Woonbonus: nieuwe woning aangekocht en dan pas oude woning verkocht
TIP
Woonbonus: nieuwe woning aangekocht en dan pas oude woning verkocht
Hallo,
Vorig jaar heb ik met mijn vrouw een woning gekocht (haar eerste, mijn tweede) en pas een aantal maanden daarna mijn eerste woning verkocht. Ik ben nu wat aan het opzoeken of (en hoe) ik de vlaamse woonbonus en federaal lange termijn sparen kan combineren, maar geraak er niet echt wijs uit.
De situatie:
- op 1 januari 2018: wonend in de enige woning, voor 100% in mijn bezit sinds september 2012, genietend van de verhoogde Vlaamse woonbonus (2280 + 760 EUR)
- mei 2018: nieuwe woning gekocht (50/50 verdeeld onder mijn vrouw (toen nog 'partner', enkel feitelijk samenwonend, ondertussen zijn we wettelijk samenwonend). Hiervoor hebben we een nieuwe hypotheek aangegaan, en een overbruggingslening die deels de nieuwe woning financierde en deels de volledige oude hypotheek afbetaalde. Als ik het goed begrijp valt deze onder de geïntegreerde woonbonus
- september 2018: oude woning verkocht en de overbrugging daarmee afbetaald
- oktober 2018: officieel nieuwe domicilie op nieuw adres
Nog belangrijk: mijn vrouw verdiende in 2018 niet genoeg om belastingen te moeten betalen en kan dus niets terugtrekken. En dit jaar moeten we nog een aparte belastingsaangifte invullen.
Nu vraag ik me dus af onder welk systeem ik dit jaar nog best mijn belastingsaangifte invul:
Steven
Vorig jaar heb ik met mijn vrouw een woning gekocht (haar eerste, mijn tweede) en pas een aantal maanden daarna mijn eerste woning verkocht. Ik ben nu wat aan het opzoeken of (en hoe) ik de vlaamse woonbonus en federaal lange termijn sparen kan combineren, maar geraak er niet echt wijs uit.
De situatie:
- op 1 januari 2018: wonend in de enige woning, voor 100% in mijn bezit sinds september 2012, genietend van de verhoogde Vlaamse woonbonus (2280 + 760 EUR)
- mei 2018: nieuwe woning gekocht (50/50 verdeeld onder mijn vrouw (toen nog 'partner', enkel feitelijk samenwonend, ondertussen zijn we wettelijk samenwonend). Hiervoor hebben we een nieuwe hypotheek aangegaan, en een overbruggingslening die deels de nieuwe woning financierde en deels de volledige oude hypotheek afbetaalde. Als ik het goed begrijp valt deze onder de geïntegreerde woonbonus
- september 2018: oude woning verkocht en de overbrugging daarmee afbetaald
- oktober 2018: officieel nieuwe domicilie op nieuw adres
Nog belangrijk: mijn vrouw verdiende in 2018 niet genoeg om belastingen te moeten betalen en kan dus niets terugtrekken. En dit jaar moeten we nog een aparte belastingsaangifte invullen.
Nu vraag ik me dus af onder welk systeem ik dit jaar nog best mijn belastingsaangifte invul:
- Vlaamse woonbonus: voor de oude woning heb ik in 2018 nog 1086 EUR kapitaal afbetaald, wat nog geen derde van mijn korf is. Of kan ik de 'afkoop' dmv de overbruggingslening mee in rekening brengen (dat zou makkelijk zijn, zit ineens m'n korf vol en profiteer ik van de maximale belastingsaftrek)? Of mag ik hier niets inbrengen omdat ik hier op het eind van 2018 niet meer in woonde?
- Geïntegreerde woonbonus: voor de nieuwe woning hebben we in 2018 samen 2900 EUR kapitaal afbetaald
- Hebben we recht op de verhoging en zo ja, hoe lang nog (de resterende 3 jaar (tellend vanaf 2012), of opnieuw 10 jaar)?
- Moest ik recht hebben op verhoging, mag ik dan het volledige maximale bedrag van de korf op mijn naam in rekening brengen, of slechts de helft van die 2900 EUR (aangezien de woning 50/50 verdeeld is)?
- Kan ik beide systemen combineren? Ik dacht het niet, maar heb vroeger wel eens iets gelezen over dat - afhankelijk van wanneer je waar hebt gewoond - nog een stuk van de ene/andere lening in het luik van 'federaal lange termijn sparen' kan steken. Is dat hier mogelijk? Heeft dit impact op volgende jaren? Op https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus lees ik het volgende:
Dit is wel i.v.m een pandwissel en de 'fictie hypotheekruil', dus vermoed ik niet op ons van toepassing, maar wou hier zeker van zijn.Als u voor de uitgaven kiest voor een federaal belastingvoordeel, zult u voor diezelfde uitgaven dus niet van de Vlaamse woonbonus kunnen genieten. Eens u gekozen hebt voor het federale stelsel, is uw keuze definitief. Dit betekent dat u nadien niet opnieuw kunt kiezen voor de Vlaamse woonbonus.
Steven
Re: Woonbonus: nieuwe woning aangekocht en dan pas oude woning verkocht
Heel veel vragen en nogal complex, maar toch enkele gedeeltelijke antwoorden:Stavr0s schreef: ↑10 mei 2019, 09:07
- Vlaamse woonbonus: voor de oude woning heb ik in 2018 nog 1086 EUR kapitaal afbetaald, wat nog geen derde van mijn korf is. Of kan ik de 'afkoop' dmv de overbruggingslening mee in rekening brengen (dat zou makkelijk zijn, zit ineens m'n korf vol en profiteer ik van de maximale belastingsaftrek)?
- Geïntegreerde woonbonus: [...]
- Kan ik beide systemen combineren? Ik dacht het niet, maar heb vroeger wel eens iets gelezen over dat - afhankelijk van wanneer je waar hebt gewoond - nog een stuk van de ene/andere lening in het luik van 'federaal lange termijn sparen' kan steken.
- Nee, de afkoop van de oude lening kan je niet inbrengen onder de woonbonus, enkele de maandelijkse betalingen (je kan dit enkel doen als de lening al langer dan 10 jaar liep, wat niet jouw geval is)
- Nee, je kan de oude en geïntegreerde Vlaamse woonbonussen niet combineren, tax-on-web zal je trouwens een foutmelding geven.
- De geïntegreerde woonbonus is inderdaad combineerbaar met federaal langetermijnsparen: de woonbonus is van toepassing voor de eigen woning (gewestelijke bevoegdheid) en het federale langetermijnsparen is van toepassing voor niet-eigen woningen. Bij federaal langetermijnsparen kan je enkel kapitaalaflossingen ingeven, niet intresten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Veel vragen inderdaad, dank je voor al wat antwoorden te geven. Wat is in dit geval mijn eigen en mijn niet eigen woning? Mag ik dit zelf kiezen?
De eigen woning is de woning die je zelf betrekt, ik veronderstel dat de datum van de officiële adreswijziging hiervoor moet gebruikt worden.
Na nog eens goed nagedacht te hebben en naar het info-nummer van de FOD Financiën, geloof ik dat ik de volgende opties heb (misschien ook nuttig voor anderen in een gelijkwaardige situatie):
Als er iemand kennis van zaken heeft en dit kan confirmeren of verbeteren, hoor ik het graag!
1. Lening oude woning (jan-mei 2018; kapitaal + intresten) inbrengen bij de vlaamse woonbonus + kapitaals-aflossing (geen intrest) gedurende de periode juni-september 2018 inbrengen bij het federale langetermijnsparen.
Langetermijnsparen moet als volgt ingevuld worden:
- code 1358: kapitaalsaflossingen, met een grensbedrag van [67860 / bedrag van de hypothecaire lening] (dat is wat ik over de telefoon hoorde, voor de meeste leningen zou dat op een bedrag onder 1 EUR uitkomen en ik kwam hier uiteraard te laat achter (information overload
), dus ik vermoed nog es x1000 te doen???)
- code 1146: interesten betaald over de periode mei-september 2018
- code 1106: K.I. voor de nieuwe woning over de periode mei-september 2018
2. Gewoon simpelweg alles van m'n nieuwe woning invullen onder de geïntegreerde woonbonus; geen federaal langetermijnsparen. Het goede nieuws is dat de verhoging van de geïntegreerde woonbonus terug voor 10 jaar geldt.
Deze optie is alvast een pak simpeler, als het verschil met optie 1) niet groot is denk ik dat ik deze kies.
Mvg,
steven
Als er iemand kennis van zaken heeft en dit kan confirmeren of verbeteren, hoor ik het graag!
1. Lening oude woning (jan-mei 2018; kapitaal + intresten) inbrengen bij de vlaamse woonbonus + kapitaals-aflossing (geen intrest) gedurende de periode juni-september 2018 inbrengen bij het federale langetermijnsparen.
Langetermijnsparen moet als volgt ingevuld worden:
- code 1358: kapitaalsaflossingen, met een grensbedrag van [67860 / bedrag van de hypothecaire lening] (dat is wat ik over de telefoon hoorde, voor de meeste leningen zou dat op een bedrag onder 1 EUR uitkomen en ik kwam hier uiteraard te laat achter (information overload
- code 1146: interesten betaald over de periode mei-september 2018
- code 1106: K.I. voor de nieuwe woning over de periode mei-september 2018
2. Gewoon simpelweg alles van m'n nieuwe woning invullen onder de geïntegreerde woonbonus; geen federaal langetermijnsparen. Het goede nieuws is dat de verhoging van de geïntegreerde woonbonus terug voor 10 jaar geldt.
Deze optie is alvast een pak simpeler, als het verschil met optie 1) niet groot is denk ik dat ik deze kies.
Mvg,
steven