Windenergiecoöperatieve van EDF Luminus: uittreden
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Windenergiecoöperatieve van EDF Luminus: uittreden
Ik overweeg in te tekenen op aandelen van de nieuwe coöperatieve windenergie van EDF Luminus, Wind Together.
Bij het lezen van de FAQ valt het mij op dat bij het uittreden, het terugbetaalde kapitaal kan verminderd worden:
"Wanneer u uw aand(e)l(en) terugneemt uit de coöperatie, hebt u recht op (maximaal) de
nominale waarde van uw aand(e)l(en), dus 125 euro/aandeel, desgevallend verminderd met
de boekhoudkundige minwaarde (op basis van de goedgekeurde balans van het lopende
boekjaar) ."
Ik weet dat coöperatieve deelbewijzen echte aandelen zijn en dat de terugbetaling van het kapitaal nooit gegarandeerd is (remember Arcopar). Maar wordt de boekhoudkundige waarde van coöperatieve aandelen effectief elk jaar aangepast om het kapitaal te berekenen dat aan de uittreders terugbetaald wordt? Of wordt de boekhoudkundige waarde enkel 'aangepast' in uitzonderlijke omstandigheden?
Ik dacht dat de waarde van coöperatieve aandelen in normale omstandigheden niet fluctueert. Toch?
Bij het lezen van de FAQ valt het mij op dat bij het uittreden, het terugbetaalde kapitaal kan verminderd worden:
"Wanneer u uw aand(e)l(en) terugneemt uit de coöperatie, hebt u recht op (maximaal) de
nominale waarde van uw aand(e)l(en), dus 125 euro/aandeel, desgevallend verminderd met
de boekhoudkundige minwaarde (op basis van de goedgekeurde balans van het lopende
boekjaar) ."
Ik weet dat coöperatieve deelbewijzen echte aandelen zijn en dat de terugbetaling van het kapitaal nooit gegarandeerd is (remember Arcopar). Maar wordt de boekhoudkundige waarde van coöperatieve aandelen effectief elk jaar aangepast om het kapitaal te berekenen dat aan de uittreders terugbetaald wordt? Of wordt de boekhoudkundige waarde enkel 'aangepast' in uitzonderlijke omstandigheden?
Ik dacht dat de waarde van coöperatieve aandelen in normale omstandigheden niet fluctueert. Toch?
Re: Windenergiecoöperatieve van EDF Luminus: uittreden
"De coöperatieve vennootschap wordt opgericht vanuit de wens burgers de mogelijkheid te bieden te investeren in Hernieuwbare Energieprojecten en te delen in de opbrengsten van deze projecten en niet vanuit een financieringsnood."

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In de praktijk hangt het af van coöperatieve tot coöperatieve. Sommigen verlieslatende coöperatieven willen geen (extra) gezeur en betalen gewoon het nominale bedrag terug (of gaan over tot een algemene uittredingsstop), andere berekenen effectief de boekwaarde. Lampiris Coop doet bijvoorbeeld dat laatste.
Edit: ik zou zelf nooit in een coöperatieve stappen die gecontroleerd wordt door een gigant zoals EDF. Er zijn veel andere kleinschaligere initatieven die ook beter aansluiten bij de coöperatieve gedachte. Maar goed, iedereen doet natuurlijk wat hem/haar het beste lijkt.
Edit: ik zou zelf nooit in een coöperatieve stappen die gecontroleerd wordt door een gigant zoals EDF. Er zijn veel andere kleinschaligere initatieven die ook beter aansluiten bij de coöperatieve gedachte. Maar goed, iedereen doet natuurlijk wat hem/haar het beste lijkt.
-
anonymous9
Centiem, ik denk dat men gewoon de boekwaarde per aandeel zal hanteren. Is zeer makkelijk, gewoon equity value gedeeld door aantal aandelen. Is eigenlijk een zeer kleine (en zelfs geen) moeite voor een bedrijf om dat te berekenen. De boekhoudkundige waarde verandert voortdurend, en de waarde kan je zelf berekenen vanuit de jaarverslagencentiem schreef:Ik overweeg in te tekenen op aandelen van de nieuwe coöperatieve windenergie van EDF Luminus, Wind Together.
boekjaar) ."
Hun statuten bepalen dat je bij uittreding nooit en hogere waarde kunt krijgen. In bet beste geval hetzelfde, of minder...Poldermol schreef:Centiem, ik denk dat men gewoon de boekwaarde per aandeel zal hanteren. Is zeer makkelijk, gewoon equity value gedeeld door aantal aandelen.
Er zijn inderdaad kleinere initiatieven die eerder het bekijken waard zijn.
Daarstraks las ik in een tijdschrift over Wind Together. Maar als ik het hier zo lees, zijn jullie hier niet zo positief over, ondanks een nettorendement van 4,4%.johann schreef:Edit: ik zou zelf nooit in een coöperatieve stappen die gecontroleerd wordt door een gigant zoals EDF. Er zijn veel andere kleinschaligere initatieven die ook beter aansluiten bij de coöperatieve gedachte. Maar goed, iedereen doet natuurlijk wat hem/haar het beste lijkt.
Mij lijkt het een mooie diversificatie, die toch nog wat rendement biedt. Het maximale bedrag waarmee je kan instappen, is ook beperkt : 3000 euro.
In 2 posts lees ik dat er andere kleinschaligere initiatieven zijn. Kan er iemand deze laten weten, zodat ik ze eens kan bekijken ?
Er zijn ook nog Limburg wind en BeauVent.
en ecopower...
Bedankt voor jullie reacties.
Bij Limburg Wind is het al een jaar niet meer mogelijk om in te tekenen.
Bij BeauVent, beperkt tot 1 aandeel van 250 euro. Als er nieuwe projecten komen, kan je ook daar instappen voor 250 euro.
Bij Ecopower is de info gedateerd (gegevens 2014 zijn de meest recente). Hen heb ik alvast een mail gestuurd.
Al bij al vind ik precies Luminus dan toch niet zo slecht (als gedeeltelijk alternatief voor de Letermebon die binnenkort afloopt). En de kans dat ze failliet gaan lijkt me ook kleiner. Of zie ik dat verkeerd ?
Bij Limburg Wind is het al een jaar niet meer mogelijk om in te tekenen.
Bij BeauVent, beperkt tot 1 aandeel van 250 euro. Als er nieuwe projecten komen, kan je ook daar instappen voor 250 euro.
Bij Ecopower is de info gedateerd (gegevens 2014 zijn de meest recente). Hen heb ik alvast een mail gestuurd.
Al bij al vind ik precies Luminus dan toch niet zo slecht (als gedeeltelijk alternatief voor de Letermebon die binnenkort afloopt). En de kans dat ze failliet gaan lijkt me ook kleiner. Of zie ik dat verkeerd ?
-
anonymous9
Bij Beauvent was er recent een kapitaalsverhoging die ze maar niet volzet kregen, is die ondertussen al gesloten? Want toen kon je wel meteen meer dan 1 aandeel kopen
de laagste prijs...men kan vrees ik nog niet intekenen
https://www.eoly.be/nl/b2c/node/24/
https://www.eoly.be/nl/b2c/node/24/
Iemand ervaring met wind4flanders ?
http://www.editiepajot.com/regios/9/articles/50954
http://www.editiepajot.com/regios/9/articles/50954