welke garantie is er op mijn spaarrekening bij rabobank ?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Re: welke garantie is er op mijn spaarrekening bij rabobank ?
Onder een andere vraag hebben we hierop reeds het volgende beantwoord:centenkliever schreef: Is het toevallig misschien een andere Heemskerk die vandaag verklaarde in Financieel Dagblad:
'We willen dat het garantiestelsel per direct wordt opgezegd', stelt Rabobank-bestuursvoorzitter Bert Heemskerk.
Wat een tegenstrijdigheden: "Een hogere garantie biedt immers ook voor onze spaarders een grotere zekerheid."
Waar blijft de geloofwaardigheid?
De vraag om het garantiestelsel in Nederland te herbekijken is geen vraag vanuit rabobank maar vanuit de Nederlandse vereniging van Banken. In dat kader is de voorzitter van Rabobank, de heer Heemskerk om zijn mening gevraagd.
Het punt achter de vraag tot wijziging is, dat in het geval van een faillissement van een bank, de andere Nederlandse banken de garantiekosten dienen te dragen, dit niettegenstaande zij geen impact hebben op het beheer van die bank. Als de garantie in dit geval € 100.000 bedraagt en het gaat om een grote bank dan dreigen de banken die garant staan ook in de problemen te komen wat ten nadele van de eigen klanten is. De vraag naar herziening van het systeem is dus eerder vanuit het oogpunt om de eigen klant meer te beschermen dan minder.
En daar gaan we weer voor een rondje 'Rabobashing'... 

dank u voor dit duidelijk antwoord.
als ik nog 1 vraag mag stellen: is de Europese regelgeving al van kracht? dus dat de minimum garantie 50.000 euro bedraagt?
als ik nog 1 vraag mag stellen: is de Europese regelgeving al van kracht? dus dat de minimum garantie 50.000 euro bedraagt?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Op 7 oktober waren alle EU-lidstaten het eens over een voorstel om de garantie op te trekken naar 50.000 EUR en binnen het jaar naar 100.000 EUR. Op 15 oktober heeft de Europese Commissie hier haar goedkeuring aan gehecht.
Voorstellen voor richtlijnen moeten door het Europees Parlement en de Raad worden aangenomen en vervolgens door de lidstaten in nationaal recht worden omgezet. De dekking van 50.000 EUR zou gelden vanaf 15 oktober 2008 en de andere bepalingen met ingang van 31 december 2008.
Zie ook dit artikel over de verhoging van de depositogarantie.
Voorstellen voor richtlijnen moeten door het Europees Parlement en de Raad worden aangenomen en vervolgens door de lidstaten in nationaal recht worden omgezet. De dekking van 50.000 EUR zou gelden vanaf 15 oktober 2008 en de andere bepalingen met ingang van 31 december 2008.
Zie ook dit artikel over de verhoging van de depositogarantie.
Indien ik het correct voor heb is er een tijdelijke verhoging van de garantie tot 100.000€ per rekeninghouder. Na een jaar valt dit terug op 50.000€ echter met dien verstande dat de vorige bepalingen terug in werking treden zijnde de eerste 20.000€ worden volledig vergoed, de bedragen tussen de 20.000€ en de 50.000€ worden slechts voor 90% vergoed. Of wordt deze regeling ook toegepast op de actuele limiet van 10k€?