Wederopname woonkrediet
TIP
Wederopname woonkrediet
Hoi allemaal. Kunnen jullie mij helpen bij volgende vraag?
Ik heb bij Argenta een woonkrediet lopen, wat eindigt in 2036. We smeden plannen om bijkomend een bouwgrond aan te kopen. Kan het reeds afbetaalde kapitaal van mijn woning voor dit (nieuwe) doel "wederopgenomen"worden?
Of geldt deze optie enkel voor kosten, gemaakt aan de woning waarvoor het krediet destijds werd afgesloten?
Alvast bedankt!
Groeten,
Johan
Ik heb bij Argenta een woonkrediet lopen, wat eindigt in 2036. We smeden plannen om bijkomend een bouwgrond aan te kopen. Kan het reeds afbetaalde kapitaal van mijn woning voor dit (nieuwe) doel "wederopgenomen"worden?
Of geldt deze optie enkel voor kosten, gemaakt aan de woning waarvoor het krediet destijds werd afgesloten?
Alvast bedankt!
Groeten,
Johan
-
sofienemie
- Full Member

- Contacteer:
Re: Wederopname woonkrediet
Dag Johan
Dat kan wederopgenomen worden. Zolang het doel maar onroerend is.
Dat kan wederopgenomen worden. Zolang het doel maar onroerend is.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dag Sofienemie,
Dankjewel voor je reactie.
Ik heb hierop aansluitend nog een vraagje: stel dat ik een wederopname doe voor aankoop van de bouwgrond, en 2 jaar nadien mijn huis verkoop. Kan ik dan deze lening (met woonbonus) nog behouden?
Groetjes,
Johan
Dankjewel voor je reactie.
Ik heb hierop aansluitend nog een vraagje: stel dat ik een wederopname doe voor aankoop van de bouwgrond, en 2 jaar nadien mijn huis verkoop. Kan ik dan deze lening (met woonbonus) nog behouden?
Groetjes,
Johan
Een woonkrediet is een hypotheek lening waar de bank een hypotheek heeft op de woning. De woning is onderpand voor de lening.
Als je de woning verkoopt, zal het geld eerst gebruikt worden om je hypotheek af te lossen.
Als je de woning verkoopt, zal het geld eerst gebruikt worden om je hypotheek af te lossen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Even enkele zaken duidelijk gescheiden houden:
1) een wederopname is geen recht:
- Je bank moet het goedkeuren
- beoordeeld daarbij of jouw doel, bouwgrond dus, daarvoor in aanmerking komt
- dat zal aan de actuele rente-tarieven gebeuren
2) afbetalingen op die wederopname komen niet in aanmerking voor de woonbonus. (Dat is ongeacht het doel zo: de vlaamse overheid blokkeerde de mogelijkheid om de woonbonus "uit te melken", dat kon vroeger met een wederopname en/of een verlenging van duurtijd van afbetaling)
3) bij verkoop van het huis kan de lening (originele lening met daarop de woonbonus + wederopname) mogelijk wel blijven bestaan. Maar dan dient U tegelijkertijd wel een andere woonst aan te kopen, waarop de hypotheek dan word overgedragen. Zie "pandwissel" via google.
1) een wederopname is geen recht:
- Je bank moet het goedkeuren
- beoordeeld daarbij of jouw doel, bouwgrond dus, daarvoor in aanmerking komt
- dat zal aan de actuele rente-tarieven gebeuren
2) afbetalingen op die wederopname komen niet in aanmerking voor de woonbonus. (Dat is ongeacht het doel zo: de vlaamse overheid blokkeerde de mogelijkheid om de woonbonus "uit te melken", dat kon vroeger met een wederopname en/of een verlenging van duurtijd van afbetaling)
3) bij verkoop van het huis kan de lening (originele lening met daarop de woonbonus + wederopname) mogelijk wel blijven bestaan. Maar dan dient U tegelijkertijd wel een andere woonst aan te kopen, waarop de hypotheek dan word overgedragen. Zie "pandwissel" via google.
Ik kaap even dit topic.
Om enkele energetische renovaties uit te voeren.
Wat is volgens jullie het beste?
Een extra renovatielening aangaan of een wederopname van mijn woonkrediet?
Om enkele energetische renovaties uit te voeren.
Wat is volgens jullie het beste?
Een extra renovatielening aangaan of een wederopname van mijn woonkrediet?
Even met mijn huisbank gebeld en die wisten met te vertellen dat het momenteel voordeliger is om een extra renovatielening aan te gaan ipv een wederopname te doen.
Bij een wederopname ik aan een rentevoet zat van 2.2 % (op 20 jaar), terwijl ik bij een renovatielening op 1.69 % (op 10 jaar) zit.
Bij een wederopname ik aan een rentevoet zat van 2.2 % (op 20 jaar), terwijl ik bij een renovatielening op 1.69 % (op 10 jaar) zit.
idd, ik denk bovendien dat sommige renovatieleningen renteloos zijn indien bepaalde voorwaarden gerespecteerd wordenjoshua41 schreef: ↑9 juni 2022, 09:38 Even met mijn huisbank gebeld en die wisten met te vertellen dat het momenteel voordeliger is om een extra renovatielening aan te gaan ipv een wederopname te doen.
Klopt, alleen val ik uit de boot blijkbaar omdat ik mijn woning niet in het juiste jaar aankocht. Hierdoor kan ik niet van de renteloze renovatielening genieten en iemand anders wel.calimero1 schreef: ↑9 juni 2022, 09:41idd, ik denk bovendien dat sommige renovatieleningen renteloos zijn indien bepaalde voorwaarden gerespecteerd wordenjoshua41 schreef: ↑9 juni 2022, 09:38 Even met mijn huisbank gebeld en die wisten met te vertellen dat het momenteel voordeliger is om een extra renovatielening aan te gaan ipv een wederopname te doen.
Maar wel van de woonbonus en die andere niet. Voorwaarden lening aankoop woning 2021 en renovatie binnen de 5 jaar na aankoop.
Zie https://www.vlaanderen.be/renteloos-ren ... na-aankoop
Zie https://www.vlaanderen.be/renteloos-ren ... na-aankoop