Wederopname voor renovatie of investering vs. cash
TIP
Wederopname voor renovatie of investering vs. cash
We zijn van plan onze woning aan te pakken en een investering te doen van om en bij de 50k.
1) We zouden kunnen gebruik maken van een wederopname van de lening om deze 50k te lenen aan iets meer dan 1% over 13j.
Is dit nuttiger dan cash te betalen op termijn? Ik zou de 50k ook kunnen beleggen met allicht meer opbrengst dan 1%/j.
2) In de toekomst zouden we misschien denken aan een investering in een 2de woonst, initieel als opbrengsteigendom, mogelijk als investering voor de kinderen. Onze lening loopt af binnen 5j, dus in principe zouden we de wederopname misschien beter gebruiken voor een grotere investering? Is een 2de woonst fiscaal nog interessant?
1) We zouden kunnen gebruik maken van een wederopname van de lening om deze 50k te lenen aan iets meer dan 1% over 13j.
Is dit nuttiger dan cash te betalen op termijn? Ik zou de 50k ook kunnen beleggen met allicht meer opbrengst dan 1%/j.
2) In de toekomst zouden we misschien denken aan een investering in een 2de woonst, initieel als opbrengsteigendom, mogelijk als investering voor de kinderen. Onze lening loopt af binnen 5j, dus in principe zouden we de wederopname misschien beter gebruiken voor een grotere investering? Is een 2de woonst fiscaal nog interessant?
Re: Wederopname voor renovatie of investering vs. cash
In alle geval (tenminste als ik me goed geïnformeerd heb) zal een wederopname er niet voor zorgen dat het fiscaal voordeel nog langer dan 5 jaar (huidig einde) zal voortduren. Anders was de beslissing heel makkelijk geweest
.
2de woonst was federaal, moet je zelf maar eens in verdiepen wat daar de fiscale voordelen (nog) zijn.
2de woonst was federaal, moet je zelf maar eens in verdiepen wat daar de fiscale voordelen (nog) zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dan zou ik op deze moment eerder een wederopname doen aan 1 pct, en je cash dat je over hebt en dus kunt missen in een fonds te steken waar je hopelijk 3 tot 10 procent mee kunt behalen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Als je nu pas gaat beginnen met beleggen, kan je eventueel 25K lenen aan 1,xx% en 25K gebruiken om rustig te leren beleggen.
"in de toekomst" kan heel breed zijn... misschien dat gewoon dan in de toekomst bekijken ?Rune schreef: ↑23 december 2020, 11:15 2) In de toekomst zouden we misschien denken aan een investering in een 2de woonst, initieel als opbrengsteigendom, mogelijk als investering voor de kinderen. Onze lening loopt af binnen 5j, dus in principe zouden we de wederopname misschien beter gebruiken voor een grotere investering? Is een 2de woonst fiscaal nog interessant?
Bedankt voor de tips, nu lenen lijkt misschien toch wel interessanter. Dan kan ik binnen 5j evt nog beslissen om de 50k kapitaal te gebruiken.
13j a 1.3% voor 50k = 55k totale kost voor de lening.
1,500 Euro gespreid beleggen/maand voor de 50k zou op 13j a 2% +/- 62k opbrengen.
13j a 1.3% voor 50k = 55k totale kost voor de lening.
1,500 Euro gespreid beleggen/maand voor de 50k zou op 13j a 2% +/- 62k opbrengen.