Weg van de grootbank in de fin crisis.. waar naartoe?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
JamesBlond
- Newbie

- Contacteer:
Weg van de grootbank in de fin crisis.. waar naartoe?
Beste allemaal,
Ik ben sinds jaren een ontevreden tot zeer ontevreden klant bij Fortis. Nul persoonlijke service, belachelijke tarieven, enfin... same old story. Nu wil ik naar een andere bank overstappen, die nog enigszins stabiel is in de deze financiele crisis tijden...
Voor mijn spaargeld zit ik bij de rabobank. Redelijk tevreden, alhoewel ik niet echt te spreken was dat ze niet bij de rente hausse de andere volgden naar het maximum. Maar uit wat googlen blijkt dat Rabo aanzien wordt als een van de veiligste opties in deze barre financiele tijden. Dat is me meer waard dan een paar centiemen extra interest. Helaas door het internetaanbod en geen kaarten, niet een volwaardige bank voor dagdagelijks gebruik.
Nu voor mijn zichtrekening zit ik bij Fortis: Easy Pack
- zichtrekening easy pack waar loon op wordt gestort
- spaarrek: wordt niet gebruikt
- huurwaarborgspaarrek
- VISA kaart
- Pensioensparen aan wettelijk maximum sinds een goed jaar
- Home invest plan, dat nog bestaat maar waarvan de stortingen zijn gestopt wegens magere opbrengst en de kleine lettertjes die ik te weten gekomen ben...
Wat rondgooglen geeft me 3 opties: Argenta, ING Lion, Keytrade. (Deutsche Bank is me te aggressief en hoor ik negatieve verhalen van).
1. Argenta golden of girorekening.
+gratis zichtrekening & kaarten, goede interestvoeten, gratis VISA. Simpel, maar betrouwbaar
- geen bankautomaten net, maar gezien maestro gratis is, kan me dit dus worst wezen
- matige PC banking applicatie blijkbaar
2. ING.
+ Gratis zichrekening en goede rentevoet op de spaarrekening, grotere bank met kantorennet
- Is ING wel stabiel (10mlrd euro remember)?
- Val ik niet van de ene grootbankmentaliteit in de andere?
- 20 euro dokken voor VISA vind ik weinig aanlokkelijk
3. Keytrade: zichtrekening + AZUR spaarrekening
+ beperkte kosten volgens de testaankoop vergelijker, maar meer als argenta (0), deftig internetbankieren, goede rentevoeten, interessante tarieven voor aandelen (misschien interessant in 2009)
- beperkt kantorennet
- stabiliteit
Bon, uit het bovenstaande zou ik voor Argenta opteren? Maar graag opmerkingen, suggesties, bedenkingen, advies...
Thanks!
Ik ben sinds jaren een ontevreden tot zeer ontevreden klant bij Fortis. Nul persoonlijke service, belachelijke tarieven, enfin... same old story. Nu wil ik naar een andere bank overstappen, die nog enigszins stabiel is in de deze financiele crisis tijden...
Voor mijn spaargeld zit ik bij de rabobank. Redelijk tevreden, alhoewel ik niet echt te spreken was dat ze niet bij de rente hausse de andere volgden naar het maximum. Maar uit wat googlen blijkt dat Rabo aanzien wordt als een van de veiligste opties in deze barre financiele tijden. Dat is me meer waard dan een paar centiemen extra interest. Helaas door het internetaanbod en geen kaarten, niet een volwaardige bank voor dagdagelijks gebruik.
- huurwaarborgspaarrek
- VISA kaart
- Home invest plan, dat nog bestaat maar waarvan de stortingen zijn gestopt wegens magere opbrengst en de kleine lettertjes die ik te weten gekomen ben...
Wat rondgooglen geeft me 3 opties: Argenta, ING Lion, Keytrade. (Deutsche Bank is me te aggressief en hoor ik negatieve verhalen van).
+gratis zichtrekening & kaarten, goede interestvoeten, gratis VISA. Simpel, maar betrouwbaar
- geen bankautomaten net, maar gezien maestro gratis is, kan me dit dus worst wezen
2. ING.
+ Gratis zichrekening en goede rentevoet op de spaarrekening, grotere bank met kantorennet
+ beperkte kosten volgens de testaankoop vergelijker, maar meer als argenta (0), deftig internetbankieren, goede rentevoeten, interessante tarieven voor aandelen (misschien interessant in 2009)
- beperkt kantorennet
- stabiliteit
Bon, uit het bovenstaande zou ik voor Argenta opteren? Maar graag opmerkingen, suggesties, bedenkingen, advies...
Thanks!
Re: Weg van de grootbank in de fin crisis.. waar naartoe?
Je zal zien dat velen hier niet bij 1 bank maar bij een paar klant worden en van elk de (voor hen) beste dingen gebruiken: zichtrekening bij X, sparen bij Y, creditkaart bij Z, ...
Argenta en Keytrade: geen vreemde valuta. Heb je die van doen, dan open je maar een ING Lion Account en kan je via je plaatselijk ING-kantoor die aanvragen (dat is dan ook de enige reden dat ik die Lion Account heb).
Internationale overschrijving is niet mogelijk met Argenta (ik werk nog niet met een digipass, zou kunnen dat dit veranderd is intussen), wel bij Keytrade en zelfs nog uitgebreider met ING (zelfs naar niet SEPA-landen, maar vraag me niet hoe dat in z'n werk gaat dan)
Keytrade: geen gratis creditcard. Je kan er dan een nemen van Citibank (online veilig systeem met virtuele nummers, gratis overschrijven van je kaart op een rekening naar keuze), Europabank (blijft in de familie dan), ... (maar de Argenta-Visa is de meest gratisse van al als je de diverse tarieven bekijkt die ze hanteren voor geld afhalen enzo.)
Keytrade is van de 3 die je noemt het handigste voor beursverrichtingen
Keytrade maakt deel uit van de groep rond het Landbouwkrediet - Crédit Agricole (Europabank ook trouwens). Behalve de stunt van ene G.K. die met net iets te veel geld speculeerde voor die franse bank ziet dat er voor de rest nog redelijk uit. ;-)
Keytrade en Argenta gebruiken beide een gratis digipass voor pcbankieren, bij ING is die te betalen eens je 26 bent, of je kiest voor gratis inlogcode en wachtwoord (en een stukje bijhorende beveililgingssoftware)
etc etc ... zie de diverse topics die hier al aan geweid zijn
Argenta en Keytrade: geen vreemde valuta. Heb je die van doen, dan open je maar een ING Lion Account en kan je via je plaatselijk ING-kantoor die aanvragen (dat is dan ook de enige reden dat ik die Lion Account heb).
Internationale overschrijving is niet mogelijk met Argenta (ik werk nog niet met een digipass, zou kunnen dat dit veranderd is intussen), wel bij Keytrade en zelfs nog uitgebreider met ING (zelfs naar niet SEPA-landen, maar vraag me niet hoe dat in z'n werk gaat dan)
Keytrade: geen gratis creditcard. Je kan er dan een nemen van Citibank (online veilig systeem met virtuele nummers, gratis overschrijven van je kaart op een rekening naar keuze), Europabank (blijft in de familie dan), ... (maar de Argenta-Visa is de meest gratisse van al als je de diverse tarieven bekijkt die ze hanteren voor geld afhalen enzo.)
Keytrade is van de 3 die je noemt het handigste voor beursverrichtingen
Keytrade maakt deel uit van de groep rond het Landbouwkrediet - Crédit Agricole (Europabank ook trouwens). Behalve de stunt van ene G.K. die met net iets te veel geld speculeerde voor die franse bank ziet dat er voor de rest nog redelijk uit. ;-)
Keytrade en Argenta gebruiken beide een gratis digipass voor pcbankieren, bij ING is die te betalen eens je 26 bent, of je kiest voor gratis inlogcode en wachtwoord (en een stukje bijhorende beveililgingssoftware)
etc etc ... zie de diverse topics die hier al aan geweid zijn
Pecunia non olet
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik ben zelf vorig jaar in januari overgestapt van fortis naar argenta en ben er zeer tevreden over. Mensen zijn er veel vriendelijker (toch in het kantoor waar ik ga, altijd zeer vriendelijk en ze kunnen mijn naam zelfs al terwijl ik er nog maar een keer 5-6 in het kantoor geweest ben. Bij fortis wisten ze mijn naam na 25 jaar nog niet)
Alles gratis, vooral handig dat je bij elke bank geld kan gratis afhalen. Hier thuis is bijvoorbeeld kbc het dichste bij, dan ga ik gewoon naar kbc geld afhalen. Ben ik ergens anders en is er een dexia of fortis of whatever dichterbij ga ik daar geld afhalen. Terwijl ik bij fortis altijd moest zoeken naar de dichtst bijzijnde fortis.
Hun internetbankieren is vernieuwd en een grote stap voorwaarts. Ik denk dat internationale overschrijvingen nu wel gaan (niet 100 % zeker)
Op mijn zichtrekening had ik zelfs een kleine intrest ontvangen dit jaar, terwijl bij fortis ik er elk jaar geld aan toe stak.
Over de andere banken ga ik mij niet uitspreken want daar heb ik geen ervaring mee
Alles gratis, vooral handig dat je bij elke bank geld kan gratis afhalen. Hier thuis is bijvoorbeeld kbc het dichste bij, dan ga ik gewoon naar kbc geld afhalen. Ben ik ergens anders en is er een dexia of fortis of whatever dichterbij ga ik daar geld afhalen. Terwijl ik bij fortis altijd moest zoeken naar de dichtst bijzijnde fortis.
Hun internetbankieren is vernieuwd en een grote stap voorwaarts. Ik denk dat internationale overschrijvingen nu wel gaan (niet 100 % zeker)
Op mijn zichtrekening had ik zelfs een kleine intrest ontvangen dit jaar, terwijl bij fortis ik er elk jaar geld aan toe stak.
Over de andere banken ga ik mij niet uitspreken want daar heb ik geen ervaring mee
Je praat over gebrek aan persoonlijke service, maar dan ga je onder meer bij een internetbank zoeken (en je gebruikt er al een voor je spaargeld), of de internetrekening van een grootbank ? Dat is wat contradictorisch hé. Lijkt me een "gras is groener aan de overkant" uitspraak van een klant (en klanten zijn nooit tevredenJamesBlond schreef: Beste allemaal,
- huurwaarborgspaarrek
- VISA kaart
2. ING.
- beperkt kantorennet
- stabiliteit
Thanks!
Argenta heeft een kantorennet, maar net als bij ELKE bank zal je hier op Spaargids.be topics vinden over mensen die zeuren en zeuren over hun Argenta ervaringen door de jaren geen, klachten en incidenten hebben, en het er zijn afgetrapt. Anderen zijn er tevreden van.
ING : idem.
Als je service wil, ga dan bij een grootbank (KBC, Fortis, Dexia, ING), een middelgrote bank met uitgebreid netwerk (genre Argenta, AXA, etc...) OF een kleinere bank met kantoren (of die hun diensten aanbieden bij zelfstandige bankagenten en makelaars). Dus banken zoals pakweg Argenta, AXA, Record Bank, VDK Spaarbank, etc... Maar let op, die geven daarom bijlange niet de beste tarieven voor simpele producten als zicht- en spaarrekeningen.
Wil je het onderste uit de kan persen, tjah, dan ga je naar de online diensten van Deutsche Bank of Keytrade of zo, maar dan moet je niet over "persoonlijke service" gaan praten
Trouwens, niets belet je om bij je grootbank/kleinere bank met kantoor een ander kantoor uit te zoeken en daar eens langs te gaan. Misschien ligt het gewoon aan een of enkele personen die je niet liggen, of aan het kantoor
Ikzelf denk er trouwens zelfs aan een zichtrekening te (her)openen bij een tweede grootbank nog (jaren geleden afgesloten toen ik buiten het gratis jongerentarief viel, en enkel gratis spaarrekening behouden toen). Nooit alle eieren in een mandje leggen, weet je wel. Was er vroeger tevreden, en wat extra spreiding kan geen kwaad. Je kan dan wel alles in 1 grootbank steken, of alles op internetbanken zetten, maar het gedoe de laatste maanden heeft me doen terugdenken aan mijn oude les "nooit op 1 paard winnen", en als het kan onderhoud je gewoon met enkele een goede relatie. Je weet nooit waar dat in de rest van je leven nog van pas kan komen. En ook al kosten de grootbanken: gebruik ze waar ze goed voor zijn, maar verwacht er niet de goedkoopste en meest flitsende producten van. De internetbanken: gebruik ze waar ze goed voor zijn, maar verwacht als internetbankhopper geen advies of persoonlijk contact.
Laatst gewijzigd door ikke op 10 januari 2009, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
hier ga ik niet mee akkoord.De internetbanken: gebruik ze waar ze goed voor zijn, maar verwacht als internetbankhopper geen advies of persoonlijk contact.
Sommighe klantendiensten werken zeer snel en efficiënt. Dan dank ik aan Keytrade en Credit europe. Bij de laatste bank moet je echter wel wat meer geduld hebben voor er iets gebeurd
Voor mij persoonlijk volstaat dat.
Waiting for the financial meltdown...
-
Ranter
Volledig mee akkoord !
Ik heb een veel beter gevoel bij bepaalde telefoongesprekken naar bv Rabo of Keytrade, dan ik naar "mijn grootbank" trek met bepaalde vragen.
Daar kom ik soms gefrustreerd buiten na het zogezegde "persoonelijke contact".
Ik heb een veel beter gevoel bij bepaalde telefoongesprekken naar bv Rabo of Keytrade, dan ik naar "mijn grootbank" trek met bepaalde vragen.
Daar kom ik soms gefrustreerd buiten na het zogezegde "persoonelijke contact".
Nog even bevestigen. Ik ben al overgeschakeld naar de Argenta DIGIPAS en Internationale overschrijvingen (SEPA) zijn effectief wel mogelijk.
Het is inderdaad een grote stap voorwaarts.
Indien je beschikt over een effectenrekening kan je vanaf nu ook aandelen aankopen, met hun vorig internetbankieren-systeem was dit niet mogelijk.
Het is inderdaad een grote stap voorwaarts.
Indien je beschikt over een effectenrekening kan je vanaf nu ook aandelen aankopen, met hun vorig internetbankieren-systeem was dit niet mogelijk.
De service die een bank geeft hangt volgens mij niet altijd af van welke bank het is, maar vooral van wie er in het kantoor werkt. Dat is volgens mij ook de reden waarom sommigen zo klagen over bvb Argenta en dat anderen er tevreden zijn.
dus als je graag een goeie service hebt, ga je best eens naar het kantoor van de bank die je in gedachten hebt en vraag daar eens informatie over hun producten. Dan weet je meteen of de mensen vriendelijk en behulpzaam zijn.
(of als het een internetbank is, bel eens naar de klantendienst)
Ik ben onlangs voor mijn zichtrekening overgeschakeld naar Argenta en ben daar wel tevreden over, voorlopig toch
Sparen doe ik wel bij meerdere banken.
dus als je graag een goeie service hebt, ga je best eens naar het kantoor van de bank die je in gedachten hebt en vraag daar eens informatie over hun producten. Dan weet je meteen of de mensen vriendelijk en behulpzaam zijn.
(of als het een internetbank is, bel eens naar de klantendienst)
Ik ben onlangs voor mijn zichtrekening overgeschakeld naar Argenta en ben daar wel tevreden over, voorlopig toch
Sparen doe ik wel bij meerdere banken.
Als je onder "persoonlijk contact" niet meer verwacht dan een antwoord op een vraag zoals "kan je eens zien of die storting wel gebeurd is" of iets dergelijks, goed, dan kan je bijna overal terecht. Of, "mijn inlogcode werkt niet meer". Maar dat zou ik dan geen persoonlijk contact of persoonlijke service noemenRoeland schreef:hier ga ik niet mee akkoord.De internetbanken: gebruik ze waar ze goed voor zijn, maar verwacht als internetbankhopper geen advies of persoonlijk contact.
Sommighe klantendiensten werken zeer snel en efficiënt. Dan dank ik aan Keytrade en Credit europe. Bij de laatste bank moet je echter wel wat meer geduld hebben voor er iets gebeurd
Voor mij persoonlijk volstaat dat.
Onder persoonlijke diensten versta ik eerder eens langsgaan en een hoop zaken - van spaarrekeningen, tot bespreken van beleggingen, tot praktisch regelen van bv grote betalingen en de bedragen van leningen etc klaarzetten, etc, dingen die je niet aan een telefoon krijgt uitgelegd
ging de VISA van Argenta dit jaar niet betalend worden? Ik dacht dat het hier ergens op een topic stond
Neen, het afhalen van geld met Visa wordt wel betalend. Ook moet een wisselkoerskost van 1% betaald worden. Meer info vind je in dit topic.Filip3 schreef: ging de VISA van Argenta dit jaar niet betalend worden? Ik dacht dat het hier ergens op een topic stond
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Neen, het afhalen van geld met Visa wordt wel betalend. Ook moet een wisselkoerskost van 1% betaald worden. Meer info vind je in dit topic.
[/quote]
Ah ok
[/quote]
Ah ok
Is Keytrade een goede zichtrekening (snelle transacties?) en eventueel spaarrekening?
Want ik heb sinds kort een rekening bij Deutsche Bank en ik was van plan om dit te gebruiken als "hoofdbank" maar ik vind het vrij traag dus ga ik het alleen maar gebruiken voor te sparen en af en toe gebruik maken van de Mastercard.
Want ik heb sinds kort een rekening bij Deutsche Bank en ik was van plan om dit te gebruiken als "hoofdbank" maar ik vind het vrij traag dus ga ik het alleen maar gebruiken voor te sparen en af en toe gebruik maken van de Mastercard.
-
Sisse
Keytrade is een goede bank, echter één minpuntje : als je cash geld afhaalt, duurt het soms 2 dagen voor je dat op je rekening ziet. Als je niet opmerkzaam bent, sta je dus onder nul. Al een paar keer meegemaakt. Dat is het nadeel als je diverse kaarten hebt natuurlijk.
Een goed oplossing zou zijn, als je op de betaalterminals van winkels je saldo zou kunnen raadplegen. Maw, als dat op je kaart onthouden werd.
Een goed oplossing zou zijn, als je op de betaalterminals van winkels je saldo zou kunnen raadplegen. Maw, als dat op je kaart onthouden werd.
Dat zal zo snel nog niet gebeuren, je zult geen geld uit de automaat kunnen halen als uw saldo te laag is. Tenzij je nét voordien betaald hebt met de kaart en Banksys dit nog niet heeft doorgegeven. Maar die kans is redelijk klein.Sisse schreef: Keytrade is een goede bank, echter één minpuntje : als je cash geld afhaalt, duurt het soms 2 dagen voor je dat op je rekening ziet. Als je niet opmerkzaam bent, sta je dus onder nul. Al een paar keer meegemaakt. Dat is het nadeel als je diverse kaarten hebt natuurlijk.