What to do...
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
What to do...
Heren/Dames hier aanwezig...
Ik zit reeds enkele maanden met een prangende vraag en jammer genoeg heb ik enerzijds zelf de kennis niet om de vraag op te lossen en anderzijds heb ik te weinig vertrouwen in m’n modale bankdirecteur om hem de vraag te stellen omdat ik dan beperkt blijf tot die ene bank...
Gegeven: we hebben een kleine spaarboekje bij de KBC om onvoorziene aankopen en defecten makkelijk op te vangen én om altijd een zekere marge te hebben. Tevens hebben we een huisje die we verhuren en waarvan we hopen dat dit op termijn een mooie investering zal blijken.
Nu zou ik graag met het extra spaargeld iets meer doen dan gewoon op een spaarrekening zetten omdat we er- rekening houdend met de inflatie niet rijker door worden... Ik denk eraan om maandelijks een vast bedrag beschikbaar te stellen...
Nu had ik gedacht om bij m’n reguliere bank een beleggingsplan te openen maar de kosten zijn nogal hoog waardoor het rendement al vrij hoog moet zijn om de kosten te overstijgen denk ik dan... Met andere banken heb ik minder ervaring...
Zijn er mensen die me tips/tricks kunnen geven van hoe dit aan te pakken en dus even met me kunnen meedenken? Ik ben helemaal niet financieel aangelegd of heb geen achtergrond in dit soort zaken dus misschien moet ik erna nog wel enkele zaken vragen!
Alleszins dikke merci!
Ik zit reeds enkele maanden met een prangende vraag en jammer genoeg heb ik enerzijds zelf de kennis niet om de vraag op te lossen en anderzijds heb ik te weinig vertrouwen in m’n modale bankdirecteur om hem de vraag te stellen omdat ik dan beperkt blijf tot die ene bank...
Gegeven: we hebben een kleine spaarboekje bij de KBC om onvoorziene aankopen en defecten makkelijk op te vangen én om altijd een zekere marge te hebben. Tevens hebben we een huisje die we verhuren en waarvan we hopen dat dit op termijn een mooie investering zal blijken.
Nu zou ik graag met het extra spaargeld iets meer doen dan gewoon op een spaarrekening zetten omdat we er- rekening houdend met de inflatie niet rijker door worden... Ik denk eraan om maandelijks een vast bedrag beschikbaar te stellen...
Nu had ik gedacht om bij m’n reguliere bank een beleggingsplan te openen maar de kosten zijn nogal hoog waardoor het rendement al vrij hoog moet zijn om de kosten te overstijgen denk ik dan... Met andere banken heb ik minder ervaring...
Zijn er mensen die me tips/tricks kunnen geven van hoe dit aan te pakken en dus even met me kunnen meedenken? Ik ben helemaal niet financieel aangelegd of heb geen achtergrond in dit soort zaken dus misschien moet ik erna nog wel enkele zaken vragen!
Alleszins dikke merci!
Re: What to do...
Je hebt veel keuze.
Misschien ook vermelden hoeveel tijd je hier in wilt stoppen?
Wie weet kun je fiscaal lange termijnsparen doen (vooral interessant dichtbij 65/67 -10jaar)
Tip; indien je u hierdoor bij een bepaalde broker zou aansluiten, er lopen regelmatig acties of als iemand je aanbrengt kunnen beiden voordeel bij hebben.
- Je kan een portefeuille aanmaken met fondsen. Die kan je zelf uitzoeken, of een voorgemaakte nemen.
- Je kan enkele dividend aandelen waar je weinig opvolging op doet, zoals zeezout.
- Je kan een etf port maken, eenvoudig of met verschillende accenten
- Je kan enkele holdings uitkiezen, die zijn vaak 1 effect, maar net zoals een etf of een fonds, bevatten die verschillende aandelen.
- Je kan een vorm van vermogens beheerdoen of "laten beleggen" waarbij een algortime voor jou zaken doet
- Je kan professioneel vermogens beheer doen, waar een team specifiek voor jou profiel gaat zaken doen (vergt wel een redelijke minimale som)
- Je kan je abonneren op een beursguru; hopen dat hij het steeds bij het juiste eind heeft, of een site
- Je kan elk jaar kopen wat Paul D'hoorne / Michael van Drogenbroek naar voor schuiven als hun top voor dit jaar
- Ergens een mengeling
Misschien ook vermelden hoeveel tijd je hier in wilt stoppen?
Wie weet kun je fiscaal lange termijnsparen doen (vooral interessant dichtbij 65/67 -10jaar)
Tip; indien je u hierdoor bij een bepaalde broker zou aansluiten, er lopen regelmatig acties of als iemand je aanbrengt kunnen beiden voordeel bij hebben.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je niets van beleggen en al die produkten kent, ben je een vogel voor de kat,en overgeleverd aan het advies van je bank. Dat de bank meer naar hun eigen profijt kijkt,zal je vanzelf wel weten.
Het is trouwens niet de moment om te beleggen,alles staat bijna negatief.
Je betaalt meer aan instapkosten en beheerskosten dan dat het opbrengt.
Zou zeggen , blijf voorlopig weg van aandelen en de beurs en laat je geld op je spaarboekje staan tot er misschien betere tijden komen.
Bedenk dat resultaten uit het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst.
Het is trouwens niet de moment om te beleggen,alles staat bijna negatief.
Je betaalt meer aan instapkosten en beheerskosten dan dat het opbrengt.
Zou zeggen , blijf voorlopig weg van aandelen en de beurs en laat je geld op je spaarboekje staan tot er misschien betere tijden komen.
Bedenk dat resultaten uit het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Als je al _iets_ weet over beleggen zou een interessant om over te beginnen lezen https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium kunnen zijn.RVR schreef: ↑22 oktober 2019, 23:04 Nu zou ik graag met het extra spaargeld iets meer doen dan gewoon op een spaarrekening zetten omdat we er- rekening houdend met de inflatie niet rijker door worden... Ik denk eraan om maandelijks een vast bedrag beschikbaar te stellen...
Zijn er mensen die me tips/tricks kunnen geven van hoe dit aan te pakken en dus even met me kunnen meedenken?
Als je een hoger rendement wil moet je meer risico nemen. Een hoger risico wil zeggen dat je belegging (harder) op en neer kan gaan, of dat je zelf een deel van de belegging kan verliezen.
Je hoeft niet alles in risicovolle beleggingen te plaatsen, en zeker niet in het begin. Het is ook best om het risico te spreiden. Niet alles in een aandeel beleggen. Er zijn fondsen die je geld zullen spreiden over honderden aandelen.
Je kan deze fondsen aankopen via de bank of op de beurs (etf). Via de bank betaal je typisch hoge instapkosten en hoge jaarlijkse beheerskosten.
ETF's hebben lage of geen aankoopkosten en een jaarlijse kost die 1/10 of 1/20 ste is van de bankkosten.
Je hoeft niet alles in risicovolle beleggingen te plaatsen, en zeker niet in het begin. Het is ook best om het risico te spreiden. Niet alles in een aandeel beleggen. Er zijn fondsen die je geld zullen spreiden over honderden aandelen.
Je kan deze fondsen aankopen via de bank of op de beurs (etf). Via de bank betaal je typisch hoge instapkosten en hoge jaarlijkse beheerskosten.
ETF's hebben lage of geen aankoopkosten en een jaarlijse kost die 1/10 of 1/20 ste is van de bankkosten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Keyplan van Keytrade is een fondsenspaarplan dat al vanaf 25 euro kan. Geen bewaarloon, geen instapkosten, alleen beperkte uitstapkosten (als je het binnen de 5 jaar verkoopt, daarna is het gratis). Uiteraard heb je wel de wettelijke taksen, maar daar kan niemand onderuit.
Zij hebben pas hun aanbod van Keyplan aangepast.
Hier https://mijnportefeuille.be/2019/10/11/ ... en-deel-1/ en hier https://mijnportefeuille.be/2019/10/18/ ... en-deel-2/ kan je zien wat de goede fondsen zijn, en alzo het kaf van het koren te scheiden.
Zij hebben pas hun aanbod van Keyplan aangepast.
Hier https://mijnportefeuille.be/2019/10/11/ ... en-deel-1/ en hier https://mijnportefeuille.be/2019/10/18/ ... en-deel-2/ kan je zien wat de goede fondsen zijn, en alzo het kaf van het koren te scheiden.