Wat zijn strips ?
TIP
Wat zijn strips ?
Is er iemand die me kan vertellen wat 'strips' juist zijn ? En neen, ik heb het niet over "Suske & Wiske" 
Re: Wat zijn strips ?
Indien je een aandeel met vvpr-stip hebt, betaal je bij de uitbetaling van het dividend slechts 15 ipv 25 % roerende voorheffing.
VVPR staat voor verlaagde voorheffing/précompte reduite.
VVPR staat voor verlaagde voorheffing/précompte reduite.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
corsamonta
- Jr. Member

- Contacteer:
Als aanvulling bij wat Steekel schreef :
Het betreft typisch Belzieke aandelen die na 1 januari 1994 werden gecreëerd om het kapitaal te helpen in het land te blijven. De aandelen leveren een dividend dat slechts onderhevig is aan 15% roerende voorheffing in plaats van 25%. Vanwege de geringe verhandelbaarheid van deze nieuw uitgegeven aandelen, die noteerden naast hun reeds bestaande, oudere aandelen, werd naar een methode gezocht om deze aandelen gelijk te schakelen met de niet op deze wijze bevoordeelde aandelen. Uiteindelijk werd beslist het fiscaal voordeel te onthechten van het aandeel en apart verhandelbaar te maken. Wanneer de aandeelhouder een coupon voorlegt ter inning van een dividend en in het bezit is van de strips, kan hij dus genieten van de verminderde voorheffing. In het andere geval zal hij op zijn dividend 25% roerende voorheffing moeten betalen.
Het betreft typisch Belzieke aandelen die na 1 januari 1994 werden gecreëerd om het kapitaal te helpen in het land te blijven. De aandelen leveren een dividend dat slechts onderhevig is aan 15% roerende voorheffing in plaats van 25%. Vanwege de geringe verhandelbaarheid van deze nieuw uitgegeven aandelen, die noteerden naast hun reeds bestaande, oudere aandelen, werd naar een methode gezocht om deze aandelen gelijk te schakelen met de niet op deze wijze bevoordeelde aandelen. Uiteindelijk werd beslist het fiscaal voordeel te onthechten van het aandeel en apart verhandelbaar te maken. Wanneer de aandeelhouder een coupon voorlegt ter inning van een dividend en in het bezit is van de strips, kan hij dus genieten van de verminderde voorheffing. In het andere geval zal hij op zijn dividend 25% roerende voorheffing moeten betalen.
Beide hartelijk bedankt voor de uitleg.
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Als de prijs een beetje meevalt vind ik dat je zulke strips altijd moet kopen als het aandeel tenminste dividend uitkeert. Ik durf zelfs het volledige voordeel uitgeven aan strips, tenminste als je van plan bent het meer dan een jaar te houden. Want men vergeet wel eens dat die dingen geldig blijven. Ofwel is aandelen langer dan een jaar bijhouden niet meer in de mode.
Strips apart aankopen is een dure aangelegenheid, want meestal betaal je dezelfde kosten als bij aandelen. ik zit op dit ogenblik in een promotieactie van binckbank (gratis transacties tot eind dit jaar). hoe zit het met de tax op strips, is dat idem zoals op aandelen?
anders lijkt mij dit wel een mooie gelegenheid om strips aan te kopen op enkele dividend-interessante aandelen.
anders lijkt mij dit wel een mooie gelegenheid om strips aan te kopen op enkele dividend-interessante aandelen.
Ik vind bij keytrade nergens die strips terug, kan iemand zeggen waar die staan?
Is het mogelijk om de aandelen tezamen met de strips te kopen en zo maar 1 maal de transactiekosten te betalen? Transactiekosten betalen enkel voor de strips komt nogal duur uit...
Is het mogelijk om de aandelen tezamen met de strips te kopen en zo maar 1 maal de transactiekosten te betalen? Transactiekosten betalen enkel voor de strips komt nogal duur uit...
strips zijn nooit samen aankoopbaar. ze noteren apart op de beurs (fixingmarkt)Maarten schreef:Ik vind bij keytrade nergens die strips terug, kan iemand zeggen waar die staan?
bv (zie ook website de tijd of zo)
agfa:
aandeel = agfb
strip = agfs
deceuninck:
aandeel = decb
strip = decbs
bij keytrade zijn strips idd heel duur, ze rekenen het normale tarief.
Bij fortuneo is het slechts 2.5 euro
(voor de rest is keytrade wel beter)
Als je bij BinckBank naar een Euronext Brussel aandeel zoekt dan zie je meteen of er al dan niet strips van bestaan.
Van goedkope strips koop je er best véél meer dan je op dat moment nodig hebt.
Zo moet je maar één keer 5 Euro transactiekosten betalen.
Van goedkope strips koop je er best véél meer dan je op dat moment nodig hebt.
Zo moet je maar één keer 5 Euro transactiekosten betalen.
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Aandelen tesamen met de strips aankopen kan je bij mijn weten alleen in het geval van een IPO of bij een kapitaalverhoging: je schrijft in op de aandelen en krijgt er hetzelfde aantal strips meteen bij.Maarten schreef:Ik vind bij keytrade nergens die strips terug, kan iemand zeggen waar die staan?
Als ik aandelen met strips heb en ik verkoop de aandelen dan houd ik toch de strips.
Waarom ? Je hebt ze eventueel voor later, bewaarloon moet je bij zelfs grootbanken ( ik denk nu aan Dexia) toch niet betalen en het kapitaal dat er insteekt stelt meestal ook niet veel voor !
Waarom ? Je hebt ze eventueel voor later, bewaarloon moet je bij zelfs grootbanken ( ik denk nu aan Dexia) toch niet betalen en het kapitaal dat er insteekt stelt meestal ook niet veel voor !
evita schreef:Als ik aandelen met strips heb en ik verkoop de aandelen dan houd ik toch de strips.
Klopt en ook best meer strips kopen dan je aandelen hebt, als je later nog eens wat van die aandelen bijkoopt dan heb je al voldoende strips.
Ooit bij een beursvennootschap eens last gehad dat ik "veel meer' strips dan aandelen kocht - kbc-sercurities - . Zij willen blijkbaar heiliger dan de paus zijn. Ze hebben blijkbaar schrik dat je met strips zou kunnen speculeren, wat complete waanzin is.
Ik kocht 100 aandelen barco, en 500 strips barco, maar dat pakte bij hen niet.
Ik vraag mij af wie je kan verhinderen om 500 strips barco te kopen?paul schreef:evita schreef:Als ik aandelen met strips heb en ik verkoop de aandelen dan houd ik toch de strips.
Klopt en ook best meer strips kopen dan je aandelen hebt, als je later nog eens wat van die aandelen bijkoopt dan heb je al voldoende strips.
Ooit bij een beursvennootschap eens last gehad dat ik "veel meer' strips dan aandelen kocht - kbc-sercurities - . Zij willen blijkbaar heiliger dan de paus zijn. Ze hebben blijkbaar schrik dat je met strips zou kunnen speculeren, wat complete waanzin is.
Ik kocht 100 aandelen barco, en 500 strips barco, maar dat pakte bij hen niet.
Dat is toch geen zaak waarmee de bank zich moet bezig houden ! De bank heeft daar toch geen zaken mee !
Trouwens met aandelen kan je toch ook speculeren !
Hoe moet dat: ik bezit nog strips (Suez), hoe raak ik ervan af. Ze e-verkopen (via Keytrade) kost me meer dan ze waard zijn. Ik wil ze uit mijn portefeuille.