Wat zijn de voordelen van pensioensparen tegenoven elke maand manueel sparen op een spaarrekening voor je pensioen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Wat zijn de voordelen van pensioensparen tegenoven elke maand manueel sparen op een spaarrekening voor je pensioen?
Versta ik niet. Kan je eens uitleggen.
Je krijgt toch elk jaar de stand van de belegging, en je weet dat er de belasting is van 8% op je 60ste.
Dus enkel het resultaat van het laatste jaar is onzeker (en ja als je een pensioenspaarfonds met aandelen hebt zou het wel serieus zakken op korte termijn - maar dat is het resultaat als je kiest voor een pensioenspaarfonds.
(Natuurlijk, als je het geld afhaald voor je 60ste dan heb je de 33% belasting an je been, maar ook dat is geweten en kan geen verrassing zijn. )
Je krijgt toch elk jaar de stand van de belegging, en je weet dat er de belasting is van 8% op je 60ste.
Dus enkel het resultaat van het laatste jaar is onzeker (en ja als je een pensioenspaarfonds met aandelen hebt zou het wel serieus zakken op korte termijn - maar dat is het resultaat als je kiest voor een pensioenspaarfonds.
(Natuurlijk, als je het geld afhaald voor je 60ste dan heb je de 33% belasting an je been, maar ook dat is geweten en kan geen verrassing zijn. )
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Wat zijn de voordelen van pensioensparen tegenoven elke maand manueel sparen op een spaarrekening voor je pensioen?
Inderdaad, je krijgt een jaarlijks overzicht met een simulatie van de eindbedragen. Deze kloppen van geen kanten met de effectieve uitbetalingen, deze zijn véél lager, maar dat kom je pas op het allerlaatste te weten, NADAT je getekend hebt voor akkoord. Een berekening hoef je zeker niet te verwachten. Een papiertje -zo groot als een bankafschrift- krijg je per post, met één bedrag op. Te verkrijgen na terugsturen, ondertekend 'voor akkoord'
Als je denkt dat ik lieg, vraag het anderen! (ik spreek uit ervaring met mijn ma)
Als je denkt dat ik lieg, vraag het anderen! (ik spreek uit ervaring met mijn ma)
Geloof ik niet. Post eens de (geanonimiseerde?) bewijzen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik spreek hier over KBC. Zelfs het papiertje -een A5-afschrift groot- waarmee ze je in kennis stellen met het bedrag dat je zal ontvangen, nà terugsturen met ondertekend 'voor akkoord' (en met een levensbewijs van de gemeente) ben je kwijt. Je kan haast niéts bewijzen.
bvb Argenta psp is nog steeds geen instap kosten.boonpwnz schreef: ↑18 oktober 2018, 18:07Banken en verzekeringen ze.Duvellover schreef: ↑18 oktober 2018, 16:15
Sowieso doe je de bank een groot cadeau, deze neemt geen enkel risico en verdiend 45 jaar lang jaarlijks 1.5-2% op de totale waarde van u positie. Meeste banken zijn dan nog zo hebberig dat ze nog instapkosten durven vragen om hun dit cadeau te doen.
Ik betaal nu 2 procent instapkosten tja... Komen daar nogal veel andere kosten bij.
Maarja is er een alternatief?
Als de meute instap wil betalen is dat hun keuze.
Dus instap kosten als tegen argument ?
Estate Guru believer.
Joris op mijn 60 zijn er een aantal deelbewijzen verkocht.Joris186 schreef: ↑18 oktober 2018, 21:05 Ik spreek hier over KBC. Zelfs het papiertje -een A5-afschrift groot- waarmee ze je in kennis stellen met het bedrag dat je zal ontvangen, nà terugsturen met ondertekend 'voor akkoord' (en met een levensbewijs van de gemeente) ben je kwijt. Je kan haast niéts bewijzen.
Dit met stand voor en na verkoop.
Niet meer of minder.
En bij uzelf zou dat zo niet zijn gegaan ?
Estate Guru believer.
-
- Full Member
- Contacteer: