bij het toekennen van een lening. Langs de andere kant spelen er toch altijd een paar subjectieve criteria mee in het bepalen van het risico
Langs een kant nemen de banken een rationele objectieve beslissing bij het toekennen van een lening. Langs de andere kant spelen er toch altijd een paar subjectieve criteria mee in het bepalen van het risico
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Koop je dan een huis van 250.000€ en kan je zelf alle kosten + 20.000€ betalen? Dat gaan de meeste banken geen probleem vinden.
Of heb je in totaal 20.000€ eigen middelen? Ik vrees dat je dan best nog even doorspaart tot je minstens de kosten zelf kan betalen. (Een huis van 220.000€ aankopen geeft bijv al +-20.000€ bijkomende kosten. Een lening afsluiten van 220.000€ kost nog eens +-6.000€ De staatskas moet immers gespijsd worden en de sportwagen van de notaris afbetaald.)
Of heb je in totaal 20.000€ eigen middelen? Ik vrees dat je dan best nog even doorspaart tot je minstens de kosten zelf kan betalen. (Een huis van 220.000€ aankopen geeft bijv al +-20.000€ bijkomende kosten. Een lening afsluiten van 220.000€ kost nog eens +-6.000€ De staatskas moet immers gespijsd worden en de sportwagen van de notaris afbetaald.)
Elke bank heeft eigen ratio(s). Een grootbank kan hier vaak iets meer risico op nemen, maar de markt speelt ook mee.
22% is zeker niet standaard (en m.i. ook niet bij KBC?) -- het hangt af van het type klant je bent en hoeveel rente je wenst te betalen. Was die 22% enkel op de lening, of inclusief registratiebelasting en notariskosten?
20.000 EUR is natuurlijk wel niet zoveel. Als je een laag loont hebt en weinig buffer kan dat ook wel problemen opleveren.
22% is zeker niet standaard (en m.i. ook niet bij KBC?) -- het hangt af van het type klant je bent en hoeveel rente je wenst te betalen. Was die 22% enkel op de lening, of inclusief registratiebelasting en notariskosten?
20.000 EUR is natuurlijk wel niet zoveel. Als je een laag loont hebt en weinig buffer kan dat ook wel problemen opleveren.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Is inderdaad onze huisbank. Had hierdoor eigenlijk ook iets meer steun verwacht.B7H4long schreef: ↑26 augustus 2019, 11:45 Is de KBC je huisbank waar jullie al jaren je loon storten en ook sparen? En je ouders?
En blijkbaar is die 22% sinds 2jaar de standaard.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik zoek een huis van rond de 200000 EUR en die 30000EUR is al wat beginnend verbouwkrediet.TNTim schreef: ↑26 augustus 2019, 11:56 Koop je dan een huis van 250.000€ en kan je zelf alle kosten + 20.000€ betalen? Dat gaan de meeste banken geen probleem vinden.
Ik kan alles zelf (elektriciteit/water) dus dit kan afhankelijk van het huis nog hard varieren.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Die 22% was idd inclusief registratie en notariskosten.Roo schreef: ↑26 augustus 2019, 11:57 Elke bank heeft eigen ratio(s). Een grootbank kan hier vaak iets meer risico op nemen, maar de markt speelt ook mee.
Ik en mijn vriendin hebben samen een netto inkomen van 4000 euro excl maaltijdcheques, etc.
Tegen mij zei ze dat die 22% standaard is sinds 2 jaar geleden.
Misschien hebben ze u aan de telefoon verkeerd begrepen en dachten ze dat je enkel 20.000 EUR kon 'leggen' ipv uw bedoelde 20.000 EUR + kosten.
20k eigen kapitaal is peanuts, daar kan je niks mee.
50k is een absoluut minimum, zeker als er nog een pak verbouwingen staan aan te komen.
Hou ook rekening met het feit dat men aan de woonbonus wil en zal prutsen.
50k is een absoluut minimum, zeker als er nog een pak verbouwingen staan aan te komen.
Hou ook rekening met het feit dat men aan de woonbonus wil en zal prutsen.
Bij KBC hebben ze een policy voor beloftevolle jongeren. Indien je loon hoger is als 1700 € netto, en je bent jonger als 34 jaar, mag je wel degelijk 100% lenen.vliejsklak schreef: ↑26 augustus 2019, 12:15Ik zoek een huis van rond de 200000 EUR en die 30000EUR is al wat beginnend verbouwkrediet.TNTim schreef: ↑26 augustus 2019, 11:56 Koop je dan een huis van 250.000€ en kan je zelf alle kosten + 20.000€ betalen? Dat gaan de meeste banken geen probleem vinden.
Ik kan alles zelf (elektriciteit/water) dus dit kan afhankelijk van het huis nog hard varieren.
Wel vind ik persoonlijk dat KBC op dit moment geen interessante rentevoeten geeft. Mij boden ze 1,7 % vast op 25 jaar aan. Ondertussen zit ik aan 1,5 % vast, en 1,3 % variabel bij een andere bank. Ga dus zeker nog eens bij de concurrentie horen

Er is precies nog niet veel veranderd tegen vroeger.vliejsklak schreef: ↑26 augustus 2019, 12:13 Is inderdaad onze huisbank. Had hierdoor eigenlijk ook iets meer steun verwacht.
Mijn thuisbank was Fortis, toen ik half de jaren '90 een lening nodig had. Ik had er ook bouwsparen e.d. Maar ze gaven de hoogste intrest

Als de KBC moest kiezen tussen een "trouwe" klant met een beetje geld en een opportunist met veel geld kun je al raden wie ze liever hebben.
En nee, het is niet die trouwe klant.
In de bankwereld draait het alleen en enkel alleen om geld. Vergeet dat niet.
En nee, het is niet die trouwe klant.
In de bankwereld draait het alleen en enkel alleen om geld. Vergeet dat niet.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Over welk bedrag ging het bij jou en had je eigen inbreng? is dit lang geleden?JonasG schreef: ↑26 augustus 2019, 13:41Bij KBC hebben ze een policy voor beloftevolle jongeren. Indien je loon hoger is als 1700 € netto, en je bent jonger als 34 jaar, mag je wel degelijk 100% lenen.vliejsklak schreef: ↑26 augustus 2019, 12:15
Ik zoek een huis van rond de 200000 EUR en die 30000EUR is al wat beginnend verbouwkrediet.
Wel vind ik persoonlijk dat KBC op dit moment geen interessante rentevoeten geeft. Mij boden ze 1,7 % vast op 25 jaar aan. Ondertussen zit ik aan 1,5 % vast, en 1,3 % variabel bij een andere bank. Ga dus zeker nog eens bij de concurrentie horen![]()
Kredietaanvraag was voor een alleenstaande, 225k lenen en ongeveer 50k eigen inbreng. Vrij recent.vliejsklak schreef: ↑27 augustus 2019, 09:15Over welk bedrag ging het bij jou en had je eigen inbreng? is dit lang geleden?JonasG schreef: ↑26 augustus 2019, 13:41
Bij KBC hebben ze een policy voor beloftevolle jongeren. Indien je loon hoger is als 1700 € netto, en je bent jonger als 34 jaar, mag je wel degelijk 100% lenen.
Wel vind ik persoonlijk dat KBC op dit moment geen interessante rentevoeten geeft. Mij boden ze 1,7 % vast op 25 jaar aan. Ondertussen zit ik aan 1,5 % vast, en 1,3 % variabel bij een andere bank. Ga dus zeker nog eens bij de concurrentie horen![]()