woning schenken aan kinderen <> kosten voor WZC
woning schenken aan kinderen <> kosten voor WZC
Dilemma: ouders vragen zich af als ze hun woning beter niet schenken aan kinderen (vermijden successierechten) omdat ze deze mogelijks nodig zouden hebben om zorg in WZC te betalen...
Misschien is het toch het interessants om die schenking te doen omdat het ook niet heel zeker is als ze wel in een WZC gaan belanden en hoe lang dit gaat duren?
Als ze dan in een WZC raken en niet meer kunnen betalen, misschien kunnen kinderen dan bijspringen met eventuele huurinkomsten van de verkregen woning...?
Graag jullie inzichten.
Misschien is het toch het interessants om die schenking te doen omdat het ook niet heel zeker is als ze wel in een WZC gaan belanden en hoe lang dit gaat duren?
Als ze dan in een WZC raken en niet meer kunnen betalen, misschien kunnen kinderen dan bijspringen met eventuele huurinkomsten van de verkregen woning...?
Graag jullie inzichten.
Re: woning schenken aan kinderen <> kosten voor WZC
Successierechten op een woning zijn afzonderlijk van de rest van de rest van de erfenis.
Met 3 kinderen blijven de erfenisrechten onder 3 en 9% voor een woning tot 750k.
Speek met een notaris.
Met 3 kinderen blijven de erfenisrechten onder 3 en 9% voor een woning tot 750k.
Speek met een notaris.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Geen schenking doen , dat is het beste voor hun gemoedsrust. De erfenisrechten in eerst lijn vallen overigens best wel mee.
Laatst gewijzigd door Brembos op 1 november 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dan is het voor u te hopen dat alle kinderen op een vredevolle manier met jullie en mekaar blijven omgaan. Je wilt niet weten hoeveel mensen ik ken waar een van de kinderen met de familie gebroken heeft.
-
- Verbannen Gebruiker
Een woning schenken is even duur als een woning erven. Dus dat maakt geen verschil.Patrickd schreef: ↑1 november 2023, 13:03 Dilemma: ouders vragen zich af als ze hun woning beter niet schenken aan kinderen (vermijden successierechten) omdat ze deze mogelijks nodig zouden hebben om zorg in WZC te betalen...
Graag jullie inzichten.
Een woning erven of geschonken krijgen in onverdeeldheid, als kinderen, klinkt misschien mooi, maar is niet praktisch. En daarna zijn er weer kosten om uit de onverdeeldheid te treden. En problemen als de ene wil verbouwen, de ander niet. Of wil verkopen en de ander niet.
Als 1 van de kinderen het huis wil: verkoop het aan het ene kind, dat andere kinderen moet compenseren.
Indien niet: verkoop het aan een vreemde.
In beide gevallen spreek je een huurprijs af zolang ouders er blijven wonen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij woning naar kinderen is schenkbelasting 3%, erfbelasting is 3% op eerste schijf en hoger daarboven.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 november 2023, 14:08 Een woning schenken is even duur als een woning erven. Dus dat maakt geen verschil.
Edit: niet dat daarom schenken per se het interessantste is, er zijn nog andere aspecten, zoals je er aanhaalt ...
Het spijt me, misschien bedoelt u het goed, maar ik vind deze reactie weinig bijdragen.EarthNvstr1 schreef: ↑1 november 2023, 13:31Er zijn héél veel mogelijkheden. Keuze hangt af van situatie en voorkeuren.
Te bespreken met notaris.
Voor mij komt het eerder over als: vraag het aan de notaris in plaats van hier op dit forum.
Voorkeuren kunnen er pas komen als men goed is ingelicht, vandaar mijn vraag om inlichtingen.
(want daar komt het op neer)
situatie: welke mogelijkheden zijn er, dan kan/wil ik ze wel invullen...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Sorry maar hij heeft toch gelijk of niet? Zo een zaken bespreek je toch best met een notaris ipv op een forum waar met alle respect de kans veel groter is dat je fout ingelicht wordt. Persoonlijk kan ik enkel zeggen dat ik via een mail antwoord zal krijgen van mijn notaris en is het te ingewikkeld via mail doet hij een voorstel om via video call of afspraak alles te verduidelijken. Dit is gratis en het is niet dat ik jaarlijks bij hen kom.Patrickd schreef: ↑1 november 2023, 14:28Het spijt me, misschien bedoelt u het goed, maar ik vind deze reactie weinig bijdragen.EarthNvstr1 schreef: ↑1 november 2023, 13:31
Er zijn héél veel mogelijkheden. Keuze hangt af van situatie en voorkeuren.
Te bespreken met notaris.
Voor mij komt het eerder over als: vraag het aan de notaris in plaats van hier op dit forum.
Voorkeuren kunnen er pas komen als men goed is ingelicht, vandaar mijn vraag om inlichtingen.
Ik beschouw dit als "vooraf-informatie", de basis zou je kunnen zeggen...om dan al een beetje ingelicht tot concrete vragen kunt komen waarmee je naar de notaris kunt stappen.dave1976 schreef: ↑1 november 2023, 14:54Sorry maar hij heeft toch gelijk of niet? Zo een zaken bespreek je toch best met een notaris ipv op een forum waar met alle respect de kans veel groter is dat je fout ingelicht wordt. Persoonlijk kan ik enkel zeggen dat ik via een mail antwoord zal krijgen van mijn notaris en is het te ingewikkeld via mail doet hij een voorstel om via video call of afspraak alles te verduidelijken. Dit is gratis en het is niet dat ik jaarlijks bij hen kom.Patrickd schreef: ↑1 november 2023, 14:28
Het spijt me, misschien bedoelt u het goed, maar ik vind deze reactie weinig bijdragen.
Voor mijn dokter spaar ik ook mijn vragen op zodat hij zijn tijd zo efficiënt mogelijk kan besteden.
Volgens mij doet iedereen wat hij wil, maar ik ambeteer niet graag mensen voor in hun ogen onnozele vragen...
Met bepaalde reacties ben ik hier ondertussen zelf gaan verder zoeken en kom tot volgende:
schenking ouder-kind aan gunsttarief 3% is bij woning aan hypothetische prijs van € 350000 is dan € 10500.
Erfbelasting bij zelfde waarde woning zou dan € 46500 zijn.
(3% op 1ste schijf van € 50000, 9% op 2de schijf van € 200000 en 27% op 3de schijf van € 10000)
Daardoor lijkt het interessanter om te schenken, zie ik dit goed?
Eens gegeven is gegeven, je kan het niet meer ongedaan maken.
Om zever en onderling ambras te voorkomen verkoop het en leef het geld op.
Kom je niet toe is er de "" kind - ouderplicht "" om bij te dragen in het levens onderhoud.
Om zever en onderling ambras te voorkomen verkoop het en leef het geld op.
Kom je niet toe is er de "" kind - ouderplicht "" om bij te dragen in het levens onderhoud.
Wel extreem dat je beroep doet op je kinderen als je + 40 jaar geleden (ik ga hier van uit gezien suggestie woonzorgcentra) een woning voor een appel en ei hebt gekocht. En ja, ik neem de rente mee in beschouwing.
Het is niet zeker dat er op de kids beroep moet gedaan worden.
Ten andere mogen de kids al blij zijn dat de ouders een eigendom verwerft hebben waar ze hun verblijf mee kunnen bekostigen in het WZC.
Bijdrage plicht " kinderen - ouders ) is wettelijk verplicht als ze met hun pensioen niet toekomen om het woonzorgcentra te bekostigen..
Nu kan het mee betaald worden met de verkoop van hun eigendom..
( Ten Andere zijn er WZC die een hypotheek op je eigendom nemen om zeker te zijn dat de fakturen betaald worden.. ) Zolang die hypotheek erop staat kan je het niet verkopen of die moet eerst gelicht worden; )
Patrickd schreef: ↑1 november 2023, 13:03 Dilemma: ouders vragen zich af als ze hun woning beter niet schenken aan kinderen (vermijden successierechten) omdat ze deze mogelijks nodig zouden hebben om zorg in WZC te betalen...
Graag jullie inzichten.
Een schenking gaat in drie zijn.
Bijdragen voor wzc gaat afhankelijk zijn van inkomen van de drie kinderen.