Wijziging basisrente van 4,20% naar 4,00%
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Re: Wijziging basisrente van 4,20% naar 4,00%
1. Vrees dat onze klanten hun geld massaal gaan terugtrekken na deze beperkte renteverlaging is er niet. Het klopt dat 4% nog steeds een hoge vergoeding is in vergelijking met de marktomstandigheden, maar het is de betrachting van Rabobank.be om de rente permanent zo hoog mogelijk te houden. Het is dan ook logisch dat de rentevoeten niet onmiddellijk met de ECB rente mee naar beneden zijn gehaald, maar dat dit eerder een geleidelijk proces is van weloverwogen rentewijzigingen.kleinespaarder schreef:1. Geldt de vrees dat klanten massaal hun spaargeld terugtrekken bij RABOBANK.be ook? 4 % is eigenlijk al méér dan de marktsituatie toelaat.Rabobank.be schreef: *)Het is onze overtuiging dat een gezonde bank zoals Rabobank.be een gezonde rentepolitiek moet voeren. Dit houdt in dat onze rentevoeten conform de marktsituatie zijn. Een rentevoet die veel hoger ligt dan wat de markt eigenlijk toelaat is uiteindelijk niet gezond voor een bank, en op termijn dus ook niet voor de klant. Wij zijn er eveneens van overtuigd dat de meeste banken, gezien de ingrijpende daling, op korte termijn hun rentevergoedingen zullen herzien. Daarnaast zijn er naar onze mening, omwille van de financiële crisis, nog altijd een aantal banken die een eerder afwachtende houding aannemen, uit vrees dat klanten hun spaartegoeden massaal zouden afhalen. Eens een aantal leidende spelers hun rentebeleid kenbaar maken, zullen volgens ons snel de meeste banken volgen.
2. (De grootbank) RABOBANK Nederland geeft op de 'Rabo InternetLoyaalSparen' 4,5%. Wordt Rabobank.nl dan ook als 'niet gezond' beschouwd door Rabobank.be?
3. In een opiniestuk van dhr S Vermeiren (manager Rabobank.be) gaat hij tekeer tegen een mogelijk wetsvoorstel om de getrouwheidpremie verplicht te maken. Dit vindt dhr Vermeiren niet transparant. Vindt Rabobank.be de verschillende tarieven die het moederhuis gebruikt dan wel een voorbeeld van transparantie? (http://www.rabobank.nl/images/spaarreke ... 947531.pdf)
4. In hetzelfde opiniestuk wordt er geïnsinueerd dat onze minister van Financiën beïnvloed zou worden door Belgische grootbanken. Welke Belgische grootbanken beïnvloeden onze politici? Van waar komt deze informatie? Of gaat het hier gewoon over verdachtmakingen en stemmingmakerij ("wij de eerlijke Nederlanders vs zij de corrupte Belgen")?
2. Rabobank.be voert haar eigen rentepolitiek, los van Rabobank Nederland. Wij hebben dus ook geen inzage of inspraak in het rentebeleid van Rabobank Nederland. De prijsbepaling in Nederland wordt gedaan volgens de lokale financieringsmogelijkheden, uitzetbeleid en omstandigheden in de Nederlandse markt. Gezien de uitermate sterke solvabiliteit van Rabobank Nederland en de grote groei die werd opgetekend de afgelopen maanden, mag u ervan uitgaan dat deze aanbieding past binnen de mogelijkheden op de Nederlandse markt.
3. Zie antwoord op vraag 2
4. De aangekondigde wijzigingen inzake de hervorming van het spaarboekje zijn voor een gedeelte maatregelen die de concurrentiepositie van de kleinere banken verzwakken. Eén van de gevolgen van de hervorming van het spaarboekje is dat de nieuwe maatregelen spaarders zullen ontmoedigen om van bank te veranderen. Voor de overheid en de grootbanken is dit gunstig omdat dit zou zorgen voor een meer stabiele financiële sector. Voor de kleinere banken, die de laatste jaren veel nieuwe klanten konden aantrekken met hogere rentetarieven, is dit uiteraard minder goed nieuws: zij verliezen één van hun belangrijkste troeven om klanten de overstap te laten maken van hun bank.
Ook de klant zal slachtoffer worden. De laatste jaren werd duidelijk een trend vastgesteld waarbij de rentevergoedingen steeds scherper werden, tot uiteindelijk zelfs de grootbanken een bocht van 180° dienden te maken en zich verplicht zagen om ook hoogrentende (internet-) rekeningen te gaan aanbieden. Uiteindelijk zal hieraan een einde komen als de wetgever een wettelijk beperkt tarief verplicht maakt en zullen de spaarders niet meer kunnen profiteren van speciale aanbiedingen van verschillende spelers.
Om aan te tonen dat we niet de enigen zijn die deze mening hebben verwijzen we trouwens graag naar een artikel uit Netto van 31/10/2008: http://netto.tijd.be/dossier/bankencris ... 8-1967.art
Bij de nieuwe spaarregeling zal, zoals iedereen weet, een minimum getrouwheidspremie van 25% moeten gegeven worden. Nu een klein vraagje hieromtrent. Gaat Rabobank.be dan zelf ook hetzelfde principe als bv. Argenta toepassen? D.w.z. als geld in januari op de rekening gezet wordt, deze eind december toch een getrouwheidspremie oplevert. Hierin kan een internetbank nog wel een duidelijk verschil maken met een grootbank.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Zoals steeds kunnen wij geen informatie geven over de toekomstige commerciële politiek die wij gaan voeren. Momenteel zijn wij, zoals iedereen in “blijde” verwachting van het wetsvoorstel. Ook wij weten niet meer dan wat er in de pers verschijnt en zolang de definitieve tekst niet gekend is lijken alle vormen van speculatie ons voorbarig.
Dat antwoord had ik verwacht, maar ik geef u daar dan ook gelijk in. Ik wil hiermee dan vragen om deze suggestie ook op tafel te gooien en de beslissing duidelijk te formuleren bij de nieuwe tarieven, zoals de duidelijke communicatie die Rabobank.be altijd al gevoerd heeft.
Het is eigenlijk schandalig dat die tekst nog steeds niet beschikbaar is. Bovendien is het gisteren nog maar bevestigd in het radioprogramma Peeters & Pichal op Radio 1 dat de nieuwe regeling op 1 januari ingaat.
Het is eigenlijk schandalig dat die tekst nog steeds niet beschikbaar is. Bovendien is het gisteren nog maar bevestigd in het radioprogramma Peeters & Pichal op Radio 1 dat de nieuwe regeling op 1 januari ingaat.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
-
- Jr. Member
- Contacteer:
gisteren tijdens dat radioprogramma werd er ook een voorstel besproken om in belgie alle banken te verplichten om hun spaarente te koppelen aan dat van de ECB van het moment.Vaganzza schreef: Dat antwoord had ik verwacht, maar ik geef u daar dan ook gelijk in. Ik wil hiermee dan vragen om deze suggestie ook op tafel te gooien en de beslissing duidelijk te formuleren bij de nieuwe tarieven, zoals de duidelijke communicatie die Rabobank.be altijd al gevoerd heeft.
Zou dat dan de einde van de concurrentie betekenen?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Over dit voorstel is op verschillende onderdelen van dit forum en in onze communicatie reeds heel wat geschreven.
Ik verwijs graag naar:
- http://www.rabobank.be/nl/mening_van/default.aspx
- https://www.spaargids.be/sparen/index.php?option=com_smf&Itemid=38&topic=3467.0&lang=nl
- https://www.spaargids.be/sparen/index.php?option=com_smf&Itemid=38&topic=3528.0&lang=nl
Het is in ieder geval duidelijk dat, als de nieuwe regeling er komt, dit een serieuze inperking van de concurrentie zou betekenen.
Ik verwijs graag naar:
- https://www.spaargids.be/sparen/index.php?option=com_smf&Itemid=38&topic=3467.0&lang=nl
- https://www.spaargids.be/sparen/index.php?option=com_smf&Itemid=38&topic=3528.0&lang=nl
Het is in ieder geval duidelijk dat, als de nieuwe regeling er komt, dit een serieuze inperking van de concurrentie zou betekenen.
Ik heb zonet ook een deel van mijn centjes weggehaald bij Rabobank ten gunste van een 4,25%-rekening. Maar een deel laat ik voorlopig staan om te spreiden.
Rabo blijft mijn favoriet, alles prima in orde, no-nonsense, en altijd een rendement dat "bij de betere" is.
In ieder geval vind ik persoonlijk dat er niet meer teveel woorden moeten vuil gemaakt worden in verband met spaarrentes tot de nieuwe regeling vanaf 1 januari ingaat, en tot duidelijk is wat dit voor invloed zal hebben op de nieuwe tarieven van de banken.
Dan pas zal het mogelijk zijn om terug een nieuwe strategie te besparen voor het volgende spaar-jaar ^^
In ieder geval vind ik persoonlijk dat er niet meer teveel woorden moeten vuil gemaakt worden in verband met spaarrentes tot de nieuwe regeling vanaf 1 januari ingaat, en tot duidelijk is wat dit voor invloed zal hebben op de nieuwe tarieven van de banken.
Dan pas zal het mogelijk zijn om terug een nieuwe strategie te besparen voor het volgende spaar-jaar ^^
Als het van een zeker heerschap, zijn excellentie senator Wouter Beke afhangt, dan zal het gedaan zijn met bankshoppen en halen de grootbanken hun slag thuis.RaVen schreef: Rabo blijft mijn favoriet, alles prima in orde, no-nonsense, en altijd een rendement dat "bij de betere" is.
Ik ben in de loop van dit jaar klant geworden bij Rabobank.be uit onvrede over de lage rentepolitiek en de manier van werken bij Fortis. Dit was nog voor de grote crisis die het volledige bankwezen deed sidderen.
De voornaamste redenen voor mij om over te stappen naar Rabo waren hun hogere rente, de veiligheid en hun stabiliteit.
Nu moet ik wel zeggen dat het knullig overkomt van Rabobank.be dat ze steeds reclame maakten met hun hoge rentes en nu de eerste zijn om die verlaging door te voeren. Zo zien we weer dat ook Rabobank.be in wezen weinig verschilt van andere banken: altijd mooi nieuws brengen maar als het erop aankomt snel de rente verlagen. Het lijkt er voor mij sterk op dat ze bij Rabo op het einde van het jaar zichzelf een mooie kerstcadeau gedaan hebben want ik heb zo het vermoeden dat deze verlaging hun een behoorlijk bedrag opleveren.
Na nieuwjaar zal ik de situatie evalueren en beslissen of ik van bank zal veranderen.
De voornaamste redenen voor mij om over te stappen naar Rabo waren hun hogere rente, de veiligheid en hun stabiliteit.
Nu moet ik wel zeggen dat het knullig overkomt van Rabobank.be dat ze steeds reclame maakten met hun hoge rentes en nu de eerste zijn om die verlaging door te voeren. Zo zien we weer dat ook Rabobank.be in wezen weinig verschilt van andere banken: altijd mooi nieuws brengen maar als het erop aankomt snel de rente verlagen. Het lijkt er voor mij sterk op dat ze bij Rabo op het einde van het jaar zichzelf een mooie kerstcadeau gedaan hebben want ik heb zo het vermoeden dat deze verlaging hun een behoorlijk bedrag opleveren.
Na nieuwjaar zal ik de situatie evalueren en beslissen of ik van bank zal veranderen.
zit een verdere verlaging er in de komende maanden nog in ?
Zeker weten!kirederf schreef: zit een verdere verlaging er in de komende maanden nog in ?
ik ben al jaren tevreden klant van rabobank en keek ook raar op toen ze als 1 van de eersten hun rente lieten zakken maar ik ben nog wel tevreden en heb vertrouwen in de instelling op zich,
ik weet dat verschillende banken hun rente nu hoog houden om de ontevredenen weg te lokken en ze zullen na nieuwjaar allen snel zakken tot onder rabobank, denk ik,
het is gewoon onverantwoord van een bank om hogere rentes te beloven om ze kort nadat je er klant wordt fel te zakken,
ik heb nog maar eens mijn les geleerd bij die internetrekening van dexia, gewoon klantenwerving om nadien snel voorwaarden te verslechteren,
geen enkele bank is een vzw, wie denkt dat ze iets voor de klant doen is redelijk naief, bij mij is na de laatste 5 jaar sparen rabo de beste gebleken op de anderen, of dit zo zal blijven zal de tijd leren.
ik weet dat verschillende banken hun rente nu hoog houden om de ontevredenen weg te lokken en ze zullen na nieuwjaar allen snel zakken tot onder rabobank, denk ik,
het is gewoon onverantwoord van een bank om hogere rentes te beloven om ze kort nadat je er klant wordt fel te zakken,
ik heb nog maar eens mijn les geleerd bij die internetrekening van dexia, gewoon klantenwerving om nadien snel voorwaarden te verslechteren,
geen enkele bank is een vzw, wie denkt dat ze iets voor de klant doen is redelijk naief, bij mij is na de laatste 5 jaar sparen rabo de beste gebleken op de anderen, of dit zo zal blijven zal de tijd leren.
Ik hoop dan ook dat Rabobank de nodige juridische stappen zal ondernemen tegen de Belgische staat wanneer er bepaalde Europese concurrentieregels met voeten getreden worden.Rabobank.be schreef: Over dit voorstel is op verschillende onderdelen van dit forum en in onze communicatie reeds heel wat geschreven.
Ik verwijs graag naar:
Inderdaad, zoveel verschil maakt het allemaal niet uit. Voor 0,05% verschil ga ik geen dag verlof nemen om dan van de ene naar de andere bank te hollen.FilipC schreef: Van 4,20% naar 4% dat maakt op 100.000€ een verschil van 200€. Kan ik mee leven en heb tot opheden een goed gevoel bij Rabobank.be, das tegenwoordig ook al veel waard.
Ik zit momenteel bij Deutsche Bank, Fortis en ING. Voorlopig blijf ik nog even bij Fortis. Mijn loon wordt er gestort, ik heb er verzekeringen lopen, ze geven nog veel intrest nu. Ik kijk nog even de kat uit de boom en zal dan naar een andere bank verhuizen. Ik twijfel nog tussen KBC en Rabo. Beiden lijken me vrij veilig.