Welke banken behandelen het snelst en goedkoopst na een overlijden
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Welke banken behandelen het snelst en goedkoopst na een overlijden
Blijkbaar kunnen velen op dit forum niet tegen een beetje humor meer, waarschijnlijk een gevolg van de corona-TRALALA. 
Neen, iedere bank handelt zijn eigen dossier af en maakt dit over aan de notaris. Je hebt pas een groot probleem als de overledene een buitenlandse rekening had (CAP-registratie), daar duurt het nog langer. De notaris zal dan meestal de aangifte opmaken o.b.v. de rekeningstand van de crs aangifte van het voorgaande jaar verhoogd met de verlopen interesten.Jozefien1969 schreef: ↑21 maart 2021, 22:22 Dus m.a.w. er moet maar één bank zijn die alles mag afhandelen van diegene die heen gegaan is? Wanneer er meerdere banken zijn heeft u een groot probleem althans in België?
Het is toch niet te geloven! Wie heeft de macht? De erfgenaam of de bank?
Nadien volgt dan een correcte aangifte obv de definitief verkregen rekeningstanden.
Ik had in der tijd de afhandeling gedaan zonder notaris. Bij Rabobank ging deze bijzonder vlot (documentje met verzoek tot uitbetaling laten ondertekenen door erfgenamen + kopie ID + attest van erfopvolging en binnen een paar dagen was het afgehandeld).
Rabobank was als ik mij goed herinner gratis.
Belfius was iets moeilijker, daar moest iedere erfgenaam naar het kantoor gaan (we spreken van een paar €100). Bij Belfius had men een beetje door dat de relatie tussen de erfgenamen niet bijzonder goed was en dwong er finaal op aan om iedereen effectief te kunnen spreken (zucht).
Het was (buiten wat erfgenamen die niet door dezelfde deur kunnen) een eenvoudig dossier. Is inmiddels wel ongeveer 10 jaar geleden. Er zullen waarschijnlijk wel wat processen gewijzigd zijn tegenwoordig.
Belfius was iets moeilijker, daar moest iedere erfgenaam naar het kantoor gaan (we spreken van een paar €100). Bij Belfius had men een beetje door dat de relatie tussen de erfgenamen niet bijzonder goed was en dwong er finaal op aan om iedereen effectief te kunnen spreken (zucht).
Het was (buiten wat erfgenamen die niet door dezelfde deur kunnen) een eenvoudig dossier. Is inmiddels wel ongeveer 10 jaar geleden. Er zullen waarschijnlijk wel wat processen gewijzigd zijn tegenwoordig.
Het verschil tussen we sluiten de rekening af en storten geld door of we proberen die centjes bij ons binnen de bank te houden.SMGGM schreef: ↑22 maart 2021, 12:13 Ik had in der tijd de afhandeling gedaan zonder notaris. Bij Rabobank ging deze bijzonder vlot (documentje met verzoek tot uitbetaling laten ondertekenen door erfgenamen + kopie ID + attest van erfopvolging en binnen een paar dagen was het afgehandeld).
Estate Guru believer.
Er zijn in feite 2 dingen nodig:
- identificatie erfgenamen
- instructies van die erfgenamen
Identificatie erfgenamen gebeurt door attest of akte van erfopvolging.
Attest voor de simpelste gevallen aan te vragen bij overheid,
Akte voor andere gevallen bij notaris
Die erfgenamen samen kunnen dan tegen bank zeggen wat er met rekening dient te gebeuren.
Dat kan uiteraard ook via een notaris die ze samen aangesteld hebben.
Als het geweten is dat er een testament is, maar het is zoek, kan dat uiteraard een tijd aanslepen.
Of als er zeer veel erfgenamen zijn, evt. met ontbrekende contactgegevens, verhuisd naar buitenland...
Het is maar logisch dat een bank ondubbelzinnig wil weten wie er mag spreken namens de nalatenschap
voor instructies op te volgen.
Eens die 2 elementen er zijn, is het mijn ervaring dat het vrij vlot gaat.
Dit bij vier (Belgische) banken.
- identificatie erfgenamen
- instructies van die erfgenamen
Identificatie erfgenamen gebeurt door attest of akte van erfopvolging.
Attest voor de simpelste gevallen aan te vragen bij overheid,
Akte voor andere gevallen bij notaris
Die erfgenamen samen kunnen dan tegen bank zeggen wat er met rekening dient te gebeuren.
Dat kan uiteraard ook via een notaris die ze samen aangesteld hebben.
Als het geweten is dat er een testament is, maar het is zoek, kan dat uiteraard een tijd aanslepen.
Of als er zeer veel erfgenamen zijn, evt. met ontbrekende contactgegevens, verhuisd naar buitenland...
Het is maar logisch dat een bank ondubbelzinnig wil weten wie er mag spreken namens de nalatenschap
voor instructies op te volgen.
Eens die 2 elementen er zijn, is het mijn ervaring dat het vrij vlot gaat.
Dit bij vier (Belgische) banken.