Welke Spaarrekening kiezen?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Welke Spaarrekening kiezen?
Het gaat om nog te sparen geld, vastzetten voor meerdere jaren is geen optie.
Maw wil aan mijn spaargeld kunnen als dat nodig zou zijn.
Rekening houdend met de datum van eventueel gebruik spaargeld wat getrouwheidspremie betreft!
Bv aankoop wagen, nieuwe meubels enz......!
Wil natuurlijk zoals iedereen het meeste intrest.
Ben al op pensioen dus pensioensparen is ook geen optie!
Te sparen maandelijks bedrag tussen de 200€ en 800€ de overschot dus.
Op jaarbasis tussen de 4000€ en 8000€
Dus op deze basis denk ik is een spaarrekening mij dunkt het beste.
Nu was ik net begonnen op mijn spaarrekening van KBC maar 0.11€ is weinig.
Als ik dat vergelijk met de DB Saving plan 0.90% is dat natuurlijk andere koek.
Eveneens MeDirect Fidelity Sparen 0.85%
Maar zitten bij deze spaarrekening ergens addertjes onder het gras om moeilijk aan je spaargeld te komen?
En gratis of toch ergens verdoken kosten?
Maw wil aan mijn spaargeld kunnen als dat nodig zou zijn.
Rekening houdend met de datum van eventueel gebruik spaargeld wat getrouwheidspremie betreft!
Bv aankoop wagen, nieuwe meubels enz......!
Wil natuurlijk zoals iedereen het meeste intrest.
Ben al op pensioen dus pensioensparen is ook geen optie!
Te sparen maandelijks bedrag tussen de 200€ en 800€ de overschot dus.
Op jaarbasis tussen de 4000€ en 8000€
Dus op deze basis denk ik is een spaarrekening mij dunkt het beste.
Nu was ik net begonnen op mijn spaarrekening van KBC maar 0.11€ is weinig.
Als ik dat vergelijk met de DB Saving plan 0.90% is dat natuurlijk andere koek.
Eveneens MeDirect Fidelity Sparen 0.85%
Maar zitten bij deze spaarrekening ergens addertjes onder het gras om moeilijk aan je spaargeld te komen?
En gratis of toch ergens verdoken kosten?
Re: Welke Spaarrekening kiezen?
Als je echt élk moment aan je geld wil kunnen: kies dan voor een rekening met een lage getrouwheidspremie en een hoge basisrente. De basisrente krijg je per dag; de getrouwheidspremie krijg je enkel voor de gelden die een jaar op de rekening hebben gestaan.
=> Tip: NIBC Flex rekening (0,42% netto)
Als (een groot deel van) je geld een jaar zal blijven staan, kies dan voor een rekening met een hoge getrouwheidspremie.
=> Tip: Medirect Fidelity (0,05+0,80% netto) of Santander Vision + (0,15+0,65% netto)
Het beste is allicht te kiezen voor een combinatie van beide. Dat doe ik ook. Een deel van je spaargeld op een getrouwheidsrekening, waar het semi-vast staat (je kan het elk moment opvragen, maar dan verlies je een deel van de interest), en een deel op een flex-rekening. Meteen heb je ook wat risico-spreiding tussen verschillende banken.
Persoonlijk ben ik geen fan van die savings-plannen waarbij je elke maand een bepaald bedrag kan storten. Dat is een heel gedoe met interestberekeningen, en op het eind van de rit gaat een groot deel van je opgebouwde interesten verloren. Tenzij je alles er terug in schijfjes van haalt.
=> Tip: NIBC Flex rekening (0,42% netto)
Als (een groot deel van) je geld een jaar zal blijven staan, kies dan voor een rekening met een hoge getrouwheidspremie.
=> Tip: Medirect Fidelity (0,05+0,80% netto) of Santander Vision + (0,15+0,65% netto)
Het beste is allicht te kiezen voor een combinatie van beide. Dat doe ik ook. Een deel van je spaargeld op een getrouwheidsrekening, waar het semi-vast staat (je kan het elk moment opvragen, maar dan verlies je een deel van de interest), en een deel op een flex-rekening. Meteen heb je ook wat risico-spreiding tussen verschillende banken.
Persoonlijk ben ik geen fan van die savings-plannen waarbij je elke maand een bepaald bedrag kan storten. Dat is een heel gedoe met interestberekeningen, en op het eind van de rit gaat een groot deel van je opgebouwde interesten verloren. Tenzij je alles er terug in schijfjes van haalt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kijk ook eens naar een niet gereglementeerde spaarrekening (bv Moneyou).
Vaak is de intrest daar iets hoger en heb je gewoon een basisintrest die je krijgt voor elke dag dat je spaargeld bij de bank op een rekening gestaan heeft.
TOP qua opvraagbaarheid.
Die zou ik dan combineren met een zo hoog mogelijk rentende spaarrekening van het model 'step up' van Beobank.
Geen toprentes met die combinatie, behalve misschien voor het stuk 'step up' die toch redelijk is op de markt.
Maar ook geen avontuurtjes bij banken op eilandjes of Ijslandse kopies van de historie 'disasters waiting to happen'.
Vaak is de intrest daar iets hoger en heb je gewoon een basisintrest die je krijgt voor elke dag dat je spaargeld bij de bank op een rekening gestaan heeft.
TOP qua opvraagbaarheid.
Die zou ik dan combineren met een zo hoog mogelijk rentende spaarrekening van het model 'step up' van Beobank.
Geen toprentes met die combinatie, behalve misschien voor het stuk 'step up' die toch redelijk is op de markt.
Maar ook geen avontuurtjes bij banken op eilandjes of Ijslandse kopies van de historie 'disasters waiting to happen'.
Die MeDirect Fidelity sprak me ook aan.
Het is nu niet dat ik daar bv geld zou van nodig hebben van de ene dag op de andere.
Daarvoor kan ik ook natuurlijk mijn bankrekening reserve voor aanspreken.
Dat gaat eerder voor bv een wasmachine-tv ofzo zijn, dat zijn nu ook niet de kapitalen en hoef daarvoor niet aan spaargeld te zitten.
Het is eerder voor een nieuwe wagen bv.
Naar bovengenoemde spaarrekening stort ik vrijwillig wat ik per maand kan missen?
Hoef ik dan ook een zichtrekening van MeDirect of kan ik rechtstreeks geld overmaken van mijn KBC zichtrekening naar de MeDirect Fidelity spaarrekening?
Ook vice-versa van de MeDirect Fidelity naar KBC zichtrekening of MeDirect zichtrekening?
Het is nu niet dat ik daar bv geld zou van nodig hebben van de ene dag op de andere.
Daarvoor kan ik ook natuurlijk mijn bankrekening reserve voor aanspreken.
Dat gaat eerder voor bv een wasmachine-tv ofzo zijn, dat zijn nu ook niet de kapitalen en hoef daarvoor niet aan spaargeld te zitten.
Het is eerder voor een nieuwe wagen bv.
Naar bovengenoemde spaarrekening stort ik vrijwillig wat ik per maand kan missen?
Hoef ik dan ook een zichtrekening van MeDirect of kan ik rechtstreeks geld overmaken van mijn KBC zichtrekening naar de MeDirect Fidelity spaarrekening?
Ook vice-versa van de MeDirect Fidelity naar KBC zichtrekening of MeDirect zichtrekening?
Eventjes meevolgen. 
Ik heb momenteel een Step-Up bij Beobank met mijn emergency fund, maar zoek ook nog iets extra voor een kleinere buffer op te zetten + geld dat ik over een jaar ofzo wil beginnen beleggen als de verbouwingen definitief achter de rug zijn. Momenteel staat dat bij Argenta, maar 0.11% is nu niet echt om over naar huis te schrijven... Gaat over € 20.000, dus dat kan toch iets opbrengen.
Is DB Saving plan iets, of is het beter om momenteel weg te blijven bij deze bank?
Ik heb momenteel een Step-Up bij Beobank met mijn emergency fund, maar zoek ook nog iets extra voor een kleinere buffer op te zetten + geld dat ik over een jaar ofzo wil beginnen beleggen als de verbouwingen definitief achter de rug zijn. Momenteel staat dat bij Argenta, maar 0.11% is nu niet echt om over naar huis te schrijven... Gaat over € 20.000, dus dat kan toch iets opbrengen.
Is DB Saving plan iets, of is het beter om momenteel weg te blijven bij deze bank?
Laatst gewijzigd door Imagine op 3 april 2019, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Je stort inderdaad vrijwillig wat je kan missen.
Medirect, NIBC etc. bieden geen zichtrekeningen aan. Je bent dus verplicht om een zichtrekening van een andere bank te gebruiken.
Dat is overigens een extra beveiliging. Storten op de spaarrekening kan van elke zichtrekening, maar omgekeerd kan het geld van je spaarrekening enkel naar één welbepaalde zichtrekening gebeuren (de 'tegenrekening'). Die rekening moet je vermelden als je je spaarrekening opent. Wanneer je spaarrekening gehackt wordt, kan je rekening dus niet leeggemaakt worden. Tenzij de hacker overschrijft naar je eigen zichtrekening
Medirect, NIBC etc. bieden geen zichtrekeningen aan. Je bent dus verplicht om een zichtrekening van een andere bank te gebruiken.
Dat is overigens een extra beveiliging. Storten op de spaarrekening kan van elke zichtrekening, maar omgekeerd kan het geld van je spaarrekening enkel naar één welbepaalde zichtrekening gebeuren (de 'tegenrekening'). Die rekening moet je vermelden als je je spaarrekening opent. Wanneer je spaarrekening gehackt wordt, kan je rekening dus niet leeggemaakt worden. Tenzij de hacker overschrijft naar je eigen zichtrekening
Ik vind dat juist vervelend. Als je je zichtrekening opzegt omdat je bank je plots vanalles begint aan te rekenen, of als je bank je buitensmijt (zelf nog niet meegemaakt maar je leest het hier wel regelmatig), dan heb je ineens een hele hoop miserie om nog aan je spaarcenten te geraken...
Buitensmijten door je bank? Lees je dat hier regelmatig?
Nog niet tegengekomen.
Nog niet tegengekomen.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Ik snap niet vanwaar al dat negativisme ivm DB.
Vroeger zat ik bij Fintro, wat qua prijssetting identiek is aan BNP. Als ik de kosten vergelijk, zelfs voor de aankoop van vastrentende producten, dan weet ik toch wel wat te kiezen. Het verschil is heel groot. En je hebt er bovendien ook veel meer keuze, door hun open architectuur. Bij Fintro kon je op de duur alleen nog BNP producten krijgen.
Ook het Saving Plan is voor mij super voor maandelijkse stortingen.
Vroeger zat ik bij Fintro, wat qua prijssetting identiek is aan BNP. Als ik de kosten vergelijk, zelfs voor de aankoop van vastrentende producten, dan weet ik toch wel wat te kiezen. Het verschil is heel groot. En je hebt er bovendien ook veel meer keuze, door hun open architectuur. Bij Fintro kon je op de duur alleen nog BNP producten krijgen.
Ook het Saving Plan is voor mij super voor maandelijkse stortingen.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Door het feit dat ze geen duurzaam business model hebben? Of een gebrek aan visie voor de Belgische markt?
Alleszins zit de fusie met Commerz er aan te komen, dus hun huidig model zal sowieso overhoop worden gehaald vroeg of laat (wat niet wil zeggen dat je nu niet kan profiteren van hun wanorde).
Sinds DB haar 'gratis' rekening plots 32 euro per jaar kost, blijf ik daar ook liever weg.
Dus als ik goed begrijp er staat bv 25400€ op bovenvermelde MeDirect Fidelity spaarrekening.Hyakari schreef: ↑3 april 2019, 11:56 Je stort inderdaad vrijwillig wat je kan missen.
Dat is overigens een extra beveiliging. Storten op de spaarrekening kan van elke zichtrekening, maar omgekeerd kan het geld van je spaarrekening enkel naar één welbepaalde zichtrekening gebeuren (de 'tegenrekening'). Die rekening moet je vermelden als je je spaarrekening opent. Wanneer je spaarrekening gehackt wordt, kan je rekening dus niet leeggemaakt worden. Tenzij de hacker overschrijft naar je eigen zichtrekening![]()
Ik wil een nieuwe wagen kopen en schrijf moeiteloos 15700€ over naar mijn zichtrekening van KBC.
Nu denk ik dat KBC kan moeilijk zou kunnen gaan doen het geld niet bij hun te sparen, want ze weten dus perfect waarnaartoe je geld versast om te sparen?
Nog een extra vraagske; ben dus van plan maandelijks een bedrag-overschot te storten, welke datum is dan de beste optie?
Net op einde maand voor begin van volgende maand?
En wordt getrouwheidsrente dan over elke maand berekend? Zal wel veronderstel ik!
Ik denk niet dat ze bij KBC moeilijk gaan doen daarover. Bij mij doen ze daar in elk geval niet moeilijk over
Ze hebben op zich ook geen zaken met je overschrijvingen, die mogen daar niet zomaar in gaan snuiten. En als ze mijn spaargeld willen, moeten ze hun rentes maar optrekken.
Zowel basisrente als getrouwheidspremie worden berekend vanaf de dag van de storting. Basisrente is na elke dag verkregen; getrouwheidspremie na 365 dagen onafgebroken op de rekening te hebben gestaan. Er is vanuit dat standpunt zich geen 'goed moment' om te storten.
Wel is het zo dat de rente pas effectief wordt uitgekeerd op de eerste dag van het kwartaal. Dus op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober. In dat licht is het interessant om te storten enkele dagen vóór deze data (eind december, eind maart, eind juni, eind september). Want stel dat je bv. stort op 3 januari 2019, dan is je getrouwheidspremie verworven op 2 januari 2020, maar wordt die pas gestort op 1 april 2020. Dan moet je dus bijna drie maanden wachten op je geld.
Maar met de huidige rentes, is dat grotendeels muggenziften. Anderzijds, alle beetjes helpen
Zowel basisrente als getrouwheidspremie worden berekend vanaf de dag van de storting. Basisrente is na elke dag verkregen; getrouwheidspremie na 365 dagen onafgebroken op de rekening te hebben gestaan. Er is vanuit dat standpunt zich geen 'goed moment' om te storten.
Wel is het zo dat de rente pas effectief wordt uitgekeerd op de eerste dag van het kwartaal. Dus op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober. In dat licht is het interessant om te storten enkele dagen vóór deze data (eind december, eind maart, eind juni, eind september). Want stel dat je bv. stort op 3 januari 2019, dan is je getrouwheidspremie verworven op 2 januari 2020, maar wordt die pas gestort op 1 april 2020. Dan moet je dus bijna drie maanden wachten op je geld.
Maar met de huidige rentes, is dat grotendeels muggenziften. Anderzijds, alle beetjes helpen
Hoe ik het zou doen:
het spaargeld dat ik om de 1 of andere redenen toch meteen nodig zou kunnen hebben:
Op spaarrekening met hoogste basisrente en zonder voorwaarden.
Op dit moment is dat NIBC: 42%
Geld waarvan je weet dat je het minstens een jaar onaangeroerd laat: de spaarrekening met hoogste basis + getrouwheidsrente (zonder bijkomende voorwaarden). Op dit moment:
Medirect fidelity Sparen: 85%
het spaargeld dat ik om de 1 of andere redenen toch meteen nodig zou kunnen hebben:
Op spaarrekening met hoogste basisrente en zonder voorwaarden.
Op dit moment is dat NIBC: 42%
Geld waarvan je weet dat je het minstens een jaar onaangeroerd laat: de spaarrekening met hoogste basis + getrouwheidsrente (zonder bijkomende voorwaarden). Op dit moment:
Medirect fidelity Sparen: 85%