Welke energie en voedingsfondsen ?
TIP
Welke energie en voedingsfondsen ?
Ik ben nog op zoek naar een fonds dat belegd in al wat met energy te maken heeft(bv Petercam Equities Energy & Resources B) en een fonds dat belegd in al wat met voeding te maken heeft alsook gewassen enz(bv Petercam Equities Agrivalue B)
Eventueel trackers hiervan ?
Iemand nuttige tips of ervaring hiermee ?
Re: Welke energie en voedingsfondsen ?
Hallo Karine,
Ik ben ingestapt voor een klein bedrag op "Petercam Equities Agrivalue" dit jaar.
Heb fonds reeds een 6-tal maanden en het heeft virtueel een meerwaarde bereikt van 20 % op dit ogenblik maar gezien het een vrij positief beursjaar is geweest in het algemeen zegt dit niet zoveel.
Wat de toekomst brengt kunnen we niet weten maar denk dat het nog veel groeipotentieel heeft.
Voeding is een noodzakelijk iets en als we horen dat de prijzen volgend jaar wellicht met enkele procenten zullen stijgen in de (Belgische) winkels zullen daaraan gelinkte fondsen (hopelijk) ook in waarde stijgen.
Enkele fondsen die misschien ook interessant kunnen zijn :
1) SAM - SUSTAINABLE WATER FUND -> LU0133061175 / Duurzaam fonds dat investeert in water.
Bescheiden winst in tweede deel van 2010 maar met groeimarge.
2) BGF NEW ENERGY FUND - FONDS IN USD -> LU0171289902 / Fonds dat investeert in alternatieve energie / ooit raakt olie op.
Nogal risicovol omdat je ook rekening moet houden met positief of negatief wisselkoersrisco.
Licht verlies in 2010 in tweede deel van 2010 maar met ruime groeimarge.
Wat gezakt is heeft nog meer potentie om te stijgen.
Voor kleine sommen kunnen dergelijke fondsen misschien wel interessant zijn in de diversifatie van een globale portefeuille.
Groetjes.
Realist
Ik ben ingestapt voor een klein bedrag op "Petercam Equities Agrivalue" dit jaar.
Heb fonds reeds een 6-tal maanden en het heeft virtueel een meerwaarde bereikt van 20 % op dit ogenblik maar gezien het een vrij positief beursjaar is geweest in het algemeen zegt dit niet zoveel.
Wat de toekomst brengt kunnen we niet weten maar denk dat het nog veel groeipotentieel heeft.
Voeding is een noodzakelijk iets en als we horen dat de prijzen volgend jaar wellicht met enkele procenten zullen stijgen in de (Belgische) winkels zullen daaraan gelinkte fondsen (hopelijk) ook in waarde stijgen.
Enkele fondsen die misschien ook interessant kunnen zijn :
1) SAM - SUSTAINABLE WATER FUND -> LU0133061175 / Duurzaam fonds dat investeert in water.
Bescheiden winst in tweede deel van 2010 maar met groeimarge.
2) BGF NEW ENERGY FUND - FONDS IN USD -> LU0171289902 / Fonds dat investeert in alternatieve energie / ooit raakt olie op.
Nogal risicovol omdat je ook rekening moet houden met positief of negatief wisselkoersrisco.
Licht verlies in 2010 in tweede deel van 2010 maar met ruime groeimarge.
Wat gezakt is heeft nog meer potentie om te stijgen.
Voor kleine sommen kunnen dergelijke fondsen misschien wel interessant zijn in de diversifatie van een globale portefeuille.
Groetjes.
Realist
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb eerder al bv Petercam Equities Energy & Resources B en Petercam Equities Agrivalue B gehad.
Winst mee gehaald en toen net op tijd verkocht voor de diepe inzinking.
Ik was van plan deze weer aan te kopen maar wanneer ik bij morningstar kijk doet de enyergy het slechter dan de index voor agrivalue is dit gelijklopend met de index.
Als je echter de energy van Petercam bekijkt heeft deze nog een mooi stijgingspotentieel.
Winst mee gehaald en toen net op tijd verkocht voor de diepe inzinking.
Ik was van plan deze weer aan te kopen maar wanneer ik bij morningstar kijk doet de enyergy het slechter dan de index voor agrivalue is dit gelijklopend met de index.
Als je echter de energy van Petercam bekijkt heeft deze nog een mooi stijgingspotentieel.
Vind je die agrivalue niet te duur om nu aan te kopen, net omdat die de voorbije 6 maanden zo hard gestegen is ?
Geld maakt niet gelukkig, maar liever ongelukkig met, dan zonder
Als je weet dat ze in 2007 aan 100 euro gestart zijn denk ik zeker niet dat ze duur geprijsd staan en er nog een mooi koerspotentieel is.mijn_geld schreef:Vind je die agrivalue niet te duur om nu aan te kopen, net omdat die de voorbije 6 maanden zo hard gestegen is ?
Het voeding en grondstoftekort (granen enz) zal toch alleen maar toenemen in de toekomst.
Lijkt me niet slecht om hier voor een klein stukje in te beleggen.
-
Guest
Ik hou niet zo van sectorfondsen maar deze 2 sectoren voeding en energy hebben we nodig en gezien de wereldbevolking ieder jaar toeneemt zijn dit interessante sectoren. Persoonlijk heb ik 2 kleine fondsen : een ING fonds : euro Food en Beverages en dit fonds is in 2010 met 15,62% gestegen, terwijl een ander klein fonds bij Delta Lloyd : Water & Climate fund is gedaald in 2010 met 2,28%.karine schreef:Ik ben nog op zoek naar een fonds dat belegd in al wat met energy te maken heeft(bv Petercam Equities Energy & Resources B) en een fonds dat belegd in al wat met voeding te maken heeft alsook gewassen enz(bv Petercam Equities Agrivalue B)
Spreiden is de boodschap!