wettelijk samenwonende partner laten inkopen in woning?
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
wettelijk samenwonende partner laten inkopen in woning?
Beste allemaal,
Mijn partner is afkomstig uit een andere EU-lidstaat. We gaan een keer of vijf per jaar naar daar. Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken daar met een minimum aan eigen inbreng een appartementje aan te schaffen voor eigen gebruik en kortverhuur. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Liefst ook nog fiscaal vriendelijk...
Wat context...
* huis mijn volle eigendom
* openstaand saldo lening in verhouding tot waarde woning ~ 40%
* afbetaling ~22% van mijn netto-inkomen, ~14% van ons gezamenlijk inkomen
* lening aan uiterst voordelig tarief, komende 7 jaar vast
* sociale lening: vrijgekomen quotiteit kan _niet_ heropgenomen worden voor andere doeleinden
* wettelijk samenwonende partner, geen trouwplannen
* partner pas 2 maand in België aan het werk
* partner heeft geen spaargeld, onroerend eigendom of leningen
Er lijkt wel wat ruimte, maar hoe we het best aanpakken? Geen idee!
Alvast bedankt voor jullie suggesties!
Mijn partner is afkomstig uit een andere EU-lidstaat. We gaan een keer of vijf per jaar naar daar. Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken daar met een minimum aan eigen inbreng een appartementje aan te schaffen voor eigen gebruik en kortverhuur. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Liefst ook nog fiscaal vriendelijk...
Wat context...
* huis mijn volle eigendom
* openstaand saldo lening in verhouding tot waarde woning ~ 40%
* afbetaling ~22% van mijn netto-inkomen, ~14% van ons gezamenlijk inkomen
* lening aan uiterst voordelig tarief, komende 7 jaar vast
* sociale lening: vrijgekomen quotiteit kan _niet_ heropgenomen worden voor andere doeleinden
* wettelijk samenwonende partner, geen trouwplannen
* partner pas 2 maand in België aan het werk
* partner heeft geen spaargeld, onroerend eigendom of leningen
Er lijkt wel wat ruimte, maar hoe we het best aanpakken? Geen idee!
Alvast bedankt voor jullie suggesties!
Re: wettelijk samenwonende partner laten inkopen in woning?
Over welk land gaat het? Buitenlanders kunnen in de meeste landen een hypothecair krediet bekomen. Maar bank zal wel een gedeelte eigen inbreng vragen.
Aangezien je tegen je bestaande woning niet meer kan lenen, is het enige alternatief misschien om bij een bank je aandelenportfolio in onderpand te geven om zo een krediet voor het gedeelte "eigen inbreng" af te sluiten. Elke grootbank heeft zo'n kredietlijnen (maar je moet er wel achter vragen). Deutsche Bank ook.
Dat zijn kredieten met een floating rate die meebewegen met de rente.
Indien zelfstandige kan je ook een IPT (pensioenkapitaal) gebruiken voor gedeelte eigen inbreng.
Een bank zal u waarschijnlijk ook wel een persoonlijk krediet verlenen gelet op de quotiteit van de woning, maar dat is meestal terugbetaalbaar op maximum 60 maanden en heeft een hogere (niet aftrekbare) interest.
Aangezien je tegen je bestaande woning niet meer kan lenen, is het enige alternatief misschien om bij een bank je aandelenportfolio in onderpand te geven om zo een krediet voor het gedeelte "eigen inbreng" af te sluiten. Elke grootbank heeft zo'n kredietlijnen (maar je moet er wel achter vragen). Deutsche Bank ook.
Dat zijn kredieten met een floating rate die meebewegen met de rente.
Indien zelfstandige kan je ook een IPT (pensioenkapitaal) gebruiken voor gedeelte eigen inbreng.
Een bank zal u waarschijnlijk ook wel een persoonlijk krediet verlenen gelet op de quotiteit van de woning, maar dat is meestal terugbetaalbaar op maximum 60 maanden en heeft een hogere (niet aftrekbare) interest.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: wettelijk samenwonende partner laten inkopen in woning?
Over één van de naar mijn twee twee EU-landen waar afschrijvingen voor de vennootschapsfiscaliteit niet bestaan. Een vennootschap betaalt er maar belasting op het moment van uitkering.Over welk land gaat het? Buitenlanders kunnen in de meeste landen een hypothecair krediet bekomen. Maar bank zal wel een gedeelte eigen inbreng vragen.
Mijn boekhouder daarginder spreek ik binnenkort ook aan met de vraag. Misschien biedt hij wel inspiratie...
Een kennis spreekt me net over een hypotheek in tweede rang. Misschien is dat wel de moeite waard...
Bedankt voor de hint. Dat zou kunnen werken...is het enige alternatief misschien om bij een bank je aandelenportfolio in onderpand te geven om zo een krediet voor het gedeelte "eigen inbreng" af te sluiten. Elke grootbank heeft zo'n kredietlijnen (maar je moet er wel achter vragen). Deutsche Bank ook.
Als het niet kosteneffectief kan, dan hoeft het voor mij niet...Een bank zal u waarschijnlijk ook wel een persoonlijk krediet verlenen gelet op de quotiteit van de woning, maar dat is meestal terugbetaalbaar op maximum 60 maanden en heeft een hogere (niet aftrekbare) interest.