Wettelijke verplichting pensioensparen 5 jaar aan te houden
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Wettelijke verplichting pensioensparen 5 jaar aan te hou
Neen, je kan in hetzelfde jaar maar 1 contract aangeven op je belastingbrief. Je zou dus wel een klein bedrag kunnen storten bij Ethias en aangeven, maar dan kan je datzelfde jaar niet meer in een ander contract sparen.
Perfect mogelijk, maar als ik me niet vergis kan dit dan enkel als je dit bij een fonds stort.djtw schreef:En omgekeerd?
Een klein bedrag beleggen bij Ethias, maar niet aftrekken, en voor het volle pond elders instappen, en dit inbrengen?
Ik dacht (verbeter me indien nodig) dat je nooit 2 gelijklopende verzekeringscontracten mocht hebben.
Want ik veronderstel dat je die gelden bij Ethias gewoon laat staan tot je 65ste en deze niet afkoopt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het omgekeerde lijkt me weinig zinvol. Als je de storting niet aangeeft, dan komt die ook niet in de lijst van officiele stortingen die gekend zijn bij de overheid. Heb je dan wel voldaan aan die verplichting van 5 keer pensioensparen in 5 verschillende aanslagjaren ? Ik vermoed van niet.
Zijn er soms mensen die hiermee ervaringen hebben ?
De fiscus kan je niet penaliseren als je niet voldoet aan die verplichting van 5 stortingen. Zij taxeren immers op 60 zodat je nog perfect stortingen kan doen na die taxatie.
Zou een fonds zelf een penalisatie uitvoeren als ze merken dat je maar bijv 3 stortingen gedaan zou hebben ?
Bij een verzekeringscontract zit het iets anders omdat je daar met een eindvervaldag zit en je pas de laatste 5 jaren kan uitstappen zonder uitstapkosten ( maar ook geen penalisatie ).
Alles bij mekaar vermoed ik dat die verplichting dode letter blijft en dat men niet bang moet zijn als je minder stortingen hebt gedaan. Er is in de wetgeving ook nergens een penalisatie ( bedrag of % ) voorzien als je geen 5 stortingen gedaan hebt.
De fiscus kan je niet penaliseren als je niet voldoet aan die verplichting van 5 stortingen. Zij taxeren immers op 60 zodat je nog perfect stortingen kan doen na die taxatie.
Zou een fonds zelf een penalisatie uitvoeren als ze merken dat je maar bijv 3 stortingen gedaan zou hebben ?
Bij een verzekeringscontract zit het iets anders omdat je daar met een eindvervaldag zit en je pas de laatste 5 jaren kan uitstappen zonder uitstapkosten ( maar ook geen penalisatie ).
Alles bij mekaar vermoed ik dat die verplichting dode letter blijft en dat men niet bang moet zijn als je minder stortingen hebt gedaan. Er is in de wetgeving ook nergens een penalisatie ( bedrag of % ) voorzien als je geen 5 stortingen gedaan hebt.
Je mag storten in 10 pensioenfondsen en 10 pensioenverzekeringen tegelijk. Doch je kan er maar één van aangeven bij de fiscus.
En wat betreft Ethias first. Misschien zal er wel een hoger rendement gegeven worden door de overnemer, wie dit ook zal zijn. Als die dat niet zal doen zal er veel geld wegvloeien.
Ik zit er ook mee beduveld. Dankzij, nogmaals terug, Europa.
En wat betreft Ethias first. Misschien zal er wel een hoger rendement gegeven worden door de overnemer, wie dit ook zal zijn. Als die dat niet zal doen zal er veel geld wegvloeien.
Ik zit er ook mee beduveld. Dankzij, nogmaals terug, Europa.
Lukske, nu draai je wel de wereld om.
Het is zuiver en alleen de schuld van Ethias ( en onze Belgische politiekers ) dat absoluut de grootste wou zijn en het fonds vol propte met risicovolle beleggingen. Als men de laatste druppel uit de kan wil, is het risico groot dat men het deksel op zijn neus krijgt.
Toen Europa tussnebeide kwam, zat den Ethias al op zijn gat. ( of met de blaren op zijn ... )
Het is zuiver en alleen de schuld van Ethias ( en onze Belgische politiekers ) dat absoluut de grootste wou zijn en het fonds vol propte met risicovolle beleggingen. Als men de laatste druppel uit de kan wil, is het risico groot dat men het deksel op zijn neus krijgt.
Toen Europa tussnebeide kwam, zat den Ethias al op zijn gat. ( of met de blaren op zijn ... )
Vreemd dat alleen Belgische banken moesten afslanken en de Franse niet...
@DJTW bedankt voor je vraag ik zit in nét dezelfde situatie.
Spijtig genoeg kan ik geen duidelijk antwoord vinden.
Of kan men een pensioenspaarverzekering overhevelen naar een andere maatschappij? Na afloop minimum contractduur? En zoja hoe gaat dit in zijn werk (instapkost op dat bedrag ?).
Bij een fonds kan je wel overschakelen ? En verkoop je feitelijk de waarde van dat fonds en stap je voor die waarde in het nieuwe fonds in? Tenminste dat dacht ik é.
Ik denk er sterk aan op in te stappen in arpe voor dit jaar. Mijn 2 huidige stortingen bij ethias houden en afwachten.
Spijtig genoeg kan ik geen duidelijk antwoord vinden.
Wat pensioensparen betreft kan men zijn geld toch niet afhalen? Tenzij men de fiscus serieus gaat betalen.En wat betreft Ethias first. Misschien zal er wel een hoger rendement gegeven worden door de overnemer, wie dit ook zal zijn. Als die dat niet zal doen zal er veel geld wegvloeien.
Of kan men een pensioenspaarverzekering overhevelen naar een andere maatschappij? Na afloop minimum contractduur? En zoja hoe gaat dit in zijn werk (instapkost op dat bedrag ?).
Bij een fonds kan je wel overschakelen ? En verkoop je feitelijk de waarde van dat fonds en stap je voor die waarde in het nieuwe fonds in? Tenminste dat dacht ik é.
Ik denk er sterk aan op in te stappen in arpe voor dit jaar. Mijn 2 huidige stortingen bij ethias houden en afwachten.
--Onnodige quote! Het is niet zinvol om een quote te doen van een bericht dat er net boven staat!--
ja elk jaar de vermindering opzij leggen.
en ge hebt na x jaar een mooi extraatje.
maar ja direct opsouperen is hedendaags.
daarna gaat men klagen over rendement en eindbelasting.
wat al die jaren niet aan belastingen betaald is men snel vergeten.
ja elk jaar de vermindering opzij leggen.
en ge hebt na x jaar een mooi extraatje.
maar ja direct opsouperen is hedendaags.
daarna gaat men klagen over rendement en eindbelasting.
wat al die jaren niet aan belastingen betaald is men snel vergeten.