Wat te doen?
TIP
Wat te doen?
situatie:
- hypothecaire lening lopen nog 26jaar, 1/1/1, komende jaar (herziening in september) aan 1,82%.
- mandaat lopen voor nog 21jaar, ook komend jaar aan 1,82%
- voldoende beschikbaar kapitaal om alles in 1x af te lossen.
vraagstelling:
We twijfelen tussen volgende opties:
1. Mandaat/lening gedeeltelijk of volledig aflossen (heb eind augustus afspraak met bank voor meest voordelige optimalisatie van de lening)
2. Stuk grond kopen als investering voor onze zoon (min. 20jaar laten liggen), hiervoor, indien nodig, kleine lening bij aangaan (enkel indien nodig, anders alles zo betalen)
Wat zou de beste bestemming van onze centen zijn?
- hypothecaire lening lopen nog 26jaar, 1/1/1, komende jaar (herziening in september) aan 1,82%.
- mandaat lopen voor nog 21jaar, ook komend jaar aan 1,82%
- voldoende beschikbaar kapitaal om alles in 1x af te lossen.
vraagstelling:
We twijfelen tussen volgende opties:
1. Mandaat/lening gedeeltelijk of volledig aflossen (heb eind augustus afspraak met bank voor meest voordelige optimalisatie van de lening)
2. Stuk grond kopen als investering voor onze zoon (min. 20jaar laten liggen), hiervoor, indien nodig, kleine lening bij aangaan (enkel indien nodig, anders alles zo betalen)
Wat zou de beste bestemming van onze centen zijn?
-
anonymous
Re: Wat te doen?
Alles hangt af van:
* wat gaan de rentevoeten doen de komende 20 jaar
* Wat gaat er met de prijs van die bouwgrond gebeuren de komende 20 jaar
Daar niemand een glazen bol heeft, valt er niet echt een objectief antwoord op te verzinnen.
Enkel waar wel iets zinnigs over te vertellen is:
* Als je een lening afbetaalt, start dan met het mandaat. Bij de andere kan je nog steeds belastingsaftrek genieten.
* Als je aan 1,82% leent, zou ik niet afbetalen. De hoogst rentende spaarrekening brengt meer op dan dat. Als je je lening herziening krijgt, en deze zou stijgen boven dat van de spaarrekening, dan kan je nog steeds (een deel) aflossen. Maar ik zou die herziening eerst even afwachten.
Daar niemand een glazen bol heeft, valt er niet echt een objectief antwoord op te verzinnen.
* Als je een lening afbetaalt, start dan met het mandaat. Bij de andere kan je nog steeds belastingsaftrek genieten.
* Als je aan 1,82% leent, zou ik niet afbetalen. De hoogst rentende spaarrekening brengt meer op dan dat. Als je je lening herziening krijgt, en deze zou stijgen boven dat van de spaarrekening, dan kan je nog steeds (een deel) aflossen. Maar ik zou die herziening eerst even afwachten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
dus ook het mandaat niet afbetalen indien de lening slechts 1,82% is?anonymous schreef:Alles hangt af van:
Ivm de glazen bol: I know... Maar we moeten natuurlijk ergens een gok gaan nemen hé... Afwachten langs de kantljn is ook niet altijd even goed...
Wat bouwgrond betreft, weer glazen bol. Deze is duur, maar word steeds schaarser, waar er weinig van is word steeds duurder is een economische logica. Regeringen kunnen geen grond bij toveren, extra geld drukken wel.
Grond is ook een zeker iets, devaluatie, bankencrisis, je grond blijft. Zal bouwgrond dalen of stijgen, wisten we het maar.
Grond is ook een zeker iets, devaluatie, bankencrisis, je grond blijft. Zal bouwgrond dalen of stijgen, wisten we het maar.
-
anonymous
Moet jij weten, maar als je op een spaarrekening meer dan 2% kan krijgen, dan heb je dus minstens 0,20% meer per jaar als je het daarop zet, dan tegenover het afbetalen van de lening. Uiteraard moet je wel goed in de gaten houden als de referte index stijgt en je een herziening krijgt dat het nog steeds opbrengt.MeOnline schreef:dus ook het mandaat niet afbetalen indien de lening slechts 1,82% is?
Ivm de glazen bol: I know... Maar we moeten natuurlijk ergens een gok gaan nemen hé... Afwachten langs de kantljn is ook niet altijd even goed...
Andere mogelijke alternatieven kan je ook eens over nadenken.
- lening laten herzien, eventueel optimaliseren met kapitaal, eventueel vaste rente in overweging nemen, termijn verkorten,..
- kapitaal voor lange termijn: spreiden in zekerheden (termijn 10 jaar, Tak21 met vaste rente) en onzekerheden (aandelen, fondsen, goud, ..), als alternatief van 1 bouwgrond.
Bijkomende onzekerheid bij een bouwgrond op lange termijn is ook de onderzekerheid van de omgevingsfactoren (wijzigende ruimtelijke planning, verkeer, verkavelingen, industrie.
- lening laten herzien, eventueel optimaliseren met kapitaal, eventueel vaste rente in overweging nemen, termijn verkorten,..
- kapitaal voor lange termijn: spreiden in zekerheden (termijn 10 jaar, Tak21 met vaste rente) en onzekerheden (aandelen, fondsen, goud, ..), als alternatief van 1 bouwgrond.
Bijkomende onzekerheid bij een bouwgrond op lange termijn is ook de onderzekerheid van de omgevingsfactoren (wijzigende ruimtelijke planning, verkeer, verkavelingen, industrie.
mja, tak 21 zou ik doen als mn korf op de belastingsbrief nog niet vol was + als de rentes terug hoger zijn...filipvdm schreef:Andere mogelijke alternatieven kan je ook eens over nadenken.
lening optimaliseren is voor volgende week. Echter zal dit enkel verkorten zijn denk ik, met een rente van 1,82% is het beter die rente nog een jaar te houden, naar vast overgaan zou me meer gaan kosten, dan kan ik de lening beter afbetalen met het beschikbare kapitaal denk ik..
Termijnrekeningen 10 jaar... ook gene vette... Ik veronderstel dat de rentes binnenkort terug gaan stijgen...
kweethet ook niet wat het beste zou zijn... pffff. nie simpel
vergeet je belastingswinst ook niet op je hyp. lening. Als de rente "zou" stijgen, kun je dan eventueel niet vervroegd terugbetalen, en vooral, hoeveel kan je rente contractueel maximaal stijgen op een jaar bijvoorbeeld.
tuurlijk kan ik de rente jaar per jaar afwachten... maar ondertussen brengt mn kapitaal niets oppatrick1 schreef:vergeet je belastingswinst ook niet op je hyp. lening. Als de rente "zou" stijgen, kun je dan eventueel niet vervroegd terugbetalen, en vooral, hoeveel kan je rente contractueel maximaal stijgen op een jaar bijvoorbeeld.
Max stijgen van de rente: 1% / jaar
volgens mij bestaat DE juiste oplossing niet, het hangt ook af van je karakter en wat je verdere plannen zijn + inderdaad heel wat onzekere factoren
juist via een collega nog een koopje aangeboden gekregen. Grond staat niet officieël te koop, maar wel viavia...
20 are @ 125 000 euro !!!!
Gelegen op een hoek in noord-limburg (Lommel).
wat te doen, wat te doen, ... gaan de prijzen zakken, kan de waarde op 20jaar verdubbelen, of beter nog sparen tot ik een appartement kan kopen om te verhuren, of niets doen, of langs de zijlijn afwachten of ...
pfffff
20 are @ 125 000 euro !!!!
Gelegen op een hoek in noord-limburg (Lommel).
wat te doen, wat te doen, ... gaan de prijzen zakken, kan de waarde op 20jaar verdubbelen, of beter nog sparen tot ik een appartement kan kopen om te verhuren, of niets doen, of langs de zijlijn afwachten of ...
pfffff
wat voor grond is het? bouwgrond? bouwland? landbouwgrond? verkavelingsgebied?
bouwgrond... zonder bouwverplichtingcartmen schreef:wat voor grond is het? bouwgrond? bouwland? landbouwgrond? verkavelingsgebied?
klinkt nie slecht.
I know... maar..cartmen schreef:klinkt nie slecht.