Wat zou u doen?
TIP
Wat zou u doen?
De situatie is als volgt.
Hypotheek 170.000, elk jaar wordt er gemiddeld 12.000 (1e jaar 9500 laatste jaar 14000) euro afgelost, dus over 14,5 jaar ben ik hypotheekvrij. (2,6% tegen 15 jaar rentevast)
Op dit moment kan ik het makkelijk betalen, maar ik overweeg om mijn goedbetaalde baan op te zeggen en zal dan veel minder gaan verdienen (ben al op pad geweest, dus weet wat ik zal gaan verdienen).
Ik heb dit inkomen losgelaten op mijn inkomsten en uitgaven en zal dan als ik alle inkomsten en uitgaven (dus ook belastingen, vakantiegeld etc) ongeveer 0,00 overhouden.
Echter heb ik 50.000 spaargeld, dus mocht ik niets overhouden aan het einde van het jaar, die 50.000 blijft staan. Ik ben erg zuinig, dus geen dure auto's en vakanties etc.
Ik overweeg de komende jaren dit zo aan te houden en mijn spaargeld af te laten bouwen (auto 6k, keuken eventueel andere eenmalige kosten). Mocht ik dit nog 8 jaar volhouden, en dan mijn hypotheek (dan nog +/- 85000) opnieuw voor 15 jaar laten vastleggen kan ik het maandelijkse hypotheekbedrag verlagen van € 1200 per maand naar +/- € 600 per maand en is er geen vuiltje aan de lucht.
Iemand eventueel tips over hoe hij/zij dit zou aanpakken?
Hypotheek 170.000, elk jaar wordt er gemiddeld 12.000 (1e jaar 9500 laatste jaar 14000) euro afgelost, dus over 14,5 jaar ben ik hypotheekvrij. (2,6% tegen 15 jaar rentevast)
Op dit moment kan ik het makkelijk betalen, maar ik overweeg om mijn goedbetaalde baan op te zeggen en zal dan veel minder gaan verdienen (ben al op pad geweest, dus weet wat ik zal gaan verdienen).
Ik heb dit inkomen losgelaten op mijn inkomsten en uitgaven en zal dan als ik alle inkomsten en uitgaven (dus ook belastingen, vakantiegeld etc) ongeveer 0,00 overhouden.
Echter heb ik 50.000 spaargeld, dus mocht ik niets overhouden aan het einde van het jaar, die 50.000 blijft staan. Ik ben erg zuinig, dus geen dure auto's en vakanties etc.
Ik overweeg de komende jaren dit zo aan te houden en mijn spaargeld af te laten bouwen (auto 6k, keuken eventueel andere eenmalige kosten). Mocht ik dit nog 8 jaar volhouden, en dan mijn hypotheek (dan nog +/- 85000) opnieuw voor 15 jaar laten vastleggen kan ik het maandelijkse hypotheekbedrag verlagen van € 1200 per maand naar +/- € 600 per maand en is er geen vuiltje aan de lucht.
Iemand eventueel tips over hoe hij/zij dit zou aanpakken?
-
Franscoppy
- Full Member

- Contacteer:
Re: Wat zou u doen?
Alleen jij kan daar een antwoord opgeven...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gevaarlijk... Stel dat je eens een onverwachte kost hebt ?Moneyman schreef:Ik heb dit inkomen losgelaten op mijn inkomsten en uitgaven en zal dan als ik alle inkomsten en uitgaven (dus ook belastingen, vakantiegeld etc) ongeveer 0,00 overhouden.
Fredje_76 schreef:Gevaarlijk... Stel dat je eens een onverwachte kost hebt ?Moneyman schreef:Ik heb dit inkomen losgelaten op mijn inkomsten en uitgaven en zal dan als ik alle inkomsten en uitgaven (dus ook belastingen, vakantiegeld etc) ongeveer 0,00 overhouden.
Die vang ik dan op met het spaargeld.
Mogelijk is het zeker maar dat zal, zoals reeds aangehaald afhangen van jezelf. Ik ken een alleenstaande op pensioen met 1200€ netto en een afbetaling van 700€. Die komt volgens hem niets te kort. Hangt er natuurlijk van af welke levensstijl je gewend bent als je een groter loon gewend bent.
iemand met een goed voornemen, wat minder werken in het nieuwe jaar, ook mijn gedacht, we leven niet om te werken en wachten tot het pensioen om te genieten is een riskant spel, velen halen het niet tot daar,
wat betreft uw financien; ik zie niet direct een probleem als ge 50k reserve hebt,
en mocht ge uw werk verliezen, ge kunt altijd aan de bank vragen de resterende termijn te verlengen,
wat betreft uw financien; ik zie niet direct een probleem als ge 50k reserve hebt,
en mocht ge uw werk verliezen, ge kunt altijd aan de bank vragen de resterende termijn te verlengen,
Nog even een andere optie, welke zou u kiezen en waarom??
1.
Hypotheek € 165.000
Looptijd 14 jaar
Spaargeld € 50.000
Maandelijks te betalen € 1190
(veel spaargeld, korte looptijd, hoge maandlasten tov 2 € 465)
2.
Hypotheek € 135.000
Looptijd 24 jaar
Spaargeld € 20.000
Maandelijks te betalen € 725
(Minder spaargeld, lange looptijd, vele lagere maandlasten +/- € 465 per maand)
1.
Hypotheek € 165.000
Looptijd 14 jaar
Spaargeld € 50.000
Maandelijks te betalen € 1190
(veel spaargeld, korte looptijd, hoge maandlasten tov 2 € 465)
2.
Hypotheek € 135.000
Looptijd 24 jaar
Spaargeld € 20.000
Maandelijks te betalen € 725
(Minder spaargeld, lange looptijd, vele lagere maandlasten +/- € 465 per maand)
-
anonymous
Ik neem aan dat je spaargeld en hypotheek door elkaar gewisseld hebt in de 2 opties?
Nee hoor, klopt zoals het er staat
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Ik zou gaan voor een derde optie waarbij je de looptijd van je 2e optie behoudt, maar iets meer spaargeld inbrengt waardoor je afbetaling op zo'n 650 euro komt te liggen zodat je afbetaling volledig gedekt kan worden door een eventuele toekomstige huurinkomst.
Probleem is dat ik niet onder de 20k wil gaan, dit ivm jonge kinderen en auto die binnenkort vervangen moet worden (+/- 8k)
ik deed geen oog meer dicht denk ik ..... 
I don't drink. You know, the routine grind drives me to drink. Tragedy, I take straight.
Watje 
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Maar allez Insider. Jij bent toch niet vies van een beetje risico?
On topic: Ik zou voor scenario 2 gaan en mezelf aan het aflossingsplan van 1 houden. Als dat te aggressief is, iets tussen de twee dat je zelf haalbaar vindt, laten we zeggen 900 Euro per maand. Maandelijks 465 € aflossen en het bijkomend deel tot 900 € (in dit geval 435 per maand) sparen of investeren. Afhankelijk van de evolutie van rente en fiscaliteit maar ook m'n eigen financiele situatie in de toekomst kort ik hiermee de lening jaarlijks of hou ik een investerings-actief aan tegenover m'n lenings-passief.
Dit plan volgen tot je weer wat ademruimte hebt, veel kans dat je daarna gewoon doorgaat op je spaar-elan. Of je consumeert het verschil, bij voorkeur in een warm land.
Voordeel: ik behoud keuzeopties, zowel voor zaken die ik niet onder controle heb (fiscaliteit b.v.) als die ik wel onder controle heb maar nu niet wil vastleggen (hoe ik leef en consumeer in de toekomst)
Edit: reden waarom toegevoegd
On topic: Ik zou voor scenario 2 gaan en mezelf aan het aflossingsplan van 1 houden. Als dat te aggressief is, iets tussen de twee dat je zelf haalbaar vindt, laten we zeggen 900 Euro per maand. Maandelijks 465 € aflossen en het bijkomend deel tot 900 € (in dit geval 435 per maand) sparen of investeren. Afhankelijk van de evolutie van rente en fiscaliteit maar ook m'n eigen financiele situatie in de toekomst kort ik hiermee de lening jaarlijks of hou ik een investerings-actief aan tegenover m'n lenings-passief.
Dit plan volgen tot je weer wat ademruimte hebt, veel kans dat je daarna gewoon doorgaat op je spaar-elan. Of je consumeert het verschil, bij voorkeur in een warm land.
Voordeel: ik behoud keuzeopties, zowel voor zaken die ik niet onder controle heb (fiscaliteit b.v.) als die ik wel onder controle heb maar nu niet wil vastleggen (hoe ik leef en consumeer in de toekomst)
Edit: reden waarom toegevoegd
iddMoneyman schreef:Watje
I don't drink. You know, the routine grind drives me to drink. Tragedy, I take straight.