Wat te doen bij een instorting van ons financiële systeem?
TIP
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat te doen bij een instorting van ons financiële systee
Ik weet het niet Diane... die kans bestaat natuurlijk. Hoogmoed komt voor de val. De verwatering van waarde door de derivatenhandel en de diverse QE-programma's in de diverse werelddelen lijken mij alvast een doordruk van de val van het Romeinse Rijk.Diane1 schreef:Spruitekop, acht jij zo'n worst case scenario werkelijk mogelijk? Hopen dat het vredig blijft, zie ikzelf dan niet meer mogelijk. Een nieuwe wereldoorlog dus. De bekende beursgoeroe Franciscus I denkt dat die nu al bezig is.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Analogie met val Romeinse Rijk komt bij mij op als ik de recordtransfers in het voetbal hoor.
Bijv 100 miljoen euro voor Gareth Bale die naar Real Madrid trok. Een club met een schuldenberg van meer dan 600 miljoen euro.
Zolang er brood en spelen zijn, mort het volk niet. Iedereen van brood blijven voorzien lijkt me moeilijk in de nog altijd aanslepende crisis, de immense schuldenbergen in Europa, het probleem Griekenland dat nooit opgelost zal raken en recent nog een paar miljoen vluchtelingen die ze bovenop alle andere problemen gooien.
Zoals sommigen op dit forum ook doen lijkt me een hoopje cash aanhouden + een deel van uw vermogen in fysiek edelmetaal steken geen slecht idee.
Bijv 100 miljoen euro voor Gareth Bale die naar Real Madrid trok. Een club met een schuldenberg van meer dan 600 miljoen euro.
Zolang er brood en spelen zijn, mort het volk niet. Iedereen van brood blijven voorzien lijkt me moeilijk in de nog altijd aanslepende crisis, de immense schuldenbergen in Europa, het probleem Griekenland dat nooit opgelost zal raken en recent nog een paar miljoen vluchtelingen die ze bovenop alle andere problemen gooien.
Zoals sommigen op dit forum ook doen lijkt me een hoopje cash aanhouden + een deel van uw vermogen in fysiek edelmetaal steken geen slecht idee.
Dat laatste is amper meer dan een doekje voor het bloeden. Wat ga je met een hoopje cash doen als morgen de euro plaats maakt voor noodgeld, en de inflatie richting 1.000% per jaar gaat? Dat klinkt grotesk, maar dat is wel wat in de Weimarrepubliek gebeurde.
Idem voor edelmetalen: om in je dagelijkse levensonderhoud te voorzien zal je met Krugertjes en Maples niet ver komen. Eens het herstel zou inzetten keren de kansen wel, maar dan moet je eerst al een periode van maanden/jaren overleefd hebben op voedselrantsoenen, wellicht in een context van een burgeroorlog of erger.
Daarmee heb ik niet gezegd dat het zinloos zou zijn om te voorzien in een minimum cash en edelmetalen, maar alleen dat je e.e.a. in perspectief moet plaatsen en er zeker niet alle heil van verwachten.
Ter herinnering een noodgeldbiljet van 3 miljoen mark, even later werden er ook biljetten van 50 miljoen mark gedrukt:

Idem voor edelmetalen: om in je dagelijkse levensonderhoud te voorzien zal je met Krugertjes en Maples niet ver komen. Eens het herstel zou inzetten keren de kansen wel, maar dan moet je eerst al een periode van maanden/jaren overleefd hebben op voedselrantsoenen, wellicht in een context van een burgeroorlog of erger.
Daarmee heb ik niet gezegd dat het zinloos zou zijn om te voorzien in een minimum cash en edelmetalen, maar alleen dat je e.e.a. in perspectief moet plaatsen en er zeker niet alle heil van verwachten.
Ter herinnering een noodgeldbiljet van 3 miljoen mark, even later werden er ook biljetten van 50 miljoen mark gedrukt:

En waar ga je dat hoopje cash aanhouden? Bij een bank? (zie bail-in hierboven om te zien wat er met dat hoopje kan gebeuren)TNTim schreef:Zoals sommigen op dit forum ook doen lijkt me een hoopje cash aanhouden + een deel van uw vermogen in fysiek edelmetaal steken geen slecht idee.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Cash is cash (chartaal) en gaat van hand tot hand, heeft niets met deposito's (giraal) bij een bank te maken.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
johann schreef:Dat laatste is amper meer dan een doekje voor het bloeden. Wat ga je met een hoopje cash doen als morgen de euro plaats maakt voor noodgeld, en de inflatie richting 1.000% per jaar gaat? Dat klinkt grotesk, maar dat is wel wat in de Weimarrepubliek gebeurde.
Ik heb hier nog briefjes liggen van 500 miljard Servische Dinar. Misschien kunnen die nog van pas komen

-
- VIP member
- Contacteer:
Waarom geen kleine goudstukjes (bv Napoleons 10 fr, = +- 100 eur) of zilveren munten ? Kun je je kelder mee vullen en oom Dagobert mee spelen.johann schreef: Idem voor edelmetalen: om in je dagelijkse levensonderhoud te voorzien zal je met Krugertjes en Maples niet ver komen. Eens het herstel zou inzetten keren de kansen wel, maar dan moet je eerst al een periode van maanden/jaren overleefd hebben op voedselrantsoenen, wellicht in een context van een burgeroorlog of erger.
Overigens zal er wel steeds een zwarte markt bestaan en daar zal men, Gutt indachtig, wel huiverig zijn om bankbiljetten te aanvaarden. Sigaretten, wijn en whisky lijken me ook niet slecht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een strategie die ik nog niet aan bod heb zien komen is de volgende. Je koopt een goedkoop stuk grond, liefst met een eenvoudig huisje, in een dorp in een vruchtbare Oosteuropese streek. Daar kan je naartoe in geval van nood, en wachten tot het ergste is overgewaaid.
Goed gemikt kom je met 10000€ al een heel eind voor de aankoop. In afwachting van wat hopelijk nooit komt kan je een en ander ook productief inzetten (verhuur, ...), dit in tegenstelling tot goud of hamsteren (suiker, ...).
Goed gemikt kom je met 10000€ al een heel eind voor de aankoop. In afwachting van wat hopelijk nooit komt kan je een en ander ook productief inzetten (verhuur, ...), dit in tegenstelling tot goud of hamsteren (suiker, ...).
En een Oost-Europese boerendochter zoeken zodat je van de schoonfamilie levensmiddelen krijgt 

En dan zit je daar in een vreemd land waar je niks/niemand kent, ver verwijderd van familie/vrienden én je spreekt niet eens de taal.
Dat lijkt me niet een al te strak plan.
Ook ben je niet verzekerd dat jouw eigendomsrechten zullen gerespecteerd worden. Een paar jaren geleden nog een gesprek gehad met een projectontwikkelaar die in Azië flatgebouwen/grote complexen optrekt en doorverkoopt. Ik vroeg hem waarom hij niet hetzelfde deed in Oost-Europa. Dat had hij blijkbaar geprobeerd, maar dat liep telkens stuk op onderhandelingen met tegenpartijen die openlijk een mes op tafel legden tijdens de onderhandeling. Ons-kent-ons, lokale politiekers en maffia gingen met de koek lopen en er bleven enkel kruimels over. In Azië had hij minder last van corruptie
Dat lijkt me niet een al te strak plan.

Ook ben je niet verzekerd dat jouw eigendomsrechten zullen gerespecteerd worden. Een paar jaren geleden nog een gesprek gehad met een projectontwikkelaar die in Azië flatgebouwen/grote complexen optrekt en doorverkoopt. Ik vroeg hem waarom hij niet hetzelfde deed in Oost-Europa. Dat had hij blijkbaar geprobeerd, maar dat liep telkens stuk op onderhandelingen met tegenpartijen die openlijk een mes op tafel legden tijdens de onderhandeling. Ons-kent-ons, lokale politiekers en maffia gingen met de koek lopen en er bleven enkel kruimels over. In Azië had hij minder last van corruptie

-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik spreek de taal, en ik heb er vrienden. Echt noodzakelijk is dat niet, maar het helpt wel.TNTim schreef:En dan zit je daar in een vreemd land waar je niks/niemand kent, ver verwijderd van familie/vrienden én je spreekt niet eens de taal.
Dat lijkt me niet een al te strak plan.![]()
In Bulgarije of Roemenië zou ik zoiets nooit wagen. Het is niet voor niets dat die nooit tot Schengen of euro zijn kunnen toetreden. Goeie vrienden met de dubbele nationaliteit (Bulgaars en Belgisch) raden dat ook ten stelligste af.Ook ben je niet verzekerd dat jouw eigendomsrechten zullen gerespecteerd worden. Een paar jaren geleden nog een gesprek gehad met een projectontwikkelaar die in Azië flatgebouwen/grote complexen optrekt en doorverkoopt. Ik vroeg hem waarom hij niet hetzelfde deed in Oost-Europa. Dat had hij blijkbaar geprobeerd, maar dat liep telkens stuk op onderhandelingen met tegenpartijen die openlijk een mes op tafel legden tijdens de onderhandeling. Ons-kent-ons, lokale politiekers en maffia gingen met de koek lopen en er bleven enkel kruimels over. In Azië had hij minder last van corruptie
In de Baltische staten stelt het probleem zich nu na heel woelige jaren '90 veel minder of niet. De Esten, Letten en Litouwers zijn gewoon Schengen en euro. Zoals overal moet je natuurlijk opletten met wie je zaken doet, maar de tijd van de messen op de onderhandelingstafel is echt wel voorbij. En in deze landen ontvolkt het platteland, dus goed uitkijken waar je iets koopt is wel belangrijk. Je wil niet opeens 20 km verder van een winkel of dokter te zitten vijf jaar later...
-
- VIP member
- Contacteer:
Als het zover is kan je alleen nog aan damage control doen en proberen terug iets op te bouwen. Beste investeringen in zulke tijden zijn een gezond lichaam en een groter geweer dan je buurman.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Heb ik al vaak aan gedacht, maar het is zo goed als praktisch onmogelijk om in dit land nog überhaupt een geweer te verkrijgen...
Op de zwarte markt uiteraard wel, maar dat lijkt me nu ook niet het meest geniale plan en al zeker niet onder de huidige omstandigheden. Er moesten maar eens een paar kogels zijn afgevuurd tijdens een aanslag met dat exemplaar dat jij nu net zou willen kopen.
Op de zwarte markt uiteraard wel, maar dat lijkt me nu ook niet het meest geniale plan en al zeker niet onder de huidige omstandigheden. Er moesten maar eens een paar kogels zijn afgevuurd tijdens een aanslag met dat exemplaar dat jij nu net zou willen kopen.
Ter info:
hoe-financieel-voorbereiden-op-zware-crisis-t15780.html" onclick="window.open(this.href);return false;
hoe-financieel-voorbereiden-op-zware-crisis-t15780.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit topic gaat in een andere richting dan ik het bedoeld had, zeker als men over wapens in privébezit e.d.m. begint.
Maar als het dan toch daarover gaat: kijk eens hoe vlug alles kan lopen.
Edit: om het in dit topic juist niet over wapens e.d.m. te laten gaan, maar over het financiële aspect, heb ik de link terug verwijderd.
Maar als het dan toch daarover gaat: kijk eens hoe vlug alles kan lopen.
Edit: om het in dit topic juist niet over wapens e.d.m. te laten gaan, maar over het financiële aspect, heb ik de link terug verwijderd.
Laatst gewijzigd door Diane1 op 21 december 2015, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.