Welke fondsen als men geld 10+ jaar kan missen?
TIP
Welke fondsen als men geld 10+ jaar kan missen?
Ben nog maar beginner wat betreft fondsen.. las van op morningstar te kijken maar kan er niet goed aan uit.. als je geld 10+j kan missen welke fondsen moet je dan zoeken (leg het eenvoudig uit aub)?
Ik zie dat bvb petercam fondsen 1% instap vragen wat mij veel lijkt.. ik ga overigens overstappen naar keytrade denk ik dus valt daar veel te vinden?
Heb abbo op De Belegger en die hun porfeuille groeit gemiddeld jaarlijks zo'n 9% wat mij zeer goed lijkt.. eigenlijk zou De Belegger de ideale fondsbeheerder zijn.. welke bestaande fondsen kunnen jullie dan aanbevelen?
Ik zie dat bvb petercam fondsen 1% instap vragen wat mij veel lijkt.. ik ga overigens overstappen naar keytrade denk ik dus valt daar veel te vinden?
Heb abbo op De Belegger en die hun porfeuille groeit gemiddeld jaarlijks zo'n 9% wat mij zeer goed lijkt.. eigenlijk zou De Belegger de ideale fondsbeheerder zijn.. welke bestaande fondsen kunnen jullie dan aanbevelen?
Re: Welke fondsen als men geld 10+ jaar kan missen?
Ik zou gaan voor de fondsen die binnen 10 jaar een vette winst geven. Welke dat zijn zal je zelf moeten uitzoeken. De glazen bol is nog steeds defect. Gezien de lange termijn maak je meer kans om positief te eindigen. Uiteraard weet je nooit wat de toekomst brengt.
Je kan kiezen uit veilige gestage groeiers als carmignac patrimoine, of ethna activ maar dan ga je eens stuk voor veiligheid. Je mist dan een stuk het voordeel van je termijn die je toelaat enig risico te nemen. Toch zou ik ook voor lange termijn beginnen met een stevige basis en daar rond een aantal meer risico vollere fondsen aankopen. De stevige basis moet je risico van de volatiele fondsen ondersteunen als er ergens iets fout loopt.
En verder ...diversificatie en gespreid instappen zou ik overwegen.
Je kan kiezen uit veilige gestage groeiers als carmignac patrimoine, of ethna activ maar dan ga je eens stuk voor veiligheid. Je mist dan een stuk het voordeel van je termijn die je toelaat enig risico te nemen. Toch zou ik ook voor lange termijn beginnen met een stevige basis en daar rond een aantal meer risico vollere fondsen aankopen. De stevige basis moet je risico van de volatiele fondsen ondersteunen als er ergens iets fout loopt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maar als ik bvb De Belegger (van De Tijd) neem.. die zijn er echt in geslaagd van gemiddeld elk jaar zo'n 9% rendement te halen en hun portefeuille kan je als abonnee uiteraard gewoon overnemen.. maar waarom niet gewoon een fonds nemen dat juist zoals hen gespreid belegd.Kartouch schreef:Ik zou gaan voor de fondsen die binnen 10 jaar een vette winst geven. Welke dat zijn zal je zelf moeten uitzoeken. De glazen bol is nog steeds defect. Gezien de lange termijn maak je meer kans om positief te eindigen. Uiteraard weet je nooit wat de toekomst brengt.
Had ergens gelezen dat Morningstar goed is voor fondsen maar weet niet goed wat daar te zoeken dus kan wat hulp gebruiken.. of mss als ik bij keytrade zit dat zij wat meer info geven over interessante fondsen die bij mij passen.
Je moet al veel tegenslag hebben als de fondsen die je nu koopt binnen tien jaar een negatieve return zullen hebben. Natuurlijk zijn er fondsen die harder zullen stijgen dan andere fondsen. Bekijk op Morningstar het geannualiseerd rendement op tien jaar. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst maar geven wel een indicatie. Op tien jaar tijd gebeurt er van alles, zowel positieve als negatieve dingen. In denk dat je ervan mag uitgaan dat je het geannualiseerd rendement van de voorbije tien jaar ook in de volgende tien jaar zult hebben.
Ze publiceren de portefeuille waar ze 9% rendement hebben opgehaald IN HET VERLEDEN. De andere fondsen die minder goed hebben gepresteerd vermelde ze niet. Jij kan diezelfde portefeuille nu ook opbouwen, maar je hebt geen enkele garantie dat die fondsen gaan blijven goed presteren.Mark01 schreef: Maar als ik bvb De Belegger (van De Tijd) neem.. die zijn er echt in geslaagd van gemiddeld elk jaar zo'n 9% rendement te halen en hun portefeuille kan je als abonnee uiteraard gewoon overnemen.. maar waarom niet gewoon een fonds nemen dat juist zoals hen gespreid belegd.
Je ziet het veel te rooskleurig..
Laatst gewijzigd door netwerken op 7 juni 2015, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Toch even vermelden dat je waarschijnlijk ironisch bent; want veel mensen gaan dit letterlijk nemen.Yaris schreef:In denk dat je ervan mag uitgaan dat je het geannualiseerd rendement van de voorbije tien jaar ook in de volgende tien jaar zult hebben.
Als je 10 jaar kan wachten liggen de 'potentiële' fondsen voor het grijpen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Als een dokter je verteld dat hij je gaat operen aan de hand van informatie die hij in de krant heeft gelezen... je kan deze zin zelf wel afmaken.
Zelfde gaat voor iemand die wil investeren aan de hand van informatie uit eender welke krant i.p.v. wetenshappelijk ondersteunde informatie.
Aan de OP, lees The Little Book of Common Sense Investing by John C. Bogle. Is een klein boekje dat je financieel slim zal maken.
Zelfde gaat voor iemand die wil investeren aan de hand van informatie uit eender welke krant i.p.v. wetenshappelijk ondersteunde informatie.
Aan de OP, lees The Little Book of Common Sense Investing by John C. Bogle. Is een klein boekje dat je financieel slim zal maken.

De bijbel over fondsen vind je op mijnkapitaal.be
Als je je geld 10 jaar kan missen, koop dan wat fondsen uit de mixer, en vul eventueel aan met wat sattelietjes.
Je kan die (bijna) allemaal kopen bij Keytrade. De Carmignacskes zitten zelfs in het Keyplan, zodat je ze kan kopen zonder instapkosten.
Als je je geld 10 jaar kan missen, koop dan wat fondsen uit de mixer, en vul eventueel aan met wat sattelietjes.
Je kan die (bijna) allemaal kopen bij Keytrade. De Carmignacskes zitten zelfs in het Keyplan, zodat je ze kan kopen zonder instapkosten.