woonbonus vervalt
TIP
-
toxictooms
- Newbie

- Contacteer:
woonbonus vervalt
Kan iemand mij even verder helpen met het volgende.
Wij hebben in maart 2012 een woonlening afgesloten. Deze is nog onder het oude systeem van de woonbonus.
De eerste 10 jaar zijn dit jaar dus voorbij en de verhoogde belastings aftrek van 760€ vervalt.
We betalen net voldoende om ons fiscale korf vol te hebben ( 510€)
Ik ben van plan om een stukje vervroegd terug te betalen zodat we terug juist gepast onze fiscale korf vol hebben (380€)
Nu komt mijn vraag... wanneer doe ik dan best de terugbetaling?? Dit jaar in maart of volgend jaar?
Alvast bedankt voor de info
Wij hebben in maart 2012 een woonlening afgesloten. Deze is nog onder het oude systeem van de woonbonus.
De eerste 10 jaar zijn dit jaar dus voorbij en de verhoogde belastings aftrek van 760€ vervalt.
We betalen net voldoende om ons fiscale korf vol te hebben ( 510€)
Ik ben van plan om een stukje vervroegd terug te betalen zodat we terug juist gepast onze fiscale korf vol hebben (380€)
Nu komt mijn vraag... wanneer doe ik dan best de terugbetaling?? Dit jaar in maart of volgend jaar?
Alvast bedankt voor de info
Re: woonbonus vervalt
Voor het fiscale attest kijkt de bank naar wat je betaalde in één kalenderjaar ongeacht of dit nu begin of einde is.
Gezien je 10 jaar reeds is geëindigd in 2021 zou ik nu zo snel mogelijk aflossen.
Ik heb een identieke situatie maar sloot mijn lening af in april 2012. Ik deee vorig jaar al de vervroegde aflossing.
Gezien je 10 jaar reeds is geëindigd in 2021 zou ik nu zo snel mogelijk aflossen.
Ik heb een identieke situatie maar sloot mijn lening af in april 2012. Ik deee vorig jaar al de vervroegde aflossing.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het nieuwe maximum = 2280€/persoon.
-
toxictooms
- Newbie

- Contacteer:
@tycoon.
Ik weet dat het nieuwe maximum 2280€ is.
Ik twijfel gewoon wanneer ik een vervroegde terugbetaling het beste doe.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Niet. Met de hoge inflatie doe je winst door niet vervroegd terug te betalen.toxictooms schreef: ↑7 januari 2022, 21:29 @tycoon.
Allicht is dit niet het antwoord dat je verwachtte, maar mijns inziens is dit wel het enige juiste.
-
toxictooms
- Newbie

- Contacteer:
@frops
Ik zou niet alles terugbetalen hé. Enkel juist gepast zodat onze fiscale korf juist vol zit.
Ik zou niet alles terugbetalen hé. Enkel juist gepast zodat onze fiscale korf juist vol zit.
Dan best op het einde van het jaar, dankzij inflatie.toxictooms schreef: ↑7 januari 2022, 22:12 @frops
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Ja, dat snap ik. Alleen doe je er puur financieel gezien beter aan helemaal niets terug te betalen. Wat je daarmee uitspaart kan je dan investeren in iets dat hopelijk de rentevoet van de lening klopt. Met anderhalve, misschien twee procent of wat het ook is dat je lening staat zou dat geen groot probleem mogen zijn.toxictooms schreef: ↑7 januari 2022, 22:12 @frops
Mijn eigen lening heb ik bij het herfinancieren naar minder dan 1.25% gekregen op 20 jaar. Dat ga ik echt niet vervroegd terugbetalen hoor. Waarom zou ik, als de inflatie meer dan 5% bedraagt?
-
beyourself
- Full Member

- Contacteer:
Beste, 5% is uw persoonlijk inflatiecijfer? ;-) Wat als je amper tot geen gas/electriciteit verbruikt en bovendien een bedrijfswagen met tankkaart hebt...
-
toxictooms
- Newbie

- Contacteer:
bedankt voor de tips
Twee dingen:
1. @ toxictooms: de verhoogde korf geldt toch voor de eerste tien kalenderjaren, ofwel de jaren 2012 tot en met 2021 ? Je kan heden dus in je belastingbrief de verhoogde korf gebruiken, omdat de belastingbrief van dit jaar over inkomensjaar 2021 gaat. Maar voor enige strategiën in dat genre ben je nu te laat, omdat het nu reeds 13 januari 2022 is. Je had uiterlijk eind vorige maand je korf mogen vullen.
2. @ fropskottel. Ik begrijp hem nog niet. Basisprincipe is inderdaad, dat je bij een hoge inflatie een lening niet vervroegd terug moet betalen. Vraag maar aan de Belgische Staat.
Maar indien je je korf nog niet hebt gevuld, dan is het toch nog steeds een goede strategie om die te vullen ? Het belastingvoordeel is nog altijd hoger.
1. @ toxictooms: de verhoogde korf geldt toch voor de eerste tien kalenderjaren, ofwel de jaren 2012 tot en met 2021 ? Je kan heden dus in je belastingbrief de verhoogde korf gebruiken, omdat de belastingbrief van dit jaar over inkomensjaar 2021 gaat. Maar voor enige strategiën in dat genre ben je nu te laat, omdat het nu reeds 13 januari 2022 is. Je had uiterlijk eind vorige maand je korf mogen vullen.
2. @ fropskottel. Ik begrijp hem nog niet. Basisprincipe is inderdaad, dat je bij een hoge inflatie een lening niet vervroegd terug moet betalen. Vraag maar aan de Belgische Staat.
Maar indien je je korf nog niet hebt gevuld, dan is het toch nog steeds een goede strategie om die te vullen ? Het belastingvoordeel is nog altijd hoger.