Welke bank voor aankoop fondsen ?
TIP
Re: Welke bank voor aankoop fondsen ?
Je hebt wel.gelijk dat ze het slechter deden. Morningstar geeft ook aan dat bij "% ranking in de categorie" een score van 1 de beste is en een score van 100 de slechtste. Maar in statistiek geeft een percentiel aan hoeveel het slechter of minstens even goed deden. Daar zat je probleem 
De score van 2 komt overeen met het 98ste percentiel
De score van 94 met het 6de percentiel.
Percentiel = 100 - score morningstar
https://www.morningstar.be/be/glossary/ ... gorie.aspx

De score van 2 komt overeen met het 98ste percentiel
De score van 94 met het 6de percentiel.
Percentiel = 100 - score morningstar
https://www.morningstar.be/be/glossary/ ... gorie.aspx
Robeco heeft het heel lang fantastisch gedaan. Dit jaar is het wel een van de slechtste van de klas zo te zien. 14% slechter dan de index.
Bijna elk fonds verliest van zijn benchmarkt als je tijd genoeg over laat gaan .karine schreef: ↑11 december 2021, 10:45 Bedankt voor de interessante uitleg.
Ben bij Morningstar ook verder gaan kijken en vergelijken en dan zie je inderdaad dat de cijfers de grafiek bevestigen.
Toch wel indrukwekkend dat het Comgest fonds het 3 jaar na elkaar presteert van 11% slechter dan de index te presteren.
Over 10 jaar presteren ze dan nog 2% minder dan hun index.
Een topfonds zoals Robeco Global Consumer Trends D haalt op 10 jaar geannualiseerd 18,35% oftewel 1,87% beter dan zijn index.
Waarom nog in fondsen investeren zou men zich gaan afvragen ?
Fondsbeheerders en uitgevers van ETF's zijn geen liefdadigheid instellingen .
De spreiding is een voordeel de kosten een nadeel . Een lange termijn belegger die 30 jaar of meer zijn geld wil beleggen weet al automatisch dat hij zal achterblijven .
Op een ander forum schreef de moderator dat het Robeco consumer trend fonds een sectorfonds zou zijn.
Kan iemand dit bevestigen want volgens mij is dit helemaal niet zo?
Kan iemand dit bevestigen want volgens mij is dit helemaal niet zo?
Morningstar catalogeert het Robeco Global Consumer Trends Equities fonds als Aandelen Wereldwijd Large-Cap Groei, niet als een sectorfond.
De sectorallocatie (https://www.morningstar.be/be/funds/sna ... V1S1&tab=3) toont dat er vooral in 4 sectoren belegd wordt: consumentengoederen, communicatie en technology.
Als ik de recente resultaten bekijk heeft dit fonds het dit jaar niet goed gedaan in vergelijking tov gelijkaardige fondsen, en ook tov de algemene markt.
De sectorallocatie (https://www.morningstar.be/be/funds/sna ... V1S1&tab=3) toont dat er vooral in 4 sectoren belegd wordt: consumentengoederen, communicatie en technology.
Als ik de recente resultaten bekijk heeft dit fonds het dit jaar niet goed gedaan in vergelijking tov gelijkaardige fondsen, en ook tov de algemene markt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dan begrijp ik toch niet wat die man die zich als kenner voordoet daar allemaal uit zijn duim zit te zuigen ??
Bedankt om te bevestigen wat ik al vermoedde.
Van de website van Robeco:
"Belegt wereldwijd in consumentgerelateerde bedrijven (zoals toonaangevende digitale platforms, mediabedrijven, online reisbureaus, fabrikanten van luxegoederen en sterke consumentenmerken)"
Dus voor mij is het een sectorfonds.
"Belegt wereldwijd in consumentgerelateerde bedrijven (zoals toonaangevende digitale platforms, mediabedrijven, online reisbureaus, fabrikanten van luxegoederen en sterke consumentenmerken)"
Dus voor mij is het een sectorfonds.
Het is niet omdat het fonds bedrijf belegd in "consumentgerelateerde bedrijven" dat het een sector fonds wordt.
Dit is hoe ze zelf de sectorverdeling aangeven:
En dit is hun top10.
Nee, een sectorfonds is dit niet.
Dit is hoe ze zelf de sectorverdeling aangeven:
Code: Selecteer alles
Vermogensallocatie Fonds Index
Textiel & kleding 14,3% 1,4%
IT-advies & -diensten 14,0% 3,9%
Internet- en directmarketingretail 12,7% 3,6%
Overig 11,3% 62,3%
Software 8,0% 7,0%
Interactieve media en diensten 7,8% 4,7%
Entertainment 5,1% 1,4%
Huishoudelijke artikelen 5,1% 1,0%
Halfgeleider apparatuur & -producten 4,9% 6,0%
Cosmetica 4,6% 0,6%
Chemie 4,3% 2,3%
Hotels, restaurants, vrijetijdsbest. 4,3% 1,6%
Farmacie 3,7% 4,3%
Code: Selecteer alles
Naam Sector Weging
Intuit Inc Software 3,77%
Alphabet Inc (Class A) Interactieve media en diensten 3,59%
NIKE Inc Textiel & kleding 3,54%
Netflix Inc Entertainment 3,53%
NVIDIA Corp Halfgeleider apparatuur & -producten 3,24%
Adyen NV IT-advies & -diensten 3,19%
Amazon.com Inc Internet- en directmarketingretail 3,19%
Visa Inc IT-advies & -diensten 2,99%
Square Inc IT-advies & -diensten 2,98%
Lululemon Athletica Inc Textiel & kleding 2,88%
Nee, een sectorfonds is dit niet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Die 2 van "mijn portefeuille" beginnen toch wel de trappers kwijt te geraken.Lijken mij ook steeds verder uit elkaar te groeien in mening.En steeds "rond de pot draaiende" antwoorden op vragen van lezers....
Het is zoals met vragen over godsdienst. Het is geen exacte wetenschap...
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Om op titel even terug in te gaan want het is bij mij ook van toepassing..
Jaren geleden begonnen in huisbankfonds van Recordbank (zowel hun dynamisch als gebalanceerd fonds met keuze voor dividenduitkering). Was er toen niet erg tevreden over maar heb alles laten staan. Uiteindelijk overgebracht naar DB en niet naar ING (omdat ik al klant was bij DB en niet bij ING). Inkopen was niet meer mogelijk. Omdat kosten bij DB steeds hoger worden (12 euro per lijn per jaar en 5,3 euro per maand voor zichtrekening waarbij je niet zonder kan) deze nu beëindigd . Ergens wel jammer want het dynamisch fonds deed het de voorbije jaren plots erg goed. Maar tevreden alles verkocht en wil graag een reset bij Medirect. Nu voorzichtig uitkijken naar nieuwe opportuniteiten. Is er trouwens geen actie bij Medirect voor nieuwe beleggers?
Jaren geleden begonnen in huisbankfonds van Recordbank (zowel hun dynamisch als gebalanceerd fonds met keuze voor dividenduitkering). Was er toen niet erg tevreden over maar heb alles laten staan. Uiteindelijk overgebracht naar DB en niet naar ING (omdat ik al klant was bij DB en niet bij ING). Inkopen was niet meer mogelijk. Omdat kosten bij DB steeds hoger worden (12 euro per lijn per jaar en 5,3 euro per maand voor zichtrekening waarbij je niet zonder kan) deze nu beëindigd . Ergens wel jammer want het dynamisch fonds deed het de voorbije jaren plots erg goed. Maar tevreden alles verkocht en wil graag een reset bij Medirect. Nu voorzichtig uitkijken naar nieuwe opportuniteiten. Is er trouwens geen actie bij Medirect voor nieuwe beleggers?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Heb Argenta Technologie fonds bijgekocht aan 6983 euro, waren onder nominale stijging gezakt en zullen in jaar nog wel eens naar 8000 euro gaan.
Beter 1 vogel in....
Moet je inkopen of verkopen voor 15 uur elke woensdag, dan heb je de dagkoers.
Beter 1 vogel in....
Moet je inkopen of verkopen voor 15 uur elke woensdag, dan heb je de dagkoers.
LU0056508442
Blackrock technologie, staat 10 dollar lager.
Heb er bij Medirect gekocht.
Die gaan in maart terug naar 85 dollar.
Fondsen zijn veiliger dan losse aandelen.
Minder winst maar toch pak beter dan spaarboekjes.
Blackrock technologie, staat 10 dollar lager.
Heb er bij Medirect gekocht.
Die gaan in maart terug naar 85 dollar.
Fondsen zijn veiliger dan losse aandelen.
Minder winst maar toch pak beter dan spaarboekjes.