Wisselen ziekenfonds
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Wisselen ziekenfonds
Betaal al meer dan 45 jaar via domiciliering al mijn rekeningen, en dat zijn er wel wat van verschillende leveranciers en nog nooit iets mee mis gelopen..
Is toch gemakkelijk, dus zo dom is da niet, en als er iets mis zou gaan, kan ik direkt mijn geld terugkrijgen van de bank zonder enige gedoe..
Wij zijn beiden gepensioneerd. We gingen beide van CM naar HKIZ, dat maakt 198€ per jaar netto in de pocket. Dat geld kunnen we vrij besteden zonder regeltjes en papiertjes. Al de VOORDELEN om klanten te lokken zijn aan ons niet besteed. Wij hebben veel spijt dat we die VRIJE verzekeringen zo lang betaald hebben. Maar, nu ze dat verplicht hebben gemaakt pik ik dat niet meer.
Wat is H K I ZJT41 schreef: ↑13 september 2021, 18:44 Wij zijn beiden gepensioneerd. We gingen beide van CM naar HKIZ, dat maakt 198€ per jaar netto in de pocket. Dat geld kunnen we vrij besteden zonder regeltjes en papiertjes. Al de VOORDELEN om klanten te lokken zijn aan ons niet besteed. Wij hebben veel spijt dat we die VRIJE verzekeringen zo lang betaald hebben. Maar, nu ze dat verplicht hebben gemaakt pik ik dat niet meer.

dienstverlening is niet zo goed en voordelen ook veel minder,je moet een koe niet vergelijken met een kalfJT41 schreef: ↑13 september 2021, 18:44 Wij zijn beiden gepensioneerd. We gingen beide van CM naar HKIZ, dat maakt 198€ per jaar netto in de pocket. Dat geld kunnen we vrij besteden zonder regeltjes en papiertjes. Al de VOORDELEN om klanten te lokken zijn aan ons niet besteed. Wij hebben veel spijt dat we die VRIJE verzekeringen zo lang betaald hebben. Maar, nu ze dat verplicht hebben gemaakt pik ik dat niet meer.
Koe en kalf, vertel nu eens waarom betalen voor iets waar anderen van profiteren.
Als jong en kids is het een ander verhaal.
Maar welke voordelen geniet men als 60 +.
Nu sommige van die goede aanvaarden u niet als 60 +.
Nog een tekening bij.
Ga verder dromen maar, alle die onzin maar op de schop.
Maar ja verzekeringen, x aantal maal pay en dan na x jaar recht op voordeel.
En dan gaat men ouderen verwijten, dat ze op hunne portemonnee gaan letten.
Natuurlijk als u wilt sponsoren welkom hoor.
Dreaming.
Estate Guru believer.
Zal vermoedelijk HZIV zijn - https://www.caami-hziv.fgov.be/nl
Ik ben weliswaar ook overgestapt naar HZIV, maar ik kan me inbeelden dat de tandzorg bij CM toch wel de moeite waard is voor een 60+'er.
Er zijn nog voordelen van pakweg de CM, maar je moet die voor je eigen situatie bekijken: https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... lfabetisch
Heb je geen kinderen, geen 50+'er of mogelijke onderliggende kwaaltjes, dan zie ik er het nut niet van in. Dat was voor mij de reden om de CM in te ruilen voor HZIV (en het feit dat hun jaarlijkse kost wel ieder jaar significant naar boven ging).
Er zijn nog voordelen van pakweg de CM, maar je moet die voor je eigen situatie bekijken: https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... lfabetisch
Heb je geen kinderen, geen 50+'er of mogelijke onderliggende kwaaltjes, dan zie ik er het nut niet van in. Dat was voor mij de reden om de CM in te ruilen voor HZIV (en het feit dat hun jaarlijkse kost wel ieder jaar significant naar boven ging).
Ik was heel lang aangesloten bij het Onafhankelijk Ziekenfonds. En ben een paar jaar geleden overgestapt naar het HZIV. Dit om dat ik eigenlijk enkel de wettelijke verzekering gebruikte.
Het idee was om wat ik uitspaarde aan bijdragen aan het ziekenfonds te sparen intern en zo te zien of dat een goed idee was/is. Mijn tandarts is met pensioen gegaan. Ben ergens anders moeten gaan. Heel goed maar prijzig. Heb serieuze tandkosten. Ik verklaar het experiment als beëindigd.
Ik heb alles zitten uitpluizen en denk dat ik mijn traject gevonden heb. Ik sluit mij aan bij de CM vanaf 1 januari 2022.
https://campaigns.cm.be/tandvoordeel-1
Ik heb dan blijkbaar direct recht op een tussenkomst van 60% van de kostprijs van een tandprothese tot een maximum van 1050 euro. Ik moet dan wel zien dat die behandeling kan gebeuren in januari-februari-maart.
Dit aangezien ik vanaf 1 april 2022 wil overstappen naar de Liberale Mutualiteit. Die hebben een lage ledenbijdrage voor het ziekenfonds zelf. En een goede extra tandenverzekering tegen een scherpe prijs. Vanwege mijn verjaardag moet ik wel aansluiten in april om te kunnen instappen aan de lagere bijdrage. Die verzekering heeft slechts een wachttijd van 6 maanden.
https://www.lm-ml.be/nl/goed-verzekerd/denta-plus
Ik geef toe dat het niet schoon is wat ik wil gaan doen ten opzichte van de CM. Maar ik heb hun reglement niet geschreven.
Van hun website "Voor iedereen, zonder wachttijd. Dit voordeel zit standaard in je CM-lidmaatschap. Er is geen wachttijd, ook niet voor nieuwe leden. Het voordeel geldt meteen voor plaatsingen en behandelingen vanaf 1 januari 2021. "
Het enige wat ik mij nog afvraag is over een administratief bezwaar is om zo snel nogmaals van ziekenfonds te veranderen. Ik kan er niets over vinden. Zal wel zeer ongebruikelijk zijn.
Het idee was om wat ik uitspaarde aan bijdragen aan het ziekenfonds te sparen intern en zo te zien of dat een goed idee was/is. Mijn tandarts is met pensioen gegaan. Ben ergens anders moeten gaan. Heel goed maar prijzig. Heb serieuze tandkosten. Ik verklaar het experiment als beëindigd.
Ik heb alles zitten uitpluizen en denk dat ik mijn traject gevonden heb. Ik sluit mij aan bij de CM vanaf 1 januari 2022.
Ik heb dan blijkbaar direct recht op een tussenkomst van 60% van de kostprijs van een tandprothese tot een maximum van 1050 euro. Ik moet dan wel zien dat die behandeling kan gebeuren in januari-februari-maart.
Dit aangezien ik vanaf 1 april 2022 wil overstappen naar de Liberale Mutualiteit. Die hebben een lage ledenbijdrage voor het ziekenfonds zelf. En een goede extra tandenverzekering tegen een scherpe prijs. Vanwege mijn verjaardag moet ik wel aansluiten in april om te kunnen instappen aan de lagere bijdrage. Die verzekering heeft slechts een wachttijd van 6 maanden.
https://www.lm-ml.be/nl/goed-verzekerd/denta-plus
Ik geef toe dat het niet schoon is wat ik wil gaan doen ten opzichte van de CM. Maar ik heb hun reglement niet geschreven.
Van hun website "Voor iedereen, zonder wachttijd. Dit voordeel zit standaard in je CM-lidmaatschap. Er is geen wachttijd, ook niet voor nieuwe leden. Het voordeel geldt meteen voor plaatsingen en behandelingen vanaf 1 januari 2021. "
Het enige wat ik mij nog afvraag is over een administratief bezwaar is om zo snel nogmaals van ziekenfonds te veranderen. Ik kan er niets over vinden. Zal wel zeer ongebruikelijk zijn.
"heb alles zitten uitpluizen en denk dat ik mijn traject gevonden heb. Ik sluit mij aan bij de CM vanaf 1 januari 2022.
Dit aangezien ik vanaf 1 april 2022 wil overstappen naar de Liberale Mutualiteit. Die hebben een lage ledenbijdrage voor het ziekenfonds zelf. En een goede extra tandenverzekering tegen een scherpe prijs. Vanwege mijn verjaardag moet ik wel aansluiten in april om te kunnen instappen aan de lagere bijdrage. Die verzekering heeft slechts een wachttijd van 6 maanden."
Zo simpel werkt dat niet, je moet minstens EEN JAAR bij een zeikenfonds blijven voor je kan overstappen, dit is wettelijk zo
Dit aangezien ik vanaf 1 april 2022 wil overstappen naar de Liberale Mutualiteit. Die hebben een lage ledenbijdrage voor het ziekenfonds zelf. En een goede extra tandenverzekering tegen een scherpe prijs. Vanwege mijn verjaardag moet ik wel aansluiten in april om te kunnen instappen aan de lagere bijdrage. Die verzekering heeft slechts een wachttijd van 6 maanden."
Zo simpel werkt dat niet, je moet minstens EEN JAAR bij een zeikenfonds blijven voor je kan overstappen, dit is wettelijk zo
Aha. Dat had ik nog niet gevonden. Bedankt Paul. - Dan zal ik waarschijnlijk aansluiten bij de Liberale vanaf 1 januari. CM-route is interessanter op korte termijn. Liberale lijkt mij beter op lange termijn.
Hallo
Ik denk eraan om over te stappen van CM naar de Voorzorg.
Daar onze kids 6+ zijn krijgen we bij de voorzorg tot 12j meer terugbetaald als we naar de dokter moeten (eigen bijdrage).
Bij CM is dat maar tot 6j.
Krijg ik het lidgeld dat ik aan CM betaald heb, pro rata terug? Moet ik dat ergens navragen of komt dat automatisch?
Nog dingen waar ik op moet letten? Voor-/nadelen?
Ik denk eraan om over te stappen van CM naar de Voorzorg.
Daar onze kids 6+ zijn krijgen we bij de voorzorg tot 12j meer terugbetaald als we naar de dokter moeten (eigen bijdrage).
Bij CM is dat maar tot 6j.
Krijg ik het lidgeld dat ik aan CM betaald heb, pro rata terug? Moet ik dat ergens navragen of komt dat automatisch?
Nog dingen waar ik op moet letten? Voor-/nadelen?
Goed de voorwaarden voor die tussenkomst bekijken
Er is enkel een tussenkomst indien er geen recht op de tegemoetkoming van de wettelijke ziekteverzekering voor uitneembare tandprothesen is.
Onder bepaalde voorwaarden vergoedt de ziekteverzekering deze prothesen. Dit is wettelijk beschreven en verschilt voor kinderen en volwassenen. Kom je in aanmerking voor de tegemoetkoming door de ziekteverzekering? Dan gelden de wettelijke tarieven en is er geen terugbetaling vanuit het CM-voordeeL
Er is enkel een tussenkomst indien er geen recht op de tegemoetkoming van de wettelijke ziekteverzekering voor uitneembare tandprothesen is.
Onder bepaalde voorwaarden vergoedt de ziekteverzekering deze prothesen. Dit is wettelijk beschreven en verschilt voor kinderen en volwassenen. Kom je in aanmerking voor de tegemoetkoming door de ziekteverzekering? Dan gelden de wettelijke tarieven en is er geen terugbetaling vanuit het CM-voordeeL
Remgeld kinderen CM: tot 7 jaar krijg je het remgeld terug Voorzorg:tot 12 jaar krijg je het remgeld terugbetaald
hier gaat het mij over, niet tandzorg...
hier gaat het mij over, niet tandzorg...
"Remgeld" is bij alle mutualiteiten hetzelfde, want dat valt onder de wettelijk bepaalde "verplichte verzekering", waarvan de voorwaarden worden bepaald door het RIZIV (Rijks-Instituut voor Ziekte- en Invaliditeits-Verzekering).
Als bepaalde mutualiteiten méér terugbetalen, valt dat niet onder "remgeld" maar onder hun "aanvullende verzekering" en die verschilt van mutualiteit tot mutualiteit.
Vergelijken van ziekenfondsen kan hier op Spaargids.be.
Hou er rekening mee dat er soms onderling (grote) verschillen zijn binnen dezelfde groep van ziekenfondsen en ook verschillen van streek tot streek.
Hou er rekening mee dat er soms onderling (grote) verschillen zijn binnen dezelfde groep van ziekenfondsen en ook verschillen van streek tot streek.
https://www.spaargids.be/sparen/ziekenf ... ijken.htmlZiekenfondsen vergelijken
Aansluiten bij een ziekenfonds is verplicht. Maar welk ziekenfonds past het best bij uw situatie? Spaargids verzamelde alle voordelen en terugbetalingen. We maken vergelijken een stuk eenvoudiger. Starten doet u door de postcode van uw woonplaats in te geven. Dan vergelijkt u meteen de ziekenfondsen uit uw buurt.