Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Water

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
111 berichten
  • Pagina 2 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 8
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
ignition
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ignition
Verstuur privébericht

Re: Water

• Citeer

Bericht door ignition » 26 mei 2020, 15:22

Yaris schreef: ↑26 mei 2020, 15:09 Begrijp je nu waarom ik wantrouwig tegenover etf's sta? Je weet niet waar je in belegt.
Niet elke etf is synthetisch he.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 26 mei 2020, 15:36

Yaris schreef: ↑26 mei 2020, 15:09 Begrijp je nu waarom ik wantrouwig tegenover etf's sta? Je weet niet waar je in belegt.
Serieus blijven he.

Voor de fysische ishares ETF weten we tot het laatste % in welke aandelen het fonds belegd is, en dit zal niet drastisch veranderen.
Voor de synthetische Luxor ETF weten we tot de laatste % welke index het fonds tracht te volgen

Jij hebt in deze thread het Pictet Water fonds aangeraden. Wat is daar de portefeuille van?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Nairo
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Nairo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nairo » 26 mei 2020, 16:03

Weet je dat dan altijd van fondsen of holdings?

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 26 mei 2020, 20:25

rekoons schreef: ↑26 mei 2020, 14:25 grootste verschil zit hem dus in de full replicate van Ishares vs. synthetisch bij Lyxor.

klopt het dat aan het synthetisch fond in theorie een iets hoger risico vasthangt? Ik zou anders niet weten welke van de 2 te kiezen...
Bij een fysisch fonds worden de aandelen aangekocht en in bewaring gegeven aan een "custodian". Als er iets verkeerd loopt is er nog deze onderpand.
Een synthetisch fonds heeft de belofte van de tegenpartij en misschien een reeks onderpanden. Lees de documenten van het fonds in detail!
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Jozefien1969
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jozefien1969
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jozefien1969 » 26 mei 2020, 20:48

B7H4long schreef: ↑26 mei 2020, 20:25
rekoons schreef: ↑26 mei 2020, 14:25 grootste verschil zit hem dus in de full replicate van Ishares vs. synthetisch bij Lyxor.

klopt het dat aan het synthetisch fond in theorie een iets hoger risico vasthangt? Ik zou anders niet weten welke van de 2 te kiezen...
Bij een fysisch fonds worden de aandelen aangekocht en in bewaring gegeven aan een "custodian". Als er iets verkeerd loopt is er nog deze onderpand.
Een synthetisch fonds heeft de belofte van de tegenpartij en misschien een reeks onderpanden. Lees de documenten van het fonds in detail!
M.a.w. Yaris nooit een synthetisch fonds kopen! En ach, dat is ook zo met meer dingen....Overigens BH74Short, geheel begrijpen hoe het gaat bij een fysisch fonds doe ik niet. Etf's zijn op bepaalde hoogte gevaarlijk omdat ze ook met algortimes te maken hebben.............een aandeel heeft daar minder mee te maken...het short en long gaan op een bepaald aandeel is mij ook onduidelijk.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 26 mei 2020, 21:08

Jozefien1969 schreef: ↑26 mei 2020, 20:48 geheel begrijpen hoe het gaat bij een fysisch fonds doe ik niet. Etf's zijn op bepaalde hoogte gevaarlijk omdat ze ook met algortimes te maken hebben.............een aandeel heeft daar minder mee te maken...het short en long gaan op een bepaald aandeel is mij ook onduidelijk.
De meeste ETFs, en zeker de fondsen die hier worden aangeraden, zijn indexfondsen van aandelen.
bvb IWDA is een fonds van de grootste 1600 vrij verhandelbare aandelen van de ontwikkelde markten, aangekocht volgens hun marktgewicht --- niet meer en niet minder. ik zou dit niet echt een algoritme noemen.

Donnie
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Donnie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Donnie » 26 mei 2020, 23:03

Ik weet: off topic. Maar kan het nu niet meer laten: @Josefien, waarom steeds "B7(...)long" consequent "B7(....)short" benoemen? Waarom? Wat wil je hiermee bereiken?

Ik vind dat B7H4long steeds op een rustige wijze, volgens zijn beleggingsovertuiging, constructieve bijdragen levert aan dit forum. Soms met taalfouten, maar steeds pertinent. Waarom gebruik je 'Trumptactieken' door "long" te wijzigen in "short?

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 26 mei 2020, 23:23

B7H4long schreef: ↑26 mei 2020, 15:36

Voor de fysische ishares ETF weten we tot het laatste % in welke aandelen het fonds belegd is, en dit zal niet drastisch veranderen.
Voor de synthetische Luxor ETF weten we tot de laatste % welke index het fonds tracht te volgen
Gewoon een vraagje om informatie zonder me in deze discussie te willen mengen: wie controleert eigenlijk die ETF's?

troglodytes
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer troglodytes
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door troglodytes » 27 mei 2020, 06:01

Mevrouw Leemans.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 27 mei 2020, 07:57

MoreOrLess schreef: ↑26 mei 2020, 23:23 Gewoon een vraagje om informatie zonder me in deze discussie te willen mengen: wie controleert eigenlijk die ETF's?
De meeste beursgenoteerde indexfondsen (ETFs) zijn bedrijven die de UCITS (“Undertaking for Collective Investments in Transferable Securities” = ICBE = “Instelling voor Collectieve Beleggingen in Effecten”) wetgeving volgen.
Dit is dus hetzelfde als de meeste SICAVs.

Als gewoon bedrijf zijn er een heel deel regels die de fondsen moeten volgen.
In Belgie speelt de FSMA een grote rol ivm UCITS. In andere landen zijn er gelijkaardige organisaties.
Indexfondsen hebben het voordeel dat hun assets volledig gekend zijn. Als belegger kan je waarde simpel berekenen. De tracking difference en tracking error kunnen dus berekent worden om op te volgen hoe efficient de fondsbeheerders zijn.

rekoons
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer rekoons
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door rekoons » 27 mei 2020, 08:48

Na nog wat verder huiswerk gedaan te hebben stel ik vast dat de Lyxor en Ishares niet alleen onderling nagenoeg identieke rendementen hebben gedurende de laatste 5 jaar, maar dat ze ook quasi 1 op 1 gelijk presteren aan de 'klassieke' msci world etf (IWDA).

Gezien de hogere kosten van de water etf's (0.6% & 0.65%) lijken deze mij geen voordeel te bieden over de iwda (0.2%) bij gelijke rendementen.

Ik zie wel toekomstpotentieel in het 'blauwe goud' verhaal, maar zal het vanop de zijlijn volgen om te zien of het ooit interessanter wordt dan een goedkopere wereldindextracker...

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 27 mei 2020, 10:26

In de resultaten uit het verleden zitten de kosten reeds verwerkt. Naar de toekomst toe is het zo dat de aandelen van een fonds met hogere kost beter moeten presteren om het fonds met de lagere kost te kunnen blijven volgen of voorsteken.

MSCI world is breed gespreid. Het belegd in "alle" aandelen van het universum.
Als er problemen zijn met een aandeel/sector/regio zal dit het resultaat matig beinvloeden.
Als er aandelen zijn die heel goed presteren heb je grotere zekerheid om ze ook te bezitten

Een sub-sectorfonds zoals water is heel geconcentreerd. Het belegd in een beperkt aantal aandelen van het universum.
Als er problemen zijn met die aandelen/sectro/regioe dan zal het resultaat van je fonds dit hard voelen.
Omdat je maar in een beperkt aantal aandelen belegd is het minder waarschijnlijk dat je de aandelen die heel goed presteren zal bezitten.

Nairo
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Nairo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nairo » 27 mei 2020, 10:38

B7H4long schreef: ↑27 mei 2020, 10:26 In de resultaten uit het verleden zitten de kosten reeds verwerkt. Naar de toekomst toe is het zo dat de aandelen van een fonds met hogere kost beter moeten presteren om het fonds met de lagere kost te kunnen blijven volgen of voorsteken.

Als er problemen zijn met een aandeel/sector/regio zal dit het resultaat matig beinvloeden.
Als er aandelen zijn die heel goed presteren heb je grotere zekerheid om ze ook te bezitten

Een sub-sectorfonds zoals water is heel geconcentreerd. Het belegd in een beperkt aantal aandelen van het universum.
Als er problemen zijn met die aandelen/sectro/regioe dan zal het resultaat van je fonds dit hard voelen.
Omdat je maar in een beperkt aantal aandelen belegd is het minder waarschijnlijk dat je de aandelen die heel goed presteren zal bezitten.

Je bent er wel heel van overtuigd dat wij de enige intelligente levensvorm zijn.

Dat terzijde, je spreekt enkel dat bij slecht presteren van enkele aandelen er een matige invloed is op het resultaat. Het is ook omgekeerd de enkele goed presterende aandelen zullen ook maar matig bijdragen aan het resultaat. De grootste invloed zijn de aandelen die gewoon volgens verwachting presteren. Die groep heeft meer invloed dan de goed en slecht presterende aandelen.

ignition
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ignition
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ignition » 27 mei 2020, 11:01

Nairo schreef: ↑27 mei 2020, 10:38 Je bent er wel heel van overtuigd dat wij de enige intelligente levensvorm zijn.

Dat terzijde, je spreekt enkel dat bij slecht presteren van enkele aandelen er een matige invloed is op het resultaat. Het is ook omgekeerd de enkele goed presterende aandelen zullen ook maar matig bijdragen aan het resultaat. De grootste invloed zijn de aandelen die gewoon volgens verwachting presteren. Die groep heeft meer invloed dan de goed en slecht presterende aandelen.
Een tijdje geleden was er een interessante studie van Bessembinder. Hij bestudeerde de returns van alle aandelen in de CRSP database van 1926 tot 2015. Hij kwam tot de conclusie dat 96% van de aandelen het slechter deden dan de index.

Ongeveer 70% van de aandelen deed het slechter dan t-bills (cash).

Quote uit de studie:

"The author estimates that $32 trillion of wealth (returns in excess of Treasury Bills) was created between 1926 and 2015 via the approximately 26,000 stocks that have appeared in the CRSP database during that time. Of these 26,000 stocks, only 86 of the top-performing stocks (less than 0.33%), were collectively responsible for over half of the wealth creation. And the top 1,000 performing stocks, less than 4% of the total, accounted for all of the wealth creation. The other 96% only matched the return of the one-month Treasury Bill with many of them producing less."

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 27 mei 2020, 11:09

Nairo schreef: ↑27 mei 2020, 10:38
B7H4long schreef: ↑27 mei 2020, 10:26 In de resultaten uit het verleden zitten de kosten reeds verwerkt. Naar de toekomst toe is het zo dat de aandelen van een fonds met hogere kost beter moeten presteren om het fonds met de lagere kost te kunnen blijven volgen of voorsteken.

Je bent er wel heel van overtuigd dat wij de enige intelligente levensvorm zijn.

Correct. Als je er in slaagt om - op voorhand - vooral de aandelen te selecteren die het goed gaan doen kan je beter dan gemiddelde resultaten halen. Dit lijkt toch niet zo makkelijk. De professionele managers van de actieve fondsen slagen er in het algemeen niet in.

De top X%(*) van de aandelen zijn verantwoordelijk voor de volledige winst van de "markt".
Een portefeuille zonder deze aandelen zou geen winst geleverd hebben.
Een zo breed mogelijke portefeuille heeft het meeste kans om deze winst aandelen te bevatten.

(*)kan niet zo snel de referentie vinden - dacht dat dit minder dan 10% is.

Edit: Ik zie dat Ignition een referentie gevonden heeft.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

111 berichten
  • Pagina 2 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 8
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy