Woonbonus: voorwaarden "eigen" woning
TIP
Woonbonus: voorwaarden "eigen" woning
Dag allen,
Volgens de website van de Vlaamse overheid, wordt de "eigen" woning aanzien als de woning die je zelf betrekt, doch domicilie is daarvoor geen vereiste.
Daarnaast kan je de woonbonus ook verkrijgen als je de woning zelf niet betrekt omwille van bvb
- beroepsredenen
- redenen van sociale aard
- verbouwingswerken
- ...
Nu zit ik in de uitzonderlijke situatie dat ik vandaag het goed waar ik in woon, kan "huren" aan een erg lage prijs (iets met familie-eigendom, jullie snappen het wel
). Dat geeft ruimte om zelf te investeren in iets, maar omwille van deze situatie had ik iets willen kopen in de Ardennen om als vakantiewoning te gebruiken (en ik heb daar ook familie, dus...).
Nu vraag ik me af of ik toch aanspraak kan maken op de woonbonus? Ik ga immers in Vlaanderen blijven werken en wonen. Het goed gaat sowieso mijn enige woning zijn... over "eigen" is er dus twijfel.
Ik heb van een fiscalist gehoord dat ik de uitzonderingen niet ga kunnen inroepen, omdat ik dit "op voorhand" wist.
Volgens de website van de Vlaamse overheid, wordt de "eigen" woning aanzien als de woning die je zelf betrekt, doch domicilie is daarvoor geen vereiste.
Daarnaast kan je de woonbonus ook verkrijgen als je de woning zelf niet betrekt omwille van bvb
- beroepsredenen
- redenen van sociale aard
- verbouwingswerken
- ...
Nu zit ik in de uitzonderlijke situatie dat ik vandaag het goed waar ik in woon, kan "huren" aan een erg lage prijs (iets met familie-eigendom, jullie snappen het wel

Nu vraag ik me af of ik toch aanspraak kan maken op de woonbonus? Ik ga immers in Vlaanderen blijven werken en wonen. Het goed gaat sowieso mijn enige woning zijn... over "eigen" is er dus twijfel.
Ik heb van een fiscalist gehoord dat ik de uitzonderingen niet ga kunnen inroepen, omdat ik dit "op voorhand" wist.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Woonbonus: voorwaarden "eigen" woning
Terechte opmerking.
Echter, ik hoor/lees van verschillende experts/op verschillende websites verschillende standpunten.
Quid de waarheid? Ik weet het niet meer.
Echter, ik hoor/lees van verschillende experts/op verschillende websites verschillende standpunten.
Quid de waarheid? Ik weet het niet meer.
Re: Woonbonus: voorwaarden "eigen" woning
Je wilt wat kopen in de Ardennen. Als je hiermee niet de Vlaamse Ardennen bedoelt, vrees ik dat het sowieso niet gaat lukken voor een Vlaamse woonbonus.