Welke voorbeeldportefeuille is het best?
TIP
Re: Welke voorbeeldportefeuille is het best?
Na heel wat zoekwerk en foute fondsen te hebben bezit, zijn dit mijn 5 fondsen die ik nu aanhoud.Brinta schreef: ↑24 december 2019, 20:16 Annetje, heel erg bedankt voor je inzichten. Ik heb er als echte noob erg veel aan.
En ik deel je mening grotendeels. Je huiswerk maken kun je doen als je eerst onderricht bent in de materie. Daarvoor zou ik me gewoon onderdompelen in de standaard portefeuilles. Stel je tevreden met een paar procent.
Daarna kun je meer risico gaan nemen als je denkt te weten waarom je ergens instapt. En uiteraard ga je dan hogere winsten pakken, maar ook meer verliezen. Part of the game.
Bedankt allemaal voor jullie inzichten en adviezen en een fijn, gezond en gewoon tevreden 2020.
Bekijk ze eens en doe er je voordeel mee.
Allemaal te koop bij MD.
Franklin US Opportunities A(acc)EUR
Fundsmith Equity Sicav R EUR Acc
Robeco Global Consumer Trends Eqs D €
Threadneedle (Lux) American 1E
Threadneedle (Lux) Eur Smlr Com 1E EUR
Meestal worden er een drietal portefeuilles aangeboden.Brinta schreef: ↑24 december 2019, 20:16 Annetje, heel erg bedankt voor je inzichten. Ik heb er als echte noob erg veel aan.
En ik deel je mening grotendeels. Je huiswerk maken kun je doen als je eerst onderricht bent in de materie. Daarvoor zou ik me gewoon onderdompelen in de standaard portefeuilles. Stel je tevreden met een paar procent.
Daarna kun je meer risico gaan nemen als je denkt te weten waarom je ergens instapt. En uiteraard ga je dan hogere winsten pakken, maar ook meer verliezen. Part of the game.
Bedankt allemaal voor jullie inzichten en adviezen en een fijn, gezond en gewoon tevreden 2020.
- Defensief: minder-risico-minder-verwacht-rendement
- Neutraal: gemiddeld-risico-neutraal-verwacht-rendement
- Dynamisch/Offensief: hoger-risico-hoger-verwacht rendement
Jij moet kiezen welke portefeuille het best bij jou past.
Jij kiest het niveau van risico en het verwacht (niet-gegarandeerd) rendement.
Elk van deze portefeuilles hebben een soort "evenwicht" en "spreiding" in de fondsen die gekozen worden.
In hun selectie houden de banken rekening met het gewenste "evenwicht" (en de winst dat zij zullen maken)
Het is normaal dat niet alle fondsen in een portefeuille het even goed doen.
Als alle fondsen het goed doet heb je waarschijnlijk geen goed gespreide portefeuille!
Laat niet zomaar een paar fondsen weg uit het voorgestelde portefeuille; je verbreekt het evenwicht.
Risico heeft vele aspecten:
- volatiliteit : op en neer gaan van de portefeuille
- drawdown: wat is het laagste punt in geval de markt naar beneden gaat
- risico dat de markt zelfs na jaren niet meer omhoog gaat
- risico dat je veel kosten betaald aan bank en fondsleverancier
Verwacht rendement is niet gegarandeerd. Het verleden is geen goede indicator voor de toekomst.
Defensieve portefeuilles hebben typisch 25% aandelen, neutrale portefeuilles 50% en dynamische portefeuilles 75%.
Dit maakt dat je de portefeuilles makkelijk zelf kan samenstellen met goedkope beursgenoteerde index fondsen (ETFs). Deze indexfondsen nemen het gemiddelde van alle beleggingen. Ze maken geen keuzes. Door hun lage kosten heb je het meest kans om beter te doen dan de anderen.
Afhankelijk van de portefeuille die je koos kan je zelf voor 25%, 50% of 75% zo'n aandelen ETF aankopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Kan ik hier iets mis mee doen? Of zijn het teveel fondsen (10)?
10% Aphilion Q² Equities A
10% Fidelity Funds World Fund A
10% NN (L) Patrimonial Balanced P (dis)
10% Robeco Capital Growth Funds Robeco BP Global Premium Equities D
10% Vector Navigator C1
10% Pictet Global Megatrend Selection P
10% DNCA Invest Eurose A
10% Nordea 1, SICAV Stable Return Fund AP
10% Triodos Sicav I Triodos Impact Mixed Fund - Neutral R
10% Invesco funds Invesco Pan European High Income A
10% Aphilion Q² Equities A
10% Fidelity Funds World Fund A
10% NN (L) Patrimonial Balanced P (dis)
10% Robeco Capital Growth Funds Robeco BP Global Premium Equities D
10% Vector Navigator C1
10% Pictet Global Megatrend Selection P
10% DNCA Invest Eurose A
10% Nordea 1, SICAV Stable Return Fund AP
10% Triodos Sicav I Triodos Impact Mixed Fund - Neutral R
10% Invesco funds Invesco Pan European High Income A
Wat is je risicoprofiel? Wil je, kan je, moet je defensief, neutraal of offensief beleggen?
Wat is de uiteindelijke deel aandelen in je totale portefeuille? komt dat overeen met het risico dat je wil nemen?
Hoe is de uiteindelijke geografische spreiding? Hoe zit de verdeling van de sectoren? Ga je hiermee vooral voor grote of eerder voor kleine aandelen? Zal je eerder "waarde" aandelen hebben, of eerder "groei" aandelen?
- > De portefeuille en Xray van morningstar zijn hier goede tools om dit overzicht van de portefeuille te krijgen.
Op lange termijn zal het bovenstaande voor meer dan 3/4 het resultaat van je portefeuille bepalen.
- > publiceer de resultaten hier, zodat je ze kan bespreken met de leden van het forum.
De Morningstar.be database heeft 24000 fondsen.
Elk van de fondsen heeft een specifiek objectief, samenstelling, ...
Waarom denk je dat deze fondsen voor jou de besten zouden zijn?
10 fondsen lijkt me veel.
Je betaalt elk van de fondmanagers 1 - 2% per om een unieke "kleur" waarvan zij denken dat die het goed gaat doen. En dan kap je al de kleuren samen in je portefeuille en je krijgt grijs.
Als je vele fondsen koopt heb je veel kans dat het ene fonds bijkoopt wat het andere fonds verkoopt. Als je de winst van de kennis van de fondmanagers wil hebben moet je keuzes maken; en een heel beperkt aantal fondsen kiezen en hopen dat het gekozen appelblauwzeegroen het
Je kan ook direct fondsen kopen die door konstruktie altijd "grijs" zijn. Dit zijn indexfondsen. Deze hebben een belangrijjk voordeel dat ze geen 1a2% kosten aanrekenen. De kosten zijn 0.20% of minder. Voor een gegarandeerd grijs resultaat.
Wat is de uiteindelijke deel aandelen in je totale portefeuille? komt dat overeen met het risico dat je wil nemen?
Hoe is de uiteindelijke geografische spreiding? Hoe zit de verdeling van de sectoren? Ga je hiermee vooral voor grote of eerder voor kleine aandelen? Zal je eerder "waarde" aandelen hebben, of eerder "groei" aandelen?
- > De portefeuille en Xray van morningstar zijn hier goede tools om dit overzicht van de portefeuille te krijgen.
Op lange termijn zal het bovenstaande voor meer dan 3/4 het resultaat van je portefeuille bepalen.
- > publiceer de resultaten hier, zodat je ze kan bespreken met de leden van het forum.
De Morningstar.be database heeft 24000 fondsen.
Elk van de fondsen heeft een specifiek objectief, samenstelling, ...
Waarom denk je dat deze fondsen voor jou de besten zouden zijn?
10 fondsen lijkt me veel.
Je betaalt elk van de fondmanagers 1 - 2% per om een unieke "kleur" waarvan zij denken dat die het goed gaat doen. En dan kap je al de kleuren samen in je portefeuille en je krijgt grijs.
Als je vele fondsen koopt heb je veel kans dat het ene fonds bijkoopt wat het andere fonds verkoopt. Als je de winst van de kennis van de fondmanagers wil hebben moet je keuzes maken; en een heel beperkt aantal fondsen kiezen en hopen dat het gekozen appelblauwzeegroen het
Je kan ook direct fondsen kopen die door konstruktie altijd "grijs" zijn. Dit zijn indexfondsen. Deze hebben een belangrijjk voordeel dat ze geen 1a2% kosten aanrekenen. De kosten zijn 0.20% of minder. Voor een gegarandeerd grijs resultaat.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.