Woonbonus en reeds blote eigenaar
TIP
Woonbonus en reeds blote eigenaar
Mijn situatie:
- partner (feitelijk samenwonend)
- januari 2019: blote eigenaar van app aan de zee via gesplitste aankoop
- april 2019: lening met partner voor aankoop gezinsappartement
Nu las ik dat ik enkel het basisbedrag van 1520 zou kunnen inbrengen/aftrekken van mijn belastingen, aangezien ik reeds eigenaar ben van een woning in januari. Klopt dit?
Mijn partner zou nog 600 euro extra kunnen aftrekken...
Zijn er dan andere mogelijkheden om toch nog mijn belastingen te optimaliseren?
SSV inbrengen, pensioensparen?
Of zou ik beter het weigeren om blote eigenaar te worden, zodat ik 10 jaar optimaal kan genieten van de geïntegreerde woonbonus (basisbedrag + extra 600 euro)? En dan later successierechten betalen op het app. bij het overlijden van mijn ouders..
Nu las ik dat ik enkel het basisbedrag van 1520 zou kunnen inbrengen/aftrekken van mijn belastingen, aangezien ik reeds eigenaar ben van een woning in januari. Klopt dit?
Of zou ik beter het weigeren om blote eigenaar te worden, zodat ik 10 jaar optimaal kan genieten van de geïntegreerde woonbonus (basisbedrag + extra 600 euro)? En dan later successierechten betalen op het app. bij het overlijden van mijn ouders..
-
sofienemie
- Full Member

- Contacteer:
Re: Woonbonus en reeds blote eigenaar
Dat gaat om 3000€,
Successie zal wel meer zijn
Je kan hoogstens vragen aan je ouders de aankoop nog 10 jaar uit te stelllen
Successie zal wel meer zijn
Je kan hoogstens vragen aan je ouders de aankoop nog 10 jaar uit te stelllen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zal je het zeggen:vdslaur schreef: ↑14 januari 2019, 18:05 Mijn situatie:
Je kan op drie manieren blote eigenaar worden
Door aankoop zoals in jouw geval
Door schenking
Door erfenis
Elk jaar wordt er in de personbelasting gevraagd of het nog altijd je enige woning is. Dit gaat enkel over woningen in VOLLE eigendom.
Voor naakte eigendommen wordt de toestand bekeken op 31/12 van het LENINGSJAAR.
Word je blote eigenaar door aankoop of schenking dan wordt dit aanzien als tweede eigendom als je blote eigenaar bent voor of op 31/12 van het leningsjaar van je appartement dus 2019.
Wordt je blote eigenaar door erfenis dan wordt dit nooit aanzien als tweede eigendom.
In jouw specifiek geval spreken we hier over blote eigendom door AANKOOP. Dit betekent dat wanneer je voor 31/12 van 2019 blote eigenaar wordt, je geen 10-jarige verhoging zal kunnen genieten van je lening.
Wordt je blote eigenaar vanaf 01/01/2020 dan kan je wel de 10-jarige verhoging genieten.
Ten tweede: je mag zeker geen blote eigenaar worden voor het schrijven van je akte, want dan heb je wel 10% rr aan je been tov de 7% die je nu zal betalen.
Duidelijk?
Bedankt voor de uitleg!Frederic schreef: ↑14 januari 2019, 19:20Ik zal je het zeggen:vdslaur schreef: ↑14 januari 2019, 18:05 Mijn situatie:
Je kan op drie manieren blote eigenaar worden
Door aankoop zoals in jouw geval
Door schenking
Door erfenis
Elk jaar wordt er in de personbelasting gevraagd of het nog altijd je enige woning is. Dit gaat enkel over woningen in VOLLE eigendom.
Voor naakte eigendommen wordt de toestand bekeken op 31/12 van het LENINGSJAAR.
Word je blote eigenaar door aankoop of schenking dan wordt dit aanzien als tweede eigendom als je blote eigenaar bent voor of op 31/12 van het leningsjaar van je appartement dus 2019.
Wordt je blote eigenaar door erfenis dan wordt dit nooit aanzien als tweede eigendom.
In jouw specifiek geval spreken we hier over blote eigendom door AANKOOP. Dit betekent dat wanneer je voor 31/12 van 2019 blote eigenaar wordt, je geen 10-jarige verhoging zal kunnen genieten van je lening.
Wordt je blote eigenaar vanaf 01/01/2020 dan kan je wel de 10-jarige verhoging genieten.
Ten tweede: je mag zeker geen blote eigenaar worden voor het schrijven van je akte, want dan heb je wel 10% rr aan je been tov de 7% die je nu zal betalen.
Duidelijk?
Wij kopen een nieuwbouw, dus ik vermoed wat je "ten tweede" zegt, hiervoor niet meer geldt?
Ja en neen. Het hangt er van af hoe jullie de nieuwbouw kopen.
Kopen jullie de grond en gebouw aan 21 % btw dan is dit inderdaad niet meer van belang.
Echter meestal wordt de grond en het gebouw apart geschreven, om zo ook niet op de grond 21% btw te moeten betalen, maar wel lagere rr. Je zal dit wel weten of je op de prijslijst btw of rr ziet berekend staan?
Voor 01/06/2018 betaalde je altijd eerst 10% rr op de grond, maar als bleek dat het huis dat je er op zette een klein beschrijf had, dan kon je een teruggave vragen van 5%.
Dit was in de situatie dat het je enige woning was. Had je al een woning (naakte) voor de bouw, dan betaalde je sowieso 10%
Sinds 01/06/2018 is er dus een aanpassing van het rr tarief naar 7%
Voor de aankoop van uitsluitend bouwgronden geldt 10% en ook als je reeds eigenaar bent dan is het 10%
Ik weet nu niet hoe de regeling zit, maar als er vroeger een teruggave kon gedaan worden van 10 naar 5, dan zal dit nu ook wel kunnen van 10% naar 7%, alleen ik weet dit niet. Het kan ook zijn dat het onmiddellijk 7% is of dat de regering sowieso 10% aanrekent.
Dus de kans bestaat dat je uiteindelijk slechts 7% zal moeten betalen op de grond, dit terwijl het sowieso 10% is als je eerst de blote eigendom verwerft.
Iemand die dit al weet? Is nog recent ...
Ook bij de aankoop van een nieuwbouwwoning waarbij BTW wordt aangerekend op de constructie en verkooprechten op de grondwaarde, blijven de verkooprechten op de grond aan het tarief van 10% berekend worden.
bouwgrond is sowieso aan 10 %
je kan tot 5 % terugkrijgen, maar alleen als je een bescheiden woning erop zet
en dat lijkt me niet makkelijk meer op vandaag ...
je kan tot 5 % terugkrijgen, maar alleen als je een bescheiden woning erop zet
en dat lijkt me niet makkelijk meer op vandaag ...
Ik lees ook verschillende reacties dat bouwgrond 10% is. Er wordt overal gesproken van 'blijft' 10%, vroeger was dit dus ook 10%, maar je kreeg eventueel 5% terug.
Ik zou toch nog altijd enige voorzichtigheid inbouwen, mogelijks kan je nog altijd 3% terugkrijgen, ik lees het nergens. Het staat niet gespecificeerd, maar waarschijnlijk zal het njet zijn volgens wat Ernesto aanbrengt.
Op de naakte sowieso 10% te betalen (of diegene die het voor jou betaalt), omdat een voorwaarde voor de 7% is dat je het huis zelf binnen de twee jaar moet betrekken en het volle eigendom moet zijn.