woonbonus bij inkoop woning
TIP
woonbonus bij inkoop woning
Geachte,
ik zit met een vraagje : ik ben verwikkeld in een echtscheiding EOT en zou het huis inkopen. De bank zegt dat ik maar kan genieten van de woonbonus indien ik dit jaar nog eigenaar wordt van het huis en dit jaar nog een lening afsluit. De notaris meldt mij dat ik dit jaar geen enige eigenaar meer kan worden gezien de scheiding dit jaar niet meer kan ingeschreven worden in de registers van de burgerlijke stand.
Is het dan niet voldoende om van de woonbonus te kunnen genieten als de akte EOT dit jaar nog bij de notaris wordt verleden of getekend en erin vermeld wordt dat ik het huis van mijn (ex) partner afkoop, mijn (ex)partner nog meetekent voor de lening maar dan bij scheiding uit de lening wordt geschreven en er ook vermeld wordt als de scheiding eventueel niet doorgaat er geen doel meer is van de lening zodat de lening ongegrond wordt gemaakt.
Met dank voor uw toelichting want ik denk dat er meer mensen met dit probleem nu zitten dat de echtscheiding maar in 2015 wordt uitgesproken doch werd ingeleid in 2014.
ik zit met een vraagje : ik ben verwikkeld in een echtscheiding EOT en zou het huis inkopen. De bank zegt dat ik maar kan genieten van de woonbonus indien ik dit jaar nog eigenaar wordt van het huis en dit jaar nog een lening afsluit. De notaris meldt mij dat ik dit jaar geen enige eigenaar meer kan worden gezien de scheiding dit jaar niet meer kan ingeschreven worden in de registers van de burgerlijke stand.
Is het dan niet voldoende om van de woonbonus te kunnen genieten als de akte EOT dit jaar nog bij de notaris wordt verleden of getekend en erin vermeld wordt dat ik het huis van mijn (ex) partner afkoop, mijn (ex)partner nog meetekent voor de lening maar dan bij scheiding uit de lening wordt geschreven en er ook vermeld wordt als de scheiding eventueel niet doorgaat er geen doel meer is van de lening zodat de lening ongegrond wordt gemaakt.
Met dank voor uw toelichting want ik denk dat er meer mensen met dit probleem nu zitten dat de echtscheiding maar in 2015 wordt uitgesproken doch werd ingeleid in 2014.
Re: woonbonus bij inkoop woning
De echtscheiding is pas " DEFINITIEF " na overschrijving in de registers van de burgerlijke stand... Als dit niet gebeurd, ben je nog niet wettelijk gescheiden....
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor uw reactie. Ik weet dat de echtscheiding pas definitief is na de overschrijving in de registers van de burgerlijke stand maar mijn vraag is of het voldoende is dat de akte EOT voor de notaris wordt verleden of getekend dit jaar en erin vermeld wordt dat ik het huis afkoop en een lening aanga (waarbij mijn partner nog intekent maar na echtscheiding terug wordt uitgeschreven) zodat ik nog kan genieten van de woonbonusregeling van dit jaar en niet van de woonbonusregeling zoals dit in 2015 wordt vooropgesteld.
om uit onverdeeldheid te treden moet je zelfs niet gescheiden zijn ( bv kinderen die iets van hun ouders erven )
Als je ziet dat je voor 01-01-2015 de enige eigenaarr bent, heeft die scheiding daar de ballen mee te maken
en bijgevolg de notariele VERDELINGSakte ( uit onderverdeelheid treden ) voor 01-01-2015 is verleden
Als je ziet dat je voor 01-01-2015 de enige eigenaarr bent, heeft die scheiding daar de ballen mee te maken
en bijgevolg de notariele VERDELINGSakte ( uit onderverdeelheid treden ) voor 01-01-2015 is verleden
misschien is best raad vragen aan je notaris, als je partner ermee akkoord is om tijdens de eot procedure dat je het goed inkoopt,betaal je ook maar 2,5% registratierecht. De tijd is wel kort om alles nog dit jaar in orde te krijgen..
en vanaf 01-01-2015 wordt de verdriettaks van 2,5% naar 1% verminderd, maar dat voordeel zal waarschijnlijk niet opwegen tegen de hogere woonbonus
De notarissern zitten nu ovevol met werk om al die aktes te verlijden tegen 31-12-2014
De notarissern zitten nu ovevol met werk om al die aktes te verlijden tegen 31-12-2014
Bedankt voor de info :-)