Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Welke bealstingsaftrek voor hypothecaire lening? (Belgisch probleem)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
oli469
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer oli469
Verstuur privébericht

Welke bealstingsaftrek voor hypothecaire lening? (Belgisch probleem)

• Citeer

Bericht door oli469 » 12 februari 2019, 13:06

Beste forumleden,

Mijn vriendin en ik gaan dit jaar een nieuwbouw zetten (In Vlaanderen) waarvoor we een hypothecaire lening aangaan. De werken starten begin volgende maand en we zouden graag de woning volledig afwerken alvorens in te trekken. Het plan was dus om pas in 2020 de woning in te trekken en ons domicilie daar dan te plaatsen (zo zouden we een jaar onroerende voorheffing kunnen uitsparen, zonder de wet te overtreden).

Mijn vriendin woont officieel (domicilie) in Brussel, in haar ouderlijk huis. Ikzelf woon officieel (domicilie) in Wallonië in mijn ouderlijk huis. In de praktijk wisselen we tussen beide woonplaatsen af (we werken beide rond Brussel) en ik zou nu dus niet meer kunnen zeggen wat onze hoofdverblijfplaats is. We zijn niet feitelijk of wettelijk samenwonend.

We willen gebruik maken van de belastingsaftrek voor hypothecaire lening die nu een gewestelijke materie is geworden. Van welk gewest zijn wij nu afhankelijk hiervoor?

In Wallonië is de belastingsaftrek veel beperkter, en in Brussel is die volledig weggevallen. Bij voorkeur vallen we dus onder het Vlaamse systeem.

Is er dus iemand bereid om hier meer duiding rond te geven?

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

Re: Welke bealstingsaftrek voor hypothecaire lening? (Belgisch probleem)

• Citeer

Bericht door Frederic » 12 februari 2019, 13:48

oli469 schreef: ↑12 februari 2019, 13:06 Beste forumleden,

Mijn vriendin en ik gaan dit jaar een nieuwbouw zetten (In Vlaanderen) waarvoor we een hypothecaire lening aangaan. De werken starten begin volgende maand en we zouden graag de woning volledig afwerken alvorens in te trekken. Het plan was dus om pas in 2020 de woning in te trekken en ons domicilie daar dan te plaatsen (zo zouden we een jaar onroerende voorheffing kunnen uitsparen, zonder de wet te overtreden).

Mijn vriendin woont officieel (domicilie) in Brussel, in haar ouderlijk huis. Ikzelf woon officieel (domicilie) in Wallonië in mijn ouderlijk huis. In de praktijk wisselen we tussen beide woonplaatsen af (we werken beide rond Brussel) en ik zou nu dus niet meer kunnen zeggen wat onze hoofdverblijfplaats is. We zijn niet feitelijk of wettelijk samenwonend.

We willen gebruik maken van de belastingsaftrek voor hypothecaire lening die nu een gewestelijke materie is geworden. Van welk gewest zijn wij nu afhankelijk hiervoor?

In Wallonië is de belastingsaftrek veel beperkter, en in Brussel is die volledig weggevallen. Bij voorkeur vallen we dus onder het Vlaamse systeem.

Is er dus iemand bereid om hier meer duiding rond te geven?
Jullie huidige woonplaats heeft daar helemaal niets mee te zien. Jullie bouwen in Vlaanderen en hebben de intentie om deze woning aan te wenden als jullie domicilie. Dit betekent dat jullie logischerwijze in aanmerking komen voor de Vlaamse geïntegreerde woonbonus. Let wel bij bouw moet je je domicilie er plaatsen binnen de twee jaar, als dit niet gebeurt dan verlies je tijdelijk de woonbonus tot je er er wel woont.

Wat betreft die ki uitsparing, ik denk niet dat dat klopt. Volgens mij ben je het ki pas verschuldigd vanaf 1 januari na het jaar van vaststelling, maar ik ben dit niet meer zeker. Bovendien als je het wel zou verschuldigd zijn zal dit nooit het volledige ki zijn, maar pro rata ki x aantal dagen na datum oplevering /365

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
inquirer
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer inquirer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door inquirer » 12 februari 2019, 15:00

Inderdaad,
Helemaal niet zo een lastige vraag: de toekomstige woning ligt in Vlaanderen en jullie willen er gaan wonen, dus u valt logischerwijs onder het Vlaamse stelsel. Heel eenvoudige situatie toch?
Waar u momenteel woont en waar u werkt heeft daar niets mee te maken.
Kan haast niet eenduidiger eigenlijk, dus ik zie het probleem niet?

oli469
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer oli469
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door oli469 » 12 februari 2019, 15:16

Hoe gebeurt dat dan concreet? Staat er zowel in de Brusselse als de Waalse belastingbrief een code om de Vlaamse geïntegreerde woonbonus te verrekenen? We willen namelijk in aanslagjaar 2019 al onze woonlening kunnen inbrengen in de belastingen en in aanslagjaar 2019 zullen wij nog niet in Vlaanderen gedomicilieerd zijn.

inquirer
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer inquirer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door inquirer » 12 februari 2019, 15:31

Er bestaan helemaal geen Vlaamse, Waalse en Brusselse belastingsbrieven, enkel federale (in NL, FR of D).
Die omvatten alle mogelijke codes voor alle Belgen, ook die voor gewestelijke materies.
Wat u moet doen is de woonlening inbrengen in het overeenkomstig vak op uw federale belastingsbrief, waaruit u blijk geeft dat de woning in aanbouw uw enige eigen woning wordt in Vlaanderen.
Het feit dat u er momenteel niet woont is logischerwijs te verklaren door het feit dat ze in aanbouw is.
Het hebben van een domicilie in de woning, of zelfs maar in Vlaaanderen, is GEEN formele voorwaarde, voor zo ver u belastingsplichtige bent in Belgie.
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -woonbonus
(Met name de sectie 'veelgestelde vragen' beantwoordt uw vraag klaar en duidelijk)

oli469
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer oli469
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door oli469 » 12 februari 2019, 15:51

inquirer schreef: ↑12 februari 2019, 15:31 Er bestaan helemaal geen Vlaamse, Waalse en Brusselse belastingsbrieven, enkel federale (in NL, FR of D).
Die omvatten alle mogelijke codes voor alle Belgen, ook die voor gewestelijke materies.
Sinds 2018 is de aanslagbrief geregionaliseerd en zijn er codes weggevallen. De belastingbrief is dus wel degelijk deels per gewest verschillend. Er zitten verschillen bij Deel 1: IX, X en XI en laat daar nu net de hypothecaire lening voor eigen woning onder vallen.

Bij uw referentie van de veelgestelde vragen was ik al gaan kijken en ik maak er uit op dat je inderdaad niet moet gedomicilieerd zijn en dat de opbouwfase wordt beschouwd als uitzondering zodat er toch van 'eigen' woning kan gesproken worden, maar een referentie naar veranderen van gewest vind ik er niet terug. Misschien kijk ik er over.

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 12 februari 2019, 17:40

oli469 schreef: ↑12 februari 2019, 15:51
inquirer schreef: ↑12 februari 2019, 15:31 Er bestaan helemaal geen Vlaamse, Waalse en Brusselse belastingsbrieven, enkel federale (in NL, FR of D).
Sinds 2018 is de aanslagbrief geregionaliseerd en zijn er codes weggevallen. De belastingbrief is dus wel degelijk deels per gewest verschillend. Er zitten verschillen bij Deel 1: IX, X en XI en laat daar nu net de hypothecaire lening voor eigen woning onder vallen.

Bij uw referentie van de veelgestelde vragen was ik al gaan kijken en ik maak er uit op dat je inderdaad niet moet gedomicilieerd zijn en dat de opbouwfase wordt beschouwd als uitzondering zodat er toch van 'eigen' woning kan gesproken worden, maar een referentie naar veranderen van gewest vind ik er niet terug. Misschien kijk ik er over.
Vraag dat eens aan de FOD, maar als je de geïntegreerde Vlaamse woonbonus moet ingeven (waarvan ik zeker ben), kan je dit niet zonder de Vlaamse aangifte te doen. Goede vraag. Ze hebben het er weer makkelijker op gemaakt ...

inquirer
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer inquirer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door inquirer » 12 februari 2019, 18:12

U hebt zoals u zelf ook gelezen hebt, recht op de aftrek onder het stelsel van de Vlaamse geïntegreerde woonbonus, zelfs als uw woning nog niet af is en u momenteel nog niet in Vlaanderen woont.
De FOD Financiën mag dan tegenwoordig al 'vereenvoudigde aangifteformulieren' rondsturen per gewest, u dient de volledige aftrek nog gewoon in te kunnen geven hoor: volgens mij via tax-onweb (waar u de uitgebreide aangifte kan doen) of door u te wenden tot uw lokaal belastingskantoor waar ze uw aangifte kunnen nakijken en vervolledigen, als uw papieren aangifte inderdaad de juiste code niet zou voorzien.
Geen zorgen over maken, zou ik zeggen: gewoon de juiste code toevoegen en de lening aangeven.

TNTim
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer TNTim
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door TNTim » 12 februari 2019, 19:15

Jullie slaan alles wat door elkaar. Hij zal de regels van een ander gewest dienen te volgen als hij op 01/01/2020 niet in Vlaanderen is gedomicilieerd.

Op 01/01/2020 wordt er immers bepaald welk gewest er bevoegd is qua woonfiscaliteit in aanslagjaar 2019, dit op basis van domicilie. Is hij op dat moment bijvoorbeeld in Wallonië gedomicilieerd, dan zijn het de Waalse regels qua woonfiscaliteit die hij moet volgen.
Zie pagina 62 van de brochure 'Wegwijs in de Vlaamse personenbelasting voor uw vastgoed', op volgende pagina te downloaden: https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -woonbonus

Als je voor aanslagjaar 2019 onder de Vlaamse regels wil vallen, dan zal je moeten zien dat op 01/01/2020 uw domicilie in Vlaanderen staat.

oli469
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer oli469
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door oli469 » 12 februari 2019, 19:47

TNTim schreef: ↑12 februari 2019, 19:15 Jullie slaan alles wat door elkaar. Hij zal de regels van een ander gewest dienen te volgen als hij op 01/01/2020 niet in Vlaanderen is gedomicilieerd.

Op 01/01/2020 wordt er immers bepaald welk gewest er bevoegd is qua woonfiscaliteit in aanslagjaar 2019, dit op basis van domicilie. Is hij op dat moment bijvoorbeeld in Wallonië gedomicilieerd, dan zijn het de Waalse regels qua woonfiscaliteit die hij moet volgen.
Zie pagina 62 van de brochure 'Wegwijs in de Vlaamse personenbelasting voor uw vastgoed', op volgende pagina te downloaden: https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -woonbonus

Als je voor aanslagjaar 2019 onder de Vlaamse regels wil vallen, dan zal je moeten zien dat op 01/01/2020 uw domicilie in Vlaanderen staat.
Ik heb eerst gebeld naar een Vlaamse infolijn en daar hebben ze mij doorverwezen naar de FOD financiën. Dus heb ik de FOD gebeld.

Ik had een vriendelijke dame aan de lijn en zij bevestigde wat u hierboven zegt. Ze klonk zeer zelfzeker. Het gewest is bevoegd. Volgens de dame zou ik recht hebben op de cheque Habitat als ik op 01/01/20 nog in Wallonië ben gedomicilieerd. Mijn vriendin zou nergens recht op hebben, want geen fiscaal voordeel in Brussel. Daar valt een mouw aan te passen door haar nog dit jaar bij mij thuis in Wallonië te laten domiciliëren. De cheque Habitat is minder voordelig dan de Vlaamse geïntegreerde woonbonus, maar beter dan niets uiteraard. Het jaar nadien, indien we dus in 2020 in Vlaanderen gedomicilieerd zijn zouden we van het Vlaamse systeem gebruik kunnen maken. We zijn dan wel het eerste jaar verhoging kwijt, want dat begint te tellen vanaf het jaar dat de hypothecaire lening is afgesloten.

Nu heb ik mij wat ingelezen over de cheque Habitat. Verschillende sites zeggen dat het niet uitmaakt dat je bouwt buiten Wallonië, maar op de website van cheque Habitat zelf,

http://lampspw.wallonie.be/dgo4/site_lo ... quehabitat

Interpreteer ik in de 'conditions d' octroi' dat het wel degelijk om een goed in Wallonië moet gaan. Tegenstrijdige informatie dus, ook wat ik heb gekregen bij de FOD financiën. Ik zal daarvoor morgen de infolijn van het Waalse gewest eens opbellen... Iemand die daarmee verder ervaring heeft?

Mijn vraag blijkt dus helemaal niet zo triviaal.

inquirer
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer inquirer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door inquirer » 12 februari 2019, 20:26

oli469 schreef: ↑12 februari 2019, 19:47 Mijn vraag blijkt dus helemaal niet zo triviaal.
Uw vraag is denk ik compleet verkeerd begrepen: als ik u nu goed begrepen heb, weet u wel al dat u onder de Vlaamse geïntegreerde woonbonus zal vallen eens alles rond is, maar wil u eigenlijk enkel weten waar uhet eerste jaar de hypotheek bij onder kan brengen: Vlaanderen (waar de woning komt te liggen), of Wallonië (waar u momenteel woont)?
Klopt dat?

oli469
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer oli469
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door oli469 » 12 februari 2019, 20:34

inquirer schreef: ↑12 februari 2019, 20:26
oli469 schreef: ↑12 februari 2019, 19:47 Mijn vraag blijkt dus helemaal niet zo triviaal.
Uw vraag is denk ik compleet verkeerd begrepen: als ik u nu goed begrepen heb, weet u wel al dat u onder de Vlaamse geïntegreerde woonbonus zal vallen eens alles rond is, maar wil u eigenlijk enkel weten waar uhet eerste jaar de hypotheek bij onder kan brengen: Vlaanderen (waar de woning komt te liggen), of Wallonië (waar u momenteel woont)?
Klopt dat?
Klopt volledig. Eens alles rond vallen we d'office onder de Vlaamse geïntegreerde woonbonus. Het gaat hem inderdaad over de overgangsperiode (hoogstwaarschijnlijk het eerste jaar). Ik had dat iets duidelijker moeten zetten bij het openen van het topic. Al bij al gaat het toch om veel geld moesten we dat voordeel het eerste jaar verliezen.

inquirer
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer inquirer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door inquirer » 12 februari 2019, 20:51

Ja, dat snap ik.
Helaas zal u niet kunnen genieten van de Vlaamse woonbonus dat eerste jaar, tenminste als u niet voor 1 jan verhuisd bent, want dan wordt uw fiscale situatie bepaald (niet enkel wat betreft hypotheek aftrek trouwens).
Wat niet wil zeggen dat u sowieso de Waalse tegenhanger moet gebruiken omdat u nog in Wallonië woont!
U kan ook de federale belastingaftrek voor een hypotheek gebruiken mocht die voordeliger zijn, volgens mij.
Vermits het een nieuwbouwwoning is, kan de FOD niet weten of het uw EIGEN woning wordt, of niet.
Reken misschien eens na wat het gunstigste is voor dat eerste jaar, in afwachting van uw verhuis naar Vlaanderen waar de woonbonus sowieso gunstiger is dan de federale... maar aan Franstalige kant is het inderdaad 'gene vette' meer, dus wie weet?

oli469
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer oli469
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door oli469 » 12 februari 2019, 21:09

inquirer schreef: ↑12 februari 2019, 20:51 Ja, dat snap ik.
Helaas zal u niet kunnen genieten van de Vlaamse woonbonus dat eerste jaar, tenminste als u niet voor 1 jan verhuisd bent, want dan wordt uw fiscale situatie bepaald (niet enkel wat betreft hypotheek aftrek trouwens).
Wat niet wil zeggen dat u sowieso de Waalse tegenhanger moet gebruiken omdat u nog in Wallonië woont!
U kan ook de federale belastingaftrek voor een hypotheek gebruiken mocht die voordeliger zijn, volgens mij.
Vermits het een nieuwbouwwoning is, kan de FOD niet weten of het uw EIGEN woning wordt, of niet.
Reken misschien eens na wat het gunstigste is voor dat eerste jaar, in afwachting van uw verhuis naar Vlaanderen waar de woonbonus sowieso gunstiger is dan de federale... maar aan Franstalige kant is het inderdaad 'gene vette' meer, dus wie weet?
Interessante piste. Er is inderdaad op federaal niveau ook nog een belastingaftrek mogelijk. Ik ga eerst nagaan of ik nu voor die cheque Habitat in aanmerking kom en zoniet is het federale belastingvoordeel een interessante backup. Ik hou jullie op de hoogte.

TNTim
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer TNTim
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door TNTim » 12 februari 2019, 21:58

inquirer schreef: ↑12 februari 2019, 18:12 U hebt zoals u zelf ook gelezen hebt, recht op de aftrek onder het stelsel van de Vlaamse geïntegreerde woonbonus, zelfs als uw woning nog niet af is en u momenteel nog niet in Vlaanderen woont.
De FOD Financiën mag dan tegenwoordig al 'vereenvoudigde aangifteformulieren' rondsturen per gewest, u dient de volledige aftrek nog gewoon in te kunnen geven hoor: volgens mij via tax-onweb (waar u de uitgebreide aangifte kan doen) of door u te wenden tot uw lokaal belastingskantoor waar ze uw aangifte kunnen nakijken en vervolledigen, als uw papieren aangifte inderdaad de juiste code niet zou voorzien.
Geen zorgen over maken, zou ik zeggen: gewoon de juiste code toevoegen en de lening aangeven.
Op Tax-On-Web ga je geen andere codes vinden dan op het papieren 'klad' dat je per post ontvangt.
En extra codes toevoegen op uw aangifte die niet gelden voor het desbetreffende gewest waar je woont, gaat al zeker niet lukken. :P

Toegeven dat je het fout had, is geen ramp hoor. We zijn hier allemaal om te leren van elkaar. ;)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy