Woonbonus langer behouden
TIP
Woonbonus langer behouden
Beste,
Mijn hypothecaire lening loopt binnen 11,5 jaar af.
Het gedeelte met mandaat loopt af binnen 5 jaar.
Ik was in eerste instantie van plan om de lening eerst volledig terug te betalen, en daarna aan eventuele renovatie te beginnen.
Met de afschaffing van de woonbonus begin ik er anders over te denken.
Is er een systeem, of doe ik er goed aan om de termijn van 11,5 jaar te verlengen ?
Wat zijn de mogelijkheden ? Kan ik bijlenen zonder naar de notaris te gaan (notaris haal ik wellicht niet meer dit jaar ?).
Kan ik een wederopname doen en zo de termijn verlengen ? Moet ik dan naar de notaris ? Behoud ik de woonbonus dan ?
Of kan ik gewoon een deel bijlenen (los van wat ik al afbetaald heb) en zo de termijn verlengen, zodat ik langer van de woonbonus kan genieten.
Alvast bedankt voor de reacties !
Mijn hypothecaire lening loopt binnen 11,5 jaar af.
Het gedeelte met mandaat loopt af binnen 5 jaar.
Ik was in eerste instantie van plan om de lening eerst volledig terug te betalen, en daarna aan eventuele renovatie te beginnen.
Met de afschaffing van de woonbonus begin ik er anders over te denken.
Is er een systeem, of doe ik er goed aan om de termijn van 11,5 jaar te verlengen ?
Wat zijn de mogelijkheden ? Kan ik bijlenen zonder naar de notaris te gaan (notaris haal ik wellicht niet meer dit jaar ?).
Kan ik een wederopname doen en zo de termijn verlengen ? Moet ik dan naar de notaris ? Behoud ik de woonbonus dan ?
Of kan ik gewoon een deel bijlenen (los van wat ik al afbetaald heb) en zo de termijn verlengen, zodat ik langer van de woonbonus kan genieten.
Alvast bedankt voor de reacties !
Re: Woonbonus langer behouden
Vraag je het reeds ingeloste kapitaal nog voor de jaarwisseling terug op dan geniet dit fiscaal voordeel
Vraag je het na de jaarwisseling op dan geniet deze nieuwe lening (heropvraging) geen fiscaal voordeel
Je kan je huidig krediet proberen te herfinancieren afhankelijk van de intrestvoet die je nu hebt. Sommige banken staan toe (maar weinig) om de openstaande termijn te verlengen bij herfinanciering. Er kunnen voor 30 jaar kredieten genomen worden te starten vanaf het leningsjaar van je eerste hypotheekakte. Stel dat dit 2010 is, kan je nu nog een krediet heropvragen dat afloopt in 2040, bv dus in dit voorbeeld op 21j.
Er kan daar nog wel een mauw aangepast worden afhankelijk van het bedrag en andere waar ik nu niet dieper op in ga.
Of dit gunstig is hangt af van het belastingsvoordeel dat dan zal worden verkregen tov de intrestlast (verkregen intrestvoet). Een langere termijn kan ook dus een hogere intrestvoet betekenen.
Het kan bv zijn dat je nu een heropvraging doet van je kapitaal om fiscaal voordeel te genieten, maar dat de verkregen rentevoet van de bijkomende lening zodanig hoger is dan de markt dat het fiscaal voordeel voor een groot stuk teniet wordt gedaan.
Wil je het er toch nog door voor de jaarwisseling, zal je moeten polsen aan welk % je dit kan lenen, sowieso zal de termijn een stuk langer moeten genomen worden dan 11,5j, anders heb je er niets aan. Weet als je maar een keuken bijleent bv 25000 € en dit op 20 jaar moet nemen. De kapitaal en intrestaflossingen ook voldoende hoog moeten zijn om de korven te vullen. Tis allemaal wikken en wegen, ga eens langs bij de bank.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb recent mijn lening die nog 9 jaar liep met 11 jaar verlengd.De extra intresten wegen niet op tegen het belasting voordeel.
Verstuurd vanaf mijn Mi A2 met Tapatalk
Bedankt !
Ik maak een afspraak bij de bank om alles te bekijken. Ik zit nu aan 1,85%.
Ik maak een afspraak bij de bank om alles te bekijken. Ik zit nu aan 1,85%.
ALS je er effectief zolang blijft wonen. Stel dat je er binnen 10 jaar beu gewoond zijt, of dat je door omstandigheden moet verkopen, heb je pak minder afbetaald.
We gaan effectief nog op korte termijn verhuizen. Echter betale we nu juist genoeg om ins fiscale pot te vullen. En aangezien maandbedrag een pak mager ligt kan je dat weer sparen.guest0306 schreef:
ALS je er effectief zolang blijft wonen. Stel dat je er binnen 10 jaar beu gewoond zijt, of dat je door omstandigheden moet verkopen, heb je pak minder afbetaald.
Ziek topic.. en andere mensen maar aarde en grond bewegen om hun woningdossier geaccepteerd en tijdig bij de notaris te kunnen brengen.
Zulke zaken moesten ze uitsluiten van woonbonus
Zulke zaken moesten ze uitsluiten van woonbonus
dat is gewoon de realiteit. Onze wetgeving zit vol "ziekelijke regels". Van de 1 kan je gebruik maken, van de ander niet. Je moet dom zijn om er geen gebruik van te maken als het je een voordeel kan opleveren. Ik zou er niet wakker van liggen (en ik ben links tot in de kist).
Voor mijn part mogen ze alles van aftrekbaarheid/subsidies op de schop gooien. Maar nu ze toch bestaan zou je dom zijn om er niet aan deel te nemen...