Wereldhave aan het kelderen?
TIP
Wereldhave aan het kelderen?
Hoe komt dat het Nederlandse Wereldhave (dus niet Wereldhave Belguim) het zo slecht blijft doen? De fundamentals zitten volgens De Belegger goed met een H+ advies, maar ondertussen is dit aandeel YTD -22%. Wat kan hiervoor de reden zijn?
Dit schreef De Belegger in februari:
Het Nederlandse vastgoedbedrijf, dat een portefeuille van 3,66 mrd. EUR beheert bestaande hoofzakelijk uit shoppingcentra, pakte uit met goede jaarresultaten. De operationele winst steeg met 9% tot 3,23 EUR p.a. (conform de verwachte groei van 7 à 10%). Het dividend wordt met 5% opgetrokken tot 3,01 EUR p.a. Let wel: er werd reeds 1,5 EUR p.a. onthecht in november jongstleden. Voor 2016 geen echte verrassingen, want Wereldhave bevestigt gewoon de eerdere prognoses: een winstgroei per aandeel van 6 à 9%, terwijl het dividend met 4 à 6% zou toenemen. Wereldhave heeft een gezonde balans (schuldgraad van 37,5%), terwijl het ontleent aan gemiddeld 2,2%. Bij de Belgische dochter Wereldhave Belgium wordt zelfs ontleend aan amper 1,2%.
Grafiek zie: https://www.google.com/finance?q=AMS%3AWHA en klik YTD voor die -22%. Vandaag weer bijna 2% omlaag en dit voor een vastgoedbedrijf?
Zit daar nog ommekeer in of gaat dit de afgrond in?
Dit schreef De Belegger in februari:
Het Nederlandse vastgoedbedrijf, dat een portefeuille van 3,66 mrd. EUR beheert bestaande hoofzakelijk uit shoppingcentra, pakte uit met goede jaarresultaten. De operationele winst steeg met 9% tot 3,23 EUR p.a. (conform de verwachte groei van 7 à 10%). Het dividend wordt met 5% opgetrokken tot 3,01 EUR p.a. Let wel: er werd reeds 1,5 EUR p.a. onthecht in november jongstleden. Voor 2016 geen echte verrassingen, want Wereldhave bevestigt gewoon de eerdere prognoses: een winstgroei per aandeel van 6 à 9%, terwijl het dividend met 4 à 6% zou toenemen. Wereldhave heeft een gezonde balans (schuldgraad van 37,5%), terwijl het ontleent aan gemiddeld 2,2%. Bij de Belgische dochter Wereldhave Belgium wordt zelfs ontleend aan amper 1,2%.
Grafiek zie: https://www.google.com/finance?q=AMS%3AWHA en klik YTD voor die -22%. Vandaag weer bijna 2% omlaag en dit voor een vastgoedbedrijf?
Zit daar nog ommekeer in of gaat dit de afgrond in?
Re: Wereldhave aan het kelderen?
Dit zal niet snel de afgrond in gaan, maar het grootste deel van de portefeuille in Nl en FR bestaat uit tweederangswinkelcentra die door andere vastgoedbedrijven zijn afgedankt.omega6 schreef:Zit daar nog ommekeer in of gaat dit de afgrond in?
Wereldhave pretendeert dat het ze zal lukken om deze centra weer aan het groeien te krijgen, maar of dat gaat lukken valt nog te bezien.
Ikzelf heb niet het gevoel dat dit de beste sector is om in te investeren, maar het aandeel staat natuurlijk wel lekker goedkoop, dwz interessant om te kopen, niet om te verkopen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor de reply. Wat ik niet begrijp is dat ondanks de goede fundamentals (zie hierboven citaat De Belegger) dit fonds op 6 maand tijd een kwart van zijn waarde verloren is? Mijn ouders hebben dit in port dus best houden dus. Ik zie alleen niet hoe dit fonds zal stijgen als zelfs het vorige gunstige jaarverslag niet goed genoeg blijkbaar is. Begrijp de afwaardering van dit aandeel niet.dreamy schreef:Dit zal niet snel de afgrond in gaan, maar het grootste deel van de portefeuille in Nl en FR bestaat uit tweederangswinkelcentra die door andere vastgoedbedrijven zijn afgedankt.omega6 schreef:Zit daar nog ommekeer in of gaat dit de afgrond in?
Wereldhave pretendeert dat het ze zal lukken om deze centra weer aan het groeien te krijgen, maar of dat gaat lukken valt nog te bezien.
Ikzelf heb niet het gevoel dat dit de beste sector is om in te investeren, maar het aandeel staat natuurlijk wel lekker goedkoop, dwz interessant om te kopen, niet om te verkopen.
Ook, waarom zou de sector vastgoed niet interessant zijn? Wereldhave Belgium doet het bvb best goed.
Ik bedoelde dat tweederangswinkelcentra volgens mij niet de beste sector is om in te investeren.omega6 schreef:Ook, waarom zou de sector vastgoed niet interessant zijn? Wereldhave Belgium doet het bvb best goed.
Unibail en Klépierre zijn ervan overtuigd dat grote winkelcentra betere perspectieven hebben en hebben daarom hun kleinere winkelcentra aan Wereldhave verkocht.
De vraag is of Wereldhave hier meer mee kan dan Unibail en Klépierre.
Wereldhave Belgium heeft volgens mij een iets beter profiel, met meer eigen ontwikkeling.
Vastgoed in het algemeen vind ik wel een interessante investering, vanwege het dividendrendement en de relatieve waardevastheid.
Lap, vandaag weeral -1%, gisteren -4%, YTD - 25%.. gevolg mijn ouders die het in port hebben in paniekdreamy schreef:Ikzelf heb niet het gevoel dat dit de beste sector is om in te investeren, maar het aandeel staat natuurlijk wel lekker goedkoop, dwz interessant om te kopen, niet om te verkopen.
Het vreemde is dat de fundamentals en vooruitzichten goed zijn (zie De Belegger hierboven).
Nu verkopen zou inderdaad veel verlies zijn maar wat als dit blijft kelderen?
Heb al alles nagekeken en begrijp echt niet waarom dit vastgoedbedrijf zoveel daalt.
Op 21 juli zijn er de halfjaarresultaten maar of dat een ommekeer kan beteken?
Hoe moet ik dit inschatten want geraak er niet aan uit wat dat bedrijf betreft.
Eurostoxx staat op -1,50%. Lijkt me dus compleet normaal dat Wereldhave -1% gaat vandaag
Ik weet toch niet of het wel zo verstandig is dat je ouders deze positie aanhouden. Wat als de beurs nu eens echt gaat crashen ? Dan kan het perfect zijn dat er nog 20,30,40 of zelfs 50% en meer van de koers afgaat, zonder dat er ook maar iets scheelt bij
Wereldhave. Als ze nu al pannikeren zou ik adviseren om ermee op te houden. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Vergeet ook niet dat de vooruitzichten van de markt heel belangrijk zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Euronav. Ze hebben dit jaar een GIGANTISCHE winst geboekt, schitterende cijfers, helemaal niets op aan te merken en ook beter dan iedereen had verwacht. Toch staat de koers al 50% onder de vorige top. De markt kijkt hier vooruit en denkt dat er slechtere tijden zitten aan te komen. Misschien is dat bij Wereldhave ook wel het geval ? Hier kan ik me niet over uitspreken want volg het aandeel niet.
Ik weet toch niet of het wel zo verstandig is dat je ouders deze positie aanhouden. Wat als de beurs nu eens echt gaat crashen ? Dan kan het perfect zijn dat er nog 20,30,40 of zelfs 50% en meer van de koers afgaat, zonder dat er ook maar iets scheelt bij
Wereldhave. Als ze nu al pannikeren zou ik adviseren om ermee op te houden. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Vergeet ook niet dat de vooruitzichten van de markt heel belangrijk zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Euronav. Ze hebben dit jaar een GIGANTISCHE winst geboekt, schitterende cijfers, helemaal niets op aan te merken en ook beter dan iedereen had verwacht. Toch staat de koers al 50% onder de vorige top. De markt kijkt hier vooruit en denkt dat er slechtere tijden zitten aan te komen. Misschien is dat bij Wereldhave ook wel het geval ? Hier kan ik me niet over uitspreken want volg het aandeel niet.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Bedankt.. ga er met hen over spreken. Wat ik echter helemaal niet begrijp is dat Wereldhave Belgium vandaag +0,4% staat, en dat zit ook voor een deel in port van het moederbedrijf Wereldhave. Vastgoed volgt meestal een eigen koers los van de algemene beurs.
-
Svennovitch
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik heb alleen Wereldhave Belgium, maar misschien wordt Wereldhave meer gelinkt aan vastgoed in Groot-Brittanië? Misschien heeft het dat zelfs in portefeuille? Dat vastgoed krijgt momenteel slaag...
Voor vastgoedaandelen is dit toch zeker niet het geval. Kijk maar naar de koers van pakweg Intervest offices & Warehouses. Ruim 30% verloren in 2008. Gelijkaardige verliezen en soms zelfs meer voor andere vastgoedaandelen.omega6 schreef:Vastgoed volgt meestal een eigen koers los van de algemene beurs.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Niet panikeren. Wereldhave is een solide bedrijf, met redelijke vooruitzichten, hoewel er waarschijnlijk vastgoedbedrijven zijn met betere vooruitzichten.omega6 schreef:Nu verkopen zou inderdaad veel verlies zijn maar wat als dit blijft kelderen?
Heb al alles nagekeken en begrijp echt niet waarom dit vastgoedbedrijf zoveel daalt.
Op 21 juli zijn er de halfjaarresultaten maar of dat een ommekeer kan beteken?
Hoe moet ik dit inschatten want geraak er niet aan uit wat dat bedrijf betreft.
Het dividendrendement is zeer aantrekkelijk (7.5%) en wordt gedekt door de huuropbrengsten.
De schuldgraad is redelijk (onder de 40%).
Er is geen blootstelling meer aan Engeland of Spanje.
De koers van het aandeel staat ver onder de NAV van eind 2015 (€52.10).
Ik denk dat je het moet vergelijken met het bezit van een winkel. Ga je die verkopen omdat de prijs ervan in waarde daalt of is gedaald?
Waar had je gelezen dat ze blootstelling hadden aan VK of Spanje en dit nu niet meer het geval is?dreamy schreef:Niet panikeren. Wereldhave is een solide bedrijf, met redelijke vooruitzichten, hoewel er waarschijnlijk vastgoedbedrijven zijn met betere vooruitzichten.
Het dividendrendement is zeer aantrekkelijk (7.5%) en wordt gedekt door de huuropbrengsten.
De schuldgraad is redelijk (onder de 40%).
Er is geen blootstelling meer aan Engeland of Spanje.
De koers van het aandeel staat ver onder de NAV van eind 2015 (€52.10).
Ik denk dat je het moet vergelijken met het bezit van een winkel. Ga je die verkopen omdat de prijs ervan in waarde daalt of is gedaald?
Geen idee wat er gebeurd is maar aandeel is afgelopen dagen weer +5% gestegen.
Heb mijn ouders zowiezo aangeraden er een stop onder te zetten, een trailing stop gaat blijkbaar niet bij Bolero van KBC.
Begrijp nog altijd niet dat zelfs met enkele problemen zo'n bedrijf 25% beurswaarde verliest op amper 6 mnd.
-
BenjaminBuffett
- Sr. Member

- Contacteer:
Niet panikeren is effectief de boodschap.
Wereldhave N.V. - http://www.tijd.be/beurzen/Wereldhave.12218
Voordelen:
- De vastgoedportefeuille bestaat eind 2015 voor 97% uit winkelcentra (hoog renderend vastgoed) in Nederland (40%), België (20%), Frankrijk (23%) en Finland (17%). Sinds 2011 werd de vastgoedportefeuille ernstig geherstructureerd. Het kantoorvastgoed (2011: 41% van de portefeuille) werd gereduceerd tot amper 3% van de portefeuille. Het Frans vastgoed werd afgebouwd.
- Groter wordende vastgoedportefeuille (3,65 miljard op 31/12/2015 tov 3,28 miljard in 2014);
- Toenemende omzet (244M) en operationele kasstroom (134M);
- Nettowinst-marge van 18% (2014) en zelfs 42% (in 2015);
- Relatief hoge bezettingsgraad van 93,8%;
- Solvabiliteit: 55,8% op 31/12/2015;
- Hoog netto-dividend (na dubbele dividendbelasting): > 3%
- Koers is met 30% gedaald sinds halverwege 2015 om verschillende redenen:
•op 29 juni 2015 werd een kapitaalsverhoging van 257 M euro verricht met een uitgifte van 5,25 miljoen nieuwe aandelen @ 49 euro. Het opgehaalde geld diende voor de overname van een portefeuille van 730 M euro aan Nederlands winkelvastgoed. De overname werd gefinancierd met eigen middelen en de opbrengst uit de verkoop van het Franse vastgoed;
•enkele grote aandeelhouders (met inside info) hebben hun winst genomen aan een koers > 60 euro, wetende dat er een kapitaalsverhoging aankwam
- Noteert onder boekwaarde;
- Reeds ex-dividend;
- Goede vooruitzichten
Nadelen:
- Dubbele dividendbelasting;
- Niet de meest opbrengende winkelcentra (overwegend kleinere, minder bekende centra);
- (Tijdelijke) negatieve perceptie ten opzichte van winkelcentra n.a.v. de terreurdreiging
Wereldhave N.V. - http://www.tijd.be/beurzen/Wereldhave.12218
Voordelen:
- De vastgoedportefeuille bestaat eind 2015 voor 97% uit winkelcentra (hoog renderend vastgoed) in Nederland (40%), België (20%), Frankrijk (23%) en Finland (17%). Sinds 2011 werd de vastgoedportefeuille ernstig geherstructureerd. Het kantoorvastgoed (2011: 41% van de portefeuille) werd gereduceerd tot amper 3% van de portefeuille. Het Frans vastgoed werd afgebouwd.
- Groter wordende vastgoedportefeuille (3,65 miljard op 31/12/2015 tov 3,28 miljard in 2014);
- Toenemende omzet (244M) en operationele kasstroom (134M);
- Nettowinst-marge van 18% (2014) en zelfs 42% (in 2015);
- Relatief hoge bezettingsgraad van 93,8%;
- Solvabiliteit: 55,8% op 31/12/2015;
- Hoog netto-dividend (na dubbele dividendbelasting): > 3%
- Koers is met 30% gedaald sinds halverwege 2015 om verschillende redenen:
•op 29 juni 2015 werd een kapitaalsverhoging van 257 M euro verricht met een uitgifte van 5,25 miljoen nieuwe aandelen @ 49 euro. Het opgehaalde geld diende voor de overname van een portefeuille van 730 M euro aan Nederlands winkelvastgoed. De overname werd gefinancierd met eigen middelen en de opbrengst uit de verkoop van het Franse vastgoed;
•enkele grote aandeelhouders (met inside info) hebben hun winst genomen aan een koers > 60 euro, wetende dat er een kapitaalsverhoging aankwam
- Noteert onder boekwaarde;
- Reeds ex-dividend;
- Goede vooruitzichten
Nadelen:
- Dubbele dividendbelasting;
- Niet de meest opbrengende winkelcentra (overwegend kleinere, minder bekende centra);
- (Tijdelijke) negatieve perceptie ten opzichte van winkelcentra n.a.v. de terreurdreiging
Grondige analyse. Als de fundamentals blijkbaar goed zitten begrijp ik wel nog steeds niet waarom dit aandeel YTD -20% is gegaan?
Goldman Sachs heeft een belang in Wereldhave gemeld bij de Autoriteit Financiële Markten (3.35 %).
Dit geeft hoop voor de toekomst!
De resultaten over 2016 waren trouwens ook niet slecht. Wereldhave zag de winst per aandeel vorig jaar met 7 procent stijgen naar 3,45 euro. Voor dit jaar wordt een min of meer stabiel resultaat verwacht, van 3,40 tot 3,50 euro per aandeel. Het dividend steeg ligt naar € 3.08. Dit geeft een brutodividendrendement van 7.5 %.
Dit geeft hoop voor de toekomst!
De resultaten over 2016 waren trouwens ook niet slecht. Wereldhave zag de winst per aandeel vorig jaar met 7 procent stijgen naar 3,45 euro. Voor dit jaar wordt een min of meer stabiel resultaat verwacht, van 3,40 tot 3,50 euro per aandeel. Het dividend steeg ligt naar € 3.08. Dit geeft een brutodividendrendement van 7.5 %.
Op dit moment dividend yield van 7,4%.. iemand interesse? Is NL bedrijf dus eerst -15% en dan nog eens -30% taks maar toch. Vraag mij af of er iets veranderd is bij dat bedrijf want sinds top 2014 heeft het zo'n 40% verloren. Het lijkt een koopje voor dat dividend alleen en zijn bottom notering maar ja.. dat zullen anderen ook wel gezien hebben dus moet goede reden voor zijn.