winst opnemen of verder laten evolueren
TIP
Re: winst opnemen of verder laten evolueren
Met die instelling kan je evengoed je geld onder je matras opbergen.
Als je een zo hoog mogelijk rendement wilt behalen moet je zoveel mogelijk geld, dat je niet nodig hebt, beleggen.
Als je van mening bent dat interesten afhalen geen groot verschil maakt, google dan maar eens 'the power of compounding' en kijk bij het tabblad afbeeldingen naar de grafiekjes.
1. Eurostoxx50 kan men niet echt een referentie noemen. Dus misschien niet het beste voorbeeld.
2. Niet vergeten mee te tellen wat je elk jaar van dividenden hebt geoogst.
Eind vorig jaar zijn er ook een reeks posts geweest van mensen die dan verkocht hebben "om hun winst veilig te stellen" sinds dan hebben ze 10a20% winst gemist.
Het beste is een plan op te stellen en dat te volgen en je niet te laten leiden door je emoties van hoge of lage koersen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Zoals steeds ligt de waarheid in het midden ... de Euro Stoxx 5O stond rond 5.5OO negentien jaar
geleden, nu 3.5O5 !
geleden, nu 3.5O5 !
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
het gaat hier om een 'sector' fonds ; daar zou ik toch ook winst afromen en gewoon kijken of er zich een andere sector (of land) mogelijks aandient om dezelfde rit nog eens over te doen.
Zo ga je verder aan spreiding van jouw risico doen zonder in te boeten aan mogelijke opbrengst.
Vraag? welk sector fonds
welk land 
Zo ga je verder aan spreiding van jouw risico doen zonder in te boeten aan mogelijke opbrengst.
Vraag? welk sector fonds

Ik heb ondertussen mijn portefeuille, met daarin 17 fondsen, even onder de loep genomen en concludeer dat ik van die 17 er toch 10 (na 3 jaar en/of meer) van de hand ga doen. De centen brengen meer op bij NIBC op een direkte spaarrekening dan in dat fondsenpakket.
Ook het vermogensbeheer (bij MeDirect) denk ik van de hand te doen, nog geen 3% op een dikke 3 jaar + zij kopen en verkopen, maar of dat steeds met de nodige kennis is heb ik grote twijfels. Zo heb ik al meegemaakt dat er verkochte deelbewijzen duurder worden terug gekocht na enkele maanden.
Ik hoop die zaken in schoonheid voor mij af te sluiten en me niet meer te wagen aan dat risicogedoe. Ik heb er teveel moeten voor doen om nu dit te zien smelten als sneeuw voor de zon.
Ook het vermogensbeheer (bij MeDirect) denk ik van de hand te doen, nog geen 3% op een dikke 3 jaar + zij kopen en verkopen, maar of dat steeds met de nodige kennis is heb ik grote twijfels. Zo heb ik al meegemaakt dat er verkochte deelbewijzen duurder worden terug gekocht na enkele maanden.
Ik hoop die zaken in schoonheid voor mij af te sluiten en me niet meer te wagen aan dat risicogedoe. Ik heb er teveel moeten voor doen om nu dit te zien smelten als sneeuw voor de zon.
Tjah, fondsen + uitbesteed beheer, is gelijk uw bankkaart met code aan een dakloze geven. Gewoon paar ETF’s kopen en je hoeft er nooit meer iets aan te doen ...E10ne schreef: ↑4 mei 2019, 13:27 Ik heb ondertussen mijn portefeuille, met daarin 17 fondsen, even onder de loep genomen en concludeer dat ik van die 17 er toch 10 (na 3 jaar en/of meer) van de hand ga doen. De centen brengen meer op bij NIBC op een direkte spaarrekening dan in dat fondsenpakket.
Gemoedsrust is ook veel waard. Maar dat heeft ook zijn prijs : indien het kapitalisatiefondsen betreft komt
de fiskus nog eens langs : TOB 1,32 % bij verkoop ...
de fiskus nog eens langs : TOB 1,32 % bij verkoop ...
Maar niet bij beursgenoteerde fondsen (ETF) waar dit maar 0,15% is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Beleggingsstratefienen hebben typisch vele jaren nodig om zich te bewijzen. Drie jaar is niet veel: bvb van de small cap/value strategie word gezegd dat een horizon van 10x zolang nodig is.E10ne schreef: ↑4 mei 2019, 13:27 Ik heb ondertussen mijn portefeuille, met daarin 17 fondsen, even onder de loep genomen en concludeer dat ik van die 17 er toch 10 (na 3 jaar en/of meer) van de hand ga doen. De centen brengen meer op bij NIBC op een direkte spaarrekening dan in dat fondsenpakket.
Wat was je strategie?
Wat is je verhouding aandelen tov stabiele beleggingen zoals obligaties en spaarboekjes? Deze verhouding is het meest bepalend voor je beleggingsresultaat.
Hoe is je sectorverdeling? En de verdeling volgens aandelengrootte?
17 fondsen is inderdaad veel. Ofwel heb je een heel deel overlap; ofwel vormen al snel fondsen samen een goede gediversifieerde portefeuille; maar dan koop je beter een indexfonds.
Uit je bericht meen in ook te begrijpen dat je in aktieve fondsen belegde? Als je meerdere aktieve fondsen samen gooit is er veel kans dat je resultaat terug neutraal volgens de markt is
Jebetaald dan 1.5-2.5% per jaar aan de fondsbeleggers om elkaar tegen te werken.
Dat het gemakkelijker zou zijn, akkoord. Maar dat het beter is? Dat is iets wat jij zelf graag aanneemt als waarheid, maar daarom is het nog niet zo.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Ik treed B7 bij. Als je ziet dat Warren Buffet en zijn team de voorbije 10 jaar een stuk minder rendement hebben dan gewoon de S&P500 zonder enige inspanning te volgen ... wat zitten die mannen met hun dikke pré daar dan te doen?
Het is een sjansespel het beter trachten te doen dan de index.
Hierbij het vervolg van de Rising Wedge uitbraak op de belangrijkste index ter wereld en hoe dit er uit ziet op de 15 minuten grafiek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je voor een specifieke strategie kiest dan kan die beter of slechter presteren dan een algemene index. Er valt wat te zeggen voor het uitkiezen van een specifiek fonds of een aantal individuele aandelen, al is dat niet mijn aanpak.
Anderzijds, als je 17 verschillende fondsen bezit vraag ik me ook af hoeveel 'strategie' er overblijft? Dan kies je voor vlees noch vis.
Ik volg B7H4long dat je in dat geval beter een algemene index aanschaft. In dat geval zal je min of meer hetzelfde resultaat behalen maar met veel minder kosten.
In dit topic ging het eigenlijk over winst nemen op een technologiefonds.
Dus eventjes kijken hoe de wig uitgespeeld is op de grootste technologie ETF de QQQ.
De topic opener heeft dus eigenlijk op de top zijn stukken verkocht, terwijl de euforie dan het grootst is.
Dit lukte me vroeger als beginner niet. Bravo als je een beginner bent en met zo een discipline zou je een heel goede trader kunnen worden.
Dus eventjes kijken hoe de wig uitgespeeld is op de grootste technologie ETF de QQQ.
De topic opener heeft dus eigenlijk op de top zijn stukken verkocht, terwijl de euforie dan het grootst is.
Dit lukte me vroeger als beginner niet. Bravo als je een beginner bent en met zo een discipline zou je een heel goede trader kunnen worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.